Tuoksuherkkyys voi pahentua jos tuoksuja alkaa vältellä, sanoo lääkäri
Löysin mielenkiintoisen artikkelin, jossa lääkäri kertoo, että tuoksuherkkyys saattaa pahentua jos kokonaan välttää tuoksuja. https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/tuoksuherkkyys/
Artikkelissa on myös selvennys tuoksuherkän ja hajuallergisen eroista.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hajuvesiallergikot ovat selvästi ihmisiä, jotka eivät omaa p skan hajuakaan voi sietää. Tuskin koskaan ovat eläessään edes hipaisseet kalustepyyhkeeseen (lue siivousliinaan). Ei ihme jos tulee koronakin kun eivät eläessään koskaan ole altistuneet bakteereille eikä viruksille.
On eri asia, että jokin haisee omaan nenään pahalle, kuin että siitä saa yliherkkyysreaktion. Joku aivan taivaallisen ihana tuoksu, jonka ihan itse on saanut valita, aiheuttaa kohtauksen aivan yhtälailla kuin jonkun toisen hajuste, josta en niin välitä. Hiki, virtsa ja uloste haisevat toki erittäin ikäviltä, mutta eivät aiheuta reaktiota. Olen hoitoalalla, joten kokemusta erilaisista hajuista on.
Sanot aiheuttaa kohtauksen.
Huomaa että allergisuus ja yliherkkyys ovat eri asioita.
Tuoksuyliherkkä voi aivastaa, silmät voi vuotaa ja nenäkin.
Se ei ole vaarallista, mutta ikävää ja kiusallista.Todellinen allerginen reaktio on aina vaarallinen, jopa henkeä uhkaava.
Näinhän kirjoituksessa sanotaan. Luitko sen?
Minulla on astma ja hajusteyliherkkyys. Paha astmakohtaus on ihan muuta kuin kiusallista, siihen voi kuolla. Vaikkei kuolisi, niin se on pelottavaa ja toipuminen kestää kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman kun vaihdoin kosmetiikan ym. tuotteet hajustamattomiin. Äkkiä ikäänkuin herkistyi hajusteille. Nykyisin käytän hajustettuja tuotteita, koska pakko ostaa halvinta eikä tuoksut enää ärsytä nenää
Miksi vaihdoit hajustamattomiin? Oliko sulla silloin oireita? Millaisia? Ootko nyt kokonaan oireeton?
Youtubessa Dr.Dray kehotti ihmisiä hajusteettomuuteen, koska hajusteet kuulemma saattaa ärsyttää ihoa. Olen siis ihonhoitointoilija. Ja halusin kokeilla olisiko hajusteettomuudella vaikutusta herkkään ihooni. Ei ollut, samanlainen iho oli kokeilun ajan kuin nytkin.
Hajusteettomasti elettyäni kaikki tuoksut alkoi tuntua todella vahvasti nenään häiritsevän paljon. Nykyisin en tuoksuja huomaakaan, ihan normaalisti elelen halvimpia shampoita ja pyykinpesuaineita käytellen 😬
Pitkäaikainen homealtistus voi aiheuttaa superhajuaistin.
Se on ihan kamalaa mutta tilanne voi tasoittua muutamassa vuodessa jos homealtistus loppuu.
Kun hajuaisti on tasoa koira pelkkä muiden ihmisten läheisyys ilman hajuvesipilveäkin on kamalaa kun haistaa ihan liikaa.
Luontokin voi haista silloin liian vahvalle monine tuoksuineen kemiallisista hajuista ja hajusteita puhumattakaan.
Pystyn käyttämään nykyisin hajuvettä mutta monet siivoukseen käytettävät aineet aiheuttavat oireita.
Miksei jotkut ihmiset tajua ettei mitään tuoksua laiteta niin paljon että haiset metrien päähän, jätät hajuvanan ja tila haisee jälkeesi vaikka olet poistunut sieltä?
Onko näillä ihmisillä omassa hajuaistissa jokin vika?
Todellakin puhun hajusta en tuoksusta koska liikaa annosteltuna hajuvesi on
ympäristähaitta muille ihmisille.
On kiva jutella tästä asiallisesti, ilman suuria tunneryöppyjä. Kiva kuulla kokemuksia. Mun työpaikalla älytöntä, on periaatteessa hajuton mutta pomon suosikit voi silti käyttää. Muita piinataan jopa käsivoiteesta, on muka liian hajullista.
Onko kukaan teistä menestyksekkäästi kokeillut tota siedättämistä? Kauankohan kestää ennenkuin tuloksia tulee?
Vierailija kirjoitti:
On kiva jutella tästä asiallisesti, ilman suuria tunneryöppyjä. Kiva kuulla kokemuksia. Mun työpaikalla älytöntä, on periaatteessa hajuton mutta pomon suosikit voi silti käyttää. Muita piinataan jopa käsivoiteesta, on muka liian hajullista.
Törkeetä! Inhoan tollasta suosimista!
Täähän on loistava kirjotus. Hakekaas nyt silmälasit ja lukekaa tarkkaan koko teksti,
Kuinka paljon tästä onkaan väännetty! Ehkä meteli nyt vihdoin laimenee?
Päinvastoin, pakotettu altistaminen lisää aggressiota. Sitä ei pidä sekoittaa aggressioon pettymyksestä, kun haju yllätti, vaikka siltä toivoi jo voivansa välttyä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen homealtistus voi aiheuttaa superhajuaistin.
Se on ihan kamalaa mutta tilanne voi tasoittua muutamassa vuodessa jos homealtistus loppuu.
Kun hajuaisti on tasoa koira pelkkä muiden ihmisten läheisyys ilman hajuvesipilveäkin on kamalaa kun haistaa ihan liikaa.Luontokin voi haista silloin liian vahvalle monine tuoksuineen kemiallisista hajuista ja hajusteita puhumattakaan.
Pystyn käyttämään nykyisin hajuvettä mutta monet siivoukseen käytettävät aineet aiheuttavat oireita.
Emme tiedä, mikä on syy ja seuraus: millainen ihminen lähtökohtaisesti edes asuu rakennuksessa, jota sieni syö? Miten "aistiyliherkkyys" liittyy luonteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksei jotkut ihmiset tajua ettei mitään tuoksua laiteta niin paljon että haiset metrien päähän, jätät hajuvanan ja tila haisee jälkeesi vaikka olet poistunut sieltä?
Onko näillä ihmisillä omassa hajuaistissa jokin vika?
Todellakin puhun hajusta en tuoksusta koska liikaa annosteltuna hajuvesi on
ympäristähaitta muille ihmisille.
Luulen, että kyseessä on imbessilismin muoto, peritty ja hankittu. Ihmiset ovat sokeita eri asioille. Yksi ei osaa lähestyä naisia, toinen ei ymmärrä taiteesta, ja kolmas on hajujen suhteen tyhmä kuin saapas. Joskus kyvyttömyys lähenee vammaisuutta.
Höpö höpö. Hajuvedet ovat kovia kemikaaleja, joissa voi olla satoja allergisoivia aineita. Mitä enemmän hajuvesiä käytät, sen suurempi on allergia riski. Aivan kuten hiusväreissä ja muissakin. Eniten tuoksut tekevät haittaa sille, kenen iholla ne ovat. Eivät ne ole terveellisiä.
Edellisyönä en voinut pitää yöllä ikkunaa auki, koska kerrostalossa alempana asuva, kuonan hajua tihkuva asukas sekoitti lemuunsa halpaa parfyymiä - niin kuin se jotain auttaisi. Haisisi vain rehdisti metaboliiteille.
(Mikä on vikana, kun keho puskee niin paljon aineenvaihduntatuotteita? Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, ei peittelyyn. Ja jos on pakko peitellä, niin kunpa sen voisi tehdä edes hyvällä maualla; pyytää vaikka apua, ellei itse tiedä, mitä hyvä maku on... Jos ei ole valmis tällä tavoin ottamaan muita huomioon, on turha odottaa saavansa kunnioitusta.)
Jos on olemassa hajuaistityhmyyttä, onko herkkyys hajuille neroutta?
Joo, huvittavaa on että töissä ehdoton tuoksuherkkä, jonka takia muut eivät voi käyttää mitään tuoksuja, sitten kirmailee kaupungin baareissa ja ravintoloissa, jotka on täynnä hajusteita. Ei kuulemma siellä vaivaa niin pahasti.
Itsellä ainakin herkkyys hajusteita kohtaan alkoi, kun lopetin niitten käyttämisen täysin. Nykyään ne haisee voimakkaammin, eikä nenä enää totu/turru siihen hajuun. Esim saatan haistaa useamman tunnin putkeen lähelläolevan deodorantin, tai vaikka kirpparilta ostettu paita haisee viikosta toiseen. Pidän itseäni ennemminkin hajusteherkkänä, kuin yliherkkänä, koska en saa mitään oireita näistä. Mutta tunnistan tuon, että hajusteiden välttäminen voi voimistaa herkkyyttä niiden suhteen.
No ei mulla varsinaisesti ole tarvetta päästä sanomaan mutta olen paljon tekemisissä heidän kanssaan. He käyttävät partavettä huomattavasti ronskimmin kuin kotimaan matit. Osa työkavereistani on yliherkkiä tuoksuille.