Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsekeskeinen ihminen - Millainen hän on?

Vierailija
16.08.2023 |

Tunnetteko te ihmisiä, jotka teidän mielestä ovat itsekeskeisiä ja itsekkäitä? Millaisia he ovat, missä se tulee esiin?

Ihmettelen, kun mielestäni noita sanoja käytetään tosi löysästi, enkä ikinä ole ymmärtänyt, miksi esimerkiksi olisi itsekästä olla hankkimatta lapsia tai miksi vaikkapa puheliasta, esiintymisestä pitävää ihmistä joku sanoo itsekeskeiseksi.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystävä, tai ehkä enemmänkin kaveri, joka mielestäni on itsekeskeinen.

Hän on hyvin puhelias, ihan rasittavuuteen asti, mutta puhuu koko ajan vain itsestään. Ei oikeastaan koskaan kysy toiselta mitään ja jos kysyykin, niin näkee ettei vastaus kiinnosta/ei jaksa kuunnella, ja kääntää keskustelun taas nopeasti itseensä. Ei myöskään pysty keskustelemaan mistään laajemmista tai abstrakteimmista aiheista, vaikka jostain päivän polttavasta uutisesta, vaan kääntää aiheen heti itseensä, peilaa aivan kaikki asiat itsensä kautta.  

On raskasta seuraa, en jaksa olla hänen kanssaan paria tuntia pidempään. Kuvailisin häntä hyvin itsekeskeiseksi ihmiseksi.

Vierailija
2/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelias ihminen muuttuu itsekkääksi silloin, jos puhuu vain itse, eikä pysähdy kuuntelemaa toisen puhetta ja huomioi keskustelussa myös toista/ toisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-puoliso on tällainen, jota varmaan voisi kuvailla itsekeskeiseksi tai itsekkääksi. Elää vähän omassa kuplassaan. Tuhat kertaa parisuhteen aikana törmäsi siihen, että hän ei vain tullut ajatelleeksi muita eikä osannut huomioida muita. Ihan arkisissa tilanteissa. Vaikka kaupassa käydessään osti vain niitä tuotteita, joita itse käyttää ja joista itse tykkäsi, eikä tullut yhtään ajatelleeksi, että minä tai lapset tykättäisiin jostakin muusta. Tai aikatauluja suunnitellessa ilmoitti, että perjantaina lähdetään kello 16 mökille piste, ja oli hirveän hämmentynyt ja kiukkuinenkin, kun sanoin että mutta mulla on töitä kello 17 asti tai että lapsi pitää hakea vasta 17.30 harrastuksesta. Tämmöistä itsekeskeisyyttä. 

Vierailija
4/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb.

Vierailija
5/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeisyys ja itsekkyys ovat vähän eri asioita.

Itsekeskeinen ei välttämättä muista huomioida muita ja tosiaan saattaa puhua vain itsestään tai ajatella asiat itsensä kautta, mutta saattaa myös olla erittäin auttavainen ja antaa vaikka paidan päältään, kun huomaa, että toisella ei sitä ole. Se on siis enemmän ajattelemattomuutta tai sitä, että on kiinnostunut enemmän itsestään ja omista asioistaan.

Itsekkyys taas on ilkeämpää sorttia. Itsekäs haluaa itselleen enemmän. Vaatii erityiskohtelua tai parempia etuja itselleen. Ei auta pulassa olevaa, eikä koe myötätuntoa. Itsekäskin on usein itsekeskeinen, mutta ei läheskään aina. Saattaa olla oikea muista kiinnostunut kyylä, joka sitten juoruilee asioita eteenpäin.

Vierailija
6/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minun, minua, minussa, minusta, minulta, minuun, minutta, MINULLE!, minuna. Minä-minä-minä-minä-(krooh pyyh, nukkuu 4 tuntia) minä-minä-minä....jne, minä. Että semmonen egosentrikko.

Vierailija
7/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-puoliso on tällainen, jota varmaan voisi kuvailla itsekeskeiseksi tai itsekkääksi. Elää vähän omassa kuplassaan. Tuhat kertaa parisuhteen aikana törmäsi siihen, että hän ei vain tullut ajatelleeksi muita eikä osannut huomioida muita. Ihan arkisissa tilanteissa. Vaikka kaupassa käydessään osti vain niitä tuotteita, joita itse käyttää ja joista itse tykkäsi, eikä tullut yhtään ajatelleeksi, että minä tai lapset tykättäisiin jostakin muusta. Tai aikatauluja suunnitellessa ilmoitti, että perjantaina lähdetään kello 16 mökille piste, ja oli hirveän hämmentynyt ja kiukkuinenkin, kun sanoin että mutta mulla on töitä kello 17 asti tai että lapsi pitää hakea vasta 17.30 harrastuksesta. Tämmöistä itsekeskeisyyttä. 

Kuin mun mies. Voisin lisätä tähän vaikka mitä.

Vierailija
8/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset on, mutta eivät vaan uskalla myöntää sitä.

Vierailija
9/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystävä, tai ehkä enemmänkin kaveri, joka mielestäni on itsekeskeinen.

Hän on hyvin puhelias, ihan rasittavuuteen asti, mutta puhuu koko ajan vain itsestään. Ei oikeastaan koskaan kysy toiselta mitään ja jos kysyykin, niin näkee ettei vastaus kiinnosta/ei jaksa kuunnella, ja kääntää keskustelun taas nopeasti itseensä. Ei myöskään pysty keskustelemaan mistään laajemmista tai abstrakteimmista aiheista, vaikka jostain päivän polttavasta uutisesta, vaan kääntää aiheen heti itseensä, peilaa aivan kaikki asiat itsensä kautta.  

On raskasta seuraa, en jaksa olla hänen kanssaan paria tuntia pidempään. Kuvailisin häntä hyvin itsekeskeiseksi ihmiseksi.

Minulla on ihan samanlainen tuttava. On aina suuna ja päänä, mutta jaksaa puhua vain itsestään, ärsyyntyy jos puhutaan jostain muusta. Todella raskas tyyppi.

Vierailija
10/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta itsekeskeinen ihminen on myös sellainen, jolta puuttuu tilannetaju. Esimerkiksi papattaa vain omia juttujaan eikä huomaa että ketään ei kiinnosta tai muut kiusaantuvat.

Vierailija
11/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivasti itsekeskeinen on kai normaali ja järjissään?

Toisille eläjä taas enemmänkin epätasapainoinen, luulisin.

Vierailija
13/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä papupadat saattavat olla hermostuneita teidän seurassa... itsestä puhuminen ei ainakaan ole tungettelevaa... Nykyään kun ei voi kysyä mitään puolitutuilta etteivät loukkaannu väärästä kysymyksestä.

Vierailija
14/39 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei lopeta puhumasta itsestään.

Vierailija
15/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukase is, il, seiska hs, kun näät siellä jonkun pärstän niin siinä on hyvä kandidaatti. Plus kaikki omia kuvia somessa levittelevät.

Vierailija
17/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee jotakin, ja odottaa silloin vastausta heti. Itse ei edes vastaa viesteihin, jos ei saa tästä suoraa hyötyä.

Vierailija
18/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina etsimässä vikaa toisista ja nostattamassa riitaa.

Vierailija
19/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle joka esittelee somessa

matkailuaan.

Vierailija
20/39 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset on, mutta eivät vaan uskalla myöntää sitä.

Se että sinä olet, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin on. Toki itsekkyyttä on hyvin monenasteista ja useimmat ovat jossain määrin itsekkäitä. Ja itse asiassa terve itsekkyys ja esim. omien puolien riittävä ja tasapuolinen pitäminen reilulla tavalla on vain hyvä asia. Vastapainona olisi hyvä olla kyky osata ajatella muita, että on myötätuntoa ja empatiaa ja halua miettiä myös toisten kannalta asioita ja tilanteita, erityisesti nyt tietysti niiden läheisten ihmisten kannalta asioita. Monilla on kiinnostusta laajemminkin myös yhteisestä yhteiskunnan, maailman, eläinten, luonnon hyvästä.

Nämä itsekkyyden ja epäitsekkyyden ominaisuudet vaihtee kuitenkin huomattavan paljon eri ihmisillä. On hyvinkin epäitsekkäitä, liikaakiin muut ja muiden tunteet, asiat ja halut edelle laittavia ihmisiä, liiaksi jopa "uhrautuvat" ja itsensä sivuun tärkeydessä laittavat, ja sitten on nämä itsekkäät, joita täällä onkin jo hyvin kuvailtu. Terve itsekkyys, itestään huolen ptäminen ja omanarvontunto asettuu toki näiden ääripäiden välivaiheille. Tavallisesti jos puhutaan itsekkäästä ihmisestä, yleensä ei tarkoita tätä sopivan tervettä itsekkyyttä, vaan sitä, ettei osaa tai halua tai kykene ottaa muita normaalilla, edes keskiverrolla tavalla huomioon.