Miten tämä tuleva asumistukikuvio nyt menee?
Sen verran tajusin, että 1) omistusasuntoon ei saa asumistukea ja b) yli 10 000 varallisuudella ei saa myöskään. Jos ihmisellä on esim. poismaksettu omistusasunto eikä pennin hyrrää muuta varallisuutta, saako hän työttömäksi jäätyään myöskään toimeentulotukea? Jos ei, sehän tarkoittaisi, että asunto pitäisi myydä välittömästi, mikä taas on aivan älytöntä, jos työttömyys kestää vaikka alle puoli vuotta ja myyntiajat ovat helposti kuukausia.
Ja ennen kuin alatte kirkua refleksinomaisesti, että mene töihin, niin kiitos neuvosta mutta olen jo töissä. Kiinnostaa lähinnä että miten ihmisten oletetaan jatkossa pärjäävän tuollaisessa tilanteessa.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on raatanut 30 vuotta töissä ja irtisanotaan niin voihan se omistusasunnon menetys hiukan harmittaa.
Aivan varmasti. Toivottavasti mahdollisimman pienelle joukolle käy näin. Mutta sitä vain, että ei se elämä pääty siihenkään ja Suomessa ei anneta kuolla nälkään tai viluun.
Hyvä jos sulle riittää, ettet kuole nälkään. Mitä jos itse joudut myymään asuntosi ja käyttämään kaikki säästösi ennen kuin saat mitään tukea vaikkapa sairastuessasi. Onko se hyvä asia?
Niin, jos sairastuu niin vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80 sen jälkeen kun maksukatto täynnä.
Niin, myös maksukaton täyttymisen jälkeen pitää maksaa, jos joutuu sairaalahoitoon.
Ja jos on kesämökki niin et saa sossusta apua laskuihin tai jos on yhtiölainaa mikä ei ole asumismeno.
Yhtiölaina 200, sossu laskee, että se on sulle lääkerahaa, mutta oikeasti sun pitää maksaa se yhtiölaina, mutta sossu katsoo, että sulla on lääkerahaa, koska pelkkä yhtiövastike lasketaan asumismenoksi.
Osa lääkkeistä ei kuulu maksukattoon.
Jos joudun työttömänä myymään omistusasuntoni, voisin ostaa saman hintaisen auton tai käyttää rahat iloiseen elämään. Sitten vuokraisin asunnon sijoittajalta, vuokra n. 700 eur. Saisin asumistukea ehkä 300-400 euroa tai siis asuntosijoittaja saisi. Omistusasuntoni hoitovastikkeeseen asumistuki on max 150 euroa. Joten rikas asuntosijoittaja saisi asumistukena 150-250 euroa enemmän kuin minä. Petterin laskuopin mukaan tämä on kannattavaa toimintaa valtiolle.
Valtiolla menee asumistukiin 2 miljardia € vuodessa. Se on aika vähän suhteessa niihin hävittäjiin ja raketinheittimiin mitkä oli pakko saada 🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos joudun työttömänä myymään omistusasuntoni, voisin ostaa saman hintaisen auton tai käyttää rahat iloiseen elämään. Sitten vuokraisin asunnon sijoittajalta, vuokra n. 700 eur. Saisin asumistukea ehkä 300-400 euroa tai siis asuntosijoittaja saisi. Omistusasuntoni hoitovastikkeeseen asumistuki on max 150 euroa. Joten rikas asuntosijoittaja saisi asumistukena 150-250 euroa enemmän kuin minä. Petterin laskuopin mukaan tämä on kannattavaa toimintaa valtiolle.
Juuri näin! Kyllä näkee että nyt on talousosaajapuolue puikoissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko siinä omaisuudeksi tilillä olevat rahat, jotka eivät sinänsä tuota mitään?
Pitäisikö joka kuukausi lähettää tiliote Kelaan? Nykyään astuki tarkistetaan kerran vuodessa, ellei muutoksia sitä ennen omassa tilanteessa.
Tietysti lasketaan. Eihän tässä muuten mitään järkeä olisi. Se kummallisuus tässä ilmeisesti on että jos työttömyys uhkaa niin mahdollisilla säästöillä kannattaa pikaisesti hankkia mökki, koska se on about ainoa jonka arvo ei vaikuta tukiin. Kukahan nero tämänkin on miettinyt.
Mutta jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.
Tässä puhuttiin nyt asumistuesta, ei toimeentulotuesta.
Jos sä saat työmarkkinatukea 580 netto ja 200 asumistukea, niin miten sä asunnon ja mökin kulut maksat. Mökistä tulee kiinteistöverot, sähkölasku, tiemaksu, jätemaksu?
No ei kai saatana muitten vastuulla ole maksella sun mökkikulujasi, höhlä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko siinä omaisuudeksi tilillä olevat rahat, jotka eivät sinänsä tuota mitään?
Pitäisikö joka kuukausi lähettää tiliote Kelaan? Nykyään astuki tarkistetaan kerran vuodessa, ellei muutoksia sitä ennen omassa tilanteessa.
Tietysti lasketaan. Eihän tässä muuten mitään järkeä olisi. Se kummallisuus tässä ilmeisesti on että jos työttömyys uhkaa niin mahdollisilla säästöillä kannattaa pikaisesti hankkia mökki, koska se on about ainoa jonka arvo ei vaikuta tukiin. Kukahan nero tämänkin on miettinyt.
Jos sä saat työmarkkinatukea 580 netto ja 200 asumistukea, niin miten sä asunnon ja mökin kulut maksat. Mökistä tulee kiinteistöverot, sähkölasku, tiemaksu, jätemaksu?
Kohta ei ole enää kellään vakituista työpaikkaa, kun irtisanomissyyksi kelpaa myöhästyminen tai virhe töissä ja kyllä työssäkäyvillä mökkejä on.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako mennä noin, kun kela saa verottajalta tiedon asunnon myyntihinnasta. Saako rahoja käyttää ostoksiin vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei ole enää kellään vakituista työpaikkaa, kun irtisanomissyyksi kelpaa myöhästyminen tai virhe töissä ja kyllä työssäkäyvillä mökkejä on.
Irtisanomissuojan heikentäminen tulee työlainsäädäntöön ja koskee myös valtion ja kaupungin työpaikkoja eli julkisen puolen.
"Tehy hallitusohjelmasta: Työntekijöiden oikeuksiin rajuja heikennyksiä."
https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ollut kyse siitä vaan tästä erikoisuudesta, että jatkossa asumistukea vuokra-asuntoon saadakseen mahdollinen varallisuus kannattaa periaatteessa käyttää mökin ostamiseen, koska sitä ei huomioida varallisuutena asumistuesta päätettäessä. Mitään kovin järjellistä syytä minä en ainakaan tällaiselle keksi, että jos sulla on sata tonnia kiinni jossain rakennuksessa niin sen talon muodollinen status määrittelee sen katsotaanko sut köyhäksi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako mennä noin, kun kela saa verottajalta tiedon asunnon myyntihinnasta. Saako rahoja käyttää ostoksiin vai ei?
Auto ja mökki ei kuulemma ole näissä hallituksen kaavailuissa varallisuutta, eli niihin saa ja kannattaa käyttää kaikki rahansa ennen ryhtymistään vuokralaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on raatanut 30 vuotta töissä ja irtisanotaan niin voihan se omistusasunnon menetys hiukan harmittaa.
Aivan varmasti. Toivottavasti mahdollisimman pienelle joukolle käy näin. Mutta sitä vain, että ei se elämä pääty siihenkään ja Suomessa ei anneta kuolla nälkään tai viluun.
Hyvä jos sulle riittää, ettet kuole nälkään. Mitä jos itse joudut myymään asuntosi ja käyttämään kaikki säästösi ennen kuin saat mitään tukea vaikkapa sairastuessasi. Onko se hyvä asia?
Noh, itse asiassa mulle kävi vähän noin, eli sairastuin, menetin kaiken ja jouduin päälle vielä velkavankeuteen. Siitä kohta selvitty, pari vuotta jäljellä enää. Kyllä siihen meni aikaa, että järkytyksestä pääsi yli ja epäreiluuden tunteesta, mutta kun niin kävi, niin olen oikeasti ollut onnellisempi kuin koskaan. Tajusin, että ei täällä olla kilpailemassa, ja ettei onneen tarvita oikeasti paljoakaan. Oman pään sisältä se löytyy tai ei.
Tietysti olisin mielummin terve ja rikas, mutta toisaalta olisin jäänyt ilman näitä oppeja mitä nyt kannan sisälläni. Olen myös kiitollinen siitä, että tämä tapahtui minulle Suomessa. Muualla olisin jo varmaan kuollut.
Ja jollain tavalla ymmärrän myös sen, että jos valtion rahat on vähissä, niin pitää varmistaa että ne riittää kaikista heikoimmassa asemassa oleville. Eli niille, joilla ei ole edes sitä omistusasuntoa.
Itse jos saisin päättää, niin rahat otettaisiin rikkailta, mutta jos se ei siis ole vaihtoehto, niin mielummin niiltä joilla on edes jotain kuin niiltä joilla ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla mailla asuu joukoittain mummoja ja pappoja just tuollaisessa poismaksetussa vanhassa omakotitalossa. Ja toki muitakin kuin vain vanhempaa väkeä. Just tässä mietin että kaaoshan siitä syntyy, jos kohta ei saa mitään tukea omistusasuntoon. Koska eihän niitä saa myytyä! Vanhoja remontoimattomia taloja. Kun sähkölämmitys maksoi talvella maltaita, niin kerjuullahan mummo oli - hattu kourassa hakemassa Kelan tukia. Mahtaako päättäjillä olla kauheasti käsitystä kuinka paljon tällaista väkeä onkaan. Voi olla että kohtaamme ennenaikaiset eduskuntavaalitu, kun järjestelmä menee tukkoon. Järjestelmällä mietin lähinnä sitä että kun Kelan tukia ei saa, niin useat kääntyvät kuntien ja hyvinvointialueitten sos.toimien puoleen. Sinne tulee jonoa ja hässäkkää.
Muutokset eivät koske eläkeläisten asumistukea.
Osaako muuten joku selittää miksi eläkeläiset ovat jossain ihan erityisessä suojeluksessa eikä heiltä voi leikata senttiäkään vaikka se helpottaisi niitä tukien laskupaineita muilta? Kuka on päättänyt että mummolta ei voi leikata mutta viiden lapsen perheeltä jossa työttömyyttä on ihan ok leikata vaikka miten paljon?
Äänestän itse vassareita, mutta puolustan nyt sen verran tätä logiikkaa, että onhan niillä työttömillä vanhemmilla kuitenkin edes joku mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseensa verrattuna johonkin 80 vuotiaaseen mummoon, joka on kyllä täysin muiden armoilla. Ilmeisesti hallitus kelaa, että tohtorit puhelinmyyjiksi ja maisterit siivoamaan jos ei muuta löydy ja ainoastaan sairaus ja/tai ikä on hyväksyttävä syy elää tuilla.
Työnantaja tietää, että kun maisterille tai tohtorille tulee parempaa tarjolle, häipyvät heti. Palkkaavat mieluummin sellaisen, jolla on huonommat mahdollisuudet löytää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, itse asiassa mulle kävi vähän noin, eli sairastuin, menetin kaiken ja jouduin päälle vielä velkavankeuteen. Siitä kohta selvitty, pari vuotta jäljellä enää. Kyllä siihen meni aikaa, että järkytyksestä pääsi yli ja epäreiluuden tunteesta, mutta kun niin kävi, niin olen oikeasti ollut onnellisempi kuin koskaan. Tajusin, että ei täällä olla kilpailemassa, ja ettei onneen tarvita oikeasti paljoakaan. Oman pään sisältä se löytyy tai ei.
Tietysti olisin mielummin terve ja rikas, mutta toisaalta olisin jäänyt ilman näitä oppeja mitä nyt kannan sisälläni. Olen myös kiitollinen siitä, että tämä tapahtui minulle Suomessa. Muualla olisin jo varmaan kuollut.
Onko sulla läheisiä? Voisitko olla onnellinen ilman heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto ja mökki ei kuulemma ole näissä hallituksen kaavailuissa varallisuutta, eli niihin saa ja kannattaa käyttää kaikki rahansa ennen ryhtymistään vuokralaiseksi.
Mutta mökistä tulee laskut ja jos on mökki niin et saa toimeentulotukea eli sulle ei makseta sähköä, lääkkeitä ja ruokarahaa, ne kuuluu toimeentulotukeen ja jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla mailla asuu joukoittain mummoja ja pappoja just tuollaisessa poismaksetussa vanhassa omakotitalossa. Ja toki muitakin kuin vain vanhempaa väkeä. Just tässä mietin että kaaoshan siitä syntyy, jos kohta ei saa mitään tukea omistusasuntoon. Koska eihän niitä saa myytyä! Vanhoja remontoimattomia taloja. Kun sähkölämmitys maksoi talvella maltaita, niin kerjuullahan mummo oli - hattu kourassa hakemassa Kelan tukia. Mahtaako päättäjillä olla kauheasti käsitystä kuinka paljon tällaista väkeä onkaan. Voi olla että kohtaamme ennenaikaiset eduskuntavaalitu, kun järjestelmä menee tukkoon. Järjestelmällä mietin lähinnä sitä että kun Kelan tukia ei saa, niin useat kääntyvät kuntien ja hyvinvointialueitten sos.toimien puoleen. Sinne tulee jonoa ja hässäkkää.
Muutokset eivät koske eläkeläisten asumistukea.
Osaako muuten joku selittää miksi eläkeläiset ovat jossain ihan erityisessä suojeluksessa eikä heiltä voi leikata senttiäkään vaikka se helpottaisi niitä tukien laskupaineita muilta? Kuka on päättänyt että mummolta ei voi leikata mutta viiden lapsen perheeltä jossa työttömyyttä on ihan ok leikata vaikka miten paljon?
Äänestän itse vassareita, mutta puolustan nyt sen verran tätä logiikkaa, että onhan niillä työttömillä vanhemmilla kuitenkin edes joku mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseensa verrattuna johonkin 80 vuotiaaseen mummoon, joka on kyllä täysin muiden armoilla. Ilmeisesti hallitus kelaa, että tohtorit puhelinmyyjiksi ja maisterit siivoamaan jos ei muuta löydy ja ainoastaan sairaus ja/tai ikä on hyväksyttävä syy elää tuilla.
Työnantaja tietää, että kun maisterille tai tohtorille tulee parempaa tarjolle, häipyvät heti. Palkkaavat mieluummin sellaisen, jolla on huonommat mahdollisuudet löytää työtä.
Niin, vaikkei välttämättä ikinä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla läheisiä? Voisitko olla onnellinen ilman heitä?
Mulla on yksi läheinen vielä elossa, ja lisäksi rakas lemmikki joka tosin kuolee vanhuuteen kohta.
Aivan varmasti tulee elämänlaatu heikkenemään jos tuo ainoa läheinenkin kuolee pois ennen minua. En kyllä osaa ennustaa, että miten sitten kävisi onnellisuuden, jos jäisin täysin yksin. Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
ehkä tässä pitää siirtää vaivalla säästettyjä seteleitä tililtä patjan alle
toivottavasti tuo hallitus kaatuu
Tee se, niin minäkin olen tehnyt. Yhtään ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, jos nuo hullut saavat jatkaa.
Täähän on itse asiassa täsmälleen se jenkkiläisen yhteiskunnan piirre, jota kohti Suomeakin ollaan nyt kovaa vauhtia viemässä. Siellä sairastuminen voi todella olla taloudellinen katastrofi, jonka takia myydään asunto ja kerjätään rahaa GoFundMe-keräyksillä.