Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.Koska se haluttomuus onvaijdevuosien aiheuttamaa.
Niin? Vaihdevuodet on normaali naisen elämään kuuluva asia. Ei sitä kuulu medikalisoida.
Kyllä sä haet avun moneen muuhunkin ihan normaaliin elämään kuuluvaan asiaan, jos ne aiheuttaa sulle haittaa. Ei se ole medikalisoimista vaan elämänhallintaa. Eri asia, jos naisen elämään kuuluisi väistämättä haluttomuus ja alavireisyys.
sehän olidi ihanteellista että vaihari iässä olisi n 15 nuorempi mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.Koska se haluttomuus onvaijdevuosien aiheuttamaa.
Niin. Biologia kertoo että lisääntymisaika on ohi.
Ja nainen ei ole viosikymmeniin ollut enää biologiseen kelloon sidottu.
Itse ainakin sit kun vaihdevuodet pukkaa päälle, haen oireisiin avun, en halua haluttomaksi ja kuivaksi rusinaksi.
Jos on kipuja, masennusta tms, ymmärrän hyvin. Mutta siksi, että olet miehille soiva peli? Itse käytän hormoneja, eivätkä ne halua palauttaneet, vain fyysiset oireet poistuivat. En yhäkään halua enää seksiä.
Ei miehelleni vaan itselleni. Mun seksuaalisuus on osa mua, ei mun miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mikään ei saisi muuttua. Ei edes seksihalut. Suorastaan syyllistetään, jos ei halua tehdä asialle mitään. Monet naiset jäävät erottuaan tai leskeydyttyään vapaaehtoisesti yksin, vaikka tilaisuuksiakin olisi.
Ja se on ihan ok ykdin rläville.
Mutta parisuhteessa jos lopettaa yksin läheisyyden jää toinen ilman. Eikä se ole oikein kumppania kohtaan. Haluttomat erotkaa reilusti ensin ja aloittakaa selibaatti vasta sitten!
Naurettava ajatus. Pitkässä, vuosikymmenten liitossa tulee kuivia kausia ja tilanne muuttuu ja elää. Olisipa varsinainen neronleimaus, jos seksuaalisesti väsähtänyt eroaisi, koska se on "reilua sitä toista kohtaan", joka omasta puolestaan ottaa tilanteen ihan kypsästi ja ymmärtäväisesti, koska RAKASTAA sitä toista. Mutta ei, romukoppaan vaan liitto, jos halut ei jossain vaiheessa kohtaa.
Luonnollisuuden puolestapuhujat täällä esittävät 30-40 vuotta ilman seksiä. Melkoinen vaihe.
Jep. Usko pois, ilman alapäähinkkausta, tai edes tarvetta siihen voi olla ihan hyvää elämää. Ja sitten me kuollaan pois. Joo-o, kuollaan! 😱 Ajatella! Sellainenkin vaihe eikä kukaan ole vielä selvinnyt siitäkään ohittamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mennyt monella puurot ja vellit sekaisin.
Tietysti saa haluta seksiä.
Kysymys kuuluikin, että miksi syötetään sellaista kuvaa, että pitäisi haluta. Tai että nämä haluavat ovat jonkinlaisia ihannenaisia, joiden kaltaiseksi muiden pitäisi pyrkiä.
ap
En ole huomannut että painostettaisiin, mutta jos aikoo nauttia seksuaalisuudestaan vielä vaihdevuosien jälkeen niin siihen on oma-aloitteisesti virittäydyttävä, koska tunnetasolla ei ole enää samaa pakottavaa tarvetta tai se on heikompi että pitää laueta orgasmiin, vaikka fyysisesti ei ole kadonnut mihinkään. Jotta voi olla että seksuaaliterapeuttien viesti on ymmärretty väärin siltä osin kuin ovat kannustaneet nauttimaan seksuaalisuudesta vielä vaihdevuosien jälkeenkin, koska kaikkea ei suinkaan ole menetetty.
Kyllä. Käytännössä seksin tarve on poissa. Itse en ymmärrä miksi se pitäisi keinotekoisesti ylläpitää, mutta siihen on konstinsa. Suosittelen kuitenkin tässä kohtaa pohdiskelemaan perinpohjaisesti _miksi_ haluaa jatkaa väkipakolla seksielämäänsä jos se ei kiinnosta, mikä on se motiivi taustalla. Ja etenkin onko se oma, toisen vai yhteiskunnan luoma illuusio.
Sehän on selviö että voi olla tyystin poissa heti vaihdevuosista ja sama tietysti tulee vastaan jokaiselle jos vain ikävuosia riittää, vaan että miksi sitä ei pystytä hyväksymään ettei ole kaikkien osalta samalla tavoin, vai johtuuko siitä että naisena on tottunut siihen että saman ikäisen kanssasisaren kokemusmaailman pystyy jakamaan. Silti se ei ainakaan ole pelkkä illuusio että seksuaalisuus voi jatkua vaihdevuosien jälkeen, erilaisena mutta kuitenkin nautinnollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mikään ei saisi muuttua. Ei edes seksihalut. Suorastaan syyllistetään, jos ei halua tehdä asialle mitään. Monet naiset jäävät erottuaan tai leskeydyttyään vapaaehtoisesti yksin, vaikka tilaisuuksiakin olisi.
Mutta parisuhteessa jos lopettaa yksin läheisyyden jää toinen ilman. Eikä se ole oikein kumppania kohtaan. Haluttomat erotkaa reilusti ensin ja aloittakaa selibaatti vasta sitten!
Naurettava ajatus. Pitkässä, vuosikymmenten liitossa tulee kuivia kausia ja tilanne muuttuu ja elää. Olisipa varsinainen neronleimaus, jos seksuaalisesti väsähtänyt eroaisi, koska se on "reilua sitä toista kohtaan", joka omasta puolestaan ottaa tilanteen ihan kypsästi ja ymmärtäväisesti, koska RAKASTAA sitä toista. Mutta ei, romukoppaan vaan liitto, jos halut ei jossain vaiheessa kohtaa.
Luonnollisuuden puolestapuhujat täällä esittävät 30-40 vuotta ilman seksiä. Melkoinen vaihe.
Jep. Usko pois, ilman alapäähinkkausta, tai edes tarvetta siihen voi olla ihan hyvää elämää. Ja sitten me kuollaan pois. Joo-o, kuollaan! 😱 Ajatella! Sellainenkin vaihe eikä kukaan ole vielä selvinnyt siitäkään ohittamatta!
No itse asiassa ei ole. Jos halut loppuu vaihdevuosiin, ei ne siitä palaa ennen hautaa. Ja toi oli ironiaa selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Niin? Vaihdevuodet on normaali naisen elämään kuuluva asia. Ei sitä kuulu medikalisoida.
Kyllä sä haet avun moneen muuhunkin ihan normaaliin elämään kuuluvaan asiaan, jos ne aiheuttaa sulle haittaa. Ei se ole medikalisoimista vaan elämänhallintaa. Eri asia, jos naisen elämään kuuluisi väistämättä haluttomuus ja alavireisyys.
Haenko? Mistä tiedät, ettei haluttomuus ole juurikin se normaalitila tietyssä iässä?
Ja onhan se. Keho sen kertoo kun joustavuus, kimmoisuus ynnä kaikki muu katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Niin. Biologia kertoo että lisääntymisaika on ohi.
Ja nainen ei ole viosikymmeniin ollut enää biologiseen kelloon sidottu.
Itse ainakin sit kun vaihdevuodet pukkaa päälle, haen oireisiin avun, en halua haluttomaksi ja kuivaksi rusinaksi.
Jos on kipuja, masennusta tms, ymmärrän hyvin. Mutta siksi, että olet miehille soiva peli? Itse käytän hormoneja, eivätkä ne halua palauttaneet, vain fyysiset oireet poistuivat. En yhäkään halua enää seksiä.
Ei miehelleni vaan itselleni. Mun seksuaalisuus on osa mua, ei mun miestä.
Näinhän se menee, että ne, jotka huutelee että ihanaa ettei enää tarvitse seksiä, on sitä harrastaneet muista syistä kuin omasta halusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut halukkaana vaiheen "ilman alapäähinkkausta" puolison sairauden vuoksi, en todellakaan toivo sen toistumista koskaan enkä hänelle koettavaksi vastaavaa vaihetta, mikäli minusta tulee haluton. Toivottavasti molemmille käy niin yhtä aikaa, kun on käydäkseen. Vielä ei näy merkkejä sellaisesta, tosin seksi on aina ollutkin enemmän kuin pelkkää alapäähinkkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Haenko? Mistä tiedät, ettei haluttomuus ole juurikin se normaalitila tietyssä iässä?
Ja onhan se. Keho sen kertoo kun joustavuus, kimmoisuus ynnä kaikki muu katoaa.
Menkkoihin koskaan hakenut apua? Synnytyskipuihin?
Saahan sitä valita seksittömyyden, koska kärsii haluttomuudesta, mutta ei se tee siitä normaalimpaa kuin asian hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään pakko olla halukas. Pitää toki muistaa se että jos on suhteessa ja miehellä on halut tallella, niin siinä vaiheessa saattaa alkaa parisuhde kärsimään aika pahasti.
Sitten se kärsii.
Ja lopputulos on usein ero kun se alkaa heijastelemaan lopulta kaikkeen suhteessa. Monesti se on myös win win tilanne?
Nim: kokemuksesta.
Ja kyllähän naisella tietenkin pitää olla oikeus kieltääntyä seksistä, ja yhtälailla mies saa erota siitä samasta syystä ja etsiä samalla halukkuudella olevan kumppanin.
Ja onhan se tosiasia että se vie myös miehen kaikki halut kun vaistoaa että naiselle seksin harrastaminen on enää pelkkää pakkopullaa.Minulla miehenä on kokemusta tästä. Fakta vaan oli se, että eron jälkeen ei löytyny sitä halukasta kumppania enää omasta ikäluokasta, ja nuoremmat naiset nauroivat itsensä tärviölle kun setämiehenä lähestyi. Maksulliset olivat se ainoa ratkaisu ikäluokassa 50-60, sen jälkeen itseltäkin katosi ne halut. Että en nyt puhuisi win-win-tilanteestakaan. Suomalainen keski-ikäinen mies ei ole mikään ruusunen, ja hyvin harva löytää ns halukkaan nuoremman kumppanin.
Olipa hieno kirjoitus - ja rehellinen! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Ja onhan se. Keho sen kertoo kun joustavuus, kimmoisuus ynnä kaikki muu katoaa.Menkkoihin koskaan hakenut apua? Synnytyskipuihin?
Saahan sitä valita seksittömyyden, koska kärsii haluttomuudesta, mutta ei se tee siitä normaalimpaa kuin asian hoidosta.
Ei se estrogeeni ole apu haluttomuuteen. Eikä siitä _kärsi_, se on ihan tavallinen olotila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tottuu eikä sitä enää osaa kaivatakaan : )
Seksuaalisuus on ihmisen perustarve ja koska me nyt eletään pidempään kuin ennen, on selvää että sen ylläpitämiseksi on kehitetty hoitoja.
Itse aloitin voidehoidon jeti ensioireiden ilmaannuttua ja näin ylläpidän elämäniloani, mutta kukin tavallaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
pidä pillusi kirjoitti:
samat akat valittavat kun ei ole läheisyyttä tai mies löysi antavamman
No onneksi nykyään on ok tai itseasiassa jopa ihailtavaa olla naisen kanssa parisuhteessa. Itse ajattelin vaihtaa seuraavaksi naiseen. En ole vielä edes vaihdevuosikäinen, mutta seksi ei kiinnosta. Olisi mukava olla parisuhteessa, jossa on läheisyyttä ilman seksiä ja kaikenlaista muuta kivaa yhteistä tekemistä. Kotityötkin menisi tasan eikä tarvi olla ikuisesti se miehen pyykkejä pesevä ja sille kaiken kokkaava äitihahmo.
Kiva fantasia, mutta kannattaa muistaa, että tilastollisesti naisparit eroavat useimmiten kaikista pareista. Eli pelkkää onnea ja auvoa se tuskin tulee olemaan! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Ja onhan se. Keho sen kertoo kun joustavuus, kimmoisuus ynnä kaikki muu katoaa.Menkkoihin koskaan hakenut apua? Synnytyskipuihin?
Ei se estrogeeni ole apu haluttomuuteen. Eikä siitä _kärsi_, se on ihan tavallinen olotila.
Ei ole tavallinen olotila. Jos haluttomuus on ainut vaihdevuosioire, on sen taistalla sit joku muu asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidä pillusi kirjoitti:
Mikä ihmeen läheisyys? Luuletko että suomalainen mies kykenee tarjoamaan jotain läheisyydeksi kutsuttua mitä voisi sitten kaivata? Ei ole kokemusta, en tiedä mistä puhut, mutta en kaipaa sitäkään kun on yhtä tuntematon käsite kuin 120 miljoonaa euroa tilillä.
En luule vaan tiedän. Minullakin on ihan suomalainen mies, jonka kanssa läheisyyttä on riittänyt jo 55 vuotta. Seksiäkin vielä kerran viikossa. Ihme yleistys sinulta.
On tainnut mennä tavaksi kuten lenkillä käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
Ei ole tavallinen olotila. Jos haluttomuus on ainut vaihdevuosioire, on sen taistalla sit joku muu asia.
Voi suo reppanaa, libidosi ja alapääsi orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidä pillusi kirjoitti:
Mikä ihmeen läheisyys? Luuletko että suomalainen mies kykenee tarjoamaan jotain läheisyydeksi kutsuttua mitä voisi sitten kaivata? Ei ole kokemusta, en tiedä mistä puhut, mutta en kaipaa sitäkään kun on yhtä tuntematon käsite kuin 120 miljoonaa euroa tilillä.
En luule vaan tiedän. Minullakin on ihan suomalainen mies, jonka kanssa läheisyyttä on riittänyt jo 55 vuotta. Seksiäkin vielä kerran viikossa. Ihme yleistys sinulta.
On tainnut mennä tavaksi kuten lenkillä käynti.
Haarat auki kerran viikkoon ja nylkytystä. Teki mieli tahi ei 🤢 Koska _paneminen_!