Haluaisin asua omakotitalossa, vaikka olen sinkku. Onko mielestänne toiveeni realistinen?
Kertokaa minulle jotakin omakotitalossa asumisesta, plussat ja miinukset. Tiedän, että on kallista.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Onko se periaatteessa yhtään sen kalliimpaa kuin maksaa vastiketta/vuokraa vuositasolla?
Ei, monesti jopa huomattavasti halvempaa. Tietenkin se riippuu omakotitalosta, etenkin sen sijainnista ja kerrostaloyhtiöstäkin, mutta yleensä ottaen omakotiasuminen on halvempaa.
Se on kuitenkin fakta, että isot rempat on omakotitalossa paljon halvempia, etenkin putkirempat. Omakotitalossa voit myös itse päättää esim maalaatko talon itse vai teetäkö sen muilla. Kerrostalossa sinulla ei siihen mahdollisuutta ole, vaan aina olet maksajan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se periaatteessa yhtään sen kalliimpaa kuin maksaa vastiketta/vuokraa vuositasolla?
Ei, monesti jopa huomattavasti halvempaa. Tietenkin se riippuu omakotitalosta, etenkin sen sijainnista ja kerrostaloyhtiöstäkin, mutta yleensä ottaen omakotiasuminen on halvempaa.
Se on kuitenkin fakta, että isot rempat on omakotitalossa paljon halvempia, etenkin putkirempat. Omakotitalossa voit myös itse päättää esim maalaatko talon itse vai teetäkö sen muilla. Kerrostalossa sinulla ei siihen mahdollisuutta ole, vaan aina olet maksajan roolissa.
Voit myös jättää maalaamattakin ja teettää homman vasta ensi vuonna. Taloyhtiössä et valitse remonttien ajankohtaa itse.
Minusta ok-talossa asuminen on halvempaa kuin kerrostalossa, missä ei voi mitenkään vaikuttaa remontteihin ja kustannuksiin. Laskut lankeavat silloin kun yhtiökokous niin päättää, mutta ok-talossa voit itse päättää kaikesta. Jos rahaa ei ole, niin ei tarvitse tehdä remonttia juuri silloin, vaan vasta myöhemmin.
Ok-talon eduiksi lasken senkin, että tulee hyötyliikuntaa lumitöistä ja pihan kunnossapidosta. Omakotitalon ei tarvitse olla suuri, itse asuisin mieluiten pienessä mökissä, jos olisin sinkku. Tilan tuntua tulee pihasta ja tontista, valitsisin talon, missä on pihasauna. Vanhempien talossa on sellainen, on tosi kiva mennä sinne pihan läpi myös talvella. Tulee ihan mökkifilis.
Elämässä kannattaa toteuttaa asioita, joista itse pitää. Sillä tavalla elämästä tulee omannäköistä. Jos et ole koskaan asunut ok-talossa niin opeteltavaa on tietysti paljon. Talon saa hyvin nopeasti esimerkiksi homeeseen, jos unohtaa keväällä avata kellarinluukut, räystäskourut pitää puhdistaa säännöllisesti jne.
Ok-taloa ostaessa kannattaa yrittää selvittää millaista naapurusto on. Varsinkin yksin asuvalla naiselle maalla on ihan ehdottoman tärkeää, ettei naapurusto on normaalia porukkaa.
Kyllähän niitä sinkkuja asuu omakotitaloissa. Minäkin pari tiedän. Jos talo- ja pihahommat sujuu ja rahaa on hankkia talo ym., mitä siinä asumismuodossa tarvitaan, niin siitä vain.
Kylät ovat täynnä yksin asuvia naisia. Vanhoja naisia on joka toisessa talossa, kun mies on kuollut aikoja sitten. Kädetön ei sovi olla, mutta jos oletkin, niin kyllä tässä asia paranee.
Molemmat siskoni asuvat sinkkuina omakotitalossa, toinen on leski ja toinen lapseton. En keksi yhtäkään syytä, miksi omakotitalossa ei voisi asua yksin, vaikka neliöitä olisi yli oman tarpeen.
Minulla on okt:n tilat rivarissa, 120 m2 ja isohko piha. On aikanaan remoitoitu mieleiseksi ja paikkakin on hyvä. Helpolla pääsee. Talvella naapurin eläkeläiset tekee luomityöt sillä aikaa kun olen töissä ja itselle jää tuo 3-4 metriä oman oven edestä. Kesällä kerran vuoro leikata yhteisten alueiden nurmikot, siihen menee joku 2 h. Oma takapiha taas on semmoinen, ettei siellä ole juuri hoidettavaa. Suunniteltiin semmoiseksi alkujaankin kun tähän muutettiin. En vaihtaisi omakotitaloon. Pienempään voisi kyllä jo vaihtaa kun ei nuo lapsetkaan enää täällä juuri käy niin ei tarvi näin paljon majoitustilaa.
Vierailija kirjoitti:
7v omakotitalossa asunut, kerran tehnyt paikkamaalausta, kerran kävi sähkömies. Lumityötä on talvella, jätän auton lähelle tonttiliittymön rajaa. Kesällä hoidan nurmikon tai siis heinikon pari kertaa kesässä niittämällä. En lannoita tai kalkitse niittyä tietenkään. Rikkoja kitken pensaiden alta kun sattuu huvittamaan. Juhannusruusu pärjää loistavasti hoidotta ja vanha pihasyreeni. Jos tulee koko talon maalaus eteen tai kuistin uusiminen, palkkaan työmiehen hommiin. Mikä ihmeen työleiri tää muka on? Kunhan aurinko kääntyy kuistin puolelle istun kohta taas koko illan siellä lukemassa kirjaa.
Olen kanssasi samoilla linjoilla. Omakotitalossa saa aikaa kulutettua vaikka mihin jos niin haluaa, mutta pakko ei ole. Niitä aivan pakollisia hommia on todella vähän ja niihinkin voi aina palkata tekijän jos itseä ei satu huvittamaan. Samallalaillahan sinä kerrostalossakin maksat siitä, että toiset tekevät tietyt hommat puolestasi.
Musta se lumi"töidenkin" esiin tuominen on vähän kyseenalaista, koska niitä varsinkin Etelä-Suomessa on sangen vähän. Suomi on loppujenlopuksi sangen vähäluminen maa, varsinkin ruuhkasuomi ja kerralla sitä äärimmäisen harvoin tulee montaakymmentä senttiä. Itse asun Pirkanmaalla ja viime vuosina keskimäärin lumitöitä on tarvinut tehdä alle kymmenen kertaa vuodessa. Eikä siitä ole kovinkaan montaa talvea, kun lumitöitä ei tarvinut tehdä kertaakaan. Ne vähäiset lumet satoi vasta Helmikuussa ja sulivat nekin siinä määrin pois, ettei lumenluontiin tarvinut ryhtyä.
Nurmikon leikkuukin vähän sama juttu. Sitähän ei tarvi tehdä lainkaan, jos ei halua, tai niittää vain sen pari kertaa. Vaikka haluaisi pitää nurmikon lyhyenäkin, niin noin 10 leikkausta vuodessa riittää vallan mainiosti ja jos on kuiva ja helteinen kesä niin ei senkään vertaa. Tähän aikaan vuodesta nurmikko kasvaa jo todella hitaasti ja kerta pariin viikkoon riittää hyvin. Itse leikkaan nurmikon tänä vuonna enää pari kertaa. Noin viikon päästä kerran ja syyskuussa viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla moni sinkkumummo asuu omakotitalossa. Se on niin yleistä puuhaa, että niitä taloja jopa kutsutaan mummon mökeiksi.
Ja voin taksikuskina kertoa, että näitä on edelleenkin todella paljon. Vanhat huonojalkaiset mummot ja papat asustelevat yksinään mökeissään/taloissaan, eivätkä suostu muuttamaan isolle kirkolle palvelujen läheisyyteen.
Toki apuna heillä on monelaiset yhteiskunnan tukemat palvelut, muunmuassa sotekyydit. Sitähän ei tosin tiedä, mitä niistä on jäljellä kun tämä nykyhallitus pääsee vauhtiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ok-talossa asuminen on halvempaa kuin kerrostalossa, missä ei voi mitenkään vaikuttaa remontteihin ja kustannuksiin. Laskut lankeavat silloin kun yhtiökokous niin päättää, mutta ok-talossa voit itse päättää kaikesta. Jos rahaa ei ole, niin ei tarvitse tehdä remonttia juuri silloin, vaan vasta myöhemmin.
Ok-talon eduiksi lasken senkin, että tulee hyötyliikuntaa lumitöistä ja pihan kunnossapidosta. Omakotitalon ei tarvitse olla suuri, itse asuisin mieluiten pienessä mökissä, jos olisin sinkku. Tilan tuntua tulee pihasta ja tontista, valitsisin talon, missä on pihasauna. Vanhempien talossa on sellainen, on tosi kiva mennä sinne pihan läpi myös talvella. Tulee ihan mökkifilis.
Elämässä kannattaa toteuttaa asioita, joista itse pitää. Sillä tavalla elämästä tulee omannäköistä. Jos et ole koskaan asunut ok-talossa niin opeteltavaa on tietysti paljon. Talon saa hyvin nopeasti esimerkiksi homeeseen, jos unohtaa keväällä avata kellarinluukut, räystäskourut pitää puhdistaa säännöllisesti jne.
Ok-taloa ostaessa kannattaa yrittää selvittää millaista naapurusto on. Varsinkin yksin asuvalla naiselle maalla on ihan ehdottoman tärkeää, ettei naapurusto on normaalia porukkaa.
Maalla asumisen hyviä puolia on toisaalta taas sekin, että voit valita sellaisen talon/tontin, jossa naapurit on sen verran kaukana, etteivät ole häiriöksi.
Itselläni lähimmät naapurit reilun puolen kilometrin päässä, eikä ole näköyhteyttä, joten eivät vaikuta elämääni mitenkään.
Mikä ettei, monet vanhatpiiat asuvat omakotitaloissa.
asun kolmikerroksisessa ok-talossa (siis ullakko, asuinkerros ja kellari, kaikissa asuintiloja). On tämä sen verran mukavaa, että en vaihtaisi. Toisaalta vapaa-aikaa ei sitten juuri jää - ellei ulkoista kaikkia hommia muille. Pitä osata huoltaa ok-taloa, osata selvittää ongelmia, tehdä korjauksia, huolehtia talvisin lumihommista, jos tulisijoja, niin polttopuiden hankinta. nuohoukset ja muut viranomaismääräykset tulee hoitaa, pitää vakuutukset kunnossa jne. Että hommaa kyllä riittää. Siinä mielessä joku kerrostaloasuminen olisi paljon helpompaa, mutta plussana ok-talossa on se, että jos joku täällä metelöi tai sotkee pihaa, ta i on siivoton, niin voi peiliin katsoa. eli ei juuri ole naapureista haittaa. Toki tämäkin riippuu siitä, että miten tiheään rakennetussa paikassa asuu. Että kyllähän sitä kuulee omalle pihalle, jos naapurit on pihallaan vaikka puhumassa jne. Ja pitää osata olla sen verran sosiaalinen, että tulee naapuriensa kanssa toimeen. TUlee sitä heidänkin kanssaan neuvoteltavia asioita. Vaikka jos haluaa aitaa pystyttää, tai jos hankitaan yhteiset jäteastiat ym. ym.
Silti: en vaihtaisi kuin pakon edestä.
Miksi omakotitalossa pitäisi asua vähintään 2 ihmistä? Mikä siinä sen rahan lisäksi mietityttää?
Jos se on työmäärä, niin aika moni mies ei tee kotona mitään, lähinnä aiheuttaa sotkua.
Yhtä halpaa tää on asua omakotitalossa kuin kerrostalossa jossa vuokra on tonnin. Täällä on oma piha ja oma rauha aina.
47mies kirjoitti:
Yhtä halpaa tää on asua omakotitalossa kuin kerrostalossa jossa vuokra on tonnin. Täällä on oma piha ja oma rauha aina.
Kerrostaloissa on myös omistusasuntoja ja kalliita sellaisia.
Jos sairastut, niin ei ole ketään tekemässä niitä pihahommia puolestasi. Joko sinulla pitää olla hyvät verkostot, jotka voivat auttaa sinua tai sitten paljon rahaa. Eikä rahallakaan palveluja saa sormia napsauttamalla, sinun pitää tietää, kenelle soittaa. (Sama juttu tietysti, jos teitä asuisi kaksi talossa.)
huonoja taloja saa polkuhintaan nykyään ja niissä on korkeat lämmitys ja elämiskulut.
uudemmissa on taas halvempi asua mutta hinta on korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omakotitalossa pitäisi asua vähintään 2 ihmistä? Mikä siinä sen rahan lisäksi mietityttää?
Jos se on työmäärä, niin aika moni mies ei tee kotona mitään, lähinnä aiheuttaa sotkua.
Kaveri asuu yksin omakotitalossa, mutta kyllä siihen pitää tehdä remppaa. Nyt maalasi ulkoapäin ja kohta pitää tehdä kattoremontti. Lisäksi laittoi maalämmön, joka maksoi 20 000 euroa.
Omakotitaloja on monenlaisia. Kaikissa ei ole mitään pihahommashow¨ta, jos tontti on pieni ja/tai piha on vaikkapa asfaltoitu. Omakotitalossa asuminen sinkkuna onnistuu ihan yhtä hyvin kuin rivitalossa asuminenkin. Tai kerrostalossa. Miksi ei onnistuisi?
7v omakotitalossa asunut, kerran tehnyt paikkamaalausta, kerran kävi sähkömies. Lumityötä on talvella, jätän auton lähelle tonttiliittymön rajaa. Kesällä hoidan nurmikon tai siis heinikon pari kertaa kesässä niittämällä. En lannoita tai kalkitse niittyä tietenkään. Rikkoja kitken pensaiden alta kun sattuu huvittamaan. Juhannusruusu pärjää loistavasti hoidotta ja vanha pihasyreeni. Jos tulee koko talon maalaus eteen tai kuistin uusiminen, palkkaan työmiehen hommiin. Mikä ihmeen työleiri tää muka on? Kunhan aurinko kääntyy kuistin puolelle istun kohta taas koko illan siellä lukemassa kirjaa.