Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ASO-asuntoon tarvitaan 20K säästöt mutta saisin ASP-lainan jo 14K säästöillä?

Vierailija
14.08.2023 |

Olin siis miettinyt tuota ASO:a että tähtäisin siihen mutta nyt Orpon hallituksen suunnitelmat lopettaa koko systeemi saivat aikaan sen että avasin sitten ASP-tilin jonka säästöt voin tarvittaessa aikanaan sitten nostaa kyllä ASO:onkin. Mutta erikoista että omistusasuntoon riittäisi pienemmät säästöt! Saan tuon 14K kokoon huomattavasti nopeammin kuin 20K. En ollut ennen tullut ajatelleeksikaan. Toki niitä voi olla edullisempiakin ASO-asuntoja mutta ainakin nuo joita olin tässä jo vähän katsellut, niihin vaaditaan tuo 20K. Miksihän muut ASO-ostajat osta omaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä luoja käytä sitä sun ensiasuntolaina mahdollisuutta asokämpän maksuun.

Ota tavallinen laina, älä asuntolainaa.

Kyllähän mulla saa olla ASP-tili vaikka muuttaisinkin ASO:on, eikös? Eli ASP-säästäminen jatkuisi vähintään minimillä ja ASO:oon voisi ottaa oikean lainan? Meneekö liian vaikeaksi :D Vitsit kun en itsekään tiedä mikä järkevintä tulevaisuudessa, kumpikin vaihtoehto käy ainakin tässä vaiheessa vielä.

Siis itse kanssa avasin ASP-tilin vasta asoon muuttaessa, mutta pankki tarjosi asokämpän lainaa myös asuntolaina tyyppisenä, jolloin jos joskus ostat omistusasunnon, et ole enää enää ensiostaja ja maksat varainsiirtoverot yms. Pankkitäti osaa olla oleva. :D

Hyvä pointti ottaa huomioon!

Vierailija
42/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mulla saa olla ASP-tili vaikka muuttaisinkin ASO:on, eikös? Eli ASP-säästäminen jatkuisi vähintään minimillä ja ASO:oon voisi ottaa oikean lainan? Meneekö liian vaikeaksi :D Vitsit kun en itsekään tiedä mikä järkevintä tulevaisuudessa, kumpikin vaihtoehto käy ainakin tässä vaiheessa vielä.

Saa olla ASP-tili mutta nykykorkotasolla siellä ei varmaan kauheasti kannata pitää rahaa, kun säästötileillekin saa yli 3 prosentin koron mikä on varmasti saman tien omaa eikä lainaneuvottelussa oleva asia, joka tekee pankille diilistä huonomman kun joutuu saman tien yhtäkkiä antamaan rahaa lisäkoron verran asiakkaalle.

Nollakorkojen aikaan tuo 4 prosentin lisäkorko oli vielä houkutteleva, vai onko sitä muutettu nyt myöhemmin isommaksi uusiin sopimuksiin?

Nyt ainakin sopparissani lukee tuo 4% lisäkorko ja muuten 1%, mutta siis voinhan säästää ASP:lle minimin (mulla on tuossa pitkä säästösopimus ja saa joka tapauksessa olla vain se 50 € kk) ja toiselle tilille enemmän paremmalla korolla? En tiedä siis, kunhan heittelen vaihtoehtoja.

Jos haluaa ASP-tilistä parhaan hyödyn niin ensimmäisen kahden vuoden aikana (tilin avauksesta) sinne tulisi syöttää niin paljon kun pystyy (eli 1000€/kk).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aikalailla elämäntilanteesta

Jos haluaa tehdä tulevaisuuden kannalta parhaan ratkaisun, pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavin vaihtoehto asumismuodoksi on omistusasunto. Jos vain oma elämäntilanne sen mahdollistaa, oman asunnon ostaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on investointi omaan tulevaisuuteen ja pienentää myös kuukausikuluja. Sekä vuokralla että asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa maksaa, ainakin osittain, kuukausittaista maksua, joka ei kerrytä omia säästöjä, vaan jonkun muun tilipussia. Oman asunnon asuntolainaa maksaessa taas tietää, että jossain vaiheessa, kun laina on maksettu, kuukausikustannukset asunnosta pienenevät pelkkään vastikkeeseen ja asunnon myydessä siitä taas saa aika varmasti paremman hinnan kuin minkä siitä itse alunperin maksoi. Oma asunto on varma ja turvallinen sijoitus, joka kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta asumismuodon valinnassa kannattaa aina pohtia omaa elämäntilannetta ja tarkastella omia tavoitteita ja tulevaisuudennäkymiä.

viite:

https://riinakalavaara.fi/kannattavin-asumismuoto#:~:text=Asumisoikeusa….

