Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
21/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaupan alalla palkka 2300€/kk ja teen vain aamuvuoroa viikolla.

Ei tää mun mielestä huono ole, jos koulutukseen verrataan.

Kyllä tuolla elää jos ei montaa lasta, asuntolainaa ja etenkin autoa. Minäkin sain noin 2000€/kk josta jäi noin 1800€ nettona. Ilman autoa ja lapsia, sain joka kuukausi säästöön satoja euroja vaikka maksoin asuntolainaa yksin.

Vierailija
22/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan uutta sosiaaliturvapolitiikkaa. Tällä hetkellä tulee ylimääräistä byrokratiaa, kun tekee pienipalkkaisia töitä. 

En kannata leikkauksia työtä tekeville, mutta jos sosiaaliturvapolitiikassa on ajatus, että tehdään töitä tukia vastaan, helpottaa jo töissä olevien byrokratiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän siinä tulee käymään.

Vierailija
24/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan pelkästään hyvä uutinen. Teen osa-aikaista ja jos ns. kilpailijoita tunneista on jatkossa vähemmän niin entistä varmemmin saan aina ne tunnit mitkä haluan. 

Vierailija
25/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Höpsis. Monella eri alalla tarvitaan osa-aikaisia. Esim. siivousalalla on paljon osa-aikaisia kohteita eikä niitä kaikkia voida millään yhdistää kokoaikatyöksi. Paljon myös asiakkaat tilaavat siivouspalveluita osa-aikahommiin. Samoin kouluissa on paljo osa-aikaisia avustajia, ei heille millään voida kaikille keksiä lisätunteja, jotta työsuhde olisi kokoaikainen. Monilla opettajillakin on työtuntimäärät osa-aikaisen eikä kokoaikaisen. Monilla aloilla on sama kuin perinteisillä kaupan aloillla, että on piikkitunnit, jolloin on paljon maksavia asiakkaita ja sitten niitä hiljaisia tunteja, jolloin ei ole paljon asiakkaita. Ei ole mitään järkeä pitää työvoimaa seisomassa tumput suorina tekemättä mitään hiljaisina tunteina ja toisaalta ei ole mitään järkeä olla palkkaamatta ylimääräisiä henkilöitä kiireisille piikkitunneille. Huvipuistoissakin lähetetään työvoimaa kotiin kun sataa eikä paista aurinko.

Kun asumistuki ja soviteltu päiväraha huononee, niin yhä harvempi pystyy tekemään osa-aikatöitä.

Vierailija
26/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa kun joutuu palkkaamaan täysiaikaisia työntekijöitä!

Kaikissa hommissa ei riitä kokopäivätöitä kaikille. Esim. siivous on sellainen, että ne asiakkaat yleensä haluaa, että siivotaan silloin, kun he ei itse ole paikalla. Klo 6-8 aamulla ja 17-19 illalla on kysyntää, eikä yksi ihminen voi olla kuin yhdessä paikassa. Minä tein siivousta yhdessä välissä ja ne tunnit oli mitä oli. Oishan sitä voinut saada sen 8h päivässä täyteen menemällä ensin aamulla siivoamaan klo 6-8, sitten illalla klo 16 - 22, mutta yöunille ei jää sitten kunnolla aikaa.

Kaupanalalla varmasti riittää töitä kokoaikaisille, koska siellä asiakkaat haluavat henkilökuntaa olevan paikalla.

Vierailija
27/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. personal trainerin tai ryhmäliikuntaohjaajan työ voi olla sellainen, että on aamulla muutama tunti ja sitten illalla useampi tunti ja keskellä päivää on paljon tunteja, joissa ei ole yhtpän mitään eikä myöskään makseta mistään palkkaa. Ei ainoastaan vain perinteisen ruokakaupan myyjän työt ole sellaisia. Kyllä se koskee lukemattomia muitakin aloja. Ei yhteiskunta voi pyöriä vain ma-pe klo 8-16.

Vierailija
28/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Höpsis. Monella eri alalla tarvitaan osa-aikaisia. Esim. siivousalalla on paljon osa-aikaisia kohteita eikä niitä kaikkia voida millään yhdistää kokoaikatyöksi. Paljon myös asiakkaat tilaavat siivouspalveluita osa-aikahommiin. Samoin kouluissa on paljo osa-aikaisia avustajia, ei heille millään voida kaikille keksiä lisätunteja, jotta työsuhde olisi kokoaikainen. Monilla opettajillakin on työtuntimäärät osa-aikaisen eikä kokoaikaisen. Monilla aloilla on sama kuin perinteisillä kaupan aloillla, että on piikkitunnit, jolloin on paljon maksavia asiakkaita ja sitten niitä hiljaisia tunteja, jolloin ei ole paljon asiakkaita. Ei ole mitään järkeä pitää työvoimaa seisomassa tumput suorina tekemättä mitään hiljaisina tunteina ja toisaalta ei ole mitään järkeä olla palkkaamatta ylimääräisiä henkilöitä kiireisille piikkitunneille. Huvipuistoissakin lähetetään työvoimaa kotiin kun sataa eikä paista aurinko.

Kun asumistuki ja soviteltu päiväraha huononee, niin yhä harvempi pystyy tekemään osa-aikatöitä.

Jatkan kyllä töitä. Tilanne helpottuu sillä tavalla, että laki tunnustaa työssä olevat, jotka saa tukia. Nyt se on vähän sellainen harmaa alue ja viranomaiset ei oikein tiedä, mitä niin pienituloisten kanssa pitäisi tehdä. Tulee välillä ylimääräistä byrokratiaa ja selvitystyötä myös viranomaisille. 

Vierailija
29/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ala voi ottaa ihmisiä kokoaikatöihin, niin ongelmaa ei enää ole.

Vierailija
30/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän voi palkata täysipäiväisiä työntekijöitä, niin tulevat toimeen palkallaan.

Vierailija
31/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin esimerkiksi te valtion virkamiestyöläiset käytte kaupassa, hoidatte pankkiasioita, käytte lääkärissä, käytte harrastuksissa, käytte konserteissa, elokuvissa jne. jos kaikki puljut pyörii vain ma-pe klo 8-16? Kuka tulee paikalle jos poliisia, ambulanssia, vartijaa, lääkäriä, siivoojaa, tarjoilijaa, tiskijukkaa, taksikuskia, huoltomiestä, bussikuskia, esiintyvää taiteilijaa tarvitaan paikalle toimistotyöajan ulkopuolella?

Vierailija
32/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva saa valita työaikaansa.

Tavallisesti tarjottu työ on mitä sattuu vuoroja 20-30h/vk.

Palkka on tonni käteen-tasoa.

Juuri tällaista tarjottiin suuren kaupungin suuresta Citymarketista.

Auki oli 3 paikkaa, hakemuksia satoja, haastateltujakin kymmeniä.

Vierailija
33/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen sosiaaliturvapolitiikan, jossa lähtökohtana on ihmisen työttömyys ja vähäiset lisätyöt saa romuuttaa. Ihmisellä ei tarvitse olla aikaa narkkaamiseen ja juopotteluun. Lähtökohtana pitää olla, että ihmisellä on oikeus olla aktiivinen ja aktiivisuudesta ei rangaista. Nykyinen järjestelmä passivoi ihmisiä.

Vierailija
34/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osatyökykyinen, nelisen vuotta työttömänä (oikeasti varmaan kuuluisin kuntoutustuelle tai eläkkeelle) ja asun "syrjässä" mutta suhteellisen hyvien kulkuyhteyksien päässä neljästa kaupungista. Juuri viimepäivinä olen miettinyt, joko jaksaisin mennä edes osa-aikaisiin töihin, koska silloin kun olen töihin halunnut olen kyllä aina jonkin työpaikan löytänyt, en ole kranttu sen suhteen mitä työtä voin tehdä.

Nyt nämä uutiset saa kyllä miettimään, koska vaikka työkkärin täti toukokuussa esitteli minulle liikkuvuusavustuksen, niin sen saa vasta takautuvasti ja se lähikaupunkeihin töihin matkustaminen maksaa. Jos muuttaisin johonkin näistä kaupungeista, vuokrani tietenkin nousisi ja enää minulla olisi tämä yksi kaupunki neljän sijaan josta ottaa vastaan työtä. Jos asumistuki laskee, miten tämän oikein laskee?

Jos osa-aikatyön tekemistä entisestään vaikeutetaan, niin pitääkö alkaa kirjoittaa sitten enemmän työkyvyttömyyseläkepapereita, koska kokoaikatyötä kaikki halukkaat ei vaan jaksa tehdä ja osa-aikaisuus on kallista?

Vierailija
35/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiskunta olisi auki vain ma-pe klo 8-16 niin miten te valtion virkamiehet

- pääsette töihin klo 8 kun liikenne avautuu vasta klo 8? Ja miten ajattelitte päästä työpaikalta kotiin kun työaika loppuu klo 16 ja liikenne sulkeutuu klo 16? Junat, bussit, taksit, ratikat, metrot, helikopterit, laivat, lentokoneet, rekat, henkilöautot pysähtyy tasan klo 16

- miten ajattelitte hoitaa ruokakaupassa käymisen kun kaupat menisivät kiinni klo 16 ja teidän oma työaikanne loppuu klo 16?

- jos kaupan myyjä olisi kokoaikainen ja töissä klo 8-16 ja aloittaisi hyllyttämisen siinä aamu klo 8 aikoihin niin miten ajattelitte ostaa ruokaa vielä tyhjiltä hyllyiltä?

Vierailija
36/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin esimerkiksi te valtion virkamiestyöläiset käytte kaupassa, hoidatte pankkiasioita, käytte lääkärissä, käytte harrastuksissa, käytte konserteissa, elokuvissa jne. jos kaikki puljut pyörii vain ma-pe klo 8-16? Kuka tulee paikalle jos poliisia, ambulanssia, vartijaa, lääkäriä, siivoojaa, tarjoilijaa, tiskijukkaa, taksikuskia, huoltomiestä, bussikuskia, esiintyvää taiteilijaa tarvitaan paikalle toimistotyöajan ulkopuolella?

Miten tämä liittyy osa-aikatöihin? Lähes kaikki hoitaja, poliisit ja pelastajat ovat kokoaikatöissä.

Vierailija
37/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunta olisi auki vain ma-pe klo 8-16 niin miten te valtion virkamiehet

- pääsette töihin klo 8 kun liikenne avautuu vasta klo 8? Ja miten ajattelitte päästä työpaikalta kotiin kun työaika loppuu klo 16 ja liikenne sulkeutuu klo 16? Junat, bussit, taksit, ratikat, metrot, helikopterit, laivat, lentokoneet, rekat, henkilöautot pysähtyy tasan klo 16

- miten ajattelitte hoitaa ruokakaupassa käymisen kun kaupat menisivät kiinni klo 16 ja teidän oma työaikanne loppuu klo 16?

- jos kaupan myyjä olisi kokoaikainen ja töissä klo 8-16 ja aloittaisi hyllyttämisen siinä aamu klo 8 aikoihin niin miten ajattelitte ostaa ruokaa vielä tyhjiltä hyllyiltä?

Puhutaan osa-aikatöistä. Tee oma avaus tästä aiheesta, älä vie tätä keskustelua sivuraiteille.

Vierailija
38/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka maksaa niin paljon että eikö muka kaupoilla ole varaa maksaa kunnon palkkaa ja palkata työntekijöitä vakituiseksi. Kyllä nyky ruuuan hinnalla kaupoilla pitäisi mennä suber hyvin.

Vierailija
39/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelitte saada Hesarin kotiinne aamulla kun sitä jakaa osa-aikainen ja virkatyöajan ulkopuolella?

Miten tämä kokoaikaisuus liitttt tähän? No sitempä liittyy, että sattumalta tiedän, että te haluatte kaikkien ihmisten olevan ensinnäkin kokoaikatöissä JA ma-pe 8-16 toimistotyöaikaan töissä ja mikään muu työaika ei ole sitä oikeaa työtä.

Vierailija
40/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva saa valita työaikaansa.

Tavallisesti tarjottu työ on mitä sattuu vuoroja 20-30h/vk.

Palkka on tonni käteen-tasoa.

Juuri tällaista tarjottiin suuren kaupungin suuresta Citymarketista.

Auki oli 3 paikkaa, hakemuksia satoja, haastateltujakin kymmeniä.

Väittäähän voi kaikenlaista. Enpä jaksa uskoa että tuo on totta. Ei ne kaupan osa-aikatyöt juuri ketään houkuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi