ASO-asuntoon tarvitaan 20K säästöt mutta saisin ASP-lainan jo 14K säästöillä?
Olin siis miettinyt tuota ASO:a että tähtäisin siihen mutta nyt Orpon hallituksen suunnitelmat lopettaa koko systeemi saivat aikaan sen että avasin sitten ASP-tilin jonka säästöt voin tarvittaessa aikanaan sitten nostaa kyllä ASO:onkin. Mutta erikoista että omistusasuntoon riittäisi pienemmät säästöt! Saan tuon 14K kokoon huomattavasti nopeammin kuin 20K. En ollut ennen tullut ajatelleeksikaan. Toki niitä voi olla edullisempiakin ASO-asuntoja mutta ainakin nuo joita olin tässä jo vähän katsellut, niihin vaaditaan tuo 20K. Miksihän muut ASO-ostajat osta omaa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ASOon saa lainaa, eikä omia säästöjä tarvi olla kuin noin 15 %.
Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.
No ei kyllä nykyään saa. 25% on omaraha osuus oltava tai vakuudet.
Saa kyllä, vakuudeksi nimittäin käy se itse asosopimus. Huhtikuussa juuri muutin asoasuntoon itse, eikä ollut yhtään säästöjä, otin asomaksun osuuden kokonaan lainana. Ja siis vakuudeksi riitti se asumisoikeus.
Mikä tässä on marssijärjestys mitä tehdään ensimmäisenä? Se vuoronumero nyt ainakin tarvitaan, mutta sitten kun asuntoa tarjotaan, oliko sulla silloin jo lainapäätös?
Ja eikö ASO-asunnoissakin ole jonkinlainen ns. takuuvuokra eli joutuu maksamaan 1-2 kk takuumaksua? ASO-maksun lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Aso asunnoissa ne lukukausimaksut ovat no n korkeat, että miten joku saa säästetyksi omaa.
Meillä menee aso maksuihin 1100€/kk.
Ei siitä mitään säästöön jää duunariperheessä.
Samahan tämä on vuokralla asumisessakin. Ainakin täällä Helsingissä asot on kuitenkin merkittävästi halvempia vastikkeiltaan kuin yksityiset vuokra-asunnot. Itse maksan vastiketta 790 euroa kuussa, kun naapuritaloista on näkynyt samankokoisia vuokrattavan 950-1200 e/kk.
Itselläni ei ole kyllä mitään aiettakaan hankkia omistusasuntoa koskaan. Ei sitä näin vapaaehtoisesti lapsettomana sinkkuna niin kovasti kiinnosta omaisuutta kerätä, kun ei ole ketään sitä perimäänkään kun minusta aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuteen asoon et edes tarvitse omia säästöjä, sillä pankilla on se sun asosoppari mikä kattaa lainan 100 prosenttisesti.
Saa kyllä, vakuudeksi nimittäin käy se itse asosopimus. Huhtikuussa juuri muutin asoasuntoon itse, eikä ollut yhtään säästöjä, otin asomaksun osuuden kokonaan lainana. Ja siis vakuudeksi riitti se asumisoikeus.
Mikä tässä on marssijärjestys mitä tehdään ensimmäisenä? Se vuoronumero nyt ainakin tarvitaan, mutta sitten kun asuntoa tarjotaan, oliko sulla silloin jo lainapäätös?
Ja eikö ASO-asunnoissakin ole jonkinlainen ns. takuuvuokra eli joutuu maksamaan 1-2 kk takuumaksua? ASO-maksun lisäksi?
Ei ainakaan Asuntosäätiöllä, jolla itse asun, ole mitään tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Aso asunnoissa ne lukukausimaksut ovat no n korkeat, että miten joku saa säästetyksi omaa.
Meillä menee aso maksuihin 1100€/kk.
Ei siitä mitään säästöön jää duunariperheessä.
No mihin se teidän asomaksu muka katoaa? Itse kun muutin asosta pois omistuskämppään, niin tilille kilahti 35000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ne suosittelee, että on lainalupaus jo siinä vaiheessa kun laittaa hakemuksen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Asuntosäätiöllä, jolla itse asun, ole mitään tällaista.
Minusta täällä Turussa on takuumaksut noissa kun olen katsellut, VASO ja TA ja mitä niitä nyt muita on, YH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hasolla taitaa olla 500,00 euroa eli kaikille asunnon koosta riippumatta sama takuumaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Sitten kun mieleisestä asunnosta tuli tarjous, hain lainapäätöksen vasta. Kyllä siinä on ensisijaisella, jolle asuntoa on tarjottu, aikaa se hyväksyä, ei mene niin että jos ei sulla heti ole lainapäätöstä valmiina niin menee seuraavalle. (Jouduin kyllä jonottamaan asuntoani pari vuotta, kun oli suht uusi asonumero, ja halusin suositulta alueelta Helsingissä)
Nyt 1.9. alkaen tulee se uusi 2 vuoden valtakunnallinen asumisoikeusnumero niin tuo varmaan kannattaa hakea ns. varmuuden vuoksi? Muutto mulla olisi joka tapauksessa suunnitelmissa vasta vuoden päästä mutta en nyt vielä tiedä yhtään mihin, riippuen miten niitä rahoja on saanut säästettyä ym.
Vierailija kirjoitti:
Moni perustelee Aso kämppää sillä, että ei olisi varaa ostaa omaa yhtä hyvältä paikalta. En siltikään ymmärrä, mielummin maksaisin omaa ja pikkuhiljaa pyrkisin sinne paremmalle sijainnille.
Ehkä siksi, että se "pikku hiljaa" kestää niin kauan, että lopulta joutuisi elämään ehkä yli 10 vuotta tai jopa parisenkymmentä vuotta epämieluisassa paikassa. Jos on lapsia, näiden lapsuus vietettäisiin epämieluisassa paikassa, lapset menisivät ei-toivottuun kouluun, jne. Vuosikausien asomaksut on lopulta pieni hinta siitä, että saa haluamansa asuinalueen ja haluamansa koulun.
Vierailija kirjoitti:
Älä luoja käytä sitä sun ensiasuntolaina mahdollisuutta asokämpän maksuun.
Ota tavallinen laina, älä asuntolainaa.
Kyllähän mulla saa olla ASP-tili vaikka muuttaisinkin ASO:on, eikös? Eli ASP-säästäminen jatkuisi vähintään minimillä ja ASO:oon voisi ottaa oikean lainan? Meneekö liian vaikeaksi :D Vitsit kun en itsekään tiedä mikä järkevintä tulevaisuudessa, kumpikin vaihtoehto käy ainakin tässä vaiheessa vielä.
Ei kai Orpokaan ihan koko systeemiä pääse tuhoamaan?
Korjatkaa jos oon väärässä mutta hallitussuunitelmassa kaavaillaan uusien asokohteiden rakentamisen lopettamista, mutta koko järjestelmää ei voida heti myydä Orpon sponosreille ja sijoittajakavereille, jotka voi lätkäistä 1.5-kertaisen vuokran määrän?
Ideaalitilannehan toki heille on, että kaikenlainen valtion omistus, joka hyödyttää muitakin kuin kaikkein rikkaimpia pyritään myymään, jotta kotimaiset ja ulkomaiset sijoittajat voi sitten nyhtää kalliimpaa hintaa ja kartuttaa omaisuutta.
Caruna-kaupat tästä oikeistoidelogiasta on yksi esimerkki, joka saatiin ajettua pienessä piirissä nopealla thadilla läpi niin että Arhinmäki ei sitä yksin pystynyt estämään, ja lopputuloksena kaikki maksaa sähkön käytöstä Australiaan aina vaan lisääntyvine sähkönsiirtohintoineen.
Hillotolpan eteen Purran ja Orpon kumppaneineen täytyy tietysti tuhota kaikki minkä voi ja ehtii tavalliselta kansalta, niin kauan kuin hallituksessa ollaan.
Omistusasunnossa säästää tietysti varallisuutta itselleen, joskin tämän varallisuuden arvon säilyminen on alueittain suuri kysymysmerkki. Tiettyä taloudellista riskiä joutuu ottamaan myös kiinteistön kunnon ja oman lainanmaksun jatkuvuuden osalta. Uusissa yhtiöissä myös suuret yhtiölainat, sijoittajien suuri osuus ja erilaiset vuokratontti sopimukset saattavat aiheuttaa taloudellisia riskejä. Isohkossa lainassa myös korkokulut voivat olla huomattavat ja aiheuttavat taloudellista riskiä jos niihin ei varaudu ja varatuminen maksaa jonkin verran.
Jos pelimerkit riittävät esimerkiksi vanhahkoon omistusasuntoon heikommin hoidetusta taloyhtiöstä, voi 100m2 asunnossa kertyä ostohinnan päälle remonttikuluja pahimmillaan 100 000 - 150 000 euroa 10-20-vuoden aikavälillä jos uusiksi menevät putket, viemärit, sähköt, julkisivut, hissit, salaojat, lämmönjakolaitteisto jne.
Asossa taas ei kerry varallisuutta sitä aso maksua enempää, mutta toisaalta asua saa varmasti kuin omistusasunnossa, ei ole taloudellista riskiä ja sen mukanaan tuomaa stressiä ja asunnostaan pääsee halutessaan nopeasti eroon koska asumisoikeuden haltijan muuttaessa pois asumisoikeusmaksu palautetaan rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.
Molemmissa vaihtoehdoissa on hyviä ja huonoja puolia. Kumpi kannattaa valita riippuu pitkälti omasta elämäntilanteesta: onko suunnitelmissa mahdollisesti siirtyä vielä opiskelijaksi, ansiotulojen määrästä ja niiden vakaudesta sekä myös omista arvoista (kiinnostaako taloudellinen riskinotto, kiinnostaako varallisuuden lerryttäminen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tavallinen laina, älä asuntolainaa.Kyllähän mulla saa olla ASP-tili vaikka muuttaisinkin ASO:on, eikös? Eli ASP-säästäminen jatkuisi vähintään minimillä ja ASO:oon voisi ottaa oikean lainan? Meneekö liian vaikeaksi :D Vitsit kun en itsekään tiedä mikä järkevintä tulevaisuudessa, kumpikin vaihtoehto käy ainakin tässä vaiheessa vielä.
Saa olla ASP-tili mutta nykykorkotasolla siellä ei varmaan kauheasti kannata pitää rahaa, kun säästötileillekin saa yli 3 prosentin koron mikä on varmasti saman tien omaa eikä lainaneuvottelussa oleva asia, joka tekee pankille diilistä huonomman kun joutuu saman tien yhtäkkiä antamaan rahaa lisäkoron verran asiakkaalle.
Nollakorkojen aikaan tuo 4 prosentin lisäkorko oli vielä houkutteleva, vai onko sitä muutettu nyt myöhemmin isommaksi uusiin sopimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa säästää tietysti varallisuutta itselleen, joskin tämän varallisuuden arvon säilyminen on alueittain suuri kysymysmerkki. Tiettyä taloudellista riskiä joutuu ottamaan myös kiinteistön kunnon ja oman lainanmaksun jatkuvuuden osalta. Uusissa yhtiöissä myös suuret yhtiölainat, sijoittajien suuri osuus ja erilaiset vuokratontti sopimukset saattavat aiheuttaa taloudellisia riskejä. Isohkossa lainassa myös korkokulut voivat olla huomattavat ja aiheuttavat taloudellista riskiä jos niihin ei varaudu ja varatuminen maksaa jonkin verran.
Jos pelimerkit riittävät esimerkiksi vanhahkoon omistusasuntoon heikommin hoidetusta taloyhtiöstä, voi 100m2 asunnossa kertyä ostohinnan päälle remonttikuluja pahimmillaan 100 000 - 150 000 euroa 10-20-vuoden aikavälillä jos uusiksi menevät putket, viemärit, sähköt, julkisivut, hissit, salaojat, lämmönjakolaitteisto jne.
Asossa taas ei kerry varallisuutta sitä aso maksua enempää, mutta toisaalta asua saa varmasti kuin omistusasunnossa, ei ole taloudellista riskiä ja sen mukanaan tuomaa stressiä ja asunnostaan pääsee halutessaan nopeasti eroon koska asumisoikeuden haltijan muuttaessa pois asumisoikeusmaksu palautetaan rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.
Molemmissa vaihtoehdoissa on hyviä ja huonoja puolia. Kumpi kannattaa valita riippuu pitkälti omasta elämäntilanteesta: onko suunnitelmissa mahdollisesti siirtyä vielä opiskelijaksi, ansiotulojen määrästä ja niiden vakaudesta sekä myös omista arvoista (kiinnostaako taloudellinen riskinotto, kiinnostaako varallisuuden lerryttäminen).
Juurikin noiden riskien vuoksi olin alun perin ajatellut ASO-asuntoa oman sijasta. Mutta nuo Orpon suunnitelmat vähän nyt epäilyttävät että vedetäänkö kohta matto jalkojen alta niin siksi katsotaan tämä ASP-korttikin kuitenkin kun se säästötili oli mahdollista avata. Ideaali olisi jos saisin sillä ASP:lla jonkun ns. mummonmökin (joo, mökkiin tuota ASP-lainaa ei saa, mutta joku vastaava vakituinen asumus), mutta saakohan siihen lainan sitten? Luulisi kyllä että saisi kun on kuitenkin valtiontakaus...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aikalailla elämäntilanteesta
Jos haluaa tehdä tulevaisuuden kannalta parhaan ratkaisun, pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavin vaihtoehto asumismuodoksi on omistusasunto. Jos vain oma elämäntilanne sen mahdollistaa, oman asunnon ostaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on investointi omaan tulevaisuuteen ja pienentää myös kuukausikuluja. Sekä vuokralla että asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa maksaa, ainakin osittain, kuukausittaista maksua, joka ei kerrytä omia säästöjä, vaan jonkun muun tilipussia. Oman asunnon asuntolainaa maksaessa taas tietää, että jossain vaiheessa, kun laina on maksettu, kuukausikustannukset asunnosta pienenevät pelkkään vastikkeeseen ja asunnon myydessä siitä taas saa aika varmasti paremman hinnan kuin minkä siitä itse alunperin maksoi. Oma asunto on varma ja turvallinen sijoitus, joka kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta asumismuodon valinnassa kannattaa aina pohtia omaa elämäntilannetta ja tarkastella omia tavoitteita ja tulevaisuudennäkymiä.
viite:
https://riinakalavaara.fi/kannattavin-asumismuoto#:~:text=Asumisoikeusa….
Ihan hirveää tuubaa, jonka viimeisen parin vuoden tapahtumat ovat osoittaneet harhaksi. Omistusasuntoihin liittyy monenlaisia riskejä, ja jopa täysin varmoina pidetyt sijoitukset kuten pk-seudun pikkuasunnot ovat osoittautuneet kaikkea muuta kuin varmoiksi. Teksti on jonkun nuoren ja naivin, nollakorkoihin tottuneen idealistista unelmointia, jossa vedellään mutkat suoriksi. Pari realiteettia muistutukseksi:
- laskekaa, paljonko maksatte elämämme aikana yhteensä korkoja lainoistanne, esimerkiksi stressitestien 6% korolla
- huomioikaa peruskorjausten kalleus
- edellisestä johdettuna: tutustukaa aiheeseen "taloyhtiöiden konkurssit"
- jos asut muuttotappiopaikkakunnalla, tutustukaa paikkakunnan asuntojen reaaliarvojen kehitykseen, esimerkkeinä vaikkapa 1950-1970 -lukujen omakotitalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tavallinen laina, älä asuntolainaa.Kyllähän mulla saa olla ASP-tili vaikka muuttaisinkin ASO:on, eikös? Eli ASP-säästäminen jatkuisi vähintään minimillä ja ASO:oon voisi ottaa oikean lainan? Meneekö liian vaikeaksi :D Vitsit kun en itsekään tiedä mikä järkevintä tulevaisuudessa, kumpikin vaihtoehto käy ainakin tässä vaiheessa vielä.
Saa olla ASP-tili mutta nykykorkotasolla siellä ei varmaan kauheasti kannata pitää rahaa, kun säästötileillekin saa yli 3 prosentin koron mikä on varmasti saman tien omaa eikä lainaneuvottelussa oleva asia, joka tekee pankille diilistä huonomman kun joutuu saman tien yhtäkkiä antamaan rahaa lisäkoron verran asiakkaalle.
Nollakorkojen aikaan tuo 4 prosentin lisäkorko oli vielä houkutteleva, vai onko sitä muutettu nyt myöhemmin isommaksi uusiin sopimuksiin?
Nyt ainakin sopparissani lukee tuo 4% lisäkorko ja muuten 1%, mutta siis voinhan säästää ASP:lle minimin (mulla on tuossa pitkä säästösopimus ja saa joka tapauksessa olla vain se 50 € kk) ja toiselle tilille enemmän paremmalla korolla? En tiedä siis, kunhan heittelen vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itse kanssa avasin ASP-tilin vasta asoon muuttaessa, mutta pankki tarjosi asokämpän lainaa myös asuntolaina tyyppisenä, jolloin jos joskus ostat omistusasunnon, et ole enää enää ensiostaja ja maksat varainsiirtoverot yms. Pankkitäti osaa olla oleva. :D
Tuli muuten mieleen että miten nuo Norewigianien yms paremmat korot maksetaan, joka kuukausi vai?
Kun jos laittaisin ASP:lle sen 50 € kk mutta Norweigianiin loput säästöön riittävät rahani jonka korot sitten siirtäisin ASP:lle kuukausittain lisäsäästöksi ja sitten asunnon hankinnan ollessa ajankohtaisempaa, sitten alkaisi sitä Norweigianin tiliä siirtää ASP:lle ja saisi nuo ASP-edut kuten korkokaton ja valtiontakauksen...