Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä tuleva asumistukikuvio nyt menee?

Vierailija
15.08.2023 |

Sen verran tajusin, että 1) omistusasuntoon ei saa asumistukea ja b) yli 10 000 varallisuudella ei saa myöskään. Jos ihmisellä on esim. poismaksettu omistusasunto eikä pennin hyrrää muuta varallisuutta, saako hän työttömäksi jäätyään myöskään toimeentulotukea? Jos ei, sehän tarkoittaisi, että asunto pitäisi myydä välittömästi, mikä taas on aivan älytöntä, jos työttömyys kestää vaikka alle puoli vuotta ja myyntiajat ovat helposti kuukausia.

Ja ennen kuin alatte kirkua refleksinomaisesti, että mene töihin, niin kiitos neuvosta mutta olen jo töissä. Kiinnostaa lähinnä että miten ihmisten oletetaan jatkossa pärjäävän tuollaisessa tilanteessa.

Kommentit (199)

Vierailija
1/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pitäisi säästää töissä ollessaan tuollaiseen tilanteeseen? En minä tiedä.

Vierailija
2/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenelläkään ole vielä tässä vaiheessa varmaa tietoa. Kyse oli vasta hallitusohjelmaan kirjatusta ehdotuksesta. Asumistuki on toiminut turvaverkkona monelle asunnonostajalle, vaikka sitä ei ole koskaan joutunut hakemaan. Asuntomarkkinoille tämä uusi kaavailu on sakkaa roppakaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuskin sentään voi olla virallinen Kela-linjaus edes sinimustien hienosäädön jälkeen. "Lol, oisit säästänyt, ne piirtää joilla on liitua trolololo."

Vierailija
4/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenelläkään ole vielä tässä vaiheessa varmaa tietoa. Kyse oli vasta hallitusohjelmaan kirjatusta ehdotuksesta. Asumistuki on toiminut turvaverkkona monelle asunnonostajalle, vaikka sitä ei ole koskaan joutunut hakemaan. Asuntomarkkinoille tämä uusi kaavailu on sakkaa roppakaupalla.

Monet noista hallitusohjelman ehdotuksista kuulostaa kyllä paitsi inhimillisesti täysin kestämättömiltä, myös taloudellisesti ja markkinoita ajatellen totaalisen järjettömiltä. Jos asuntokauppa on nyt sakannut niin odottakaa vaan jahka tämä tulee voimaan. 

Vierailija
5/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri LahtariOrpo lopettaa leikkaukset vasta kun kaikki työttömät ovat asunnottomia ja suurin osa halpatyövoimasta. Vuorineuvosten rahantarve on kriittinen.

Vierailija
6/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan myy velatonta asuntoaan noin vain. Ostivat höpsö korona-aikaan mökkejä, joita nyt halutaan pois käsistä. Ap oottele rauhassa, tuo tukiasiat ja muut täysin järjettömät ehdotukset eivät vain voi astua voimaan.

Vierailija
7/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi saada asumistukea jos on rahaa kuin rosvopäälliköllä?

Vierailija
8/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan myy velatonta asuntoaan noin vain. Ostivat höpsö korona-aikaan mökkejä, joita nyt halutaan pois käsistä. Ap oottele rauhassa, tuo tukiasiat ja muut täysin järjettömät ehdotukset eivät vain voi astua voimaan.

Ei myy ei, sehän tässä nyt oli vähän niinkuin se kysymys, että onko ajatuksena todella että jatkossa talon pitää olla myynnissä suunnilleen ensimmäisenä työttömyyspäivänä, koska tukia ei ole luvassa. Ei tämä ole mielestäni edes mitenkään kauhean kaukaa haettu skenaario, että varsinkaan nuorella omistusasujalla ei ole valtavaa taloudellista puskuria. Pätkätyöläisenä ostin itse asuntoni hyvin pitkälti säästöillä, ja puskuria oli hetken aikaa kaupan jälkeen joku säälittävät kaksi tonnia. Silloin vielä onneksi oli tieto, että jos työt lähtee niin asumistukeakin saa. Ihmettelen todella, mihin ollaan menossa. 

Vierailija
9/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi maksaa jonkun toisen putkiremontti kun vastikkeet pompsahtaa 700€/kk ?

Vierailija
10/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada asumistukea jos on rahaa kuin rosvopäälliköllä?

Se lukee tuossa aloituksessa.

Vierailija
11/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa jonkun toisen putkiremontti kun vastikkeet pompsahtaa 700€/kk ?

Sähän maksat sen joka tapauksessa riippumatta siitä, tuleeko se sille työttömälle omistusasujalle vai työttömän vuokralaisen vuokralordille. 

Vierailija
12/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuskin sentään voi olla virallinen Kela-linjaus edes sinimustien hienosäädön jälkeen. "Lol, oisit säästänyt, ne piirtää joilla on liitua trolololo."

Nykyään tämä menee toisinpäin. Nuori, joka on säästänyt kesätyörahojaan, ei saa toimeentulotukea, mutta tuhlari saa.

Vierailija
13/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myy ei, sehän tässä nyt oli vähän niinkuin se kysymys, että onko ajatuksena todella että jatkossa talon pitää olla myynnissä suunnilleen ensimmäisenä työttömyyspäivänä, koska tukia ei ole luvassa. Ei tämä ole mielestäni edes mitenkään kauhean kaukaa haettu skenaario, että varsinkaan nuorella omistusasujalla ei ole valtavaa taloudellista puskuria. Pätkätyöläisenä ostin itse asuntoni hyvin pitkälti säästöillä, ja puskuria oli hetken aikaa kaupan jälkeen joku säälittävät kaksi tonnia. Silloin vielä onneksi oli tieto, että jos työt lähtee niin asumistukeakin saa. Ihmettelen todella, mihin ollaan menossa. 

Petteri LahtariOrpolle ei vaan sovi että työväestö asuu omistusasunnoissa. Työväen paikka on työssä ja kaduilla. Vuorineuvokset on omistava luokka. Tämä maa mennyt persiilleen kun punikit osti asuntoja.

Vierailija
14/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin iloisesti hallituksen toimia. Hyvä, että leikkauksia kohdistuu myös rikkaisiin.

Vierailija
15/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi unohtua että on olemassa työttömyysetuudet ym. ja jos ei onnistu kääntämään tuloja ja menoja positiiviseksi niin silloin ongelmana on liian suuret menot, jos kerran tuloihin et pysty vaikuttamaan. Luulisi että jokaisella työssäkäyvällä on puskuria näitä tilanteita varten, on niistä niin paljon uutisoitu. Onhan se tietysti kiva laittaa rahaa haisemaan puhelimiin ja matkusteluun, mutta elämä on täynnä valintoja.

Ei siinä olen itsekkin vakkari töissä ja löytyy omistusasunto, mutta en nyt kuvittele että jonkun muun pitäisi maksaa niistä menot jos minulla itsellä ei ole niihin varaa.

Vierailija
16/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän maksat sen joka tapauksessa riippumatta siitä, tuleeko se sille työttömälle omistusasujalle vai työttömän vuokralaisen vuokralordille. 

Höpö höpö, jos on niin kallis asunto ettei ole varaa ylläpitää sitä omilla tuloilla niin miksi valtion se pitäisi kustantaa ? Tilalle heebo tai lyyli jolla on varaa asua ilman tukia, sama pätee niin vuokra kuin omistuspuolella. Koko himmeli on rakennettu niin että säätiöille valuu rahat ja kyllä huomaa huolen kun niihin tulovirtoihin aletaan koskemaan.

Vierailija
17/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi unohtua että on olemassa työttömyysetuudet ym. ja jos ei onnistu kääntämään tuloja ja menoja positiiviseksi niin silloin ongelmana on liian suuret menot, jos kerran tuloihin et pysty vaikuttamaan. Luulisi että jokaisella työssäkäyvällä on puskuria näitä tilanteita varten, on niistä niin paljon uutisoitu. Onhan se tietysti kiva laittaa rahaa haisemaan puhelimiin ja matkusteluun, mutta elämä on täynnä valintoja.

Ei siinä olen itsekkin vakkari töissä ja löytyy omistusasunto, mutta en nyt kuvittele että jonkun muun pitäisi maksaa niistä menot jos minulla itsellä ei ole niihin varaa.

Jos putoaa suoraan työmarkkinatuelle niin sillä ei kyllä elä kukaan missään, ei vaikka miten viilailisi menopuolta. Ja kysymys olikin, että miten mielettömästi sitä puskuria pitäisi tavallisella palkansaajalla olla. Jos työttömyys kestää vaikka puoli vuotta ja ihmisellä on esimerkiksi elätettäviä niin puhutaan jo vähintään kymppitonnista, ja omistusasujalla tuon suuruusluokan säästöt ovat usein niissä seinissä, jotka nyt siis pitäisi ilmeisesti myydä heti pois vaikka tappiolla. 

Vierailija
18/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, jos on niin kallis asunto ettei ole varaa ylläpitää sitä omilla tuloilla niin miksi valtion se pitäisi kustantaa ? Tilalle heebo tai lyyli jolla on varaa asua ilman tukia, sama pätee niin vuokra kuin omistuspuolella. Koko himmeli on rakennettu niin että säätiöille valuu rahat ja kyllä huomaa huolen kun niihin tulovirtoihin aletaan koskemaan.

Mitä ihmettä oikein horiset? Etkö tiedä, miten merkittävä osa vuokra-asujista saa asumistukea? Asuntosijoittajathan ovat täysin riippuvaisia tämän porukan olemassaolosta, ja asumistuki on nimenomaan tulonsiirtoa sijoittajille. Se on suuressa kuvassa ihan se ja sama, kenelle se raha on muodollisesti osoitettu, kun se valuu käytännössä suoraan vuokranantajan varallisuuden kartuttamiseen. 

Vierailija
19/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein horiset? Etkö tiedä, miten merkittävä osa vuokra-asujista saa asumistukea? Asuntosijoittajathan ovat täysin riippuvaisia tämän porukan olemassaolosta, ja asumistuki on nimenomaan tulonsiirtoa sijoittajille. Se on suuressa kuvassa ihan se ja sama, kenelle se raha on muodollisesti osoitettu, kun se valuu käytännössä suoraan vuokranantajan varallisuuden kartuttamiseen. 

Itse asiassa epäilen, että tämä hallituksen esitys saattaa joutua vastatuuleen juuri siksi että asuntosijoittajat eli kokoomuksen oma äänestäjäkunta ei tule pitämään ajatuksesta. Jos tukia leikataan lähes kaikilta ja poistetaan kokonaan osalta vuokralaisista, paine vuokrien alentamiseen on jo ihan merkittävä. 

Vierailija
20/199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervehdin iloisesti hallituksen toimia. Hyvä, että leikkauksia kohdistuu myös rikkaisiin.

Nyt kiinnostaa, mikä on määritelmäsi rikkaalle. Tuethan leikataan kokonaan jos on mitään varallisuutta yli kymmenen tonnia. Ei sillä vielä varsinaisesti mällätä Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi