¤-¤ Arki taas SYYSVÄKI -04 ¤-¤
Kommentit (29)
Meillekkään ei lipeä kalaa missään nimessä.
Aatto aamuna ehdottomastii riisipuuroa.
Öttis jälleen
En tiedä kuusesta ku meil on tekosellanen..En ole edes ajatellu mut tosiaa on ongelma allergisille.
Mä tykkään sinisestä hyasintistä hirmusti,mut pakko rajotta yhteen,mul menee nenä ihan tukkoo siitä :-( Täytyy kokeilla jotain muuta,joulutähti jo on.
Mulle kans rosolli ilman silliä.Silliä tahtosin eriksee mut ehkä 2palaa joten en taida sen takia ostaa..
Enkeli:Teil on nyt pieni uusi nyytti-jonka toivottavasti nään kun on vielä pieni,en ole katkera et en päässy kättärille!!!Laitatte joulua minkä jaksatte..kukka pöydälle tuo jo joulusuutta ja se hyvä että NEa on pieni ja ei osaa vielä vaatia kuusta ja koristeita ja kynttilöitä ja valoja ja tonttuja...Ei pidä vaatia itseltään liikoja!
Nyt sitä glögiä...
jatu
Kiitos osanotoista. Ihan tuli kyyneleet silmiin pinoja katellessa. Kaikkia en oo kyllä ehtiny kunnolla lukea.
Osanotot myös Öttiksen perheelle.
Lauantaina oli ulosveisuu. Eli mun tädinmiehen hautajaiset jäi sitten väliin. Toisaalta ois ollu kivakin nähdä omia sukulaisia, mutta onhan ne raskaita tilaisuuksia ja siellä oli ollu tosi paljon väkeä.
Ulosveisuureissu sujui tosi hyvin. No, mies kävikin aamusta lasten kanssa hakemassa kuusen, että saivat muuta ajateltavaa. Anoppi ja mies meinas, ettei lasten kans kannata mennä arkun äärelle, mutta esikoinen halus ite ja siellä oli toisiakin lapsia. Muutoin oltaiski jouduttu jäämään eteisaulaan oven taakse.
Esikoinen tuumi, että oli kivat juhlat. Korjasi sitten, ettei toki ollut kiva asia. Tarkoitti siis varmaan, että kaunis tilaisuus ja hyvin meni ja oli helpottunut. Sanoikin, että enää ei niin itketä. Kun aiemmin itksekeli pitkin päivää ja mietti kaikenlaista. Ihan viisaita poika kyllä mietti. Ite sai lähinnä olla hiljaa ja kuunnella sekä lohduttaa.
Hautajaiset on sitten 30. pv
Miehen kummitäti eleli yksin ja jaksoi aina muistaa kaikkien nimi- ja syntymäpäivät kortilla ja jouluna tuli aina kirjalahjat jokaiselle ja kalenteri lapsille. Että siinäkin mielessä muisto kyllä tulee säilymään pitkään. Pitää varsin sitte ite paketoida kirjat lapsille.
Kaiken tämän keskellä tämän kamelin selkä katkesi juuri, kun ois eniten pitäny jaksaa kantaa. Liika on liikaa. Miehellä on ollu surua ja töissä kiireisintä aikaa eli tosi huono ajankohta mun väsähtää. Mutta niin vain kävi. Eilen illalla purin mieltäni miehelle. Mies ei vastannut paljoakaan, kun sanoi, ettei hänellä ole mitään hyviä perusteluja/ puolustusta eikä hän viiti luvata mitään, mitä ei kuitenka pysty toteuttamaan, kun eihän hän voi yhdessä yössä muuttua. Miehellä on kyllä jouluaika vapaata ja vähän isyyslomaakin päälle, että tarkoitus on, että mäkin saisin kunnolla levätä
Tarkoitus oli joulujutut ottaa varsin kevyesti, mutta silti meinaa aika loppua kesken. Kun päivät kuluu jo ihan tavallisissa arkihommissa.
Joulujutut. Laatikoita en oo ikinä tehtny ite. Kinkku suolataan nyt ite. Eli kinkku on kunkku. Lisäks pöydässä on perunamuusia ja salaatteja (kaupan) ja leipää. Porkkana-, lanttu,- ja maksalaatikkoa. Miehelle lipeäkalaa, maitokastike, graavilohta ja jotain juustoja. Joskus hirvenlihaa myös.
Riisipuuroa.
Herkkuina suklaitten lisäksi pullaa, joulutorttuja (valmistaikinasta), pipareita ja pikkuleipiä, taatelikakkua. Tiikerikakun ja arabialaisen maustekakun ostin tällä kertaa myyjäisistä.
Ei tää nyt suju. Koitan korjailla virheet.
Jaksamisia kaikille. Ja kiitos.
T@hti
Ramis, mulla on hyvä porkkanalaatikko-ohje, mutten nyt viitsi alkaa kirjottaa. Jos keskiviikkona ois paremmin aikaa, kun tulee tauko toimistolla istumiseen:) Se joka tapauksessa tehdään riisipuuro-porkkanamössöstä. En tiedä tekeekö jotkut muulla tavalla kuin riisipuuroon sen.
Graavatkaa ihmeessä kaloja itse! On aika helppoa puuhaa! Lohi ainakin onnistuu hyvin ja saa todella pehmeää hyvää kalaa. Suolaa ja sokeria pinnalle (ja halutessa maustetta, esim. valkopippuria) ja kelmuun ja yön yli jääkaappiin. Sitten leikkaa ohuiksi siivuiksi ja voi vielä maustaa sitruunalla tms. Siikaakin olen graavannut, mutten muista mitä siihen tuli:) Anoppi useimmiten graavaa meillekin kalat jouluksi. Anopilta olen noi kalat oppinut kattamaankin joulupöytään. Lisäksi silliä sipulin ja kananmunan kera. Tietty niitä perunoitakin pitää olla! Meillä hämäläinen tapa, eli laatikoissa neljäs mukana, eli maksalaatikko. Itse tehtyjä kaikki laatikot. Minäkin osaan tehdä! :) Rosolli on joulun ehdottomuus myös ja ilman silliä. Itse tehty on ihan must, kaupan on yök. Lipeäkalaa ei todellakaan, vaikken ole myöskään tainnut edes maistaa sitä:)
Vielä graavikaloista. Ostaisin ehkä perjantaina ja graavaisin vaikka lauantaina. Tai ostaisin vasta lauantaina.
Mätigallup vielä. Mitä mätiä syötte? Mun suosikki on siianmäti ja sitä aika harvoin löytää tiskistä (ehkä jouluna vois löytyä?). Kirjolohenmädistä en kauheasti tykkää, mutta menee smetanan ja sipulin kanssa.
Kinkusta olen oppinut tykkäämään kunnolla vasta miehen kanssa. Heillä kun tehdään ihanaa ylikypsää kinkkua. Meillä kotona sellasta just kypsää ja siitä en oikein tykkää. Mies on meidän kinkunpaistaja.
Tänään söin Sibelius-akatemian ruokalassa porkkanalaatikkoa. Oli hyvää sekin. En ole sen enempää vielä edes varastanut jouluruokien kanssa, vaan kiltisti odottelen joulua:)
Nyt nukkumaan kuola valuen:)
T: Ynis
Voi kun mies osaisi alkaa osallistua enemmän teidän arkeen! Ihmettelenkin miten hyvin olet jaksanut puurtaa ja hoitaa kaiken yksin. Toivottavasti saatte vielä nauttia joulustakin!
T: Ynis
Eräässä tuttavaperheessä on sellainen tapa, että jokainen (nelihenkinen perhe) saa sanoa jonkun herkkuruokansa, jota sitten joulupöytään laitetaan. Minusta se on hauska tapa - tuli mieleen kun Jatu perheineen vasta virittelee omaa joulupöytäperinnettä.
Minun jouluherkkujani ovat äidin tekemä " joulusilli" ja muut kalat sekä kinkku laatikoiden kanssa. Parasta on kuitenkin istua kynttilöiden valaisemassa kauniisti katetussa pöydässä rakkaimmat ihmiset ympärillä - ikioma perhe ja oma perhe " jatkopaloineen" eli me kuusi ja vanhempani sekä sisarukset puolisoineen/perheineen.
Öttikselle ja Tähdelle lohtua.
Kun minusta on ihan sama mitä siinä joulupöydässä on. Kyllä minä laatikoita syön, ennemmin kuin selkääni otan. Minä tykkään jouluvaloista ja karkeista. Aamulla yöppärit päällä katsomaan piirrettyjä peiton kanssa. Sitten kävi pukki ja jostain paketista löytyi se odotettu kirja. Kynttilät täytyi viedä kavereiden haudoille, äiti, isä ja sisko jäi kirkkoon. Minä lähdin kotiin lukemaan hyvää kirjaa, karkkivuoden kera. Kivaa kun koti on hiljainen ja jouluvalot palaa. Ihanan rauhallista!
Tästäkään joulusta ei taida tulla kovinkaan rauhallista, ehkä mummona saan sitten sitä rauhallisuutta. ;-)
Lila75, ei kovin joulutyypppi
Täytyy laittaa nyt kun vielä on..
Kaikki tuntuu tykkäävän kalasta...Tuo täytyykin pitää mielessä Ayap,varsinki ku lapset kasvaa..No,kyllä nyt olen mieheltä kysyny mitä tahoo mut täytyy sopia laatikoiden kanssa se syötävä.
Ja suklaallahan minä pärjään pitkälle..
jatu
Kaloista. Just miehen kanssa puhuttiin että torstaina tai perjantaina ostetaan lohi ja graavataan se. Ihan vielä ei viitti ostaa. Me ollaan mäti aina ostettu kalatiskiltä, ei oo pakaste mätiä ollut. Sekin hankitaan loppuviikosta.
Meillä mies tekee porkkana ja lanttulaatikot, rosollin (jota on itse hieman kehitellyt ja muutellut) ja graava lohen. Tehdään myös mun vanhemmille samat jutut. Äitini tekee meille mätihyytelöä, nam se on hyvää. Mulle jää vaan leipomiset.
Joulupöydässä pitää olla erillaisia kaloja, silliä, perunaa, salaattia, katkarapuja (kuorellisia), mätiä, kinkku, laatikot. Nyt varmaan jotain unohtui. Ja suklaata pitää illaksi olla paljon. Juomana hyvää punaviiniä.
Miehen isä tulee meille jouluksi. Asuu venäjällä ja haluaa joulun suomessa meijän luona viettää.
Huomenna pitää vielä lahja ostoksille suunnistaa. Onneksi melkein kaikki lahjat on hankittu.
Nyt sohvalle hetkeksi.
Öttis