Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme
Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...
Kommentit (633)
Kuulostaa tutulta. Kun riideltiin 15-v:n kanssa, hänellä alkoi nenäverenvuoto itkiessä (ollut jatkuva vaiva, jota tutkittu ja hoidettu esim polttamalla verisuonia). Kun itse itkiessä huomasi verenvuodon, alkoi voitonriemuisena kuvata surkealla naamalla, lopettaessaan virnuili mulle.. väkivaltaa tilanteessa ei ollut, mutta eiköhän videointinsa ole myös silloisten kavereiden vanhempien tiedossa.. ja mulla kiva maine :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että ei tarvi ottaa enää koskaan yhteyttä jos muille soittaa sitä nauhoitetta. Tuollaisia asioita ei vaan jaeta muiden kanssa ellei sitten halua todella katkaista välejä. Tytöllä on lista päässä ja hänen sietäisi mennä hoitoon.
Ihan on äidin omaa syytä jos käytös ei kestä päivänvaloa. Hän tuskin olisi huutanut tyttärelleen samalla tavalla muiden ihmisten kuulleen julkisella paikalla, vaan teki sen autossa kuvitellen ettei koskaan jäisi siitä kiinni. Ja nyt sitten niittää sitä mitä kylvää.
Mitä jos äiti olisi nauhoittanut tyttären käytöstä?
Voisiko joku nyt selittää oikein selkeästi, että miten tytär KIRISTÄÄ äitiään nauhalla? On pyytänyt rahaa. On esittänyt äidilleen nauhoitteen vanhasta riidasta (eri yhteydessä kuin rahan pyytäminen?). Miten nämä yhdistyvät toisiinsa? Onko siis sanonut että postaa nauhoitteen ulikselle jos äippä ei anna rahaa vai miten kiristää? Kuulostaa nyt että äitiä vaan hiertää oma käytöksensä...
Vierailija kirjoitti:
Tyttö teki oikein. Riitely on törkeää.
Niin on. Mä en kanssa siedä yhtään jos joku on eri mieltä tai väittää vastaan. Törkeää käytöstä sellainen.
Surullista miten vihaatte tyttöjänne 😥
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Kun riideltiin 15-v:n kanssa, hänellä alkoi nenäverenvuoto itkiessä (ollut jatkuva vaiva, jota tutkittu ja hoidettu esim polttamalla verisuonia). Kun itse itkiessä huomasi verenvuodon, alkoi voitonriemuisena kuvata surkealla naamalla, lopettaessaan virnuili mulle.. väkivaltaa tilanteessa ei ollut, mutta eiköhän videointinsa ole myös silloisten kavereiden vanhempien tiedossa.. ja mulla kiva maine :(
Miksi riitelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että ei tarvi ottaa enää koskaan yhteyttä jos muille soittaa sitä nauhoitetta. Tuollaisia asioita ei vaan jaeta muiden kanssa ellei sitten halua todella katkaista välejä. Tytöllä on lista päässä ja hänen sietäisi mennä hoitoon.
Ihan on äidin omaa syytä jos käytös ei kestä päivänvaloa. Hän tuskin olisi huutanut tyttärelleen samalla tavalla muiden ihmisten kuulleen julkisella paikalla, vaan teki sen autossa kuvitellen ettei koskaan jäisi siitä kiinni. Ja nyt sitten niittää sitä mitä kylvää.
Kannattaa kuvata teinin raivokohtaukset ja näyttää sen kavereille ne. Se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Voihan hän nauhoittaa, jos haluaa.
Sairasta touhua. Meilläkin se on tyttö jonka kanssa on draamaa, pojan kanssa paljon helpompaa.
Opettele jakamaan teksti.
Ei tuollasta jaksa lukia kokonaan... mies syyllistää sinua, sinä syyllistät miestäsi ja jäkä jäkä jäkä.
Pistä nuo nauhotukset jakoon niin voidaan toimia tuomarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja kommentteja, kun aikuisen huonolle käytökselle löytyy muka HYVÄ PERUSTE. Ei. Aikuisem huonolle käytökselle ei ole koskaan perusteltua syytä. Kukaan tai mikään ulkopuolinen ei ole vastuussa sinun käytöksestäsi. Sinä ihan itse päätät, mitä sanot ja miten toimit. Olette aika kamalia ihmisiä, jos koette, että on ihan normaalia ja perusteltua vetää kilareita.
Kilarit eivät ole ok, mutta ei ole myöskään ok tyttäreltä ajaa eron takia lujilla ole äitiään niin pahasti nurkkaan, että äiti murtuu. Sen sijaan että tytär katsoisi peiliin ja miettisi, miksi äiti sai niin hirveät kilarit, hän päättää uhriutua ja käyttää äidin romahdusta tätä vastaan. Minusta tässä ei ole todellakaan hyvää perustettä tyttärenkään käytökselle.
Saattaa johtua vain kypsymättömyydestä. Empatiakyky on melko vajavainen monilla teineillä.
Sä huutelet tyttären empatiakyvyn perään sen jälkeen kun hän on kahdesti joutunut kohtaamaan hylkäämiskokemuksen omilta vanhemmiltaan? Ensin isän puolelta, sitten äidin. Tytärhän oli jo katkaissut yhteydenpidon äitiinsä turvattomuuteen vedoten ja nyt jostain syystä äidille tulikin hätä kun ei saanut lastaan kiinni. Vaikka kuinka suututtaa niin lapselle ei sanota sellaisia asioita että en jaksa sinua enkä halua sinua enää elämääni.
Ap myöns jo ajat sit et tää on provo.
Onkohan ap myös tuo täydellisten teinien äiti 🤔
Vissi ero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuinen lapsi ei saisi jakaa kokemuksiaan perheestään muiden kanssa? Ei lapsen, aikuisesta lapsesta puhumattakaan tarvitse olla mitenkään lojaali vanhemmalleen ihan sama miten vanhempi lastaan kohtelee. Kyllähän tekin varmasti luette ja peukutatte täällä ketjuja missä aikuiset lapset avautuvat vanhempiensa vahingollisesta käytöksestä.
Äitinikin aina jaksoi hokea miten kamala lapsi olen, kun jaan perheen sisäisiä asioita ulkopuolisille. Ilman vertaistukea en olisi selvinnyt siitä menosta lainkaan.
Muistitko kiristää muistelmillasi myös rahaa kuten aloittajan tytär?
Opettele lukemaan. Missään kohtaa tekstissä ei mainittu että nauhoitetta ole käytetty kiristämiseen.
Ihmettelen myös miksi äitiä koko nauhoite ahdistaa. Jos se ei sisällä mitään muuta kuin loppuunpalaneen ihmisen itkua ja kiukuttelua niin mitä sitten?
Aikuinen tytär, vanha riita, jossa käämit menneet puolin ja toisin, so what? Miten ihmeessä ja millä perusteella koittaa äitiään kiristää? Meinaako tyttö ottaa yhteyttä sossuun, että hänet pitää ottaa huostaan? Eikö hän ole jo yli ikäinen siihen? Nyt äiti koitat vaan kovettaa itsesi ja seuraavan kerran, kun aikuinen tytär alkaa vouhottaa em nauhasta, sanot vaan, että "elämä on" ja parempi kun ollaan yhteydessä sitten kun tytärkin kykenee käyttäytymään kuten aikuinen nainen. Sitten välit viileiksi siihen asti, kunnes tytärtä on elämä tarpeeksi opettanut. Jos sinulla on mahdollista niin hakeudu johonkin juttelemaan, että itse selviät tuosta traumaattisesta välikohtauksesta, koska kauheaa se on ollut sinullekin. Voimia.
Kukas ne lapset on kasvattanut?
En yhtään ihmettele, että mies otti toisen naisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut vastauksia, mutta kommentoin näin jonkun tyttärenä.
Tyttösi tekee lähtökohtaisesti väärin, ja vaikuttaa aika tunnekylmältä.
Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.
Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapahtumasta kuin kahdenkeskisestä riidasta pitää ottaa tallenne?
Ehkä tämä on ikäkysymys koska olen 34v ja tuntuu ihan käsittämättömältä ajatukselta nauhoittaa riitoja perheenjäsenen kanssa. Ja oikeasti myös tosi ahdistava ajatus - mihin nämä tallenteet voivat päätyä jos puhelin katoaa, pöllitään, kopioidaan tms? Eikö edes omassa kotona voi olla rauhassa ilman tallentavia kameroita?
Minä ajattelin ihan samaa. Tosin olen jo 50-vuotias, niin ehkä tosiaan ikäkysymys. Ensimmäisenä tuli mieleen että tyttärellä on jotain todella pahasti vinksallaan, jos tulee mieleen äänittää riitoja perheenjäsenen kanssa ja sitten vielä säilyttänyt niitä kaksi vuotta! Miksi on säilyttänyt? Että voi käyttää omaa äitiään vastaan sopivassa välissä? Todella kieroutunutta minusta. Mutta ehkä tuo on ok nuorempien mielestä, jotka ovat eläneet koko ikänsä älypuhelimien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on v mäinen kakara sulla, tee rikosilmoitus.
Kotirauhan suojaamassa tilassa (esim. autossa) saa äänittää omaksi kuultavaksi tarkoitettuja keskusteluja ilman että kertoo siitä äänitettäville.
No niih, joku tietäjä taas paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on v mäinen kakara sulla, tee rikosilmoitus.
Kotirauhan suojaamassa tilassa (esim. autossa) saa äänittää omaksi kuultavaksi tarkoitettuja keskusteluja ilman että kertoo siitä äänitettäville.
Tämä. Nauhoittaa saa, levittää ei saa.
minä en usko että saa nauhoittaa. Siksihän se sexi-Axelikin tuomittiin, kun kuvasi salaa petihommia eikä ollut kertonut kotikamerastaan kumppaneille mitään. Tämä oli Axelin oma koti, mutta ei se mitenkään tekoa oikeuttanut silti. Ja jos sinulla on valvontakamera, sekin pitää selkeästi merkitä. Eli ilman toisen lupaa ei käsittääkseni saa salanauhoittaa puhettakaan.
Keskustelun saa nauhoittaa ilman lupaa, mutta sen levittäminen on kiellettyä.
https://www.minilex.fi/q/yksityiskeskustelun-%C3%A4%C3%A4nitt%C3%A4minen
Tytär ei ole uhannut julkaista tallennetta. Ap sen sijaan on kertonut perheensä asioita vauvapalstalla.
Anonyymina voi kertoa tällaisella palstalla ihan mitä vaan. Vaikka lämpimikseen.
Olisi aika katsoa omaa käytöstä. Lapsellasi on siihen joku syy, että nauhoitti riidan. Haluaisitko vain olla kuin et olisi ikinä huutanut mitään loukkaavaa lapsellesi? Sekin saattaa olla lapsellesi loukkaavaa.