Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme

Vierailija
12.08.2023 |

Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...

Kommentit (633)

Vierailija
121/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyttö nyt kaipaa, on rakkautta, välittämistä ja luottamusta. Anna uusi mahdollisuus, näytä tytölle että hän kelpaa sinulle ja rakastat häntä. Anna anteeksi tuo nauhoitus, vaikka hän ei pyytäisikään anteeksi. Ole parempi ihminen, se on tehtäväsi vanhempana.

Hoida ensin omat ongelmasi kuntoon ja sen jälkeen voit alkaa korjata suhdetta tyttäreesi. Lupaan, että kaikki voi kääntyä vielä paremmaksi, jos alat paikata omia haavojasi. Muutos lähtee aina itsestä.

Vierailija
122/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teki miehenikin. Oli luurilla nauhoittanut riitamme. En anna koskaan sitä anteeksi. Turn off. En unohda. Ei saa edes omassa kodissa suuttua ja riidellä ilman että päättyy joku kaunis päivä nettiin...mulk-ku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö hakee valtaa vanhemman ylitse tässä ja on tärkeää olla antamatta periksi- muuten peli menetetty. Rajoja se hakee ja niitä on tarjottava.

Vierailija
124/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näillä jo tuo julkinen nöyryyttäminen ihan arkikeinoja? Mielenkiintoista.

Vierailija
125/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut vastauksia, mutta kommentoin näin jonkun tyttärenä.

Tyttösi tekee lähtökohtaisesti väärin, ja vaikuttaa aika tunnekylmältä.

Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.

Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.

Aloittajan kaltaiseen ihmiseen tuskin tehoaa mikään julkista nöyryyttämistä lievempi keino jos halutaan saada tämä aidosti katumaan tekoaan.

Ja tällaistako sinä tääällä oppinasi levittelet vielä. Tuo on rikollista.

Toimin moraalisesti oikein, vaikka se olisi laitonta. Pitää jonkun pitää lapsiaan kaltoinkohtelevat ihmiset kurissa.

Vierailija
126/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.

Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.

Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapahtumasta kuin kahdenkeskisestä riidasta pitää ottaa tallenne?

Ehkä tämä on ikäkysymys koska olen 34v ja tuntuu ihan käsittämättömältä ajatukselta nauhoittaa riitoja perheenjäsenen kanssa. Ja oikeasti myös tosi ahdistava ajatus - mihin nämä tallenteet voivat päätyä jos puhelin katoaa, pöllitään, kopioidaan tms? Eikö edes omassa kotona voi olla rauhassa ilman tallentavia kameroita? 

Mä ainakin voin heti sanoa, että jos kännyköitä olisi ollut, kun minä olin nuori, olisin todellakin tallentanut äitini käytöstä ja esitellyt sen jälkeen kelle tahansa, jota kiinnosti katsoa. Sen verran erilaista oli suhtautuminen minuun kodin ulkopuolella, sekä kodin seinien sisäpuolella.  Oikein kunnon narsistivanhempi.

t.Kristallikissa

Vierailija
127/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm kirjoitti:

Voi ei kuvitteletko että muissa perheissä elo teinien tai aikuisten lasten kanssa sujuu ongelmitta??

Muutamaan asiaan kiinnitin silti huomion:

- Et anna taloudellista tukea itsenäistyville. Päättyikö isän elatusmaksua 18- v. Kuka auttaa?

- Jos et tue, miksi nuori syyttää kontrolloinnista?

- Marttyyriys ei auta mitään jos lapsi on aikuinen.

Maksan tytön vuokran kokonaan ja isänsä antaa myös kuukausittain rahaa. Tyttö tekee lisäksi oppisopimuskoulutusta ja tienaa myös itse rahaa. Nämä rahat riittävät erittäin hyvin normaalin elämiseen sekä myös säästämiseen. Hän on lisärahaa vailla koska on ostellut kalliita vaatteita ja omat rahat lopussa. ap

Vierailija
128/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kaltaiseen ihmiseen tuskin tehoaa mikään julkista nöyryyttämistä lievempi keino jos halutaan saada tämä aidosti katumaan tekoaan.

Toimin moraalisesti oikein, vaikka se olisi laitonta. Pitää jonkun pitää lapsiaan kaltoinkohtelevat ihmiset kurissa.

Vielä huolestuttavampaa on että selittelet laittomuuttasi.

Vierailija
129/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapahtumasta kuin kahdenkeskisestä riidasta pitää ottaa tallenne?

Ehkä tämä on ikäkysymys koska olen 34v ja tuntuu ihan käsittämättömältä ajatukselta nauhoittaa riitoja perheenjäsenen kanssa. Ja oikeasti myös tosi ahdistava ajatus - mihin nämä tallenteet voivat päätyä jos puhelin katoaa, pöllitään, kopioidaan tms? Eikö edes omassa kotona voi olla rauhassa ilman tallentavia kameroita? 

Olen yli 30, joskaan en näe tätä ikään liittyvänä asiana.

Mutta, sanoisin, että jos et ole koskaan ollut niin tulehtuneessa tilanteessa, et voi koskaan ymmärtääkään tällaista riitojen tallentamista tmv.

En aio alkaa enempää selittelemään, enkä ketään syyllistämään, mutta lähtökohtaisesti olen tehnyt tallennukset itseäni suojatakseni. Muista, että näissä voi olla mukana myös erinäisi mielenterveyden aspekteja..

Mutta tosiaan kuten sanoin, onneksesi sinun ei koskaan tarvinnut olla niin pahasti riitautuneissa suhteissa, tai joissa käytetään hyvinkin likaisia verbaalisia keinoja voittaakseen konfliktit.

Minäkin haluaisin sellaisen ihanan Eeva-lehden kuvaileman äiti-lapsi suhteen, mutta en sellaista saanut, enkä saa.

Vierailija
130/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän voi sitä sinua vastaan käyttää. Kyllä ihminen saa riidellä js huutaakin. Js elämäntilsnteesi oli vaikea. Kyllä sen jokainen ymmärtää.

Ymmärrän tuskan tyttäresi käytöksen vuoksi. Kun parhaansa tekee rakkaudella ja sitten lapsi kääntyy vastaan. Se on kovan tuskan paikka.

Yritä jaksaa! Toivotan sinulle voimia.

Vierailija
131/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia teinin oireilua. Etenkin, jos lapsuus on ollut vähän mitä on. En tiedä mitä haet aloituksella. Teini antoi sinun kuulla sen, jotta ymmärtäisit miten epävakaasti ja lasta pelottavasti olet välillä käyttäytynyt. Tuskin kovin usein, mutta ne vähätkin sekoamiset luovat turvattomuuden tunnetta. Turvattomuutta tulee myös siitä, ettet auta lasta rahallisesti kun hän yrittää itsenäistyä. En tiedä mitä muuta sanoa. Lasten kanssa on joskus rankkaa.

Vierailija
132/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näillä jo tuo julkinen nöyryyttäminen ihan arkikeinoja? Mielenkiintoista.

Se toimii kertaluontoisesti.

Vierailija
133/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä tähän lainausketjuun liittyen, että mistä tarkalleen ottaen ap:n tulisi saada katumaan?

Vierailija
134/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Voi ei kuvitteletko että muissa perheissä elo teinien tai aikuisten lasten kanssa sujuu ongelmitta??

- Et anna taloudellista tukea itsenäistyville. Päättyikö isän elatusmaksua 18- v. Kuka auttaa?

Maksan tytön vuokran kokonaan ja isänsä antaa myös kuukausittain rahaa. Tyttö tekee lisäksi oppisopimuskoulutusta ja tienaa myös itse rahaa. Nämä rahat riittävät erittäin hyvin normaalin elämiseen sekä myös säästämiseen. Hän on lisärahaa vailla koska on ostellut kalliita vaatteita ja omat rahat lopussa. ap

Siinä tapauksessa annat jo riittävästi. Toivottavasti tyttö ymmärtää jossain vaiheessa olla kiitollinen siitä mitä olet tehnyt ja teet nytkin hänen eteensä. Anna ajan kulua. Siihen voi mennä 5-10 vuotta.

Vierailija
135/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuomitaan nauhoitus, mutta entä jos elää ihmisen kanssa, joka ei koskaan myönnä yhtään mitään mitä tekee.

Tunnen näitä, jotka ihan pokkana kiistää kaiken mitä ovat tehneet. Aina. Siinä tulee hulluksi, jos itse pyrkii olemaan mahdollisimman rehellinen ja toinen elää totaalisessa kieltämyksessä eikä faktoja myönnä. "En huutanut, en sanonut, en provosoinut.. en haukkunut"

Ap sanoo, että asiat on käsitelty - onkohan oikeasti?

Vierailija
136/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Olisikohan tyttö velkaantunut ja joutumassa luottokieltoon? Siltä tuo alkaa kuulostaa että on niin pakkoraossa, ettei näe muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
137/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuohon tilanteeseen edes päästään? Mulla on neljä teiniä (tai vanhin nyt jo 20), olen eronnut ja yksin heitä kasvatellut viime vuodet, koskaan ei ole mitään riitoja lasten kanssa. Mistä te riitelette?

Vierailija
138/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä tähän lainausketjuun liittyen, että mistä tarkalleen ottaen ap:n tulisi saada katumaan?

Raivoamista pitäisi katua.

Vierailija
139/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan myös yhden tilanteen autossa, jossa äitini alkoi huutaa minulle kuin palosireeni tullessamme hänen ystäviensä luota kylästä. Syy huutoon oli mm. se, että olin sanonut kyläpaikassa, että mulla on tylsää ja haluan jo kotiin. Kaikki äitini viha oli peräisin tekemistäni käytösvirheistä, jotka olivat tuota tasoa. En ollut koskaan kuullutkaan, ettei lapsi (olin jotain 10v.) voisi sanoa, jos haluaa jo kotiin tai sillä hetkellä on tylsää.

Äitini siis huusi aivan raivona, jouduin pelkäämään, että käy kimppuuni. Istuin tosin siis takapenkillä. Hän ainakin niotisti ja nujersi minun mieltäni siinä huolella.

Tiedän, että hän häpeäisi silmät päästään, jos sen esittäisi tallenteena ihan kenelle tahansa hänen käytöksestään. 

Hän ei ole ikinä jälkikäteen myöntänyt asiaa, omaa käytöstään, eikä todellakaan tajunnut vähääkään, millaisen tunteen aiheutti minulle, omalle lapselleen ja ei ole koskaan pyytänyt tietenkään anteeksi.

Hän sen sijaan SUUTTUU, kun minä sanon, miten hirveällä tavalla hän on käyttäytynyt minua kohtaan ja miten minun elämäni on oikeasti mennyt sen vuoksi tietyiltä osin huonommin, kuin olisi muuten mennyt. 

t.Kristallikissa

Vierailija
140/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuohon tilanteeseen edes päästään? Mulla on neljä teiniä (tai vanhin nyt jo 20), olen eronnut ja yksin heitä kasvatellut viime vuodet, koskaan ei ole mitään riitoja lasten kanssa. Mistä te riitelette?

No ap hän kertoi mistä. Älä ole typerän ylimielisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi