Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?
Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?
Kommentit (711)
Kotiäidit usein antavat kovin epäakateemisen vaikutelman ja sen takia saavat dissausta. Tuskin sinua mollataan, jos olet maisteri.
Työkaveri (ekonomi, analyytikko) jäi äitiyslomalle. Kun hän palasi, hänen vakanssinsa oli lakkautettu. Ja hän oli pois vain sen 11 kk. Otti sitten opintovapaata ja lähti lukemaan tohtoriksi. En tiedä, millä rahalla eikä se tietenkään minulle kuulukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku 60-vuotias joutuu tekemään töitä ja maksamaan sinulle kotihoidontukia ym. Vedät lonkkaa kotona, mutta palvelut kelpaavat. Et elätä itseäsi, etkä lapsiasi puhumattakaan, että tukisit muita ihmisiä nuorena ja terveenä kansalaisena. Vaikea kunnioittaa mitenkään.
Johan jo sanoin, että en saa euroakaan mitään tukia. Mitä palveluita tarkoitat? Samaa terveyskeskusta ja kirjastoa käytän kuin kaikki muutkin. Ap
Useat ihmiset elävät *sit kun olen eläkkeellä" - elämään eivätkä ymmärrä miten joku voi jäädä kotiin kun eläke on sitten paljon pienempi.
Elämässä voi tapahtua mitä vaan. Ei välttämättä edes elä eläkeikään saakka. Mitä sitten jos onkin säästänyt ja kerryttänyt eläkettä, mutta jäänyt elämä elämättä niin kuin sen suurin piirtein olisi halunnut menevän?
Itse ainakin teen omat ratkaisuni ja olen kotiäiti. Viis siitä mikä mun eläke sitten joskus tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.
Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.
Feministi sitä ja Feministi tätä, voi lässynlässynlää. Kun fakta on se, että te miehet ette taatusti koko sinä aikana kun nainen on kotiäiti ajattele hetkeäkään niin, että minä olen nyt OIKEASTI sitoutunut tähän naiseen loppuelämäkseni. Ehei, sitten käy niin kuin Helena Koivulle että tietynlaisen elämän itselleen rakentaneen ihmisen pitäisi yhtäkkiä vaan heittää kaikki menemään ja muuttaa toiseen maahan ja ruveta tekemään jotain minimipalkkatyötä ja kaikki nauraa ja osoittelee sormella, jos tämä plot twist tuntuu pahalta. Te miehet olette aiheuttaneet sen että tällä kuviolla on huono maine, eivät feministit jotka vaan yrittävät varoittaa naisia joutumasta ikinä tähän ansaan. Koska se mies EI ole sitoutunut sinuun loppuelämäksi vaikka mitä väittää. Hän ei tule pitämään lupaustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.
Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.
Josko avaisit silmäsi niin näkisit, mistä naisten ja miesten palkkaero johtuu.
Silmät on auki ja meillä tienataan about saman verran sukupuoleen katsomatta. Meillä myös toimitaan tiiminä ja varallisuus on yhteistä.
Jos aikoo suunnitella elämänsä niin että aikoo jossain kohtaa erota, niin ehkä ei kannata lähteä suhteeseen laisinkaan.
Saati sitten tehdä niitä lapsia.
Mistä se mielestäsi johtuu? Siitä että toinen ei kerkeä raskaudeltaan kouluttautumaan? Vai siitä että toinen ei kerkiä kouluttautumaan kun on armeijassa? Vai siitä että toinen on kotona vanhempainvapaalla eikä kerkiä kouluttautumaan?
Me tehdään toisen asteen tutkinnolla molemmat 160h/kk töitä ja palkoissa ainoa ero on puolison lisät ja omat ruokakorvaukseni, kun teen keikkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Feministi sitä ja Feministi tätä, voi lässynlässynlää. Kun fakta on se, että te miehet ette taatusti koko sinä aikana kun nainen on kotiäiti ajattele hetkeäkään niin, että minä olen nyt OIKEASTI sitoutunut tähän naiseen loppuelämäkseni. Ehei, sitten käy niin kuin Helena Koivulle että tietynlaisen elämän itselleen rakentaneen ihmisen pitäisi yhtäkkiä vaan heittää kaikki menemään ja muuttaa toiseen maahan ja ruveta tekemään jotain minimipalkkatyötä ja kaikki nauraa ja osoittelee sormella, jos tämä plot twist tuntuu pahalta. Te miehet olette aiheuttaneet sen että tällä kuviolla on huono maine, eivät feministit jotka vaan yrittävät varoittaa naisia joutumasta ikinä tähän ansaan. Koska se mies EI ole sitoutunut sinuun loppuelämäksi vaikka mitä väittää. Hän ei tule pitämään lupaustaan.
Mikä sinä olet kertomaan mitä minä ajattelen?Ethän edes tunne minua. Jos olet tehnyt huonoja valintoja itse miesten suhteen, niin se ei tarkoita että kaikki miehet on huonoja ja samanlaisia.
Eiköhän ihmiset ole vain kateellisia, kun joillakin on rikas mies, ettei naisen tarvitse töihin mennä ja naisella helppo elämä, ilman työelämän stressiä.
Voi ap sinua. Ajoin taas tekstisi AI:n läpi ja niinhän se jälleen kertoi, että olet meille kaikille tuttu palstatrolli, joka keksii näitä juttuja ihan omasta päästään. Aina samat sanavalinnat, sama rytmi virkkeissä.
Eikö sinulla oikeasti ole mitään elämää tämän palstan ulkopuolella? Miksi keksit näitä satuja?
Vierailija kirjoitti:
Muut äidit hoitaa lapsensa työn ohessa mutta ehkä se on kivampi sit vaan löffäillä kotona yhteiskunnan tukiaisilla?
Mitä väliä sillä on mitä muut tekee?
Jos ruokkii alle 1.5 vuotiaat muksunsa pilteillä. Toiset bonalla. Jotkut antaa ainoastaan kotona valmistettu ruokaa ja toiset sekä että.
Kaikkien lasten kohdalla vanhemmat eivät voi itse valita ilman lapsensa kaltoinkohtelua tms.
Mutta sä varmaan teet kaikki soseet itse ja imetät sen 24/7 samalla kun teet kotityöt kun lypsät valion kanssa sopimuksen:tehneen karjatilan lehmät?
On niin kivampi kiukutella muille sen sijaan että olisi a) tyytyväinen omiin valintoihinsa tai b) tekisi valintoja joihin voi olla tyytyväinen ILMAN ETTÄ KOKEE TARVETTA kiukutella muille niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ilkeät ihmiset ne vain siel mölisee
Minusta nämä minua kritisoineet ei mitään ilkeitä ihmisiä varsinaisesti ole vaan aina ennen ja kaikissa muissa aiheissa he ovat ystävällisiä ihmisiä. Jostain syystä juuri kotiäitiys vain on kirvoittanut muuten ystävällisiltä ihmisiltäkin aika ikäviä kommentteja eikä se kulmien kohottelukaan mukavalta tunnu. Ap
Sun olis parempi heiltä kysyä, mitä mukisevat, kun en minä voi sitä tietää. Muutenkin aina ihmetyttää, miten kyvyttömiä ihmiset ovat tarttumaan tilanteisiin, joissa heistä tuntuu joltakin. Jos tuntuu, sitten avataan suu ja kysytään, onko nyt jotain sanomattomia juttuja ilmassa vai miksi siltä tuntuu.
Kissa pöydälle siinä ja silloin, ei vauva.fissä epämääräisten fiilisten pohjalta myöhemmin ventovieraiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitys sinällään on ihan hieno juttu, etenkin tämän hetken päiväkotitilanteissa. Itseäni aina huvitti silti kotiäitien töidensä luetteleminen, miten he ovat kokkeja, autokuskeja, siivoojia jne jne. Kummasti kukaan ei ole tehnyt niitä hommia ollessani töissä, vaan työn ohella joudun tekemään nekin hommat. Kyllä kotona lasten kanssa viettämäni aika oli sitä elämän leppoisinta aikaa, nykyiseen ruuhkavuosiin verrattuna.
Mä olen tavallaan sun kanssa samaa mieltä, mutta mulla on kyllä sellainen kokemus, että jos myös ne lapset on kotona sen kotiäidin kanssa, niin lasten- ja kodinhoitotyötä on ihan järjettömän paljon enemmän kuin silloin, kun ei olla kotona. Olin itse työttömänä lasten ollessa jotain 2 - 4 -vuotiaita, mutta heitin keikkaa ja ai että oli mahtavaa niillä työviikoilla, kun riitti yhden ruuan tekeminen päivässä, kotona ei niin paljoa tehty askarteluja yms. sotkevaa, lapset ehti levitellä lelujaan huomattavasti vähemmän jne. Olin kotiäitinä ennen tuota päivitellyt, miten ihmeessä töissä käyvät ehtii pitää kotinsa siistinä jne., mutta se kyllä auttaa paljon, kun ollaan noin kahdeksan tuntia päivässä poissa kotoa. Toki siitä työssä käynnistä on sit seurauksena se, että aikataulut on paljon jäykemmät ja aikaa vähemmän jne., että puolensa kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Joku 60-vuotias joutuu tekemään töitä ja maksamaan sinulle kotihoidontukia ym. Vedät lonkkaa kotona, mutta palvelut kelpaavat. Et elätä itseäsi, etkä lapsiasi puhumattakaan, että tukisit muita ihmisiä nuorena ja terveenä kansalaisena. Vaikea kunnioittaa mitenkään.
Ei ap saa mitään kotihoidontukea. Sitä saa vain alle 3v lapsesta ja sekin on muutaman satasen kuussa.
Itse olen 62v ja maksan erittäin mielelläni veroja ja toivon, että ne menisi juurikinlapsiperheille ja lapsiin. Silloin verot on menneet oikeaan osoitteeseen.
Jos saisin valita, minun veroeurot ei mensisi nuorille päänsä viinalla ja huumeilla sekoittaville luusereille, eikä niillä kustannettaisi vankien hyviä ruokia, vaan verot saisi ohjata lapsiperheille/lapsiin/koulutukseen ja terveydenhoitoon.
lapset on tärkeintä, mitä ihmisellä on ja on vain hyvä, että joku jää heitä muutamaksi vuodeksi kotiin hoitamaan.
Ei sinun tarvitse olla huolissasi siitä, että yli 60v käy töissä ja hänen veromarkkojaan ohjataan lapsiperheille. Juuri sinne ne kuuluvatkin.
Vierailija kirjoitti:
Koetapa selittää sitten lastesi kasvettua kouluikään, että oli sulla ihan hyvä koulutus joskus, ottakeepa töihin. Ja eläkeiässä ihmettelet, miks sun eläke on reilun tonnin pienempi kuin ukollasi, joka on kauan aiemmin vaihtanut sinut johonkuhun työssä käyvään, älykkääseen ja aikuiseen ihmiseen, jonka kanssa voi puhua muustakin kuin lapsen kakan koostumuksesta.
Ymmärrän kotona olon vauvan kanssa, mutta en siitä eteenpäin. Se tyhmistää sekä lapset että äidin. Arvaas mistä tiedän: omasta kokemuksesta.
Sun elämä, sun päätökset, mutta älä tule valittamaan että heikosti kävi.
Voi luoja mitä yleistämistä. Illan naurut sai tästä, mutta eipä toisaalta yllätä että tämä on se yleinen ajatus varmaan. Saattaisit yllättyä ollessasi kärpäsenä katossa ainakin meidän kotona. Harmi, että olit itse saamaton. Kiva silti jos yritit. Kaikista ei ole siihen. Mutta yleensä viimeinen sana tulee katkeralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Mikä sinä olet kertomaan mitä minä ajattelen?Ethän edes tunne minua. Jos olet tehnyt huonoja valintoja itse miesten suhteen, niin se ei tarkoita että kaikki miehet on huonoja ja samanlaisia.
Minun miesvalinnassani ei ole mitään vikaa enkä minä ole jättäytynyt mieheni varaan ruusuisin kuvittelmin. Sen sijaan olen joutunut itsekin seuraamaan sivusta kaverin tekemää vastaavaa kotoäitierehdystä. Niin vaan pitää nelikymppisenä aloittaa elämä alusta ilman mitään työkokemusta, ja uusi nainen muutti lähes saman tien omaan rakkaaseen ja huolella suunniteltuun kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potevat joko vain itse jollain tavalla huonoa omatuntoa jos ovat itse lapsensa pitäneet päiväkodeissa tai sitten ovat niin rakastuneita uraan, mitä se ikinä kenellekin on, että näkevät vain oman tapansa oikeana. Miksi muuten kehtaisi arvostella toista valinnoistaan. Ovatko nämä kritisoivat itse vanhempia vai lapsettomia? Entä ikä?
Iät on olleet välillä 30-80 ja kaikilla taitaa olla itsellä lapsia heillä. Lisäksi olen saanut arvostelua neuvolan työntekijöiltä, puolitutuilta naapureilta ym, joiden omista lapsista en tiedä. Erikoista on, että ei minua ole muuten valinnoistani tai elämäntavastani arvosteltu kai koskaan. Kotiäitiydestä vain. Ap
Onko arvostelu liittynyt vain omaan kotonaoloosi, siis perus päivittelyä eläkekertymättömyydestä vai onko se kohdistunut huoleen, ettei lapsi saisi riittävästi virikkeitä tai ikäistään seuraa? Mietin koska olen itsekin ollut useamman vuoden kotona lasten kanssa.
Eipä nuo ole asiaa tarkemmin eritelleet, että mikä kotiäitiydessäni häiritsee. Ap
Kyseiset ihmiset haluavat jostain syystä alistaa sinua. Ei kannata olla vieraiden kanssa liian tuttavallinen ja avoin, menee vaan turhat arvostelut silloin ihon alle ihmisiltä, joilla on omassa historiassa jotain hampaankolossa. Teet juuri oikeat päätökset oman perheesi kannalta, luota siihen. Aina voi opiskella lisää, työskennellä ehdit vielä monta vuosikymmentä. Ei ne aivot siihen kotiäitiyteen sammahda, vaikka joku haluaisikin sinulle niin uskotella. Elät tätä vaihetta vain hyvin lyhyen ajan elämästäsi, nauti siitä ja jätä kateellisten marmatus omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Josko avaisit silmäsi niin näkisit, mistä naisten ja miesten palkkaero johtuu.
Silmät on auki ja meillä tienataan about saman verran sukupuoleen katsomatta. Meillä myös toimitaan tiiminä ja varallisuus on yhteistä.
Jos aikoo suunnitella elämänsä niin että aikoo jossain kohtaa erota, niin ehkä ei kannata lähteä suhteeseen laisinkaan.
Saati sitten tehdä niitä lapsia.
Mistä se mielestäsi johtuu? Siitä että toinen ei kerkeä raskaudeltaan kouluttautumaan? Vai siitä että toinen ei kerkiä kouluttautumaan kun on armeijassa? Vai siitä että toinen on kotona vanhempainvapaalla eikä kerkiä kouluttautumaan?
Me tehdään toisen asteen tutkinnolla molemmat 160h/kk töitä ja palkoissa ainoa ero on puolison lisät ja omat ruokakorvaukseni, kun teen keikkatyötä.
Vertaatko sinä 6kk armeijaa lapsensaantiin??? Lasta jo kannetaan kohdussa 9kk ja sitten se riemu vasta ratkeaa, kun piltti syntyy. Se on täysin avuton ja täysin toisen ihmisen varassa ensimmäise elinvuotensa. ja joissain perheissä lapsia on useampi, niin sama rulianssi taas, ensin raskaus, joka ei aina ole helppo, sitten synnytys (paikat repee, missähän kohtaa intissä vehkeet repeää?) ja taas imeväisen kanssa kotona.
Intti on lastenleikkiä 6kk verrattuna raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon. Tuskin yksikään mies valitsisi raskautta ja synnytystä jos saisi valita, että meneekö inttiin vai ottaako tuon toisen vaihtoehdon.
ja nykyään naisetkin käy intin, eikä siellä kohta miehiä olekkaan, kun nytkin joka toinen ei armeijaa käy ja naiset sen kun lisääntyy silläkin saralla.
Minä olin kotiäiti ja sittemmin kotirouva. Ihmettelijöille vastasin vain, että koska minä voin ja koska meillä on varaa siihen. Lapset saivat kasvaa rauhassa kotona ilman alituista kiirettä johonkin suuntaan ja voin katsoa tyytyväisenä peiliin, heidät on kasvatettu fiksuiksi ja empaattisiksi ihmisiksi, jotka ovat pärjänneet paremmin kuin hyvin.
Ja tottakai mieheni on maksanut minulle yksityistä eläkettä, joka jo nyt eläkevuosiin ollessa vielä aikaa, on huomattavasti parempi kuin kuin suomalaisten keskivertoeläke. Omaisuus on yhteistä eikä avioehtoa ole. Minulla ei missään tapauksessa olisi mitään hätää.
Muiden mielipiteistä viis veisaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap sinua. Ajoin taas tekstisi AI:n läpi ja niinhän se jälleen kertoi, että olet meille kaikille tuttu palstatrolli, joka keksii näitä juttuja ihan omasta päästään. Aina samat sanavalinnat, sama rytmi virkkeissä.
Eikö sinulla oikeasti ole mitään elämää tämän palstan ulkopuolella? Miksi keksit näitä satuja?
No eipä ole sinullakaan paljon elämää, jos moista viitsit tarkkailla ja tehdä :D.
Eipä nuo ole asiaa tarkemmin eritelleet, että mikä kotiäitiydessäni häiritsee. Ap