Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyajan pikkulapsilla on niin paljon allergioita? Kala,-vilja,-maitoallergiaa tms?

Vierailija
16.08.2023 |

Meilläkin käynyt monta lasta kylässä ja tosi monella ollut jotain allergiaa esim just tuota maitoa ja viljaa.

Tosi vaikea keksiä tuollaisille lapsivieraille mitään tarjottavaa. Mehujäätä ehkä? Mutta aika köyhäksi se syöminen sillä tavalla käy jos muuta ei pysty syömään.

Onneksi oma lapsi on säästynyt noilta kaiken maailman allergioilta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien allergiaa ei tunnistettu vuosikymmeniä sitten, joten ei kaikki näy tilastoissa senkään takia.

Omille muksuille (kahdelle), kun tuli raasta kananmunasta anafylaktiset reaktiot sain kuulla äidiltäni, että sama reaktio on ollut itselläänkin pienenä siitä kananmunan raakuudesta johtuen. Vain yhdellä maksuista käytössä tarvittaessa adrenaliinipiikki. Iän tullessa allergioita on onneksi mahdollisuus lieventyä tai kadota.

Vierailija
22/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu muuten että käsittelemätöntä (homogenoimaton, pastöroimaton) maitoa pystyy laktoosi-intoleraatikko juomaan ihan huoleti. Siinäpä selitys moneen muuhunkin huonosti siedettyyn asiaan: liian pitkälle teollisesti prosessoidut elintarvikkeet.

Huomioi kuitenkin, että maitoallergia on sitten ihan eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät saa maistaa erilaisia ruoka-aineita pienenä, vaan syövät pelkästään makaronia, ranskiksia ja nakkeja.

Lisäksi kaikki nykyajan antibakteeriset pesuaineet ja ylipäänsä varotaan liikaa likaa. Vähiten allergioita maaseudun lapsilla

Erittäin loukkaava kommentti. Allergiat eivät johdu vanhempien toiminnasta. Ja kaikkein allergisimmat tuntemani ihmiset ovat kasvaneet maatilalla. 

Niin. Ei ole niin yksinkertaista. Kun lapsi on jo syntyessään allerginen ja äitikin imettäessään joutuu ruokavaliolle... Ei ole kyse liian vähistä ruoka-aineista...

Vierailija
24/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun ulkomailla, lasten luokalla 25 lasta ja vain yhdellä keliakia. Muilla ei allergioita. Pääosin mixed lapsia, kv-koulu. Eli se geenipoolin monimuotoisuus varmasti auttaa. 

Vierailija
25/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakohan äidin ruokavalio raskauden aikana kuinka paljon?

Minä olin ihan typeristä syistä pari vuotta ihan todella yksipuolisella ruokavaliolla, söin vain paria ruoka-ainetta. Kun sitten halusin alkaa syödä normaalisti, niin kappas, allergisia oireita tuli ihan kaikesta sellaisesta, mitä ennen olin syönyt ongelmitta. Koskaan ei ollut mitään ruoka- tai muitakaan allergioita ollut.

Eli näköjään kaikkea olisi syytä syödä kohtuudella, vaikka vähänkin. Nyt pikkuhiljaa koetan laajentaa ruokavaliotani monipuolisemmaksi ja tämä voi tarkoittaa sitä, että syön yhden pienen kalakuution tai kaksi marjaa.

Vierailija
26/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lapsena sairastetut tietyt rs-kannat ovat osoittautuneet syyksi joihinkin ruoka-aineallergioihin. Ennen noihin kuoltiin joten ongelmaa ei ollut.

Ylihygienia on myytti. Sillähän tarkoitetaan esim sitä että lavantautiin sairastumattomuus altistaa immuunijärjestelmän ylitoimintaan ja siten autoimmuunioireusiin. Vessan siisteys ei ole syy. Siivoamattomasta voi saada vain vatsatauteja, ei mitään allergioita.

Vierailija
27/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu muuten että käsittelemätöntä (homogenoimaton, pastöroimaton) maitoa pystyy laktoosi-intoleraatikko juomaan ihan huoleti. Siinäpä selitys moneen muuhunkin huonosti siedettyyn asiaan: liian pitkälle teollisesti prosessoidut elintarvikkeet.

En minä vaan pysty, en ole ikinä pystynyt. Siinä raakamaidossakin kun on laktoosia ja minun elimistöni ei laktoosia pysty pilkkomaan, tuli se elimistöön ihan mistä vaan.

Vierailija
28/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikromuovi?