Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme

Vierailija
12.08.2023 |

Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...

Kommentit (633)

Vierailija
101/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosi hämmentäviä kommentteja. Vihaatteko te lapsianne?

Ap:n kannattaisi varmaan jutella lapsensa kanssa. Ymmärrän, että molemmilla on ollut vaikeata. Ja ymmärrän, että salanauhoitus tuntuu tosi pahalta. Mutta varmaan tyttärestäkin moni asia tuntuu pahalta, ja hän vielä käsittelee kokemaansa. Ehkä ap on nyt päässyt erosta yli, mutta tytär käy vielä kaikkea kokemaansa läpi mielessään, kuten ihmisillä on tapana tehdä kun kyse on lapsuuden perheen tapahtumista.

Ap ainakin vihaa. Kuka hullu alkais lietsomaan suoranaista vihaa omaa lastaan kohtaan. Sairas ihminen. Mulle tulis todella kamala olo, jos joku haukkuu omaa lastani, olkoonkin anonyymi nettipalstalla.

Ap sen sijaan oikein masinoi tässä, että saisi itselleen empatiaa.

Millainen äiti toimii noin?

Äläpäs syyllistä neuvotonhan ap vaan on. Ei se ole rikollista mitenkään. Hän on neuvoton nyt. Kuten joskus jokainen meistä.

Höpölöpö. Neuvoton ihminen hakisi ratkaisua. Ap lietsoo vaan vihaa ja vielä omaa lastaan kohtaan.

Vierailija
102/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa suoraan, että sinun on vaikea käydä luottamuksellisia keskusteluja tytön kanssa hänen nauhoitteensa kanssa etkä voi enää luottaa häneen. Minullakin on ollut todella vaikea suhde äitiini mikä on ainakin jollain tapaa johtunut siitä, että olen sisimmässäni aina tuntenut etten ole sellainen tytär mitä äitini olisi aina toivonut. Äitini on myös aina kaikissa konfliktitilanteissa uskonut minusta pahinta, mikä on vaikuttanut toksisella tavalla psyykkeeseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut vastauksia, mutta kommentoin näin jonkun tyttärenä.

Tyttösi tekee lähtökohtaisesti väärin, ja vaikuttaa aika tunnekylmältä.

Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.

Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.

Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapahtumasta kuin kahdenkeskisestä riidasta pitää ottaa tallenne?

Ehkä tämä on ikäkysymys koska olen 34v ja tuntuu ihan käsittämättömältä ajatukselta nauhoittaa riitoja perheenjäsenen kanssa. Ja oikeasti myös tosi ahdistava ajatus - mihin nämä tallenteet voivat päätyä jos puhelin katoaa, pöllitään, kopioidaan tms? Eikö edes omassa kotona voi olla rauhassa ilman tallentavia kameroita? 

Nykyään sinua voidaan tallentaa omalla puhelimellasi.

Vierailija
104/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisit jättänyt lapset tekemättä, kun ei teistä ollut ydinperheen vanhemmiksi

Ap kertoo tuolla kommenteissa että lasten isä on ollut väkivaltainen tai uhannut väkivallalla. Niinkö meinaat että käännä toinen poski vaan? En ymmärrä, en sitten yhtään. Ollaan aikuisina juteltu muutaman kaverin kanssa ja en ole ainoa joka totesi että olisi lapsena toivonut vanhempiensa eroavan aikaisemmin tai edes eronneen koska elämä oli ihan helvettiä teininä riitelevien vanhempien kanssa. 

Vierailija
105/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on tehnyt väärin. Salakuvaus ja salaa nauhoittaminen on rikollista.

Kun nauhoitus on tapahtunut yksityisissä tiloissa kuten autossa, toisen tietämättä, ja varsinkin jos sitä levitetään kelle tahansa ulkopuoliselle ilman vakavia perusteita, niin se on rikos.

Toivottavasti tyttäresi järkiintyy ja ymmärtää omaa parastaan.

Vierailija
106/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö teki oikein. Riitely on törkeää.

Vierailija
107/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan edeleen sen järkevän neuvon että jos koet tulleesi kiristetyksi menettelet ihan samoin kuin kenen tahansa rikollisen kanssa tehdään, sillä tytön on saatavat rajat kokea ennekuin ON rikollinen tosiaan muiden kanssa tuolla. Tuo ON loputtava.

Tehtäväsi on kestää aikuisena tilanne, pelkoa et ota rooliisi. Poliisi paikalle, kerro niille missä vaikeuksissa olette. Ne ymmärtävät että kyse on ääritapauksesta saada jokin kasvatuskeino perille ettei käy pahempaa....

Vierailija
108/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siis pelkäät, kun sanot pelkääväsi tyttöä?

Hän on pelännyt LAPSENA että aikuinen ihminen hyökkää hänen päälleen fyysisesti.

Arvaa kumpi on a) aiheellisempi pelko b) pahempaa?

Pelkään että mitä kaikkea muuta siellä vielä keksitään että saadaan minulle huono omatunto. Haluaisin tytön kanssa asialliset ja lämpimät välit, varsinkin nyt kun asuu jo omillaan.

Suurin osa riidoista avioliitossani oli muuten lasten takia, siitä että mies oli hyvin ankara lapsia kohtaan ja pari kertaa kuritti heitä myös ruumiillisesti, kun olivat pienempiä. Minä en voinut hyväksyä sitä ja puolustin lapsia kuin leijonaemo. 

Vierailija
109/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinitytöt ovat itse piruja ihmisen asussa.

Se kuka haukkuu, niin itse on.

Vierailija
110/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.

Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.

Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapahtumasta kuin kahdenkeskisestä riidasta pitää ottaa tallenne?

Ehkä tämä on ikäkysymys koska olen 34v ja tuntuu ihan käsittämättömältä ajatukselta nauhoittaa riitoja perheenjäsenen kanssa. Ja oikeasti myös tosi ahdistava ajatus - mihin nämä tallenteet voivat päätyä jos puhelin katoaa, pöllitään, kopioidaan tms? Eikö edes omassa kotona voi olla rauhassa ilman tallentavia kameroita? 

Nykyään sinua voidaan tallentaa omalla puhelimellasi.

Soon ihan totta. Elän tosin vahvasti siinä uskossa ettei yhtään ketään kiinnosta mitä kolmekymppinen kotihiiri kotona puuhaa :D 

Vierailija
111/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosi hämmentäviä kommentteja. Vihaatteko te lapsianne?

Ap:n kannattaisi varmaan jutella lapsensa kanssa. Ymmärrän, että molemmilla on ollut vaikeata. Ja ymmärrän, että salanauhoitus tuntuu tosi pahalta. Mutta varmaan tyttärestäkin moni asia tuntuu pahalta, ja hän vielä käsittelee kokemaansa. Ehkä ap on nyt päässyt erosta yli, mutta tytär käy vielä kaikkea kokemaansa läpi mielessään, kuten ihmisillä on tapana tehdä kun kyse on lapsuuden perheen tapahtumista.

Näin se varmaan onkin, haluaisin ymmärtää myös tyttöäni. Tuntuu kuitenkin itsestä pahalta että ensin halutaan rahaa ja kun ei sitä saada ensin blokataan puhelin ja sitten syytellään vanhoilla, jo sovituilla asioilla. Ja että ollaan nauhoiteltu riitoja. Ei olisi tullut mieleenkään että tyttö on tehnyt niin. Halusin vain purkaa asiaa täällä koska tuntuu vaan pahalta, myös tytön puolesta! ap

Selvästi se ei ole tytön mielestä käsitelty vielä, vaikka sinä niin luulit

Vierailija
112/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te tarvitsette molemmat ammattiapua. Mene terapiaan ja kerro tyttärellesi se. Tarjoudu myös maksamaankin tyttären terapia. Näin voitte korjata välinne ja saada vielä ihanan elämän molemmat. Voimia!

Vierailija
113/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tyttö. Ai pitäisi muuttaa vihaamansa isän kanssa yhteen asumaan?

Olisit hakenut apua sekä itsellesi että tytöille.

Vierailija
114/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei kuvitteletko että muissa perheissä elo teinien tai aikuisten lasten kanssa sujuu ongelmitta??

Muutamaan asiaan kiinnitin silti huomion:

- Et anna taloudellista tukea itsenäistyville. Päättyikö isän elatusmaksua 18- v. Kuka auttaa?

- Jos et tue, miksi nuori syyttää kontrolloinnista?

- Marttyyriys ei auta mitään jos lapsi on aikuinen.

Vierailija
115/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa olet itsekään ihan oikein käyttäytynyt jos noin pitää hävetä käytöstään.  Pitäiskö myöntää omat virheet lapselle ennen kuin häntä syyttelee?

Vierailija
116/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan hyvä vaan jos seurauksien pelko estää ala-arvoisen käytöksen omaa lasta kohtaan. Vielä parempi olisi jos moraali estäisi sen.

Vierailija
117/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siis pelkäät, kun sanot pelkääväsi tyttöä?

Hän on pelännyt LAPSENA että aikuinen ihminen hyökkää hänen päälleen fyysisesti.

Arvaa kumpi on a) aiheellisempi pelko b) pahempaa?

Pelkään että mitä kaikkea muuta siellä vielä keksitään että saadaan minulle huono omatunto. Haluaisin tytön kanssa asialliset ja lämpimät välit, varsinkin nyt kun asuu jo omillaan.

Suurin osa riidoista avioliitossani oli muuten lasten takia, siitä että mies oli hyvin ankara lapsia kohtaan ja pari kertaa kuritti heitä myös ruumiillisesti, kun olivat pienempiä. Minä en voinut hyväksyä sitä ja puolustin lapsia kuin leijonaemo. 

Miksi sitten annat muiden haukkua häntä niin rumasti? Miksi avaat ketjuja, joissa ihmiset puhuu hänestä hirviönä? Onko asia todella niin, että hän on niin kamala, hirviö? Ja sinä puhtoinen, mitä nyt vaan inhimillisistä syistä napsahdit? Voitko yhtään ymmärtää tyttären näkökulmaa? Mitä tarkoittaa, että asiat on käsitelty? Oliko myös lasten mielestä? Saivatko he kertoa oman näkökulmansa, kuuntelitko?

Vierailija
118/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on v mäinen kakara sulla, tee rikosilmoitus.

Siis mistä? Jokainen saa tallentaa keskustelunsa, tai äitinsä raivokohtauksen.

Kotirauhan suojaamassa tilassa siitä on kerrottava kuvattavalle/nauhoitettavallle. Mä laittaisin tyttärelle vastauksena sopivat lakipykälät ja kehottaisin hävittämään tallenteen. Sitten muutaman viikon rauhoittumis- ja harkinta-aika molemmille.

Ei tarvitse, jos vain nauhoittaa (eikä kuvaa). Tytär on selkeästikin oikeusturvansa vuoksi nauhoittanut keskustelun tai osoittaakseen, miten epätasapainoinen ja lapsellinen äiti hänellä on. 

Tajuathan ap, että lapsi kärsii sellaisesta ihan yhtä lailla, kuin halveksivasti huutavastakin äidistä.

t. Kristallikissa

Vierailija
119/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta.

Meillä exäni tytär (silloin 6 v) teki kännykällään niin että soitti äidilleen, kun minä ja isänsä keskustelimme milloin mistäkin. Lapsi siis Jätti puhelimensa johonkin meidän lähelle. Jäätyään tästä kiinni, kertoi että äiti oli pyytänyt tekemään näin koska äiti haluaa tietää mistä me puhutaan.

Vierailija
120/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kaltaiseen ihmiseen tuskin tehoaa mikään julkista nöyryyttämistä lievempi keino jos halutaan saada tämä aidosti katumaan tekoaan.

Ja tällaistako sinä tääällä oppinasi levittelet vielä. Tuo on rikollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän