Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme

Vierailija
12.08.2023 |

Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...

Kommentit (633)

Vierailija
561/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet aina uhri, sinä et tietenkään tee ikinä mitään väärin. Missä universumissa on normaalia huutaa lapselleen tolla tavalla? Lapsi on toiminut kuten on osannut, kun on tuntenut olonsa turvattomaksi. Hänellä on kaksi vanhempaa mihin ei voi luottaa. Älä ihmettele kun lapsesi blokkaa sinut lopullisesti, kun tulet loputtomiin hokemaan tota että yritit parhaasi ja sinun mielestäsi olit hyvä äiti.

^ Nyt ei ole kyse mistään viisivuotiaasta.

Sinulla on muuten joku lapsuuden käsittelemätön trauma jota projisoit tähän ketjun aloittajaan.

Kuvitteletko että vain viisivuotiaat voivat tuntea olonsa turvattomaksi? Teini on edelleen lapsi ja kaipaa perusturvallisuutta ja vakautta. Ihan aikuinenkin menee rikki siitä jos elää ihmisen kanssa joka jatkuvasti raivoaa, huutaa, kritisoi ja sekoilee menemään. Et ole tarpeeksi kypsä vanhemmaksi jos et ymmärrä tätä.

^;Useampi omillaan asuva saatettu maailmaan. Edelleen suhtaudut niin tunepohjaisesti tähän, että purat ilmeisesti omaa traumaasi.

Sinä et tiedä tuon perheen normielämästä mitään. Esität omia tulkintoja ja arvioita.

Tyttärellä joka tekee tuollaista aikuisiällä ei ole palikat päässä kohdillaan. Vanhempia ei uhkailla ja nauhoitella riitoja. Rahan eteen pitää tehdä jotain eikä vaatia äidiltä/isältä.

Joku roti nyt tähänkin.

Edellinen esität paskaa vanhemmuuttasi etkä ota mitään vastuuta teioistasi. Siis ihan tyhjästä tyttö on alkanut kiristää ja nauhoittaa riitoja ilman motiiveja? Lapsi on tietysti se ongelma ja tahallaan sekaisin ja hankala, eikä vanhemmalla ole tässä mitään roolia miten on itse traumatisoinut lapsensa? Aika harva on oikea sosiopaatti tai narsisti, jos oma lapsi käyttäytyy näin, vika löytyy ihan itsestään.

Tai toisesta vanhemmasta, googlaa geenit.

Vierailija
562/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen juttu että mitä enemmän lähtee ääntä, sen huonommat keinot. Eli ei huutamista, vain kylmänviileää hiljaista rajojen laittoa. Se pitäisi aloittaa jo aikaisin, siis se että vanhemmilla on ohjat käsissä. Tyttösi löysi manipuloinnin keinon miten voi vaikuttaa sinuun ja nyt aikuisena hänen käytökseensä on haastavampaa vaikuttaa.

Ap:n lapset on kuunnelleet eroriitoja kotonaan jo vuosia, tunteneet olonsa turvattomiksi. Kyllä se käytös ja esimerkkinä oleminen pitää ensin vanhempien itsensä korjata ennen kuin vaadit samaa lapsilta. Sitä niittää mitä kylvää.

Eroriitoja on meistä 40-60% kuunnellut.

Oikeuttaako se nauhoittamaan äidin/tyttären välisiä riitoja?

Velvoittaako se elättäämään omillaan asuvaa aikuista lasta?

Elkäähän nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juuri näin meilläkin.. tyttö puhui nauhalla itse rauhallisesti samalla kun minä huusin. oli siis itse huutanut ja haukkunut minua aikaisemmin ja minulla valitettavasti paloi keemit sillä kerralla. ap

Saa mennä. Samaa tekee minunkin lapsi, tytöt ovat nykyisin pahoja ja itserakkaita sekä hyvin vaativia! Tunteet saavat näkyä vanhemmillakin, muuten tulee itsellekin ongelmia. Jaksamista.[/quote

Aikuinen, joka huutaa ala-ikäiselle huollettavalleen, hemmottelee itsekkäästi itseään. Vaikka nuori olisikin jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä, vanhemmalla on aina vastuu ja esimerkin antajan rooli. Kyllä se viesti menee puhuenkin perille, huutaminen ei tee muuta kuin nostaa toisen niskakarvat pystyyn. Huutaja on vanhempana epäonnistunut.

Itse olen erityisnuoren vanhempi, jonka hermoja oikeasti ja todella koetellaan käyttäytymishaasteilla. Mutta kestän, koska aina myrskynsilmässäkin muistan, että tämä on rakas, jonka olen saattanut tähän maailmaan ja todella sitoudun siihen, että hänen ei tarvitse minun rääkymistäni kuunnella. Norminuorten vanhemmat eivät tiedä oikeista paineista mitään.

Vierailija
564/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tässä ketjussa kertovat miten ovat menettäneet lapsensa kanssa malttinsa ja raivostuneet, myöntävät, että ovat tehneet siinä väärin, mutta eivät kuitenkaan syytä asiasta enää itseään.

Minusta on aika mielenkiintoista, että ei nähdä sitä, että lapselle ei välttämättä ole niin helppo päästä asian yli, vaan se on voinut traumatisoida pitemmäksikin aikaa. Mutta ehkä vanhemmuus on juuri tällaista, ehkä tämä on jokin suojakeino vanhemmille, ettei näe omia virheitään, jotta voi elää itsensä kanssa.

No kuinka kauan menneistä virheistä pitäisi itseään ruoskia? Mennyttä ei voi muuttaa, ja joku saattaa sen virheen muistaa lopun elämäänsä, joten pitääkö elää syyllisyyden taakan alla ja ruoskia itseään loppuelämä? Siitä yhdestä virheestä?

Vai tarkoitatko että kun on myönnetty virhe ja pyydetty anteeksi, sen jälkeen ei enää näekään virheitään? En nyt ymmärrä mitä sinä oikein haluat, kun ensin sanot että myönnetään virhe ja sitten sanot että ei nähdä omia virheitä.

Vanhemman tekemä virhe saattaa joskus olla lapsen elämän mittainen trauma, jota lapsi työstää koko loppuikänsä. Usein vanhemmat ovat kyvyttömiä myöntämään omia virheitään. Syytä siihen voi vain arvailla. Lapset saattavat toivoa virheiden tunnustamista ja anteeksipyyntöä, mutta vanhempi ei ehkä edes myönnä tekemäänsä vääryyttä.

Joissain tämän ketjun kirjoituksissa vanhemmat myöntävät tehneensä virheitä ja tuntuvat itse päässeen niiden yli, mutta se ei tarkoita sitä, että lapsi olisi välttämättä päässyt asian yli.

Jatkoa Ja siis ihmettelen sitä, että eikö näitä vanhempia huoleta miten ovat satuttaneet lapsiaan. Luulisi, että sitä murehtii nimenomaan koko loppuikänsä.

Hae apua. Koko ketju alkaa olla sinun paatosta, suurentelet, kuvittelet ja keksit asioita. Kyse on onko oikein kiristää äitiään antamaan rahaa. Ei ole.

Mutta sinähän itse keksit tuon kiristyksen. Ap ei ole kertonut että tytär olisi uhannut tehdä tallenteella mitään. Ap ei edes tiedä onko kukaan muu hänen lisäkseen kuullut sitä. Tytär on soittanut tallenteen ap: lle. Missä kiristys, voisitko jo vihdoin kertoa?

Vierailija
565/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää pitäis nimetä uudelleen: "Äidit jotka vihaavat lapsiaan". Lasta vaan syytetään eikä mitään itsekritiikkiä. Lapsen annetaan kärsiä henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja uhriudutaan kun lapset alkaa pistää vastaan. Hullua porukkaa täällä, hyi olkoon..

Vierailija
566/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää pitäis nimetä uudelleen: "Äidit jotka vihaavat lapsiaan". Lasta vaan syytetään eikä mitään itsekritiikkiä. Lapsen annetaan kärsiä henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja uhriudutaan kun lapset alkaa pistää vastaan. Hullua porukkaa täällä, hyi olkoon..

Lapseni on toivonut kuolemaani, sekä lyönyt ja potkinut minua, mutta tunnustan, olen hullu ja se on ihan kirjoissa ja kansissakin. Syytä voi pohtia.

Vierailija
567/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös olen kauhistuneena ja pahoilla mielin seurannut miten paljon vihamielisyyttä ketjussa on teini-ikäisiä tyttäriä kohtaan. Osa kommenteista on niin pahoja, että ne on ilmeisesti poistettu. Sivulla 19 (?) oli jossain vaiheessa kommentti, jossa sanottiin, että teinitytöt ovat itse piruja tms. Kommentti oli saanut 27 ylänuolta ja 6 alanuolta!

Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että ketju tuo minulle mieleen 70-luvun äidit ketjun, jossa tyttäret kertovat kaltoinkohtelustaan. Ehkä saman ikäpolven ihmiset, jotka nyt täällä kertovat miten hirveitä heidän tyttärensä ovat. Omena ei sittenkään ole kauas puusta pudonnut?

Vierailija
568/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on soppansa keittänyt ihan itse. Lasten isä oli siis tiukempi kasvattaja, ja ap "leijonaemona" asettui isää vastaan "puolustamaan lapsiaan". Suurin osa riidoista koski tätä.

Leijonaemo sai sitten alkaa yksin hoitaa ja "puolustaa" lapsiaan, ja meno on täysin rajatonta ja kohtuutonta, sekä äidin että tyttären osalta.

Vierailija
569/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa on miten moni ei vieläkään tajua miten rikollista laatua osoittaa kiristämisyritykset tytöllä- ne ovat niin suuri hälymerkki että sen jälkeen voi odottaa mitä tahnsa melkein ko ihmiseltä. On aika tarttua ongelmaan ja tehdä peli nyt selväksi ennenkuin tyttö kiristää muita samoin.

Huolestuttavaa on, ettet sinä tajua mistä tuo toiminta kumpuaa. Se kumpuaa siitä epätoivosta, että vanhemmat ovat pettäneet lapsen niin monella tavalla.

On tekoja joissa on ihan toisarvoista mitä siellä takana on, kaikki rikollinen toiminta ei vaadi mitään selittelujä vaan se tulee katkaista heti. Selittelyjä ja korjaamisia tehdään sitten kyllä, kun toiminta on loppu.  Näin murhissa, kiristyksissä ja muissa vakavemmissa toiminnoissa. Käytös poikki ensin. Seuraukset sitten, Tämä on se järjestys. Sitten vasta setvitellään. Muutenhan tapahtuu vaan pahempaa ja pahempaa.

Vierailija
570/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön pitäisi saada MYÖS seuraukset kiristämisenyrityksestään ENNEN anteeksiantoa ja ymmärtämistä ja sopimista. Tämä opettaa tytölle miten muukin yhteiskunta toimii.

Vierailija
571/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee ap karhunpalvelusta olemalla tässä nyt liika löperö. Sinua syyllistämällä ei tytön pidä antaa manipuloida pois vastuustaan asiassa. Asia on tasan tarkkaan näin. Hän manipuloi muuten loputtomiin, helppoahan sinua on syyllistää. Et syyllisty, kiristys on vakavampaa.

Vierailija
572/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa on miten moni ei vieläkään tajua miten rikollista laatua osoittaa kiristämisyritykset tytöllä- ne ovat niin suuri hälymerkki että sen jälkeen voi odottaa mitä tahnsa melkein ko ihmiseltä. On aika tarttua ongelmaan ja tehdä peli nyt selväksi ennenkuin tyttö kiristää muita samoin.

Huolestuttavaa on, ettet sinä tajua mistä tuo toiminta kumpuaa. Se kumpuaa siitä epätoivosta, että vanhemmat ovat pettäneet lapsen niin monella tavalla.

On tekoja joissa on ihan toisarvoista mitä siellä takana on, kaikki rikollinen toiminta ei vaadi mitään selittelujä vaan se tulee katkaista heti. Selittelyjä ja korjaamisia tehdään sitten kyllä, kun toiminta on loppu.  Näin murhissa, kiristyksissä ja muissa vakavemmissa toiminnoissa. Käytös poikki ensin. Seuraukset sitten, Tämä on se järjestys. Sitten vasta setvitellään. Muutenhan tapahtuu vaan pahempaa ja pahempaa.

Just tämän takia käyttäsin poliisin, etenkin ku tyttö asuu jo omillaan. Tämä käytös on saatava loppumaan ensin.

Vierailija
573/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämän takia käyttäsin poliisin, etenkin ku tyttö asuu jo omillaan. Tämä käytös on saatava loppumaan ensin.

Mikä on se rikos, mitä poliisin pitäisi tutkia?

Vierailija
574/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit, että poliisin työtä on tutkia äidin ja tyttären riitoja? Valoja päälle nyt.

Vierailija
575/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on soppansa keittänyt ihan itse. Lasten isä oli siis tiukempi kasvattaja, ja ap "leijonaemona" asettui isää vastaan "puolustamaan lapsiaan". Suurin osa riidoista koski tätä.

Leijonaemo sai sitten alkaa yksin hoitaa ja "puolustaa" lapsiaan, ja meno on täysin rajatonta ja kohtuutonta, sekä äidin että tyttären osalta.

Isä oli _tiukempi kasvattaja_? Isä käytti kuritusväkivaltaa. Tiedätkö että se on rikos?

Vierailija
576/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös olen kauhistuneena ja pahoilla mielin seurannut miten paljon vihamielisyyttä ketjussa on teini-ikäisiä tyttäriä kohtaan. Osa kommenteista on niin pahoja, että ne on ilmeisesti poistettu. Sivulla 19 (?) oli jossain vaiheessa kommentti, jossa sanottiin, että teinitytöt ovat itse piruja tms. Kommentti oli saanut 27 ylänuolta ja 6 alanuolta!

Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että ketju tuo minulle mieleen 70-luvun äidit ketjun, jossa tyttäret kertovat kaltoinkohtelustaan. Ehkä saman ikäpolven ihmiset, jotka nyt täällä kertovat miten hirveitä heidän tyttärensä ovat. Omena ei sittenkään ole kauas puusta pudonnut?

70-luvun äidit -ketju on täynnä tytärten valitusta, kuinka äiti ei edes myönnä tapahtuneita asioita tai syyttävät niistä tytärtä. Tämä ketju auttaa ymmärtämään, että samanlaisia äitejä on edelleen ja he saavat vain kannustusta palstalaisilta.

Vierailija
577/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit, että poliisin työtä on tutkia äidin ja tyttären riitoja? Valoja päälle nyt.

Kyllä kasvattamisessa voi käyttää rikoksen ollessa kyseessä poliisiakin apuna. Se on ennaltaehkäisevää. Ja toimii useimmin. Nuori joka ei kuuntele vanhempaansa kuuntelee kyllä viranomaista. Ja tässähän ON kiristyksenyritys joka ON jo rikollista. Pohditte sitten poliisin kanssa nostatko ilmon. Tai voithan tehdä ilmon ja toivoa sovittelua.

Vierailija
578/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvattamisessa voi käyttää rikoksen ollessa kyseessä poliisiakin apuna. Se on ennaltaehkäisevää. Ja toimii useimmin. Nuori joka ei kuuntele vanhempaansa kuuntelee kyllä viranomaista. Ja tässähän ON kiristyksenyritys joka ON jo rikollista. Pohditte sitten poliisin kanssa nostatko ilmon. Tai voithan tehdä ilmon ja toivoa sovittelua.

Et vastannut kysymykseen, mikä on rikos mitä poliisin pitäisi tutkia. Ja ei, poliisin työtä ei ole kasvattaa kenenkään aikuisia lapsia.

Missä oli kiristysyritys? Tyttö ei ole kiristänyt mitään. Äiti sen sijaan uhkaili tyttöä tallenteella.

Vierailija
579/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vastannut kysymykseen, mikä on rikos mitä poliisin pitäisi tutkia. Ja ei, poliisin työtä ei ole kasvattaa kenenkään aikuisia lapsia.

Missä oli kiristysyritys? Tyttö ei ole kiristänyt mitään. Äiti sen sijaan uhkaili tyttöä tallenteella.

Ellet osaa lukea toistan: Kiristyksenyrityskin on jo rikos.

Vierailija
580/633 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku jonka mielestä tyttö kiristää äitiä kertoa, miten? Tyttö ei ole vaatinut rahaa vastineeksi mistään nauhoista. Hän on syyttänyt äitiä, kenties aiheellisesti, toistuvista raivareista ja laittanut äidilleen nauhoitetun raivarin muistuttaakseen, ettei keksi syytöstä päästään.

Hän ei ole vaatinut nauhaan vedoten rahaa, vaam syyttänyt äitiään sen sijaan kaltoinkohtelusta. Äiti sen sijaan että kävisi asiaa läpi tyttären kanssa, itkee omasta puolestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi