Miten oppia hoitamaan lapsiperheen arjen pyöritys?
Tää kaikki on mulle niin hankalaa; aamu- ja iltarutiinit, jatkuva ruoanvalmistus ja ruokailu, ulkoilut, kotityöt... Olen aina ollut ihminen, joka esimerkiksi nappaa kaapista jotain syötävää sillon kun on nälkä, nyt täytyykin kokoajan valmistaa aterioita ja miettiä onko jääkaapissa kaikkea tarvittavaa ym.
Suoritan taukoamatta jotain ja silti osa hommista jää roikkumaan, lapsi syö osittain valmisruokaa eikä joka päivä ulkoilla. Ja mulla on vain yksi lapsi! Ja puolisokin, joka tosin tekee pitkähköä työpäivää. Miten te muut äidit pyöritätte arkea?? Palaan 6kk kuluttua työelämään ja kauhistuttaa miten muka kerkeän työpäivän päälle tehdä enää mitään. Apua ja käytännön vinkkejä kiitos??
Kommentit (123)
Sun pitää hellittää. Ei suorittaa lisää vaan relata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla se on aluksi opettelua. Itse herään klo 4.00 ja rupean laittamaan aamupalaa, samalla laitan pyykkikoneen pyörimään ja siivoan. Teen myös välipalat valmiiksi koulusta palaaville lapsille ja aloitan iltaruuan tekoa. Sitten klo 6.00 lähtien rupean herättämään eri aikaan kouluun lähteviä koululaisia. Ruoka-allergioiden vuoksi kaikilla perheessä on erilaiset ruuat. Kun saan kaikki lapset koulutielle ja mies lähtee töihin, lähden myös itse töihin.
Kun palaan töistä, osa lapsista on syönyt välipalat ja alkaa olla nälkä. Aamulla esivalmisteltu ruoka on helppo kypsentää loppuun ja sitten syömme koko perhe. Mies on käynyt kaupassa, kun kauppa osuu hänen työmatkansa varteen. Tiskaan ja mietin seuraavan aamun kuviot valmiiksi. Illalla saatan käydä vielä lenkillä jos jaksan. Ilta kuluu yleensä siihen että lapset tekevät läksyt ja laitan heidän nukkumaan ajoissa. 6 lasta ja mies.
Minulla rutiinit, aikataulut ja etukäteissuunnittelu auttavat paljon.
Miksi kouluikäisille lapsille pitää tehdä välipalat valmiiksi? Ehkä sinä olet sen sama, jonka mies syö lasten vanukkaat - mutta kuinka malttaa jättää syömättä ne valmiit välipalat?
Ei minulla muuta kysyttävää olekaan, vaikka aivan päättömältä sinun touhusi vaikuttaa.
Välipalatarpeet pitää varata.
eri
"Teen myös välipalat valmiiksi koulusta palaaville lapsille"
Vierailija kirjoitti:
Rutiinit on se pelastus lapsiperhearjessa. Tylsäähän se on, mutta kun tietyt asiat toistuvat suurinpiirtein samanlaisina samoihin aikoihin, niin sitä oppii ennakoimaan . . ..
1) Eikö näillä naisilla ollut elämässään yhtään kaveria, siskoa, veljeä, tätiä, äitiä, serkkua, naapuria, kumminkaimaa joten eivät YHTÄÄN arvanneet, mitä lapsi tuo tullessaan? Ei voi olla totta!
2) Mitään kirjallisuutta Ap ja kumppanit eivät edes viimeistään raskaana olevana lukeneet? Neuvolat pursuavat kirjallisuutta, sillekin joka ei ymmärrä vaikka kirjastosta etsiä lisää.
3) Mitä he tekivät äitiyslomallaan? Eikö muka sen aikana selvinnyt, että pieni lapsi tarvitsee useita aterioita päivässä ja perushoitoa ja virikkeitä - siis ihan niitä tavallisia - arjen keskellä?
4) Miten niin se on tylsää? Mikä siinä on tylsää, jos olet lapsen halunnut? Miksi et nauti lapsestasi, hänen kielensä kehityksestä, hänen sosiaalisista taidoistaan, piirustus- tai palapelitaidoistaan. kirjoista, hämähämähäkki- ja silkkiturkki-ruususuu-runoista, kutitusleikeistä, filtillä ,tunnelin, tekemisestä sohvapöydän ja sohvan väiin, sylissä pitämisestä?
Poliisivaltio olisi kauhea asia, ja sataprosenttisesti olen sitä mieltä, että jokainen kasvattaa lapsensa kuten haluaa. Mutta kun kerran yhteiskunta maksaa neuvolan (ja esim. äitiyspakkauksen) olen sitä mieltä että LAPSENKASVATTAJAN AJOKORTTI kannattaisi keksiä Ap:n kaltaisten takia!
Mikä saatanan kiveen hakattu juttu tuo 5 kertaa syömistä / päivä on? Ei koskaan ihmiskunnan historiassa olla syöty joku oppikirja kädessä. Ja silti on pysytty hengissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla se on aluksi opettelua. Itse herään klo 4.00 ja rupean laittamaan aamupalaa, samalla laitan pyykkikoneen pyörimään ja siivoan. Teen myös välipalat valmiiksi koulusta palaaville lapsille ja aloitan iltaruuan tekoa. Sitten klo 6.00 lähtien rupean herättämään eri aikaan kouluun lähteviä koululaisia. Ruoka-allergioiden vuoksi kaikilla perheessä on erilaiset ruuat. Kun saan kaikki lapset koulutielle ja mies lähtee töihin, lähden myös itse töihin.
Kun palaan töistä, osa lapsista on syönyt välipalat ja alkaa olla nälkä. Aamulla esivalmisteltu ruoka on helppo kypsentää loppuun ja sitten syömme koko perhe. Mies on käynyt kaupassa, kun kauppa osuu hänen työmatkansa varteen. Tiskaan ja mietin seuraavan aamun kuviot valmiiksi. Illalla saatan käydä vielä lenkillä jos jaksan. Ilta kuluu yleensä siihen että lapset tekevät läksyt ja laitan heidän nukkumaan ajoissa. 6 lasta ja mies.
Miksi kouluikäisille lapsille pitää tehdä välipalat valmiiksi? Ehkä sinä olet sen sama, jonka mies syö lasten vanukkaat - mutta kuinka malttaa jättää syömättä ne valmiit välipalat?
Ei minulla muuta kysyttävää olekaan, vaikka aivan päättömältä sinun touhusi vaikuttaa.
Välipalatarpeet pitää varata.
eri
"Teen myös välipalat valmiiksi koulusta palaaville lapsille"
Ne pitää minimissään varata. Ja jos on erityisruokavalioita, on ehkö fiksuinta tehdäkin ne.
Itsekin teen mm quichejä tai laitan kolmioleipiä rasiallisen ns mehustumaan iltapäiväksi.
Ja tykkään hääräillä rauhassa aikaisin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saatanan kiveen hakattu juttu tuo 5 kertaa syömistä / päivä on? Ei koskaan ihmiskunnan historiassa olla syöty joku oppikirja kädessä. Ja silti on pysytty hengissä?
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Ostat äitien tekemää ruokaa. Löytyy kaupan valmisruokaosastolta. Kukaan ei tule katsomaan sun kotiin, vaikka raataisit itsesi kuoliaaksi niiden keitosten ja leipomusten kanssa. Pussillinen porkkanoita, leipää , maksalaatikkoa ja ääntä kohti.
Ei anneta sakkoja!
Lapsi saa päiväkodissa aamupalan , lounaan ja välipalan. Eli helpottuu kun aloitat työt. Sun lapsi hoidetaan siellä hoidossa ja siihen sisältyy myös ruokinta. Siitähän sinä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Ostat äitien tekemää ruokaa. Löytyy kaupan valmisruokaosastolta. Kukaan ei tule katsomaan sun kotiin, vaikka raataisit itsesi kuoliaaksi niiden keitosten ja leipomusten kanssa. Pussillinen porkkanoita, leipää , maksalaatikkoa ja ääntä kohti.
Ei anneta sakkoja!
Eikä ole pakko ostaa näitä hirveimpiä teollisuusmössöjä, kun kaupasta saa ihan laadukastakin valmista ruokaa nykyään ja resq-sovelluskin on keksitty. Monet oppilaitoksetkin myy ruokaa mukaan.
Sillon kun väsyttää niin on lupa mennä riman alta niin me muutkin äidit tehdään. Pääasia että saa mahan täyteen.
Vierailija kirjoitti:
1) Eikö näillä naisilla ollut elämässään yhtään kaveria, siskoa, veljeä, tätiä, äitiä, serkkua, naapuria, kumminkaimaa joten eivät YHTÄÄN arvanneet, mitä lapsi tuo tullessaan? Ei voi olla totta!
Nykyään se on tosi harvinaista, että ihmisillä on lapsia. Joskus voi mennä useampi vuosikymmenkin, ettei lähisukuun synny lapsia. Myöskään naapureilla harvemmin on lapsia jollei sitten satu asumaan lapsiperheiden suosimalla uudella omakotialueella. Kerrostaloissa ja vanhoilla omakotialueilla lapsia on tosi harvoilla.
Kannattaa tehdä pakkaseen ruokaa. Sieltä ottaa sitten kun ei jaksa tai ehdi.
Itse pidön myös aina pikkutomaatteja ja hedelmiä tarjolla niin että tulisi tarpeeksi syötyä niitäkin.
Samaa ruokaa voi syödä useamman päivän. Lapset nyt muutenkin tykkää siitä ainaisesta makaroonilaatikosta. Nakkikeitto, perunat ja jauhelihakastike.
Ootko kuullut ranskalaiset + nakit yhdistelmästä?
Valmiita pinaattilettuja, leipää, omenaa. Voiperunaa. Ei oo vaikeeta.
Lapset ei muutenkaan syö mitään, joten mitä vähemmän asialla päätäsi vaivaat niin sitä parempi. Mahdollisimman yksinkertaista 👌turhaan stressaat ja valmistat uusia makuelämyksiä. Vispipuuroa, mannapuuroa, kiusauksia, keittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus! Neljältä?!? Kuulostaa painajaismaiselta.
Ei lainkaan, olen aamuvirkku ja olen jo lapsesta asti herännyt neljältä.
Eikun meillä on perfektionisti täällä linjoilla ,jonka mielestä kaikki elämää helpottava on kunnianhimotonta ja napero menee lopullisesti pilalle valmisruuasta.
Lounasravintoloissa tarjotaan ihan sitä samaa puolivalmista , mitä löytyy kaupankin hyllystä. Ei ole syntiä päästää itseään helpolla . Se on viisasta.
Villi kontrasti kun osa neuvoo antamaan saarioista ja osa huutaa kun ei ole kasvatusoppaita luettu. 😂
Ei siitä elämästä tarvitse tehdä noin vaikeaa ..