Miksi ihmeessä ikenet vuotaa verta, vaikka ei ole hammaskiveä eikä reikiä
hampaissa? Kävin viimeksi vajaa vuosi sitten hammaslääkärissä ja lekuri ei löytänyt suustani yhtään hammaskiveä eikä yhtään reikää. Katsoi myös, että ikenet on kunnossa. Kuitenkin mulla vuotaa tosi usein hampaita harjatessa verta ikenistä. En tullut kysyneeksi asiaa silloin häneltä, sillä silloin oli just " vuotamaton kausi" Välillä on muutama viikko, että ei vuoda ja sitten taas sama juttu. Lankaan hammasvälit melkein joka ilta, koska mulla on ahtaat hammasvälit ja sähköhammasharjakaan ei pysty välejä putsaamaan. Olen syönyt monivitamiineja ja vahvaa c-vitamiiniakin mutta ei ole mitään vaikutusta. Onko kellään samanlaista ja mistähän tämä vois johtua? En ole raskaanakaan, jos joku sitä epäilee.
Kommentit (28)
Keripukki eli vitamiinien puutos kuten ennen vanhaan merimiehillä, kun oltiin merellä pitkään eikä tarjolla ollut tuoreita kasviksia ja vihanneksi. Suosittelen googlaamista.
Osta fluoritonta hammastahnaa, siihen loppuu ienongelmat :) Googlaa...
Asiaan ottaen omasta suusta pepsodent valkaisevan a-vitamiinin kanssa joko nauttien suun kautta tai niistäen sisään nenän kautta(nuuskaa Malla)... Valvottaa toisinaan koko ajatuskin saati konkreettinen teko.
Itse käytin sähköhammasharjaa ja luulin harjaavani hampaat sillä hyvin. Sitten kerran lomalla jouduin käyttämään tavallista harjaa ja ikenistä tuli litra tolkulla verta. Tajusin, että sähköhammasharjan pieni pää ei ollut puhdistanut ienrajoja kunnolla. Sitten aloin käyttää tavallista harjaa ja verenvuodot ovat lakanneet eli ientulehdus lakannut.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.12.2006 klo 10:32"]
hampaissa? Kävin viimeksi vajaa vuosi sitten hammaslääkärissä ja lekuri ei löytänyt suustani yhtään hammaskiveä eikä yhtään reikää. Katsoi myös, että ikenet on kunnossa. Kuitenkin mulla vuotaa tosi usein hampaita harjatessa verta ikenistä. En tullut kysyneeksi asiaa silloin häneltä, sillä silloin oli just " vuotamaton kausi" Välillä on muutama viikko, että ei vuoda ja sitten taas sama juttu. Lankaan hammasvälit melkein joka ilta, koska mulla on ahtaat hammasvälit ja sähköhammasharjakaan ei pysty välejä putsaamaan. Olen syönyt monivitamiineja ja vahvaa c-vitamiiniakin mutta ei ole mitään vaikutusta. Onko kellään samanlaista ja mistähän tämä vois johtua? En ole raskaanakaan, jos joku sitä epäilee.
Ikenet vuotaa verta hormonien takia vain raskaudessa, jossa erittyy relaksiinia (valmistelee paikkoja venymään ja löystymään). Relaksiinia ei erity hormonikierukan, tai muiden ehkäisyvalmisteiden kanssa, vain raskaudessa. Hammastahnalla ja muilla ei ole mitään väliä, vain mekaanisella puhdistuksella.
Hammaslääkärit eivät jaksa useinkaan tarkistaa hammaskivitilannetta kunnolla, koska ei ole aikaa, eikä halua. Jos tarkastuksesta on jo vuosi muutenkin, on sulle kertynyt hammaskiveä ientaskuihin vaikka kuinka paljon. Se että ikenet vuotavat vaan toisinaan kertoo lähinnä siitä, että saat pintapuolisesti ajoittain pidettyä plkakkitilanteen kunnossa, mutta ientaskussa pysyvä hamamskivi tulehduttaa ikenet kuitenkin aika ajoin. Ientaskujen pohjilla oleva hammaskivi kuitenkin tuhoaa sun leukaluuta hampaiden ympäriltä jatkuvasti ja se on peruuttamatonta, ajan mittaan hampaat löystyvät ja näyttävät jopa pidentyvän, koska sekä luu, että sen mukana ien alkavat vetäytyä hampaiden ympäriltä. Välipinnoilla tätä ei itse huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Mene suuhygienistille, sulla on täysin varmasti hammaskiveä ientaskujen pohjilla, usein tulee potilaita joille hammaslääkäri on mitannut normaalit ientaskut, merkinnällä hieman hammaskiveä. Todellisuus voi kuitenkin olla yli puolen sentin luutaskuja siellä täällä ja jopa märkävuotoa, jota nyt ei vaan satuttu hammaslääkärillä huomaamaan.
Hammaslanka ei ole järin tehokas ientulehduksen hoidossa, vastaanotolla tehdyn puhdistuksen jälkeen tilanne jatkohoidetaan kotona hammasharjalla ja hammastikuilla/väliharjoilla, riippuen minkämuotoisia hampaita tai rakennelmia sulla suussa on. Hammaslanka on hyvä vain hampaiden kontaktipinnan puhdistukseen ja sitä kautta hammasvälien reikien ehkäisyyn. Lähes kaikki ihmiset käyttävät sitä paitsi hammaslankaa väärin, naksutellen sitä vaan hammasvälistä toiseen, vaikka sillä pitäisi sahata hampaan kaulaosat ikenen alta, molemmin puolin joka hammasvälistä, tikku tekee tän nopeammin ja tehokkaammin, tosi kapeita muovitikkujakin on ahtaimpiin hammasväleihinkin.
Vanha viesti, mutta tämän luettuani ihmettelen, miksi siellä hammaslääkärissä oikein käydään, jos eivät halua/jaksa/ehdi tarkistaa hampaita kunnolla. Hammashoito Suomessa on ihan yksi pelkkä vitsi.
Harjaat ja/tai lankaat väärällä tekniikalla. Ei hammalääkäri plakin määrää arvioi, käy suuhygienistillä kerran vuodessa. Plakki on ientaskussa, tuskin hammaslääkäri niitä tutki. Suuhygienillä saat myös opastusta oikeanlaiseen hampaiden puhdistamiseen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2006 klo 10:32"]
[/quote]
Ihan pelottelua. Minulla on pysyvänä olotilana ientulehdus ollut varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Eikä yksikään hammas ole mihinkään tipahtanut. Välillä ne hammaslääkärit huokaileen miten paha ientulehdus on ja antavat jotain erikoishammastahnaa mukaan, mutta ei se oikeasti ole ongelma.