Haluaisin asua omakotitalossa, vaikka olen sinkku. Onko mielestänne toiveeni realistinen?
Kertokaa minulle jotakin omakotitalossa asumisesta, plussat ja miinukset. Tiedän, että on kallista.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloja on monenlaisia. Kaikissa ei ole mitään pihahommashow¨ta, jos tontti on pieni ja/tai piha on vaikkapa asfaltoitu. Omakotitalossa asuminen sinkkuna onnistuu ihan yhtä hyvin kuin rivitalossa asuminenkin. Tai kerrostalossa. Miksi ei onnistuisi?
Omakotitalossa pitää itse selvittää kaikki ongelmat, että miten tai kuka korjaa, kerrostalossa vaan soittaa isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön ja hommat hoituu.
Rupesin oikein miettimään, montako yksineläjänaista ok-talossa tiedän. Monta, monta..!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omakotitalossa pitäisi asua vähintään 2 ihmistä? Mikä siinä sen rahan lisäksi mietityttää?
Jos se on työmäärä, niin aika moni mies ei tee kotona mitään, lähinnä aiheuttaa sotkua.
Kaveri asuu yksin omakotitalossa, mutta kyllä siihen pitää tehdä remppaa. Nyt maalasi ulkoapäin ja kohta pitää tehdä kattoremontti. Lisäksi laittoi maalämmön, joka maksoi 20 000 euroa.
Ja näistä suurin osa on sellaisia, jotka teet kerran elämässäsi jotain huoltoa lukuunottamatta. Tai maalaus ehkä 2 kertaa
Helposti onnistuu. Suhteellisen uusi talo niin ei edes ole remppaa jatkuvasti. Jos talo on tiiltä tai vastaavaa sitä ei ede tarvitse maalata. Toki ulkomaalaus ei ole mikään jatkuva tarve, vaan menee vuosia ennen kuin sitä tarvitsee tehdä ensimmäisen kerran uudessa talossa. Muita remppoja ei ole juurikaan enempää kuin kerrostalossakaan. On ne kerrostalonkin katot ja putket välilllä uusittava. Pihahommiakaan ei juurikaan ole, jos ei hommaa taloa isolla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloja on monenlaisia. Kaikissa ei ole mitään pihahommashow¨ta, jos tontti on pieni ja/tai piha on vaikkapa asfaltoitu. Omakotitalossa asuminen sinkkuna onnistuu ihan yhtä hyvin kuin rivitalossa asuminenkin. Tai kerrostalossa. Miksi ei onnistuisi?
Omakotitalossa pitää itse selvittää kaikki ongelmat, että miten tai kuka korjaa, kerrostalossa vaan soittaa isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön ja hommat hoituu.
Hui kamalaa. Kylläpä onkin työlästä soittaa putkimiehelle, jos sellaista tarvitsee ja sähkömiehelle, jos sellasita tarvitsee jne. :D Varsinkin, kun korjausjuttuja tulee tyypillisesti esiin noin kerran vuodessa, jos niinkään usein. Itse asun kerrostalossa enkä edes muista, koska olen viimeksi soittanut huoltomiehiä hommiin.
En haluaisi asua omakotitalossa, koska en vaan tarvitse niin paljon tilaa. Miksi käyttää rahaa tilaan, jota ei edes tarvitse. Asun pienkerrostalossa, jossa on oma aidattu piha, ja tämä ihan just sopiva mulle.
Ostimme vanhahkon talon. Kuluja n. 300 euroa/kk.
Lisäksi pakollinen auto matkojen takia.
Mitään järkyn kallista remppaa ei ole tarvinnut tehdä.
Lumitöitä riittää ja pihahommia.
Jos sattuu häirikkönaapuri lähelle, niin se pilaa kyllä pihalla oleskelun tehokkaasti räyhäämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastut, niin ei ole ketään tekemässä niitä pihahommia puolestasi. Joko sinulla pitää olla hyvät verkostot, jotka voivat auttaa sinua tai sitten paljon rahaa. Eikä rahallakaan palveluja saa sormia napsauttamalla, sinun pitää tietää, kenelle soittaa. (Sama juttu tietysti, jos teitä asuisi kaksi talossa.)
Kyllä on. Lähes jokaisella paikkakunnalla on jonkinlainen kotitalkkarifirma, joka tulee tarvittaessa leikkaamaan nurmikot tai kolaamaan lumet tms. Eikä niitä nyt niin usein tarvitse tehdä, että tulisi kovinkaan kalliiksi. Sen tietäminen kenelle soittaa, on helppoa kun käytössä on internet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamalaa. Kylläpä onkin työlästä soittaa putkimiehelle, jos sellaista tarvitsee ja sähkömiehelle, jos sellasita tarvitsee jne. :D Varsinkin, kun korjausjuttuja tulee tyypillisesti esiin noin kerran vuodessa, jos niinkään usein. Itse asun kerrostalossa enkä edes muista, koska olen viimeksi soittanut huoltomiehiä hommiin.
No ensin pitää selvittää kelle sähkö- tai putkimiehelle soittaa tai kysyä tarjouksia useammalta firmalta. Kyllä omakotitalossa asuva kaveri välillä tuskailee remonttitarpeiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole rakettitiedettä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on okt:n tilat rivarissa, 120 m2 ja isohko piha. On aikanaan remoitoitu mieleiseksi ja paikkakin on hyvä. Helpolla pääsee. Talvella naapurin eläkeläiset tekee luomityöt sillä aikaa kun olen töissä ja itselle jää tuo 3-4 metriä oman oven edestä. Kesällä kerran vuoro leikata yhteisten alueiden nurmikot, siihen menee joku 2 h. Oma takapiha taas on semmoinen, ettei siellä ole juuri hoidettavaa. Suunniteltiin semmoiseksi alkujaankin kun tähän muutettiin. En vaihtaisi omakotitaloon. Pienempään voisi kyllä jo vaihtaa kun ei nuo lapsetkaan enää täällä juuri käy niin ei tarvi näin paljon majoitustilaa.
Asun yksin ja ok-talo on 150 neliötä. En missään nimessä vaihtaisi pienempään itse. Tilaa on just sopivasti. Isoon keittiöön menee neliöitä talossani mutta tykkään erillisestä ja isosta keittiöstä, jossa myös ruokapöytä. Rivarissa jos käy säkä on mukavat ja rauhalliset naapurit, kaikilla ei vaan käy se säkä. Ok-talossa ei tuota ongelmaa ole, kun ei ole seinänaapureita.
Ystävä asuu yksin omakotitalossa ja valittaa kuinka kallista on asua, kun kaikenlaista pitää rempata vähän väliä. Toki vanha omakotitalo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensin pitää selvittää kelle sähkö- tai putkimiehelle soittaa tai kysyä tarjouksia useammalta firmalta. Kyllä omakotitalossa asuva kaveri välillä tuskailee remonttitarpeiden takia.
Uusavutonta menoa, jos ei osaa netistä tietoa etsiä. Ei ole edes vaikeaa tai aikaavievää. Tarjouksia on turha kysellä, jos on kyseessä joku pikkujuttu. Vasta sitten, jos ollaan tyyliin remppaamassa koko keittiö kannattaa tarjouspyyntörumba käydä läpi. Mutta niinhän se pitää kerrostalossakin. Ei tule isännöitsijä tai huolto mies sinulle keittiöremppaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se ihan kamalaa, kun aikuisen pitää itse hoitaa asioita eikä tule kaikki tarjottimella kotiovelle. Jos asut poissa lapsuudenkodistasi, miten olet saanut esim. sähkösopimuksen tehtyä? Putkarin tai vastaavan tilaaminenhan on ihan yhtä "työläs" projekti kuin se.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on okt:n tilat rivarissa, 120 m2 ja isohko piha. On aikanaan remoitoitu mieleiseksi ja paikkakin on hyvä. Helpolla pääsee. Talvella naapurin eläkeläiset tekee luomityöt sillä aikaa kun olen töissä ja itselle jää tuo 3-4 metriä oman oven edestä. Kesällä kerran vuoro leikata yhteisten alueiden nurmikot, siihen menee joku 2 h. Oma takapiha taas on semmoinen, ettei siellä ole juuri hoidettavaa. Suunniteltiin semmoiseksi alkujaankin kun tähän muutettiin. En vaihtaisi omakotitaloon. Pienempään voisi kyllä jo vaihtaa kun ei nuo lapsetkaan enää täällä juuri käy niin ei tarvi näin paljon majoitustilaa.
Asun yksin ja ok-talo on 150 neliötä. En missään nimessä vaihtaisi pienempään itse. Tilaa on just sopivasti. Isoon keittiöön menee neliöitä talossani mutta tykkään erillisestä ja isosta keittiöstä, jossa myös ruokapöytä. Rivarissa jos käy säkä on mukavat ja rauhalliset naapurit, kaikilla ei vaan käy se säkä. Ok-talossa ei tuota ongelmaa ole, kun ei ole seinänaapureita.
Asun kerrostalossa eikä mulla ole seinänaapureita. Ainoa huoneisto tässä kerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina sama putkimies ja sähkömies. Molemmat seuraavast kylästä ja nuoria miehiä ovat vielä ja firmansa työntekijät vielä nuorempia. En kysele tarjouksia koska hommat ovat jotain tiskikoneen pumppu tai hanan vaihtaminen uudempaan. Täydellinen putkiremontti on tehty jotain 7 vuotta sitten eikä sekään maailmaa maksanut, muutaman tonnin oli. Sähkön osalta muutamia uusia pistorasioita sisälle ja ulos sekä kellarin valaistus uusittu. Ei maksanut paljon. Kertaakaan en ole tuskaillut minkään takia enkä ainakaan remonttitarpeiden takia. Niitä löytyy vaikka minkälaisia alan liikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa eikä mulla ole seinänaapureita. Ainoa huoneisto tässä kerroksessa.
Vastasin kirjoittajalle joka kertoi asuvansa rivarissa 120 neliötä......
Vierailija kirjoitti:
Ystävä asuu yksin omakotitalossa ja valittaa kuinka kallista on asua, kun kaikenlaista pitää rempata vähän väliä. Toki vanha omakotitalo on.
Jotkut haluavat rempata jatkuvasti jotain. Uusia pitää saada vaikka vanhatkin vielä toimivat hyvin. Kyllä rahaa saa menemään jos haluaa jatkuvasti uusia ja rempata jotain talossa.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa kerralla kunnolla, eikä räpellä, niin ei tarvi kokoajan rempata. Eihän noita kohteita paljoa ole kuitenkaan jos lähtee miettimään.
Katto ja rännit 20-50v välein.
Salaojat 20-60v välein, voi mennä pidempäänkin. Puhdistus noin 5v välein/ riippuu tapauksesta.
Ulkoverhous materiaalista riippuen huolto 5v - ei ikinä.
Ikkunat/ ovet noin 15-30v välein, huoltoa voi vaatia noin 5-10v välein.
Putket/ viemäröinti noin 50-70v välein
Sähköt noin 50v välein.
Lämmitys noin 20-60v välein.
Savupiippu/ takka (jos on) nuohous vuosittain, muutoin paljon vaihtelua muulle rempalle, mutta sanotaanko noin 60v välein tulee todennäköisesti jotain muutakin tarvetta kuin nuohous.
Ilmanvaihto (jos koneellinen), voi vaatia suodattimien vaihtoa 2x vuosi tai sitten painovoimainen joka on käytännössä huoltovapaa. IV-koneiden pitäisi kestää yli kymmenen vuotta huonollakin huollolla.
Sitten normaalit pihatyöt, eli lumenluonti ja haravointi ja nurmikon leikkuu.
Muut kotityöt on sitten samat kuin kerrostalossa (siivous ym.). Samoin sitten sisätilojen maalaukset, tapetoinnit,, hanojen vaihdot ym. samalla lailla menee useimmiten kerrostaloissa.
Eli jos käytannössä jos ei osta täysin peruskorjattavaa kohdetta, niin kerran, korkeintaan 2 kertaa joutuu noita isompia remontteja tekemään oman elämän aikana. Sitten jos pihistelee ja tekee patenttikorjauksia ja vähän sinne päin säästäen, niin saahan niitä joka vuosi paikkailla.
No minä kun olen vakuutuksen kerran ottanut niin näyttää pysyvän voimassa ihan laskun maksamalla kun se verkkopankkiin putkahtaa. Samoin nuohoojan kun eka kerran tilasin, lähettää hän nykyään joka vuosi muistutuksen syksyllä että olis aika nuohota. Puilla lämmitys ei ole pakollista mutta kieltämättä niiden tilaamisessa menee hetki jos vertailee hintoja, ja erityisesti klapien pinoamisessa kun talven satsi kipataan pihaan. Mutta on se sitten mukavaakin takkatulen valossa lämmitellä. Mitä naapureihin tulee niin minusta ihan normaalilla käytöksellä pärjää, niinkuin taloyhtiöissäkin. Meillä ei ole isoja puita talon lähellä niin ränneihinkään ei kerry yhtikäs mitään. Vapaa-aikaa on rutkasti. Uudehkosta talosta ei ole juuri mitään vaivaa.