Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tämä tuleva asumistukikuvio nyt menee?

Vierailija
15.08.2023 |

Sen verran tajusin, että 1) omistusasuntoon ei saa asumistukea ja b) yli 10 000 varallisuudella ei saa myöskään. Jos ihmisellä on esim. poismaksettu omistusasunto eikä pennin hyrrää muuta varallisuutta, saako hän työttömäksi jäätyään myöskään toimeentulotukea? Jos ei, sehän tarkoittaisi, että asunto pitäisi myydä välittömästi, mikä taas on aivan älytöntä, jos työttömyys kestää vaikka alle puoli vuotta ja myyntiajat ovat helposti kuukausia.

Ja ennen kuin alatte kirkua refleksinomaisesti, että mene töihin, niin kiitos neuvosta mutta olen jo töissä. Kiinnostaa lähinnä että miten ihmisten oletetaan jatkossa pärjäävän tuollaisessa tilanteessa.

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa omistaa surkea läävä syrjäseudulla. Siinäpä Kelan tantta määrätkööt läävän myytäväksi. Ei niitä kukaan osta edes eurolla, koska pankit ei anna taloyhtiölle remonttilainaa.

Suurimpia häviäjiä tässä on ne, jota maksoi pienen kynnysrahan asunnosta, ja loput maksetaan taloyhtiön kautta rahoitusvastikkeena. Tähän asti Kela katsonut myös nämä rahoitusvastikkeet asumismenoina, tiettyyn rajaan saakka.

Vierailija
162/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on raatanut 30 vuotta töissä ja irtisanotaan niin voihan se omistusasunnon menetys hiukan harmittaa.

Aivan varmasti. Toivottavasti mahdollisimman pienelle joukolle käy näin. Mutta sitä vain, että ei se elämä pääty siihenkään ja Suomessa ei anneta kuolla nälkään tai viluun.

Hyvä jos sulle riittää, ettet kuole nälkään. Mitä jos itse joudut myymään asuntosi ja käyttämään kaikki säästösi ennen kuin saat mitään tukea vaikkapa sairastuessasi. Onko se hyvä asia?

Noh, itse asiassa mulle kävi vähän noin, eli sairastuin, menetin kaiken ja jouduin päälle vielä velkavankeuteen. Siitä kohta selvitty, pari vuotta jäljellä enää. Kyllä siihen meni aikaa, että järkytyksestä pääsi yli ja epäreiluuden tunteesta, mutta kun niin kävi, niin olen oikeasti ollut onnellisempi kuin koskaan. Tajusin, että ei täällä olla kilpailemassa, ja ettei onneen tarvita oikeasti paljoakaan. Oman pään sisältä se löytyy tai ei.

Tietysti olisin mielummin terve ja rikas, mutta toisaalta olisin jäänyt ilman näitä oppeja mitä nyt kannan sisälläni. Olen myös kiitollinen siitä, että tämä tapahtui minulle Suomessa. Muualla olisin jo varmaan kuollut.

Onko sulla läheisiä? Voisitko olla onnellinen ilman heitä?

Mulla on yksi läheinen vielä elossa, ja lisäksi rakas lemmikki joka tosin kuolee vanhuuteen kohta.

Aivan varmasti tulee elämänlaatu heikkenemään jos tuo ainoa läheinenkin kuolee pois ennen minua. En kyllä osaa ennustaa, että miten sitten kävisi onnellisuuden, jos jäisin täysin yksin. Miksi kysyt?

Jaa, tarkoitit varmaan tuota, kun sanoin että onnellisuus löytyy oman pään sisältä..? Hmm, olet varmaan oikeassa siinä, että kyllä ainakin yksi läheinen kuuluu samanlaiseen tarpeiden perustasoon kuin ravinto, suoja ja turvallisuus. Ja että ilman niitä ei ihminen voi olla kovin hyvinvoiva. Lienee suurimmalla osalla niin, ellei ole sitten luonteeltaan erakko.

Nuo kolme viimestähän Suomessa on turvattu, onneksi, mutta läheisen puutetta ei taida oikein voida valtio ratkaista. Tietysti yhteisöllisyyttä voisi yrittää lisätä enemmänkin, eikä vain nuorten osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa omistaa surkea läävä syrjäseudulla. Siinäpä Kelan tantta määrätkööt läävän myytäväksi. Ei niitä kukaan osta edes eurolla, koska pankit ei anna taloyhtiölle remonttilainaa.

Suurimpia häviäjiä tässä on ne, jota maksoi pienen kynnysrahan asunnosta, ja loput maksetaan taloyhtiön kautta rahoitusvastikkeena. Tähän asti Kela katsonut myös nämä rahoitusvastikkeet asumismenoina, tiettyyn rajaan saakka.

Siis eikö nämä isot rahoitusvastikkeet liity näihin uudempiin asuntoihin? Miten voi olla jo läävä jos on rakennettu 10 vuoden sisään? Ei voi olla kyllä niinkään, että pienituloinen ostaa bränikän asunnon, koska tietää että saa Kelan maksamaan sen osittain. Itse (pienituloisena) kun asunnon ostin, niin valitsin sen mukaan mihin omat rahat riittää.

Vierailija
164/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun työttömänä myymään omistusasuntoni, voisin ostaa saman hintaisen auton tai käyttää rahat iloiseen elämään. Sitten vuokraisin asunnon sijoittajalta, vuokra n. 700 eur. Saisin asumistukea ehkä 300-400 euroa tai siis asuntosijoittaja saisi. Omistusasuntoni hoitovastikkeeseen asumistuki on max 150 euroa. Joten rikas asuntosijoittaja saisi asumistukena 150-250 euroa enemmän kuin minä. Petterin laskuopin mukaan tämä on kannattavaa toimintaa valtiolle.

Mahtaako mennä noin, kun kela saa verottajalta tiedon asunnon myyntihinnasta. Saako rahoja käyttää ostoksiin vai ei?

Auto ja mökki ei kuulemma ole näissä hallituksen kaavailuissa varallisuutta, eli niihin saa ja kannattaa käyttää kaikki rahansa ennen ryhtymistään vuokralaiseksi.

Mutta mökistä tulee laskut ja jos on mökki niin et saa toimeentulotukea eli sulle ei makseta sähköä, lääkkeitä ja ruokarahaa, ne kuuluu toimeentulotukeen ja jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea.

Kannattavin ratkaisu on siis ostaa tuliterä Tesla. Siihen saa helposti upotettua sen 50 tonnia ja juoksevat kulut ovat vanhaan bensarutkuun verrattuna huokeat. Sitten voi ajella kylänraittia muodollisesti tyhjätaskuna.

Vierailija
165/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö nämä isot rahoitusvastikkeet liity näihin uudempiin asuntoihin? Miten voi olla jo läävä jos on rakennettu 10 vuoden sisään? Ei voi olla kyllä niinkään, että pienituloinen ostaa bränikän asunnon, koska tietää että saa Kelan maksamaan sen osittain. Itse (pienituloisena) kun asunnon ostin, niin valitsin sen mukaan mihin omat rahat riittää.

Tässä puhuttiin kahdesta eri asiasta. Ensimmäisessä tapauksessa asukas pakotettaisiin menettämään kotinsa, koska sitä muuttotappioalueen tölliä ei kukaan osta edes halvalla. Toisessa tapauksessa puhutaan ihan eri asunnoista ja ihan erilaisesta ongelmasta.

Vierailija
166/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun eikä kenelläkään ole siis mitään hajua itse kysymyksestä, eli jos omistusasuntoon ei voi saada enää asumistukea niin voiko saada jatkossa toimeentulotukea, olettaen, että se asunto on ainoa varallisuus mitä ihmisellä on. Kun tosiaan sitähän ei suinkaan välttämättä edes saa kaupaksi tuosta vain. Jotenkin kuulostaa vähän siltä että tässä nyt taas meinataan siirrellä rahaa taskusta toiseen ja teeskennellään että säästetään.

Vierailija
167/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ilmeisesti realisoida kaikki omaisuus käteiseksi ja luovuttaa se vaikka vanhemmille/itselle käteisvarannoksi. Sen kymppitonnin voi sitten jättää olemaan.

No, mikäs siinä ei muuta kuin reilu satatonnia seteleiksi. Varmaan jännää.

Vierailija
168/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi unohtua että on olemassa työttömyysetuudet ym. ja jos ei onnistu kääntämään tuloja ja menoja positiiviseksi niin silloin ongelmana on liian suuret menot, jos kerran tuloihin et pysty vaikuttamaan. Luulisi että jokaisella työssäkäyvällä on puskuria näitä tilanteita varten, on niistä niin paljon uutisoitu. Onhan se tietysti kiva laittaa rahaa haisemaan puhelimiin ja matkusteluun, mutta elämä on täynnä valintoja.

Ei siinä olen itsekkin vakkari töissä ja löytyy omistusasunto, mutta en nyt kuvittele että jonkun muun pitäisi maksaa niistä menot jos minulla itsellä ei ole niihin varaa.

Jos putoaa suoraan työmarkkinatuelle niin sillä ei kyllä elä kukaan missään, ei vaikka miten viilailisi menopuolta. Ja kysymys olikin, että miten mielettömästi sitä puskuria pitäisi tavallisella palkansaajalla olla. Jos työttömyys kestää vaikka puoli vuotta ja ihmisellä on esimerkiksi elätettäviä niin puhutaan jo vähintään kymppitonnista, ja omistusasujalla tuon suuruusluokan säästöt ovat usein niissä seinissä, jotka nyt siis pitäisi ilmeisesti myydä heti pois vaikka tappiolla. 

Eikä moniakaan tämän maan seiniä saa myytyä heti, jos koskaan, edes tappiolla :D

Itse asun ränsistyneessä rintamamiestalossa alueella, josta kukaan ei osta nykyään mitään. Naapurustosta on viime vuosina pakkohuutokaupattu muutama talo parilla tonnilla. Se kohtalo kai tälläkin on sitten edessä.

Eli se kaksi tonnia on käypä hinta. Myyt kahdella tonnilla ja menet vuokralle ja kun taas pääset töihin tienaamaan, ostat kahdella tonnilla vastaavan. Ruotsissa on jo kymmeniä vuosia saanut muutamalla tonnilla taloja. Talosta pääsee eroon jos ei muuten, niin maksamalla jollekin että ottaa sen. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi. Jos tukivirta on asuntoaarvokkaampi, niin asunnosta pitää päästä eroon, eikä jäädä surkuttelemaan ja syömään säästöjään.

Vierailija
169/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun työttömänä myymään omistusasuntoni, voisin ostaa saman hintaisen auton tai käyttää rahat iloiseen elämään. Sitten vuokraisin asunnon sijoittajalta, vuokra n. 700 eur. Saisin asumistukea ehkä 300-400 euroa tai siis asuntosijoittaja saisi. Omistusasuntoni hoitovastikkeeseen asumistuki on max 150 euroa. Joten rikas asuntosijoittaja saisi asumistukena 150-250 euroa enemmän kuin minä. Petterin laskuopin mukaan tämä on kannattavaa toimintaa valtiolle.

Mahtaako mennä noin, kun kela saa verottajalta tiedon asunnon myyntihinnasta. Saako rahoja käyttää ostoksiin vai ei?

Auto ja mökki ei kuulemma ole näissä hallituksen kaavailuissa varallisuutta, eli niihin saa ja kannattaa käyttää kaikki rahansa ennen ryhtymistään vuokralaiseksi.

Mutta mökistä tulee laskut ja jos on mökki niin et saa toimeentulotukea eli sulle ei makseta sähköä, lääkkeitä ja ruokarahaa, ne kuuluu toimeentulotukeen ja jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea.

Kannattavin ratkaisu on siis ostaa tuliterä Tesla. Siihen saa helposti upotettua sen 50 tonnia ja juoksevat kulut ovat vanhaan bensarutkuun verrattuna huokeat. Sitten voi ajella kylänraittia muodollisesti tyhjätaskuna.

Toimeentulotukea ei teslanomistaja saa. Asumistukea vuokra-asuntoon saa kyllä, mutta ei omistusasuntoon. Toimeentulotukea saa vain jos auto on tonnin rutku, jolla voisi teoriassa käydä töissä. Asumistukeen saisi jatkossa olla kymppitonnin säästö, tai tavanomainen kesämökki. Toimeentulotukeen ei jatkossakaan saa olla kuin tuulen huuhtoma arse.

Vierailija
170/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeensaajan asumistuessa on jo ennestään voimassa nuo rajoitukset, jotka nyt tulee myös yleiseen asumistukeen, se kannattaa muistaa. Luojan kiitos, ettei eläkeläisiäkin kuriteta.

Miten niin tulee, onhan yleisessä asumistuessa ollut rajat aina. Ei sillä missään eiralaisissa kattohuoneistoissa asuta nytkään. 

Yleisessä asumistuessa ei ole ollut enää aikoihin eli yli vuosikymmeneen varallisuusrajoja. Ne ovat nykyisin vain eläkkeensaajan asumistuessa. Jatkossa on taas molemmissa.

Muita rajoja on ollut, mutta tuo on eri asia kuin tuloraja.

Omistusasunnon asumistuki säilyy eläkkeensaajille mutta poistuu yleisestä asumistuesta hallitusohjelman mukaan jossain vaiheessa. Nyt kun korot on nousseet, omistusasujiek tukitarve on kasvanut.

Vierailija
171/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että varakkaat ovat ostelleet (pieniä) sijoitusasuntoja ja mm opiskelijat ovat vuokranneet niitä tukien avulla. Eikös tämä uudistus osu myös rikkaiden harmiksi jos vuokralaisia ei enää saakaan?

Vierailija
172/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei teslanomistaja saa. Asumistukea vuokra-asuntoon saa kyllä, mutta ei omistusasuntoon. Toimeentulotukea saa vain jos auto on tonnin rutku, jolla voisi teoriassa käydä töissä. Asumistukeen saisi jatkossa olla kymppitonnin säästö, tai tavanomainen kesämökki. Toimeentulotukeen ei jatkossakaan saa olla kuin tuulen huuhtoma arse.

Kyllä roimeentulotuen saa nykyisin omistusasuntoonkin, samoin asumistuen. Omistusasuntoa, jossa omistaja itse on kirjoilla ja asuu, ei huomioida varallisuutena toimeentulotuessa. Kesämökit sen sijaan yleensä huomioidaan varoiksi.

Vierailija
173/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö puoliksi omistetussa asunnossa siirtää sukulainen vuokranantajaksi, jolloin se on samaan aikaan omistusasunto (vastike) ja vuokra-asunto (vuokra)? Ja silloin vuokra-asuntoon saisi pienen osuuden. Pää ei riitä tähän rakettitieteeseen, menee solmuun. Jotainhan on pakko syödäkin, ilmalla ei elä. Tietysti olisi kiva jos voisi olla yrittäjä osaksi, mutta se vie aikaa ennen kuin siihenkään tulee järkeä. Riittääkö kunto.

Vierailija
174/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuvitellut, että varakkaat ovat ostelleet (pieniä) sijoitusasuntoja ja mm opiskelijat ovat vuokranneet niitä tukien avulla. Eikös tämä uudistus osu myös rikkaiden harmiksi jos vuokralaisia ei enää saakaan?

Vuokralaisethan jatkossa juuri lisääntyvät, kun asumistukea saadakseen on asuttava vuokralla.

Vierailija
175/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa

Kyllä roimeentulotuen saa nykyisin omistusasuntoonkin, samoin asumistuen. Omistusasuntoa, jossa omistaja itse on kirjoilla ja asuu, ei huomioida varallisuutena toimeentulotuessa. Kesämökit sen sijaan yleensä huomioidaan varoiksi.

Toimeentulotukeen ei saa olla jatkossakaan kymppitonnia tilillä, eikä myöskään Teslaa pihassa, kuten ei nytkään. Nykyään voi olla Tesla pihassa ja iljoona tilillä ja saada asumistukea. Jatkossa asumistukea ei omistusasuntoon saa, vaan on oltava toimeentulotukikelpoinen ja se on kova leikkaus, vaikka periaatteessa oikein onkin. Jos on rahaa, niin itse maksetaan kulut.

Vierailija
176/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten satavarmaan ole nuo lait voimassa 1.1.2024

Vierailija
177/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käy yrittäjiä sääliksi, kun ihmiset ei tulevien leikkausten jälkeen enää käy parturissa eikä kahviloissa.

Onneksi olen ollut fiksu ja ostanut kirpputoreilta paljon vaatteita niin halpa ruoka riittää.

Vierailija
178/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi unohtua että on olemassa työttömyysetuudet ym. ja jos ei onnistu kääntämään tuloja ja menoja positiiviseksi niin silloin ongelmana on liian suuret menot, jos kerran tuloihin et pysty vaikuttamaan. Luulisi että jokaisella työssäkäyvällä on puskuria näitä tilanteita varten, on niistä niin paljon uutisoitu. Onhan se tietysti kiva laittaa rahaa haisemaan puhelimiin ja matkusteluun, mutta elämä on täynnä valintoja.

Ei siinä olen itsekkin vakkari töissä ja löytyy omistusasunto, mutta en nyt kuvittele että jonkun muun pitäisi maksaa niistä menot jos minulla itsellä ei ole niihin varaa.

Jos putoaa suoraan työmarkkinatuelle niin sillä ei kyllä elä kukaan missään, ei vaikka miten viilailisi menopuolta. Ja kysymys olikin, että miten mielettömästi sitä puskuria pitäisi tavallisella palkansaajalla olla. Jos työttömyys kestää vaikka puoli vuotta ja ihmisellä on esimerkiksi elätettäviä niin puhutaan jo vähintään kymppitonnista, ja omistusasujalla tuon suuruusluokan säästöt ovat usein niissä seinissä, jotka nyt siis pitäisi ilmeisesti myydä heti pois vaikka tappiolla. 

Eikä moniakaan tämän maan seiniä saa myytyä heti, jos koskaan, edes tappiolla :D

Itse asun ränsistyneessä rintamamiestalossa alueella, josta kukaan ei osta nykyään mitään. Naapurustosta on viime vuosina pakkohuutokaupattu muutama talo parilla tonnilla. Se kohtalo kai tälläkin on sitten edessä.

Eli se kaksi tonnia on käypä hinta. Myyt kahdella tonnilla ja menet vuokralle ja kun taas pääset töihin tienaamaan, ostat kahdella tonnilla vastaavan. Ruotsissa on jo kymmeniä vuosia saanut muutamalla tonnilla taloja. Talosta pääsee eroon jos ei muuten, niin maksamalla jollekin että ottaa sen. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi. Jos tukivirta on asuntoaarvokkaampi, niin asunnosta pitää päästä eroon, eikä jäädä surkuttelemaan ja syömään säästöjään.

No en sanoisi miksikään vuolaaksi "tukivirraksi", että tähän asti olen saanut 100 euroa kuussa asumistukea. Siinä kaikki.

Vierailija
179/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
180/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun eikä kenelläkään ole siis mitään hajua itse kysymyksestä, eli jos omistusasuntoon ei voi saada enää asumistukea niin voiko saada jatkossa toimeentulotukea, olettaen, että se asunto on ainoa varallisuus mitä ihmisellä on. Kun tosiaan sitähän ei suinkaan välttämättä edes saa kaupaksi tuosta vain. Jotenkin kuulostaa vähän siltä että tässä nyt taas meinataan siirrellä rahaa taskusta toiseen ja teeskennellään että säästetään.

No mitäpä lottoot... Miksi sä edes lähdet rinnastamaan tässä kaksi täysin eri tukea?