Ei auta rahat viedään tavalla tai toisella.

Vierailija
44/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla ASP-tili mutta nykykorkotasolla siellä ei varmaan kauheasti kannata pitää rahaa, kun säästötileillekin saa yli 3 prosentin koron mikä on varmasti saman tien omaa eikä lainaneuvottelussa oleva asia, joka tekee pankille diilistä huonomman kun joutuu saman tien yhtäkkiä antamaan rahaa lisäkoron verran asiakkaalle.

Nollakorkojen aikaan tuo 4 prosentin lisäkorko oli vielä houkutteleva, vai onko sitä muutettu nyt myöhemmin isommaksi uusiin sopimuksiin?

Nyt ainakin sopparissani lukee tuo 4% lisäkorko ja muuten 1%, mutta siis voinhan säästää ASP:lle minimin (mulla on tuossa pitkä säästösopimus ja saa joka tapauksessa olla vain se 50 € kk) ja toiselle tilille enemmän paremmalla korolla? En tiedä siis, kunhan heittelen vaihtoehtoja.

Jos haluaa ASP-tilistä parhaan hyödyn niin ensimmäisen kahden vuoden aikana (tilin avauksesta) sinne tulisi syöttää niin paljon kun pystyy (eli 1000€/kk).

Tai jos ne säästöt käyttää Norweigianin kautta kuten tuolla edellisellä sivulla mietiskelin..?

Vierailija
45/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ASOon saa lainaa, eikä omia säästöjä tarvi olla kuin noin 15 %.

Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.

No ei kyllä nykyään saa. 25% on omaraha osuus oltava tai vakuudet.

Saa kyllä, vakuudeksi nimittäin käy se itse asosopimus. Huhtikuussa juuri muutin asoasuntoon itse, eikä ollut yhtään säästöjä, otin asomaksun osuuden kokonaan lainana. Ja siis vakuudeksi riitti se asumisoikeus.

Mikä tässä on marssijärjestys mitä tehdään ensimmäisenä? Se vuoronumero nyt ainakin tarvitaan, mutta sitten kun asuntoa tarjotaan, oliko sulla silloin jo lainapäätös?

Ja eikö ASO-asunnoissakin ole jonkinlainen ns. takuuvuokra eli joutuu maksamaan 1-2 kk takuumaksua? ASO-maksun lisäksi?

Jos takuuvuokran maksu menee jo yli hilseen, niin suosittelen olemaan ottamatta sitä lainaa.

Vierailija
46/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ASOon saa lainaa, eikä omia säästöjä tarvi olla kuin noin 15 %.

Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.

No ei kyllä nykyään saa. 25% on omaraha osuus oltava tai vakuudet.

Saa kyllä, vakuudeksi nimittäin käy se itse asosopimus. Huhtikuussa juuri muutin asoasuntoon itse, eikä ollut yhtään säästöjä, otin asomaksun osuuden kokonaan lainana. Ja siis vakuudeksi riitti se asumisoikeus.

Mikä tässä on marssijärjestys mitä tehdään ensimmäisenä? Se vuoronumero nyt ainakin tarvitaan, mutta sitten kun asuntoa tarjotaan, oliko sulla silloin jo lainapäätös?

Ja eikö ASO-asunnoissakin ole jonkinlainen ns. takuuvuokra eli joutuu maksamaan 1-2 kk takuumaksua? ASO-maksun lisäksi?

Jos takuuvuokran maksu menee jo yli hilseen, niin suosittelen olemaan ottamatta sitä lainaa.

Älä viitsi tulla trollailemaan kun kerrankin ketju pysynyt asiallisena! Tuo yksi vastaaja kertoi ettei yhtään ollut säästöjä niin siksi kysyin noista takuu"vuokrista"...

Vierailija
47/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tehdä tulevaisuuden kannalta parhaan ratkaisun, pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavin vaihtoehto asumismuodoksi on omistusasunto. Jos vain oma elämäntilanne sen mahdollistaa, oman asunnon ostaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on investointi omaan tulevaisuuteen ja pienentää myös kuukausikuluja. Sekä vuokralla että asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa maksaa, ainakin osittain, kuukausittaista maksua, joka ei kerrytä omia säästöjä, vaan jonkun muun tilipussia. Oman asunnon asuntolainaa maksaessa taas tietää, että jossain vaiheessa, kun laina on maksettu, kuukausikustannukset asunnosta pienenevät pelkkään vastikkeeseen ja asunnon myydessä siitä taas saa aika varmasti paremman hinnan kuin minkä siitä itse alunperin maksoi. Oma asunto on varma ja turvallinen sijoitus, joka kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta asumismuodon valinnassa kannattaa aina pohtia omaa elämäntilannetta ja tarkastella omia tavoitteita ja tulevaisuudennäkymiä.

viite:

Kyllähän asuntolainan ottajakin maksaa isoja summia täysin toisen pussiin meneviä korkokuluja. Nykyäänhän puhutaan jopa tuhansien eurojen koroista. Ei nuo jää omistusasujalle itselleen ikinä käyttöön vaikka sen asunnon arvo olisikin jotain.

Mitä tää korkojen maksun valitus on ? Tietenkin maksat korot, jos otat lainaa.

Mitä enemmän otat lainaa ja kauemmin maksat takaisin, sitä enemmän maksat korkoa.

Ota tonnin laina ja maksa pois seuraavalla viikolla, et juurikaan maksa

Vierailija
48/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viite:

Kyllähän asuntolainan ottajakin maksaa isoja summia täysin toisen pussiin meneviä korkokuluja. Nykyäänhän puhutaan jopa tuhansien eurojen koroista. Ei nuo jää omistusasujalle itselleen ikinä käyttöön vaikka sen asunnon arvo olisikin jotain.

Mitä tää korkojen maksun valitus on ? Tietenkin maksat korot, jos otat lainaa.

Mitä enemmän otat lainaa ja kauemmin maksat takaisin, sitä enemmän maksat korkoa.

Ota tonnin laina ja maksa pois seuraavalla viikolla, et juurikaan maksa

Rupeatko nyt kaikkia kommentteja trollailemaan? Säästä vaivasi ja häivy muualle, tämä oli mukava keskustelu.

Vierailija
49/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viite:

Tuolla kirjoittajalla ei ole faktat hallinnassa, kun väittää ettei aso-asunto kerrytä omia säästöjä.

Otetaan esimerkki. Uutta Hason asuntoa kaupattiin vuonna 2021 asumisoikeusmaksulla 56 000 euroa (76m2). Jos sellaisen ostaja nyt haluaa myydä asumisoikeutensa pois, hinta indeksikorotuksen kanssa olisi 65 707,95 € (syötin laskuriin ostopäiväksi 1.1.2021). Voittoa asukas tekisi sijoitukselleen n. 9 707 euroa.

Vierailija
50/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis itse kanssa avasin ASP-tilin vasta asoon muuttaessa, mutta pankki tarjosi asokämpän lainaa myös asuntolaina tyyppisenä, jolloin jos joskus ostat omistusasunnon, et ole enää enää ensiostaja ja maksat varainsiirtoverot yms. Pankkitäti osaa olla oleva. :D

Asumisoikeusasunnon hankinta ei vaikuta ensiasunnon vsv-vapautukseen. Ihan riippumatta siitä millä nimellä pankki lainan myöntää.

Vierailija
51/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asumisoikeusasunnosta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Et siis menetä ensiasunnon ostajan veroetua." Lainattu googlesta.

Vierailija
52/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viite:

Tuolla kirjoittajalla ei ole faktat hallinnassa, kun väittää ettei aso-asunto kerrytä omia säästöjä.

Otetaan esimerkki. Uutta Hason asuntoa kaupattiin vuonna 2021 asumisoikeusmaksulla 56 000 euroa (76m2). Jos sellaisen ostaja nyt haluaa myydä asumisoikeutensa pois, hinta indeksikorotuksen kanssa olisi 65 707,95 € (syötin laskuriin ostopäiväksi 1.1.2021). Voittoa asukas tekisi sijoitukselleen n. 9 707 euroa.

Ostin asoasunnon n. 3v sit. Nyt jos muuttaisin pois, niin indeksikorotuksen kanssa saisin nyt ainakin 4000e enemmän, mitä itse maksoin.

Vierailija
53/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni perustelee Aso kämppää sillä, että ei olisi varaa ostaa omaa yhtä hyvältä paikalta. En siltikään ymmärrä, mielummin maksaisin omaa ja pikkuhiljaa pyrkisin sinne paremmalle sijainnille.

Ehkä siksi, että se "pikku hiljaa" kestää niin kauan, että lopulta joutuisi elämään ehkä yli 10 vuotta tai jopa parisenkymmentä vuotta epämieluisassa paikassa. Jos on lapsia, näiden lapsuus vietettäisiin epämieluisassa paikassa, lapset menisivät ei-toivottuun kouluun, jne. Vuosikausien asomaksut on lopulta pieni hinta siitä, että saa haluamansa asuinalueen ja haluamansa koulun.

Me hankittiin ASO kun oli jo lapsia.  Silloin ei olisi ollut varaa ostaa omaa tältä alueelta. Paikka vastaa täysin toiveitamme, ei juuri parempi voisi olla. Tilaa on 5h+k. Nykyään saisimme lainaa omistusasuntoon, helposti yli 500 t kun viimeksi kysyin. Ei vaan huvita ottaa moista palloa jalkaan, ihan hirveä summa. Mieluummin maksan sen 1500 e/kk vastiketta tai käytännössä vuokraa tästä. Tämähän toki käy täysin yli ymmärryksen useimmille, mutta siinähän käy. Ja säästöön sekä sijoituksiin jää ihan hyvin rahaa myöskin 😃

Vierailija
54/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset toitottaa tota että vain omistusasuja saa ylimäärästä rahaa kun myy pois???? Miten minä sain juuri 8v asuttuani 8000euroa ilmaista rahaa aso yksiöstä pois muuttaessani?? Jos olisin asunut kaksiossa, summa olisi ollut isompi. Jne. Nyt olen asunut uudessa aso kaksiossa vuoden ja jos nyt muuttaisin pois niin saisin 1000e ylimääräistä rahaa rakennuskustannusindeksistä.

Aina toitotetaan että joo vain oman kodin omaavat saavat muka aina rahaa myydessä, aina myydessä ei todellakaan saa plussaa plus voi tulla kalliita, remontteja, mitä riskiä ei asossa ole lainkaan.

Vierailija
55/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asumisoikeusasunnosta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Et siis menetä ensiasunnon ostajan veroetua." Lainattu googlesta.

Ei tarvitsekaan, mutta jos otat pankin tarjoaman 20000€ Asuntolaina -lainan niin olet ensimmäisen asuntolainasi ottanut. Jos taas otat summan eri tyyppisellä lainalla (esim. joku luotto) ja vähän korkeammalla veroprosentilla, niin ensiASUNTOLAINAA ei ole vielä otettu.

Vierailija
56/56 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan, mutta jos otat pankin tarjoaman 20000€ Asuntolaina -lainan niin olet ensimmäisen asuntolainasi ottanut. Jos taas otat summan eri tyyppisellä lainalla (esim. joku luotto) ja vähän korkeammalla veroprosentilla, niin ensiASUNTOLAINAA ei ole vielä otettu.

Ei verottaja ole kiinnostunut onko sulla ollut asuntolainaa aikaisemmin. Verottajaa kiinnostaa vain oletko omistanut asunnon aikaisemmin. Ja aso-asuntoa et omista. Eli ei vaikuta ensiasunnon vsv-vapautukseen mitenkään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi