Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme
Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...
Kommentit (633)
Nauhoittaminen on ilkeää, mutta tyttö vielä nuori. Et voi kieltääkään tapahtunutta. Yritä vaikka sanoa, että olit rikki tapahtuneesta, ja että olisit itse tarvinnut tukea. Näinhän se usein on. Voi olla, että lapsi ymmärtää vasta myöhemmin. t. kohtalotoveri
Kyllä olisi ollut kamalaa, jos äiti olisi huutanut tuolla tavalla. Varmasti tytärtä on pelottanut tuollainen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vissi ero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuinen lapsi ei saisi jakaa kokemuksiaan perheestään muiden kanssa? Ei lapsen, aikuisesta lapsesta puhumattakaan tarvitse olla mitenkään lojaali vanhemmalleen ihan sama miten vanhempi lastaan kohtelee. Kyllähän tekin varmasti luette ja peukutatte täällä ketjuja missä aikuiset lapset avautuvat vanhempiensa vahingollisesta käytöksestä.
Äitinikin aina jaksoi hokea miten kamala lapsi olen, kun jaan perheen sisäisiä asioita ulkopuolisille. Ilman vertaistukea en olisi selvinnyt siitä menosta lainkaan.
Muistitko kiristää muistelmillasi myös rahaa kuten aloittajan tytär?
Opettele lukemaan. Missään kohtaa tekstissä ei mainittu että nauhoitetta ole käytetty kiristämiseen.
Ihmettelen myös miksi äitiä koko nauhoite ahdistaa. Jos se ei sisällä mitään muuta kuin loppuunpalaneen ihmisen itkua ja kiukuttelua niin mitä sitten?
Pyydetään rahaa äidiltä ja kun ei tipu niin tullaan ihan muuten vain maininneeksi pari vuotta vanhasta nauhoitteesta.
Ei mikään pulmunen tyttärenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi ollut kamalaa, jos äiti olisi huutanut tuolla tavalla. Varmasti tytärtä on pelottanut tuollainen käytös.
Luuletko että tytär oli pelkkä viaton sivustakatsoja?
Oma tytär sai kesken ajon raivarin kun ei ostettu parin sadan vaatetta hänelle. Huusi ja riehui takapenkillä, potki kuskin istuinta ja repi selkänojaa. Tuossa tilanteessa todellakin palaa käpy myös vanhemmalta. Tuollaisen jälkimainingin kuvaaminen olisi päättynyt julkiseen selkäsaunaan ja mielelläni olisin kärsinyt seuraukset ja tytär muistanut ikänsä miten persnahkaa karvasteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit että riitelitte työn kanssa paljon kun hän oli teini. Pysyitkö silloin itse asiallisena ja aikuisen roolissa, vai riitelittekö kuin kaksi teiniä keskenään?
Joskus on, niinhän nämä teiniaikuisetkin tekevät toistensa kanssa? Osaatko itse edes sanoa mitään vai oletko vain sairaan ilkeä? Älä tule tuomitsemaan.
Ei aikuinen voi alentua teinin tasolle vaikka kuinka provosoitaisiin. Se on osa vanhemmuutta ja kasvatusta, että aikuinen pysyy asiallisena vaikka teini alkaisi riehua.
Kyllä se on pohja sunkin kaivolla, onneksesi sitä vain ei ole tullut vastaan. Vielä.
Aika monen kaivon pohja ei ole tullut vastaan. Ap:n on. Ap:n kannattaisi miettiä hänellä on matalampi kaivo? Ei ihme että perhe jättää hänet.
Hyi hitto millaisia sosiopaattilapsia teillä oikein on?
Me äitini kanssa riideltiin aina välillä todella kovaäänisesti. Vika oli molemmissa, osattiin kumpikin iskeä toistemme arkoihin paikkoihin kun oltiin vihaisia. Ei olisi silti tullut koskaan mieleenikään nauhoittaa noita riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että ei tarvi ottaa enää koskaan yhteyttä jos muille soittaa sitä nauhoitetta. Tuollaisia asioita ei vaan jaeta muiden kanssa ellei sitten halua todella katkaista välejä. Tytöllä on lista päässä ja hänen sietäisi mennä hoitoon.
Ihan on äidin omaa syytä jos käytös ei kestä päivänvaloa. Hän tuskin olisi huutanut tyttärelleen samalla tavalla muiden ihmisten kuulleen julkisella paikalla, vaan teki sen autossa kuvitellen ettei koskaan jäisi siitä kiinni. Ja nyt sitten niittää sitä mitä kylvää.
Mitä jos äiti olisi nauhoittanut tyttären käytöstä?
Kannattaa kuvata teinin raivokohtaukset ja näyttää sen kavereille ne. Se on ihan ok.
Teini-ikään kuuluu raivoamiset, mutta äidin raivoamiset ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Me äitini kanssa riideltiin aina välillä todella kovaäänisesti. Vika oli molemmissa, osattiin kumpikin iskeä toistemme arkoihin paikkoihin kun oltiin vihaisia. Ei olisi silti tullut koskaan mieleenikään nauhoittaa noita riitoja.
Kyllä raivoava äiti on sosiopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiopatiaan liittyy kyllä paljon muutakin kun huutaminen, oletko itse täydellisen tyyni kun sietoraja ylittyy? Ei mitään kiukun ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta?
Nuorilla vaikuttaa olevan yleistä nauhoittaa salaa puhelimella. Oma aikuinen tyttäreni nauhoittaa minun puheitani ja saa suurta iloa siitä että voi nolata minut hänen mielestä hassuissa tilanteissa siis esim. kerran siivosin hänen huoneessa ja puhdistin hänen yöpöydältä purkkaa jonka hän oli siihen liimannut niin tytät puhelimella kuvasi siivouksen ja lähetti kaverilleen ja saivat hyvät naurut. Tuntuu kurjalta olla pilkan kohde kun kaikkeni olen koittanut hänen eteen tehdä ja annan myös edelleen rahaa vaikka hän on töissä opiskelun ohella ja kohta myös muuttaa omaan asuntoon. Itse kärsin aikoinaan köyhänä opiskelijana niin tuntuisi olla julmalta antamatta yhtään rahaa kun tuet ei hänellä tule riittämään edes vuokran maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Kun riideltiin 15-v:n kanssa, hänellä alkoi nenäverenvuoto itkiessä (ollut jatkuva vaiva, jota tutkittu ja hoidettu esim polttamalla verisuonia). Kun itse itkiessä huomasi verenvuodon, alkoi voitonriemuisena kuvata surkealla naamalla, lopettaessaan virnuili mulle.. väkivaltaa tilanteessa ei ollut, mutta eiköhän videointinsa ole myös silloisten kavereiden vanhempien tiedossa.. ja mulla kiva maine :(
Tunteetonta käytöstä tytöltä... mielestäni on huono juttu se että lapset käyttävät nyt älylaitteita vallankäytön välineinä tämä pitäisi opettaa lapsille, kotiasioita ei pidä levitellä muualle. Ne ovat yksityisiä.
Meillä teini nauhoittaa huvikseen usein keskusteluja enkä sitä ensin huomannut kun hänellä on muutenkin aina puhelin kädessä mutta nyt kun tiedän hänen nauhoittavan niin sanon jo heti keskustelun alussa kun nostaa puhelinta kuvaus asentoon että älä viitsi nauhoittaa.
Hei ap. Tytölläsi saattaa olla päihdeongelma, jos noita rahankiristyksiä alkaa tulla enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin just.. vaikka lapsi olisi loppuajan p*rseillyt ja sitten kun äiti romahtaa sen paineen alla niin siitä tehdään sitten joku iso juttu. Missä äidin tuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiopatiaan liittyy kyllä paljon muutakin kun huutaminen, oletko itse täydellisen tyyni kun sietoraja ylittyy? Ei mitään kiukun ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta?
En ikinä raivoa vaikka olenkin vihainen. Meillä kotona vanhemmat eivät koskaan huutaneet ja jatkan samaa linjaa. Asiat voi sanoa napakasti huutamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just.. vaikka lapsi olisi loppuajan p*rseillyt ja sitten kun äiti romahtaa sen paineen alla niin siitä tehdään sitten joku iso juttu. Missä äidin tuki?
Aloituksesta sai kuvan, että sitä raivoamista on ollut aika paljon eikä vain yksi romahdus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini nauhoittaa huvikseen usein keskusteluja enkä sitä ensin huomannut kun hänellä on muutenkin aina puhelin kädessä mutta nyt kun tiedän hänen nauhoittavan niin sanon jo heti keskustelun alussa kun nostaa puhelinta kuvaus asentoon että älä viitsi nauhoittaa.
Ja millä perustelet, että teinilläsi on vielä oikeus älypuhelimen käyttöön? Kunnon kuri ja seuraamukset teineille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että ei tarvi ottaa enää koskaan yhteyttä jos muille soittaa sitä nauhoitetta. Tuollaisia asioita ei vaan jaeta muiden kanssa ellei sitten halua todella katkaista välejä. Tytöllä on lista päässä ja hänen sietäisi mennä hoitoon.
Ihan on äidin omaa syytä jos käytös ei kestä päivänvaloa. Hän tuskin olisi huutanut tyttärelleen samalla tavalla muiden ihmisten kuulleen julkisella paikalla, vaan teki sen autossa kuvitellen ettei koskaan jäisi siitä kiinni. Ja nyt sitten niittää sitä mitä kylvää.
Mitä jos äiti olisi nauhoittanut tyttären käytöstä?
Kannattaa kuvata teinin raivokohtaukset ja näyttää sen kavereille ne. Se on ihan ok.
Teini-ikään kuuluu raivoamiset, mutta äidin raivoamiset ei ole normaalia.
Tämä on käsittämätöntä, että jotkut vanhemmat vertailevat omaa ja nuorten käytöstä yksyhteen. Ihan kuin voisi edellyttää samoja asioita suhtautumisessa ja vastuussa. Teini, joka harjoittelee tunnetaitoja ja rajoja, on kehityksellisesti hieman eri paikassa, kuin perheellinen aikuinen ihminen. Kokemuksiltaan.
Miten tämä ei ole itsestäänselvää. Vieläpä kun vanhempien itse pitäisi olla esimerkkinä tunteiden ja ristiriitojen käsittelyssä, antaa kypsää mallia vastuullisesta käytöksestä. Niin ei, osoitellaan vain muita. Annetaan epäkypsä malli ja ihmetellään, kun lapset ei parempia taitoja itsestään opi, jo nuorena tietenkin. Taitoja, joita nelikymppiset eivät itse omaa. Muiden kunnioitustakin opitaan esimerkin avulla.
Heillähän se kasvatusvastuu on, itse valittu. Ei siinä nuorten kanssa kinata vertaisten tai ystävien kanssa, roolit ja vastuu eroavat merkittävästi. Ja on turha olettaa, että täysi-ikäistyessä tilanne muuttuu ilman ohjausta sormia napsauttamalla. Ap voisi edelleen näyttää nuorelle aikuiselle esimerkkiä maailmassa toimimisesta, muiden huomioimisesta ja ystävällisyydestä. Muttei edelleenkään pysty, vaan rupeaa hysterisoimaan.
Kys. nuori on aivan selvästi ollut pitkään emotionaalisesti turvaton, ei luota aikuisiin. Varmaan ihan syystä. Kehittänyt omia selviytymiskeinoja, tärkeintä turvata oma selusta, koska kokee etteivät muut pidä puolia. On yksin tunnetasolla ja huolehtii vain itsestään. Ei se ole tietenkään optimaalinen tilanne, ja vielä on mahdollista oppia muiden arvostamiseen. Mutta sitä on ensin saatava kokea, jotta ymmärtää sen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että tytär oli pelkkä viaton sivustakatsoja?
Oma tytär sai kesken ajon raivarin kun ei ostettu parin sadan vaatetta hänelle. Huusi ja riehui takapenkillä, potki kuskin istuinta ja repi selkänojaa. Tuossa tilanteessa todellakin palaa käpy myös vanhemmalta. Tuollaisen jälkimainingin kuvaaminen olisi päättynyt julkiseen selkäsaunaan ja mielelläni olisin kärsinyt seuraukset ja tytär muistanut ikänsä miten persnahkaa karvasteli.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten hoidit tilanteen? Kuulostaa ihan hirveältä käytökseltä.
Onko teillä myös samanlaiset odotukset ja vaatimukset perheen molempia lapsia kohtaan? Yleensähän mammat paapoo poikiaan ja tytöiltä vaaditaan enemmän.