Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette ole ikinä polttaneet tupakkaa (mutta maistaneet kyllä), niin mitä arvelette, miksi ette jääneet koukkuun?

Vierailija
13.08.2023 |

Miksi toiset jäävät koukkuun tupakkaan ja toiset eivät?

Itse kokeilin 15-16 -vuotiaana tupakkaa, kokeilin ehkä parikin askia yhteensä.
En saanut siitä yhtään mitään, en mitään.
Sen jälkeen en ole tupakkaan koskenut, enkä ole koskaan ymmärtänyt tupakkariippuvuutta tai että mitä tupakassa on. Se maistui kamalta, tupakan haju on myös karsea. Tupakkasuuta on ällö suudella.
En ikinä ole löytänyt mitään positiivista tupakasta.
Olen myös miettinyt sitä, miksen koskaan jäänyt mihinkään nikotiinikoukkuun, toisin kuin kaverini, jotka polttavat yhä.
Miksi mua ei pätkääkään kiinnostanut tupakanpoltto?
Olen nyt 45 v.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. En myöskään ikinä ymmärtänyt miksi tupakkaa pitäisi polttaa, mutta nikotiinihan on riippuvuutta aiheuttava aine, ja se että jää koukkuun on osittain perinnöllinen aivojen ominaisuus. En ole myöskään kokenut tarvetta liikakäyttää alkoholia, en juo päivittäin kahvia enkä uhkapelaa tai koukutu tv-sarjoihin, joten oletan että mulla vaan ei ole voimakasta riippuvuustaipumusta. Toisilla taas on, ei kai siihen muuta selitystä ole.

Vierailija
2/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan yksi syy oli että se vain maistui pahalta, enkä keksinyt yhtään syytä miksi olisin halunnut polttaa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, lukioaikana poltin ehkä parin askin verran, kun kaverit tarjosi. Ei se ollut mulle mitään ihmeellistä, eikä kukaan painostanut. Se riitti kokeiluksi. Kun siirryin jatko-opintoihin ja työelämään, ei kiinnostanut. Töissä finanssialalla on sen verran ajateltava imagoa, oikeastaan vain hieman reppanat polttavat.

Vierailija
4/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, ei sitä nyt parista askista koukkuun jää.  Ei alkoholistikaan sairastu kahdesta kaljasta.

5/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jäänyt koukkuun ikinä mihinkään vaikka kaikkea olen tehnyt, lopulta vaan unohdan tehdä sitä. Kai se vaatii geneettisen ominaisuuden että jää koukkuihin. Kestävyysjuoksu on poikkeus, siihen jäin koukkuun nuorena ja edelleen mennään lähes viisikymppisenä.

Vierailija
6/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin hyvin vähän, joskus kun olin viihteellä. Ei tullut fyysistä riippuvuutta onneksi noin pienestä ja lopetin kokonaan, kun olin aina sitä mieltä, että se on todella typerä tapa.

Vierailija
7/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on ketjupolttaja, inhosin tupakanhajua jo lapsena. 

Äiti erosi isästä ja totuin asumaan raikkaassa kodissa. 

Kokeilin tupakointia 12-vuotiaana, poltin ehkä pari askia ystäväni kanssa. Ihoni, hiukseni ja vaatteeni haisivat iljettäviltä, peitin löyhkää halvalla hajuvedellä. Kädet haisivat kammottaville. 

Yritin ostaa tupakkaa 13-vuotiaana lähikioskilta. Kioskinmyyjä totesi, että sinulla on niin kaunis iho, ettei sitä kannata pilata tupakanpoltolla. Ostin lakutoukkia. En sanoisi, että vaihtoehto oli hyvä, mutta mahdollisesti parempi.

Pidän muiden hengitysilmaa myrkyttäviä tupakoijia kurjina.

Vierailija
8/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koukkuun jääneiden vanhemmat/vanhempi polttaa tutkimusten mukaan. Lapsi on oppinut jo kotona että tupakointi on aikuisten juttu ja ihan ok. Sitten tietysti jotkut on alttiimpia ryhmäpaineelle. Hetken kun röökiä/nuuskaa vetelee ryhmäpaineesta jääkin kuin huomaamattaan nikotiinikoukkuun.

Vierailija
9/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen polttanut tupakkaa ihan vain huvin ja seuran vuoksi enkä ole ikinä jäänyt siihen koukkuun. Viimeisestä tupakasta taitaa olla yli 6 vuotta kun en vain ole muistanut poltella ja nykyään se haisee jo niin hirveälle etten pystyisi. Toisekseen sitä ei harrasta nykyään enää juuri kukaan, aika junttimainen harrastus. Koukkuun siihen ei jää kun ei ole geeneissä mitään tuolla pääkopassa joka sanoisi "ai mikä nautinto" kun vedän savukkeen. En saa siitä toiminnasta mitään itselleni millään tavalla. 

Vierailija
10/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opettajat ei tupakoi niin oppilaatkaan ei tupakoi=)

Vierailija
11/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt aitio paikalta kuinka riippuvuus luodaan. Sitä varten pitää vetää useampi aski vastentahtoisesti. Sen jälkeen vasta alkaa tekee kuulema mieli.

Vierailija
12/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a 🤔 siinäpä miettimistä.

Molemmat vanhempani polttivat kun olin lapsi ja tekivät sitä jopa autossa (ysärillä), varsinkin lomamatkoilla autossa tuprusi tämän tästä kun ajomatkat lomakohteisiin pitkiä ja pysähdyttiin tosi harvoin että aikaa säästyy.

Voi olla että seura vaikutti että miksi en alkanut polttamaan, olin syrjäytynyt nuori jolla oli van muutama kaveri, ja heistä vain yksi poltti. Maistoin kerran tupakkaa uteliaisuuttani kun hän tarjosi mutta jotenkin se vaan ei ollut mun juttu.

Vierailija
13/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koukkuun jääneiden vanhemmat/vanhempi polttaa tutkimusten mukaan. Lapsi on oppinut jo kotona että tupakointi on aikuisten juttu ja ihan ok. Sitten tietysti jotkut on alttiimpia ryhmäpaineelle. Hetken kun röökiä/nuuskaa vetelee ryhmäpaineesta jääkin kuin huomaamattaan nikotiinikoukkuun.

Mun vanhemmat poltti samalla tekivät selväksi että jos jään kiinni tupakanpoltosta niin tulee ympäri korvia. Ylä-asteella pari kertaa maistoin ja siinä se oli. Jotain hyvää sentään pelolla ja uhkailulla kasvatuksessa.

Vierailija
14/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Mun kokemukset tupakasta on parikymppisen parit hassut henkoset. Ja herran jestas, paskaahan se on! Maistuu kamalalta, haisee kamalalta ja loppujen lopuksi se näyttää typerältä puuhalta. Ja on lisäksi kallista typeryyttä.

Mutta miksi en jäänyt koukkuun? Kuka tietää, minulle toimi karkoittavana tekijänä noi em. tekijät, tiedän että muille nuokaan eivät toimi jarruna vaan siitä on tullut piintynyt tapa.

Vierailija
15/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykyään enää polttaa?? Tyhmät. Vetävät keuhkoihinsa n. 4000 erilaista kemikaalia ja niistäkin 50 on todettu aiheuttavan syöpää. Lisäksi häkää, jota mm. muodostuu tulipalossa.

Tyhmä pitää olla, että polttaa tupakkaa!

Vierailija
16/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nykyään enää polttaa?? Tyhmät. Vetävät keuhkoihinsa n. 4000 erilaista kemikaalia ja niistäkin 50 on todettu aiheuttavan syöpää. Lisäksi häkää, jota mm. muodostuu tulipalossa.

Tyhmä pitää olla, että polttaa tupakkaa!

Tämä, tupakassa on lisäksi tuholaismyrkkyjä, joita ruiskutetaan kasvukaudella.

Vierailija
17/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vain huonosti koulutetut ja luuserit polttavat. Vastenmielinen tapa kertakaikkiaan. 

Vierailija
18/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ottaa keuhkoihin. Yli parikymppisenä kokeilin ensimmäisen kerran, savut hengitettyäni meinasin pyörtyä. Henkeen olen vetäny yhteensä varmaan 4 kertaa. Ei se muutu paremmaksi, en fyysisesti pystyisi polttamaan kokonaista tupakkaa. Kummatkin vanhempani polttivat kun olin pieni ja tuore tupakka tuoksuu itsestäni ihan hyvältä. Parikin eksistäni on polttanut. Turhaa rahanmenoa varsinkin nykyään.

N31

Vierailija
19/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointia pitää ensin opetella pitkään, että siitä rupeaa nauttimaan. Eihän kokeilusta koukkuun jää, eikä se varmaan kenenkään mielestä ekalla kerralla hyvältä maistu/tunnu. Omassa nuoruudessa se oli sosiaalinen tapa ja kapinointia, harvempi sitä aikuisena jatkoi. Toki jos jatkaa pitkään, eroon on vaikea päästä.

Vierailija
20/49 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei onneksi mennyt noin. On vain syntynyt voimakas inho tupakkaa kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän