Te, jotka ette ole ikinä polttaneet tupakkaa (mutta maistaneet kyllä), niin mitä arvelette, miksi ette jääneet koukkuun?
Miksi toiset jäävät koukkuun tupakkaan ja toiset eivät?
Itse kokeilin 15-16 -vuotiaana tupakkaa, kokeilin ehkä parikin askia yhteensä.
En saanut siitä yhtään mitään, en mitään.
Sen jälkeen en ole tupakkaan koskenut, enkä ole koskaan ymmärtänyt tupakkariippuvuutta tai että mitä tupakassa on. Se maistui kamalta, tupakan haju on myös karsea. Tupakkasuuta on ällö suudella.
En ikinä ole löytänyt mitään positiivista tupakasta.
Olen myös miettinyt sitä, miksen koskaan jäänyt mihinkään nikotiinikoukkuun, toisin kuin kaverini, jotka polttavat yhä.
Miksi mua ei pätkääkään kiinnostanut tupakanpoltto?
Olen nyt 45 v.
Kommentit (49)
Tupakka eikä kannabis tunnu yhtään missään. En saa mitään reaktiota kummastakaan. Ainoastaan viina vapauttaa mielen kahleista.
No ihan ensimmäiseksi, rööki on sen verran laimeaa, että kokeilusta tai parinkaan askin poltosta ei synny fysiologista riippuvuutta. Ne, jotka jääneet koukkuun, polttaneet enemmän jo säännöllisemmin jo ennen koukussa olemistaan, kuka mistäkin syystä (esim. vaikka vain siitä, että parhaat työpaikan juorut ja tärkeätkin tiedot kuuli aikoinaan parhaiten päivittäin firman röökikopissa). Sitten kun muutaman kuukauden tai viikon on röökannut säännöllisesti, muodostuu se riippuvuus...
Minä poltin nuorena isompien kavereiden esimerkistä ja koukkuunnnuin. Kai sitä vähän puoliväkisin ensin polteltiin kunnes tottui ja koukkuuntui. Onneksi pääsin kerralla kuiville ja voi vaan toivoa nyt, että terveenä saisi olla. Joku 10 vuotta poltin. Nykyäänkin tupakka tuoksuu hyvältä minulle, kun tuo naapurin ukko polttelee kuistilla.
Itse jäin tosi pienestä koukkuun, mutta olen sittemmin päässyt eroon. En täysin himosta pääse koskaan eroon, se aina silloin tällöon iskee, mutten anna periksi.
Ällöttää kun naapuri polttaa karmean hajuista tupakkaansa viereisellä terassilla.
Ihan sama juttu mullakin kuin ap:lla. Ehkä n. 10-15 tupakkaa poltin esiteini-ikäisenä kun piti samanikäisen kaverin kanssa leikkiä NIIIIIIN aikuista. Meistä se oli kamalan pahaa, yskitti ja ällötti ja pidettiin muutama päivä taukoa ja sitten yritettiin uudelleen, eikä maistunut, ei. Ja sen koommin en ole polttanut. Ikää 63v.
Poltin pari askia camelia päivässä, kunnes sitten päätin usean vuoden jälkeen, että nyt riittää. Siihen tarvittiin tuo päätös ja olen ollut röökamatta kohta 30 vuotta. En tiedä, mistä johtuu, että jotkut meistä vain päättävät lopettaa ilman mitään laastareita tai purukumia. Rupesi vain yököttämään.
Olen poltellut vain joskus joitainkymmeniä tököjä, tienposkista löytyilleitä. Ei missäänt upakoinninopettelutarkoituksessa vaan saadakseni samaa fiilsitä kuin niistä hetkistä kun ensimmäistä kertaa tököä maiston, armeija-aikaan leirillä nuotiosta nappaamaani n 20 v sitten