Tuoksuherkkyys voi pahentua jos tuoksuja alkaa vältellä, sanoo lääkäri
Löysin mielenkiintoisen artikkelin, jossa lääkäri kertoo, että tuoksuherkkyys saattaa pahentua jos kokonaan välttää tuoksuja. https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/tuoksuherkkyys/
Artikkelissa on myös selvennys tuoksuherkän ja hajuallergisen eroista.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Nämä hajuvesiallergikot ovat selvästi ihmisiä, jotka eivät omaa p skan hajuakaan voi sietää. Tuskin koskaan ovat eläessään edes hipaisseet kalustepyyhkeeseen (lue siivousliinaan). Ei ihme jos tulee koronakin kun eivät eläessään koskaan ole altistuneet bakteereille eikä viruksille.
Päin vastoin. Me hajusteherkät siedämme omat ja toistenkin luonnolliset hajut toisin kuin hajusteita holtittomasti läträävät. Ja kyllä, olemme suorastaan varttuneet maatilan p'skanhajussa, mutta hienon juhlatilaisuudet hajusteista tulemme sairaaksi.
Artikkelissa on myös tämä lause. "tuoksuherkkä ei totu hajuihin." Eikö se lause ole vähän ristiriidassa tämän ketjun otsikon kanssa, kun välttelemällä kuitenkin pysymme terveinä? Ja se siitä siedätyksestä.
Vanhaa tietoa joka ei ikinä mene perille, se tuoksuyliherkkyys on luotu itselle sillä että ei suostuta kokemaan mitään ärsykkeitä jotka vaatis omaa epämukavuutta ja sitten se ongelma sosialisoidaan kun miten hemmetissä ihminen joka loi ongelmansa tyhjästä vastuuttomuudella yks kaks alkais muka oleen vastuussa omista ongelmistaan.
Itse en ota enää asiakkaakseni "tuoksuyliherkkiä", se valehtelun ja itsepetoksen määrä on ihan samanlaista piirileikkiä kun narsistien kans, ocd potilaat ovat tietysti asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa tietoa joka ei ikinä mene perille, se tuoksuyliherkkyys on luotu itselle sillä että ei suostuta kokemaan mitään ärsykkeitä jotka vaatis omaa epämukavuutta ja sitten se ongelma sosialisoidaan kun miten hemmetissä ihminen joka loi ongelmansa tyhjästä vastuuttomuudella yks kaks alkais muka oleen vastuussa omista ongelmistaan.
Itse en ota enää asiakkaakseni "tuoksuyliherkkiä", se valehtelun ja itsepetoksen määrä on ihan samanlaista piirileikkiä kun narsistien kans, ocd potilaat ovat tietysti asia erikseen.
Toinen samanlainen ryhmä on nämä jotka on allergisia sähkökentille, jumalauta mitä loputonta perseilyä, aina kun ne todistetaan vääräks maalitolppaa siirrellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ota enää asiakkaakseni "tuoksuyliherkkiä", se valehtelun ja itsepetoksen määrä on ihan samanlaista piirileikkiä kun narsistien kans, ocd potilaat ovat tietysti asia erikseen.Toinen samanlainen ryhmä on nämä jotka on allergisia sähkökentille, jumalauta mitä loputonta perseilyä, aina kun ne todistetaan vääräks maalitolppaa siirrellään.
"Jumalauta mitä loputonta perseilyä" voi kun välillä uskaltais sanoa noin livenä asiakkaalle, mieli tekis.
Tunnistan myös ilmiön vaikkakin hoitajan näkökulmasta, youtube diagnoosit on ne parhaat diagnoosit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Kyllä ne hedarit pysyy pois, kun ei ole ärsyttäviä vahvoja tuoksuja lähistöllä. Samoin kun allergiat. Siedätyshoito vähän niin ja näin. Ainakaan pähkinäallergiaa ei voi kai siedättää.
Aika monella ihmisellä on ihan ihme luuloja tai vääriä tietoja esim. allergioista. Ihmettelen ihmisten tyhmyyttä ihan tavallisissa asioissa.Miksi haukut muita ihmisiä tyhmiksi? Tiedätkö sinä kaikesta kaiken vai oletko tyhmä itsekin???
Silloin kun joku sanoo asian, mikä pitäisi olla yleistiedossa, saatan ajatella että aika typerää kun ei tiennyt tuota tai ajattelee noin. En välttämättä ajattele henkilöä tyhmäksi, ellei paljon noita.
Esim. henkilöllä vakava allerginen reaktio pähkinöistä ja joku ei tajua ollenkaan että pitäisi viedä ensiapuun, selittää vaan, että ei kai sinne voi niin vaan mennä. Jään pariksi sekunniksi ihmettelemään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Kyllä ne hedarit pysyy pois, kun ei ole ärsyttäviä vahvoja tuoksuja lähistöllä. Samoin kun allergiat. Siedätyshoito vähän niin ja näin. Ainakaan pähkinäallergiaa ei voi kai siedättää.
Aika monella ihmisellä on ihan ihme luuloja tai vääriä tietoja esim. allergioista. Ihmettelen ihmisten tyhmyyttä ihan tavallisissa asioissa.Miksi haukut muita ihmisiä tyhmiksi? Tiedätkö sinä kaikesta kaiken vai oletko tyhmä itsekin???
Silloin kun joku sanoo asian, mikä pitäisi olla yleistiedossa, saatan ajatella että aika typerää kun ei tiennyt tuota tai ajattelee noin. En välttämättä ajattele henkilöä tyhmäksi, ellei paljon noita.
Esim. henkilöllä vakava allerginen reaktio pähkinöistä ja joku ei tajua ollenkaan että pitäisi viedä ensiapuun, selittää vaan, että ei kai sinne voi niin vaan mennä. Jään pariksi sekunniksi ihmettelemään tuollaista.
Siis ihmettelen, että kyllähän sinne nyt vaan voi mennä ja viimeistään kun tuupertuu lattialle, niin hoidetaan. Miten joku voi ajatella että ei voi mennä.
Saako tuoksuyliherkkä kaikista hajusteista oireita? Mä saan vaan parista hajuvedestä, onneks niitä on vaan harvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, siinä puhuttiin kokonaan kotiin eristäytymisestä ja suodattavien maskien käytöstä. Se jos tuoksuherkkä aloittaa aamunsa suihkuttamaan puoli pulloa hajustettua hiuskiinnettä naamaansa ja kärvistelemällä hengenahdistuksen kanssa, ei häntä paranna. Artikkellissa kehotettiin myös muita julkisessa tilassa liikkuvia kohtuullisuuteen..ominaisuus joka monelta puuttuu, kun hajuveden haistaa jo bussin toisesta päästä, sitä on liikaa.
Miten sanoa ulkolaistaustaiselle kauniisti että hänellä on aivan liikaa partavettä?
Niinpä, samaa mietin. En halua käyttää ulkolaisia taxeja, koska heillä usein litra partavettä leuassa.
No tällähän lyödään jauhot kurkkuun hajuvammasille, jotka on aina kieltämässä muiden hajusteet, ihan kuin maailmassa ei muuta ongelmaa olisikaan. Toi oli hyvin sanottu artikkelissa että maailmaa ei koskaan saada hajuttomaksi
Vierailija kirjoitti:
Toki on liikaa hajusteita käyttäviä. Kuitenkin hajuherkillä taitaa olla supervainu etenkin hajusteille. Nuuskutatteko joka paikassa koko ajan, olisko jossain joku ärsyttävä haju? Nimittäin, jos täydessä ruuhkabussissa haistaa edessä istuva, että taka-osassa jollakin on liikaa hajuvettä, normaalit ihmiset eivät taatusti haista niin tarkkaan ja vielä hajun suuntaa, he eivät edes kiinnitä asiaan huomiota. Voisiko keskittyä vaikka ajattelemaan jotain miellyttävää sen sijaan, että tarkkailee muiden tuoksujen käyttöä?
Minä huomaan hajusteet usein siinä vaiheessa, kun alkaa yskittää tai ääni häviää. Mihinkään ruuhkabussiin en mene, se on yhtä viisasta kuin mennä häiriköimään moottoripyöräkerhon kerhotiloihin.
Minä kestän nykyään hajusteita vähän paremmin, kun välttelin niitä monen vuoden ajan. Varsinkin koronavuodet teki hyvää, kun olin vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan ammattilainen sitten olet?
Huomasin saman kun vaihdoin kosmetiikan ym. tuotteet hajustamattomiin. Äkkiä ikäänkuin herkistyi hajusteille. Nykyisin käytän hajustettuja tuotteita, koska pakko ostaa halvinta eikä tuoksut enää ärsytä nenää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollen itse "entinen" tuoksuherkkä. Sairastuin homeisen työpaikan seurauksena myös tuoksuyliherkkyyteen ja astmaan. Pahimpina aikoina en todellakaan olisi voinut yrittää siedättää itseäni. Vähitellen yliherkkyys vähentyi työpaikan vaihdoksen myötä ja huomasin että pystyin taas käyttämään jotain hajusteita. Osaa en siedä vieläkään mm. Hajustetut pyykinpesuaineet. Näin jälkikäteen olisin osin samaa mieltä lääkärin kanssa. Tietty siedtys voisi auttaa. Silti olen edelleen sitä mieltä, että erilaiset tuoksut aineissa ja tuotteissa ovat pääosin täysin turhia tai/ja haitallisia ja niistä pitäisi kaikkien luopua
Jutussa kehoitettiinkin miettimään omia ajatusmalleja ja suhtautumistaan tuoksuihin. Viimeinen lause kiteyttää useiden tuoksuherkkien ajatusmaailman. Ohitetaan kaikki muut mihin herkkien pitäisi reagoida mm. Hiki ja muut vahvat tuoksut ja hajut. Sen sijaan, että itse ajattelisivat muiden kohtuullisen hajusteiden käyttämisen riittävän he haluaisivat, että kaikki luopuisivat heidän mielestään turhista hajusteista. Jutussakin kerrottiin, ettei maailmasta saa hajutonta/tuoksutonta vaikka mitä tekisi. Voisitko siis yrittää muuttaa ajatustasi, niin että muiden kohtuullinen hajusteidenkäyttö olisi riittävä panostus?
Ei mun nenän limakalvot osaa ajatella eivätkä järkeistää tuoksuja eikä hajuja. Ne ovat itsepintaisen herkät, keräävät ominpäin molekyylejä, jotka aivot tulkitsee liiallisiksi. Reaktiona viestiin limakalvot turpoavat ja alkavat työntää limaa. Aivastelua osaan rajoitetusti pidätellä, mutta niissäkin refleksit ottavat vallan älyllistämiseltä. Maailmasta ei odöörit häviä, mutta onko ihan välttämätöntä lisätä molekyylilastia?
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman kun vaihdoin kosmetiikan ym. tuotteet hajustamattomiin. Äkkiä ikäänkuin herkistyi hajusteille. Nykyisin käytän hajustettuja tuotteita, koska pakko ostaa halvinta eikä tuoksut enää ärsytä nenää
Miksi vaihdoit hajustamattomiin? Oliko sulla silloin oireita? Millaisia? Ootko nyt kokonaan oireeton?
Vierailija kirjoitti:
Toki on liikaa hajusteita käyttäviä. Kuitenkin hajuherkillä taitaa olla supervainu etenkin hajusteille. Nuuskutatteko joka paikassa koko ajan, olisko jossain joku ärsyttävä haju? Nimittäin, jos täydessä ruuhkabussissa haistaa edessä istuva, että taka-osassa jollakin on liikaa hajuvettä, normaalit ihmiset eivät taatusti haista niin tarkkaan ja vielä hajun suuntaa, he eivät edes kiinnitä asiaan huomiota. Voisiko keskittyä vaikka ajattelemaan jotain miellyttävää sen sijaan, että tarkkailee muiden tuoksujen käyttöä?
Tuoksyliherkkä tai migreenin tuoksuista saava ei pääosin kyllä todellakaan tarkoituksella nuuhki. Päinvastoin. Parempi on toki huomata hajuvesityypit nopeasti jotta voi siirtyä eri paikkaan välttääkseen migreenin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, siinä puhuttiin kokonaan kotiin eristäytymisestä ja suodattavien maskien käytöstä. Se jos tuoksuherkkä aloittaa aamunsa suihkuttamaan puoli pulloa hajustettua hiuskiinnettä naamaansa ja kärvistelemällä hengenahdistuksen kanssa, ei häntä paranna. Artikkellissa kehotettiin myös muita julkisessa tilassa liikkuvia kohtuullisuuteen..ominaisuus joka monelta puuttuu, kun hajuveden haistaa jo bussin toisesta päästä, sitä on liikaa.
Miten sanoa ulkolaistaustaiselle kauniisti että hänellä on aivan liikaa partavettä?
Samalla tavalla kuin ei-ulkolaistaustaiselle. Suosittelen aina mahdollisimman kohteliasta tapaa mainita ihmisille ulkonäköön, tuoksuun, hiusten väriin tms liittyvistä asioista - siis jos ihan todella on pakko päästä sanomaan. Itse ainakin nolostuisin, jos tulisit julkisesti minulle "kertomaan" tuollaista, ja pitäisin sinua moukkana. Luultavasti sanoisin takaisin jotain yhtä kohteliasta.
Olipa asiallinen. ja mielenkiintoinen kirjoitus.
Monet voivat olla tuoksuyliherkkiä vain tietyille tuotteille, ei kaikille.
Ja todella allergisuus ja tuoksuyliherkkyys ovat kaksi täysin eri asiaa
Kiitos ap, kun vinkkasin tämän.
Selvensi paljon asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollen itse "entinen" tuoksuherkkä. Sairastuin homeisen työpaikan seurauksena myös tuoksuyliherkkyyteen ja astmaan. Pahimpina aikoina en todellakaan olisi voinut yrittää siedättää itseäni. Vähitellen yliherkkyys vähentyi työpaikan vaihdoksen myötä ja huomasin että pystyin taas käyttämään jotain hajusteita. Osaa en siedä vieläkään mm. Hajustetut pyykinpesuaineet. Näin jälkikäteen olisin osin samaa mieltä lääkärin kanssa. Tietty siedtys voisi auttaa. Silti olen edelleen sitä mieltä, että erilaiset tuoksut aineissa ja tuotteissa ovat pääosin täysin turhia tai/ja haitallisia ja niistä pitäisi kaikkien luopua
Jutussa kehoitettiinkin miettimään omia ajatusmalleja ja suhtautumistaan tuoksuihin. Viimeinen lause kiteyttää useiden tuoksuherkkien ajatusmaailman. Ohitetaan kaikki muut mihin herkkien pitäisi reagoida mm. Hiki ja muut vahvat tuoksut ja hajut. Sen sijaan, että itse ajattelisivat muiden kohtuullisen hajusteiden käyttämisen riittävän he haluaisivat, että kaikki luopuisivat heidän mielestään turhista hajusteista. Jutussakin kerrottiin, ettei maailmasta saa hajutonta/tuoksutonta vaikka mitä tekisi. Voisitko siis yrittää muuttaa ajatustasi, niin että muiden kohtuullinen hajusteidenkäyttö olisi riittävä panostus?
Ei mun nenän limakalvot osaa ajatella eivätkä järkeistää tuoksuja eikä hajuja. Ne ovat itsepintaisen herkät, keräävät ominpäin molekyylejä, jotka aivot tulkitsee liiallisiksi. Reaktiona viestiin limakalvot turpoavat ja alkavat työntää limaa. Aivastelua osaan rajoitetusti pidätellä, mutta niissäkin refleksit ottavat vallan älyllistämiseltä. Maailmasta ei odöörit häviä, mutta onko ihan välttämätöntä lisätä molekyylilastia?
Eli onko sinulla herkkyys vai allergia? Allergiasta en puhunut. Jos sinulla on herkkyys, niin edelleen kehoitan miettimään omaa suhtautumista ja käyttämään vaikka moottoroitua maskia, jos todella se muiden kohtuullinen panostus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hajuvesiallergikot ovat selvästi ihmisiä, jotka eivät omaa p skan hajuakaan voi sietää. Tuskin koskaan ovat eläessään edes hipaisseet kalustepyyhkeeseen (lue siivousliinaan). Ei ihme jos tulee koronakin kun eivät eläessään koskaan ole altistuneet bakteereille eikä viruksille.
On eri asia, että jokin haisee omaan nenään pahalle, kuin että siitä saa yliherkkyysreaktion. Joku aivan taivaallisen ihana tuoksu, jonka ihan itse on saanut valita, aiheuttaa kohtauksen aivan yhtälailla kuin jonkun toisen hajuste, josta en niin välitä. Hiki, virtsa ja uloste haisevat toki erittäin ikäviltä, mutta eivät aiheuta reaktiota. Olen hoitoalalla, joten kokemusta erilaisista hajuista on.
Sanot aiheuttaa kohtauksen.
Huomaa että allergisuus ja yliherkkyys ovat eri asioita.
Tuoksuyliherkkä voi aivastaa, silmät voi vuotaa ja nenäkin.
Se ei ole vaarallista, mutta ikävää ja kiusallista.
Todellinen allerginen reaktio on aina vaarallinen, jopa henkeä uhkaava.
Näinhän kirjoituksessa sanotaan. Luitko sen?
Jokainen meistä voi jonakin päivänä yhtäkkiä herkistyä, eikä siitä ole paluuta. Se on vieläpä suurella todennäköisyydellä se, joka on vuosikaudet altistanut itseään erilaisille tököteille. Mieti esimerkiksi kampaajia.