Sairaanhoitaja Helena saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa
Helena jatkoi työuraansa virallisen eläkeiän jälkeen ja hänen eläkkeensä on 5000 euroa, suurempi kuin hänen palkkansa hänen ollessaan vielä eläkkeellä. Helena kiittelee itseään että älysi huolehtia eläkkeestään. Artikkelista ei selviä miten Helena huolehti eläkkeestään, tuliko eläke vain tekemällä töitä yli eläkeiän ja heittämällä hieman luennointikeikkaa työn ohella. Helenalla on eläkkeen lisäksi myös sijoituksia.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo viisastella lehdessä kun eläkeikä on ollut nykyistä alhaisempi ja eläkertymä erilainen. Itsellä eläkeikä alkaa vasta kun tuo rouva jäi oikeasti eläkkeelle (eli ne extravuodet alkaisivat vasta siitä) ja viiden tonnin eläkkeeseen saatan just ja just päästä näillä 9000€ kuukausituloillani. Esimerkki vanhemman sukupolven ymmärtämättömyydestä ja halusta alleviivata omaa erinomaisuuttaan mikä ei enää nykyään onnistu.
Menithän töihin jo parikymppisenä vai opiskelitko ja nautitko elämästä, kunnes olit 30v? Kun nuo pahuksen vanhukset meni paljon nuorempina töihin kuin me, se selittää osaltaan isot eläkkeet. Lisäksi ovat tehneet tuplasti töitä siinä vaiheessa, kun me matkailimme sapattivapaillamme.
Eläke on siitä epäreilu, että se palkitsee ne, jotka tekevät töitä.
Äitini oli samassa ammatissa kuin minä. Eläke alkoi karttumaan hällä saman ikäisenä kuin itse aloitin työt ammatissa eli 23v. Eroa ei siinä syntynyt. Pääsi eläkkeelle 61v ja oma eläkeikäni on lähempänä 70v ja eläkkeeni tulee silti olemaan pienempi vaikka sinne asti painaisin. Sapattivapaata en ole pitänyt saati muuten ollut poissa työelämästä.
Eläkesysteemi on todella epätasa-arvoinen. Eräs tuttavani jäi eläkkeelle tänä vuonna eläkeiässään 63v. Oma eläkeikäni on 67v.
Miten siis voidaan määrätä joidenkin eläkeikä korkeammaksi kuin koko ajan eläkkeelle jää nuorempia? Tämä on epätasa-arvoa, jos mikä, kun kyseessä on samat ammatit. Eri asia erikoisammatit, joissa alhaisempi eläkeikä on perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten voi olla eläke isompi kuin palkka? Tarkoittaako palkka sairaanhoitajan palkkaa ilman noita luontopalkkioita?
Ja tosiaan, minulla normaali eläkeelle jääminen on lähellä tuota 68 v, joten vaikka teen tuon saman, niin en saa juuri mitään. Joten kiitos vaan tästäkin muistutuksesta.
Ei vaan osastonhoitajana hän on ollut. Sairaalassa voi olla osastonhoitaja, jolla alaisena 20-40 sairaanhoitajaa. Sairaanhoitajalla tarkoitetaan luultavasti koulutustaustaa. Luentopalkkiot tekee ison lisän, se kerrottiin alkuperäisessäartikkelissa. En tiedä, kuinka moni sitä jaksaa.
Itse tein 2 vuotta oman työn ohella koulutustyötä: joka toinen torstai verkko-opetus klo 14-18 (pois lukien kesällä 6 viikon tauko) ja noin kerran kuukaudessa lauantai klo 8-16. Suurin osa lauantaista oli lähiluentotilaisuuksia ympäri Etelä-Suomea. Pahimmillaan herätys klo 04 aamulla ja kotona klo 19 jälkeen. Vähintään saman verran kuin koulutuksiin, aikaa meni myös valmisteluun. Matkat lisäksi. En jaksanut sitä kuin 2 vuotta, vaikka nautinkin kouluttajan työstä. Totuus on se, että työelämä ei paljon jousta. Omat työt on tehtävä lisätöistä huolimatta.
Ei ole mahdollista. maksimi eläke Suomessa on noin 2000€. Asuuko Helena sitten ulkomailla???
Hyvä, että reippaat eläkeläiset huolehtivat potilaista hoitoalalla. :)
Tätini teki pitkään töitä farmaseuttina, koska farmaseutteja oli liian vähän ja asiakkaita riitti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. maksimi eläke Suomessa on noin 2000€. Asuuko Helena sitten ulkomailla???
Ei Suomessa ole mitään maksimieläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle sairaanhoitajan työstä 62 vuotiaana.Töissä olin n.37 vuotta. Bruttoeläke nyt n.2330€, netto 1845€
Mä olen nyt 50-vuotias ja tehnyt töitä 34 vuoden ajan. Vielä olisi 18 vuotta lisää työuraa ja tällä hetkellä eläke (siis tuleva) 56 euroa/kk.
Ei ole. Älä nyt hulluja puhu. Onko sinulla siinä vain yksityisen kertymä ja olet tehnyt urasi julkisella?
Heh. Itsellä arvioitu eläkeikä 69v ja maksimi 70v. Ei ehdi superkertymää kartuttaa.
Eläkeikäänsä oli 61v ja jäi eläkkeelle 68v ja sekin eläkettä nosti lisäksi.
-Tuskin nykyään edes kannattaa haaveilla mistään eläkkeestä ennen 68 ikää. Jää pieneksi ja saa raataa hautaan asti.
Kannattaisi varmaan tehdä jotain muita kuin pimeitä töitä, jos aikoo eläkkeestään valittaa! Tuo yhtälö ei millään muulla tavalla voi pitää paikkaansa! Jo pelkästään yksi vuosi töissä, jossa vuoden aikana tienaa 40 000 euroa kerryttää eläkettä tuon verran!