Miksi ihmeessä ikenet vuotaa verta, vaikka ei ole hammaskiveä eikä reikiä
hampaissa? Kävin viimeksi vajaa vuosi sitten hammaslääkärissä ja lekuri ei löytänyt suustani yhtään hammaskiveä eikä yhtään reikää. Katsoi myös, että ikenet on kunnossa. Kuitenkin mulla vuotaa tosi usein hampaita harjatessa verta ikenistä. En tullut kysyneeksi asiaa silloin häneltä, sillä silloin oli just " vuotamaton kausi" Välillä on muutama viikko, että ei vuoda ja sitten taas sama juttu. Lankaan hammasvälit melkein joka ilta, koska mulla on ahtaat hammasvälit ja sähköhammasharjakaan ei pysty välejä putsaamaan. Olen syönyt monivitamiineja ja vahvaa c-vitamiiniakin mutta ei ole mitään vaikutusta. Onko kellään samanlaista ja mistähän tämä vois johtua? En ole raskaanakaan, jos joku sitä epäilee.
Kommentit (28)
Ientulehdus on yleinen vaiva. Se paranee tikuttamalla ja harjaamalla, kunnes verentulo lakkaa. Niitä vuotavia kohtia pitää rassata niin monena päivänä korostetusti, kunnes vuoto lakkaa. Sen jälkeen normaalia harjausta ym.
Mulla on sama ongelma kuin ap:llä. Edes suuhygienistin puhdistus ei auttanut kuin pariksi päiväksi. Yhdessä hammasvälissä verenvuoto jatkuu vain melkein aina, kun harjaan hampaani.
Tämä on helppo, ostat 35%:n vetyperoksidia, ja sivelet hampaisiin ja ikeniin, tai harjaat hammasharjalla, infektoituneet kohdat lihassa muuttuvat valkoisiksi, vähän pistelee ja tikkuilee, ja uusit kunnes loppuu tikkuilu. Samalla voit valkaista hampaitasi. Ei kannata niellä tätä vetyperoksidia, sillä muuten paukkuu suolistossakin :D Hampaiden harjaus fluorihammastahnalla on täysin riittämätöntä, samaten muutkin mömmöt ja tökötit, joita muut mammat tällä palstalla suosittelevat eivät tule toimimaan. Kaikenlaiset klooriheksidiiniliuokset ovat aivan liian kevyttä tavaraa että niistä olisi mitään hyötyä tässä tapauksessa.
3 % peroksidi laimenettuna riittää. :)
itelläni kielessä reikä ja huuhdon iltaisin laimennetulla.
paranee selvästin nopeammin
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 00:33"]3 % peroksidi laimenettuna riittää. :)
itelläni kielessä reikä ja huuhdon iltaisin laimennetulla.
paranee selvästin nopeammin
[/quote]
Ei 3%:n liuos mihinkään auta, olen kokeillut kaikkia pitoisuuksia 3%-35%:een, ja ei tuollainen laimea liuos lihaan pureudu kunnolla. Ettäkö taas tekosyy olla hankkimatta kunnon tavaraa?
Ikää 33 ja Itselläni sama vaiva oli vuosia. Ikenet vuotaa helposti kun niitä hankaa tai puraisee jotain. En tarkkaan tiedä mistä johtuu mutta se alkoi vähentymään ja on loppunut kokonaan kun olen muuttanut elin tapojani. Erityisesti aloin kiinnittämään huomiota paljonko juon vettä. Ja mikä on virtsan ph .juon sen 2L ja olen laittanut veden sekaan ruokasoodaa joka emäksöi veden . Olen myös vähentänyt alkoholin käyttöä juon 1 oluen ehkä kerran tai kaksi kuussa 1 olutta aikaisemmin join 24 tölkkiä kuukaudessa ja hieman väkeviä. Aloitin vitamiinien ja hivenaine lisien syömisen . Gerimax ,e-epa c-D-B vitamiinit magnesium, sinkki ja lisäravinteina maltodekstriiniä ja proteiinia ,goji marja , rikki,maca , Dida, ruususuola , omenaviinietikka , valkosipuli,pakuri .ovat tällähetkellä ravintolisänä eikä ole verenvuotoa ollut.kannattaa tehdä vielä 2 kertaa vuodessa keholle puhdistus toxic clean valmisteita löytyy luontaistuotekaupoista . Noilla itse olen parantunut. Eikä ole muutkaan taudit pahemmin vaivanneet
Jos sulla ahtaat hammasvälit voi olla että sinne jää plakkia mikä tulehduttaa ikenet.
ensimmäinen oire on usein tuo verenvuoto. Pitkälle edenneessä tulehduksessa sitten tulee pahemmat oireet. Suosittelisin kyllä tehokkaampaa puhdistusta, just esim. suuveden avulla.
Eli just noin, että suurimman osan kuukaudesta ihan ok ikenet ja sitten viikon verran " veriset" . Mun hammaslääkäri sanoi, että jollain naisilla vaikuttaa hormonivaihtelut noin eikä oo vaarallista.
Ientaskuista voi myös levitä bakteereita verenkierron kautta elimistöön, ja aiheuttaa tulehduksia esim. sydänpussin tulehduksen. Tosi harvinaisia, mutta mahdollisia komplikaatioita. Liittyvät erittäin pitkittyneeseen ientulehdukseen.
Ap, harjaatko liian voimakkaasti tai liian kovalla harjalla? Jos verenvuoto johtuisi mekaanisesta ärsytyksestä.
Oisko tosiaan niin, että liittyy hormoneihin! Mulla poistettiin noin 2 v. sitten hormonikierukka ja siitä asti on tuota ikenien vuotamista ollut. Ja niinkus joku sanoikin, niin vuotaa aina " kausittain" . Eli nyt pitäis menkkojen alkaa taas viikon päästä ja tänä aamuna huomasin, et ikenet " roiskuaa" verta.
Harjaukseen käytän sähköhammasharjaa, joka lekurin mielestä on kuulemma paras vaihtoehto ja viimeksi on kaksi reikää paikattu 30 v. sitten ja säännällisesti olen hammaslääkärillä käynyt, joten ainakaan hygienian huonosta hoidosta ei ole kysymys.
Kiitos kaikille vastanneille! Taidan lähteä apteekkiin: vaihdan hammastahnamerkkiä, ostan suuvettä ja sitä b-vitamiinia :)
ap
[quote author="Vierailija" time="18.12.2006 klo 10:32"]
hampaissa? Kävin viimeksi vajaa vuosi sitten hammaslääkärissä ja lekuri ei löytänyt suustani yhtään hammaskiveä eikä yhtään reikää. Katsoi myös, että ikenet on kunnossa. Kuitenkin mulla vuotaa tosi usein hampaita harjatessa verta ikenistä. En tullut kysyneeksi asiaa silloin häneltä, sillä silloin oli just " vuotamaton kausi" Välillä on muutama viikko, että ei vuoda ja sitten taas sama juttu. Lankaan hammasvälit melkein joka ilta, koska mulla on ahtaat hammasvälit ja sähköhammasharjakaan ei pysty välejä putsaamaan. Olen syönyt monivitamiineja ja vahvaa c-vitamiiniakin mutta ei ole mitään vaikutusta. Onko kellään samanlaista ja mistähän tämä vois johtua? En ole raskaanakaan, jos joku sitä epäilee.
[/quote]
Ikenet vuotaa verta hormonien takia vain raskaudessa, jossa erittyy relaksiinia (valmistelee paikkoja venymään ja löystymään). Relaksiinia ei erity hormonikierukan, tai muiden ehkäisyvalmisteiden kanssa, vain raskaudessa. Hammastahnalla ja muilla ei ole mitään väliä, vain mekaanisella puhdistuksella.
Hammaslääkärit eivät jaksa useinkaan tarkistaa hammaskivitilannetta kunnolla, koska ei ole aikaa, eikä halua. Jos tarkastuksesta on jo vuosi muutenkin, on sulle kertynyt hammaskiveä ientaskuihin vaikka kuinka paljon. Se että ikenet vuotavat vaan toisinaan kertoo lähinnä siitä, että saat pintapuolisesti ajoittain pidettyä plkakkitilanteen kunnossa, mutta ientaskussa pysyvä hamamskivi tulehduttaa ikenet kuitenkin aika ajoin. Ientaskujen pohjilla oleva hammaskivi kuitenkin tuhoaa sun leukaluuta hampaiden ympäriltä jatkuvasti ja se on peruuttamatonta, ajan mittaan hampaat löystyvät ja näyttävät jopa pidentyvän, koska sekä luu, että sen mukana ien alkavat vetäytyä hampaiden ympäriltä. Välipinnoilla tätä ei itse huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Mene suuhygienistille, sulla on täysin varmasti hammaskiveä ientaskujen pohjilla, usein tulee potilaita joille hammaslääkäri on mitannut normaalit ientaskut, merkinnällä hieman hammaskiveä. Todellisuus voi kuitenkin olla yli puolen sentin luutaskuja siellä täällä ja jopa märkävuotoa, jota nyt ei vaan satuttu hammaslääkärillä huomaamaan.
Hammaslanka ei ole järin tehokas ientulehduksen hoidossa, vastaanotolla tehdyn puhdistuksen jälkeen tilanne jatkohoidetaan kotona hammasharjalla ja hammastikuilla/väliharjoilla, riippuen minkämuotoisia hampaita tai rakennelmia sulla suussa on. Hammaslanka on hyvä vain hampaiden kontaktipinnan puhdistukseen ja sitä kautta hammasvälien reikien ehkäisyyn. Lähes kaikki ihmiset käyttävät sitä paitsi hammaslankaa väärin, naksutellen sitä vaan hammasvälistä toiseen, vaikka sillä pitäisi sahata hampaan kaulaosat ikenen alta, molemmin puolin joka hammasvälistä, tikku tekee tän nopeammin ja tehokkaammin, tosi kapeita muovitikkujakin on ahtaimpiin hammasväleihinkin.
Up