Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ne masennuslääkkeet lihottaa niin?

Vierailija
06.02.2023 |

Katoin Suvia niin oli kyllä puolessa toista vuodessa lihonut ihan huolella. Aikamoinen matami oli siellä ruudun toisella puolella.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mulla ole koskaan painoa nostaneet ja 12 eri lääkettä kokeiltu. Yksi lisäsi nälän tunnetta mutta itsekuristahan se kiinni on miten paljon suuhusi mätät.

Vierailija
2/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hidastavat aineenvaihduntaa. Jotkut voivat väsyttää eli ei jaksa liikkua. Jotkut lisäävät ruokahalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeestä. Osa vaikuttaa näläntunteeseen. Tiedän naisen, joka tulee suvusta, jossa kaikki naiset luonnostaan laihoja. Niin oli hänkin, kunnes aloitti masennuslääkkeen. 15kg 2kk aikana!! Lisääkin olisi tullut, mutta lopetti käytön siihen paikkaan. 

Itselläni oli käytössä lääke, joka hillitsi ruokahalua sivuvaikutuksena. Masennuslääke tämäkin. 

Vierailija
4/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on suunniteltu niin.

Masentunut syö lääkkeitä > lääke lihottaa > masentuu lisää > syö lisää lääkkeitä > lääkefirma rikastuu

Vierailija
5/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisiakin masennuslääkkeitä, jotka hillitsevät ruokahalua ja jopa vähän laskevat painoa. 

Yksi nyrkkisääntö: Monesti sellainen lääke, joka lisää unta, myös lisää ruokahalua. Jos masennusoireena on univaikeus ja tiedät että paino nousee herkästi, ole tarkkana. Kerro että et halua sellaista, joka nostaa painoa ja pyydä mieluummin sellainen masennuslääke, joka ei nosta painoa, vaikka ei unta tuokaan, tai jopa vähän piristää, ja nukahtamislääke erikseen. Mieluummin kaksi eri lääkettä kuin 15 kg lisää painoa. Silloin lääkekuurikaan ei jää niin helposti kesken. 

Vierailija
6/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki lihota. Esim. bupropioni saattaa jopa laihduttaa.

Vierailija
7/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt miksi masennus (siis ihan ilman lääkitystä) miltei poikkeuksetta riuduttaa hoikkaa entistäkin kapoisemmaksi kun taas lievästikin ylipainoinen alkaa paisua..

Miksi siltä hoikalta lähtee ruokahalu mutta paksummalta ei? Miksi tuo ei ole toisinpäin?

Vierailija
8/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lääkkeestä. Osa vaikuttaa näläntunteeseen. Tiedän naisen, joka tulee suvusta, jossa kaikki naiset luonnostaan laihoja. Niin oli hänkin, kunnes aloitti masennuslääkkeen. 15kg 2kk aikana!! Lisääkin olisi tullut, mutta lopetti käytön siihen paikkaan. 

Itselläni oli käytössä lääke, joka hillitsi ruokahalua sivuvaikutuksena. Masennuslääke tämäkin. 

Tiedän lähes samanlaisen tapauksen. Sillä tippui paino normaaliksi kun lopetti lääkkeen syömisen. Kertoi itse että kun otti lääkettä niin millään syömisellä ei tullut kylläistä oloa. Eikä lihominen ole pahimpia haittoja mitä mielialalääkkeistä tulee.

Vierailija
9/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan koska pääsen sienitutkimukseen. Masentuneen ainoa toivo.

Vierailija
10/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin niistä on ruokahalua lisäävä ja kylläisyyttä vähentävä vaikutus ja ihmiset nyt vaan ovat älyttömän huonoja arvioimaan, paljonko syövät, jos eivät oikeasti mittaa ja laske, joten eivät tajua syövänsä enemmän.

Vierailija
11/11 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt miksi masennus (siis ihan ilman lääkitystä) miltei poikkeuksetta riuduttaa hoikkaa entistäkin kapoisemmaksi kun taas lievästikin ylipainoinen alkaa paisua..

Miksi siltä hoikalta lähtee ruokahalu mutta paksummalta ei? Miksi tuo ei ole toisinpäin?

Masennus on kehon ja mielen sairaus. Toiset reagoivat masennukseen syömällä vähemmän, toiset syövät enemmän. Joko menee ruokahalu tai sitten on lohtusyömistä. Suhtautumisessa ruokaan on osa biologista perimää, osa ihan opittua. Sama pätee myös muihin riippuvuuksiin kuten alkoholiin ja nikotiiniin. Joten kai se oma taipumus tai tottumus tulee esiin jos masennus puhkeaa. Lääkkeet taas vaikuttavat aineenvaihduntaan, lukee pakkausselosteessa. Ruokahalu voi lähteä myös ahdistuksen ja pakko-oireiden takia kuten minulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi