Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastoystävällinen ruokavalio

Vierailija
12.08.2023 |

Sain eilen jonkinlaisen ilmastoherätyksen kuunnellessani radiosta, kuinka vakaumuksellinen ilmastoaktiivi oli herännyt miettimään sitä millaista ruokaa tämä itse söi huolimatta siitä, että tiedosti tämän ympäristövaikutukset.
Mitä sinä ilmastotietoinen ihminen syöt ja mitä et ostoskoriisi kerää?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tiedossa, että keskimääräinen kasvisruokavalio on ekologisempi kuin seka-.

Tämäkin on niitä aiheita, mitkä kerää satamäärin trolleja ja faktojen kieltäjiä, jos edes keskustelua sallitaan.

Vierailija
2/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruoka pitäisi ostaa? Mikä ostoskori? Kunnon ympäristönsuojelija syö vain lähiruokaa ja kasvattaa itse omat potut ja porkkanat, kerää marjat ja sienet, metsästä riistaa ja kalastaa. Ei tule pakkausjätettäkään. Kova tavoite, osittain mahdollinen kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vegaanisesti, pyrin ostamaan lähellä tuotettua. Kasvatamme itse herukoita, karviaisia, omenoita ja päärynöitä, lisäksi ostamme mustikoita ja puolukoita, joilla korvaan tuontihedelmät. Avokadoa syön vain muutaman kerran vuodessa. Paheeni on viininjuonti, siinä on tuoreen tutkimuksen mukaan pienin hiilijalanjälki hanapakkauksilla, joten usein ostan sellaisen pilaantumisenkin uhalla.

Vierailija
4/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen itse sekasyöjä niin olen myös faktojen ystävä. Ja fakta on että kasvispohjainen kausilähiruoka on ilmastolle paras vaihtoehto. 

Vierailija
5/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Näyttää siltä, että kasvisten syömistä on lisättävä. Entä soija? Olen vähän... pimennossa tämän kasvisruokavalion kanssa ja mietin mistä proteiinia saa ja tuo soija tulee mieleen, mutta onko se ilmastoystävällistä ruokaa sekään?

Kysyn ihan tosissani näitä, koska en ole juuri asiaa miettinyt ruokailun kannalta. Tässä kohtaa olisi varmaan trendikästä pyytää anteeksi. (vitsi kai...)

Vierailija
6/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaiken minkä ostan, ruokaa ei mene hukkaan.

Tämä on ilmastotekoni.

Vierailija
7/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se edellinen sekasyöjä täällä taas. Kasvispohjaista proteiinia saa monesta paikasta.

Kasviperäisiä proteiininlähteitä:

erilaiset pavut.

muut palkokasvit kuten herneet ja linssit.

pähkinät, siemenet ja siemenkasvit kuten kvinoa.

palkokasvivalmisteet kuten tofu, tempeh, härkäpapurouhe ja falafelit.

soijatuotteet kuten soijajogurtti, -maito, -rahka, -suikale, -rouhe.

Vierailija
8/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Näyttää siltä, että kasvisten syömistä on lisättävä. Entä soija? Olen vähän... pimennossa tämän kasvisruokavalion kanssa ja mietin mistä proteiinia saa ja tuo soija tulee mieleen, mutta onko se ilmastoystävällistä ruokaa sekään?

Kysyn ihan tosissani näitä, koska en ole juuri asiaa miettinyt ruokailun kannalta. Tässä kohtaa olisi varmaan trendikästä pyytää anteeksi. (vitsi kai...)

Kotimainen härkäpapu on ekologisesti parempi valinta kuin soija. Sekä valmistuotteina kuten Härkis että kuivattuna papuna. Valmistaminen kuivatuista pavuista vaatii toki suunnitelmallisuutta.

Soijaa syön itse vain tofun muodossa.

Vierailija
9/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa (90%) maailman soijasta menee eläinrehuksi. On ekologista syödä se suoraan eikä kierrättää eläinten ruumiiden kautta. 

Vierailija
10/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin omituisia ihmisiä nämä joille on ongelma jos joku on kasvissyöjä. Itse olen lihansyöjä eikä tulisi mieleenkään kritisoida kenenkään kasvissyöntiä. Kasvissyönti on eettisempää ja ilmastolle parempaa kuin minun ruokavalioni, tunnustan sen ihan suoraan. 

Vierailija
11/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin omituisia ihmisiä nämä joille on ongelma jos joku on kasvissyöjä. Itse olen lihansyöjä eikä tulisi mieleenkään kritisoida kenenkään kasvissyöntiä. Kasvissyönti on eettisempää ja ilmastolle parempaa kuin minun ruokavalioni, tunnustan sen ihan suoraan. 

Ol vegakki. Sehän meni ihan teidän propagandaoppaan mukaan. Aina pitää ensimmäiseksi kieltää olevansa itse vegaani😆

Lässyn lässyn. Syön kaikkea ja ihan liikaa maitotuotteita. Ei se tarkoita että kuvittelen vastoin tiedettä olevani oikeassa kuten sinä. Jos joku ei syö lihaa niin miten se on sinulta tai minulta pois? 

Vierailija
12/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ennustin: trollit ja jankkaajat ovat valloillaan. 

Tää ei ole paras paikka keskustella asiallisesti tästä aiheesta, ap. Mutta ihan rohkea yritys sulta.

Vierailija
13/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ol vegakki. Sehän meni ihan teidän propagandaoppaan mukaan. Aina pitää ensimmäiseksi kieltää olevansa itse vegaani😆

Lässyn lässyn. Syön kaikkea ja ihan liikaa maitotuotteita. Ei se tarkoita että kuvittelen vastoin tiedettä olevani oikeassa kuten sinä. Jos joku ei syö lihaa niin miten se on sinulta tai minulta pois? 

Kyllä. Vegaaniliiton oppaassa myös neuvotaan viimeiseen asti vänkäämään ja kieltämään kaikki.

No kai mä sitten olen vegaani kun on kerran joku opaskin ja niillä on oma liittokin ilmeisesti. Menen nyt kuitenkin laittamaan grillin valmiiksi jotta perhe saa grillikylkeä illalla. 

Vierailija
14/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän jälleen ja lisään ruokavaliooni pähkinät, pavut, herneet sekä linssit enkä soijaakaan tule vierastamaan. Tosin jälkimmäisestä täytyy opetella tekemään ruokaa.

Näyttää olevan joko herkkä aihe tai herkempiä vastaajia/lukijoita. Yleensä noiden nuolien perusteella on osannut johonkin suuntaan mennä, mutta nyt on vähän hankalampaa.

Tiedän, että tulisi olla aallonharjalla ja tietää tästäkin asiasta, mutta päähän ei mahdu montaa asiaa kerrallaan ja tulee keskityttyä turhankin paljon aina yhteen tai muutamaan vain. Yritän tässä parantaa tapojani - ei ole minun asiani miten muut omassa elämässään tekevät, ihan omaani nyt mietin. No, oikeastaan teidän muidenkin; onhan ilmasto yhteinen.

Vierailija
15/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustot ovat kuulemma kaikkein ilmastoepäystävällistä ruokaa ja syönkin niitä aterioilla erityisen paljon.

Vierailija
16/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihansyöjä, mutta yritän kovasti syödä itselleni terveellisemmin ja tulevaisuuden kannalta kestävämmin.

Helppoja juttuja valita kahdesta yhtä hyvästä aina johdonmukaisesti kasvisvaihtoehto. Esim tarjolla feta-pinaatti tai kinkkupiirakka. Ennen menin fiiliksen mukaan, nyt valitsen aina kasviksen.

Jos teen liharuokaa, lisään nykyään kasviksia mukaan niin, että liha on melkeinpä mauste. Näin pienempi lihamäärä ruokkii suuremman porukan. Tyyliin jauhelihakastike sisältää myös vähän soijarouhetta, papuja, chiliä ja paprikaa.

Makaronilaatikkoon mukaan maissia ja tomaattia. Olen vaihtanut tavallisen ruokakerman kaurakermaan, mutta käytän juustoa.

Vältän ruokahävikkiä.

Opettelen yhden toimivan kasvisateriareseptin noin puolen vuoden välein arkiruuaksi. Arkena ei jaksa moettiä muutoksia, mutta pikkuhiljaa tulee parempia tottumuksia. Juusot on paheeni ja ilmastosyntini.

Vierailija
17/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä, mutta yritän kovasti syödä itselleni terveellisemmin ja tulevaisuuden kannalta kestävämmin.

Helppoja juttuja valita kahdesta yhtä hyvästä aina johdonmukaisesti kasvisvaihtoehto. Esim tarjolla feta-pinaatti tai kinkkupiirakka. Ennen menin fiiliksen mukaan, nyt valitsen aina kasviksen.

Jos teen liharuokaa, lisään nykyään kasviksia mukaan niin, että liha on melkeinpä mauste. Näin pienempi lihamäärä ruokkii suuremman porukan. Tyyliin jauhelihakastike sisältää myös vähän soijarouhetta, papuja, chiliä ja paprikaa.

Makaronilaatikkoon mukaan maissia ja tomaattia. Olen vaihtanut tavallisen ruokakerman kaurakermaan, mutta käytän juustoa.

Vältän ruokahävikkiä.

Opettelen yhden toimivan kasvisateriareseptin noin puolen vuoden välein arkiruuaksi. Arkena ei jaksa moettiä muutoksia, mutta pikkuhiljaa tulee parempia tottumuksia. Juusot on paheeni ja ilmastosyntini.

Kiitos selkeästä ja asiallisesta viestistäsi.

Huomaan, että mitkään eläinkunnan tuotteet eivät ole ilmastoystävällisiä. Tulee siis myös juustojen suhteen mietittävää lisää. No, pikkuhiljaa tätä sisäistän ja ruokavaliotani käyn lävitse. Täytyykin opetella käyttämään tuota kaurakermaa. Täytyy myöntää, että en ole sitä edes maistanut. Uusia tuttavuuksia tiedossa siis.

Tänään ihan sattumalta onkin fetapiirakkaa ruoaksi. Eilen oli bataattikeittoa, mutta täytyypä selvittää mistä nekin tulevat - eivät kuulosta kotimaisilta.

Kertomasi ohjenuora olisi minullekin helppo seurattavaksi. Ei tulisi liikaa muutoksia kerralla ja oppisi erilaisia ruokiakin tekemään.

Kiitos vielä kerran.

Vierailija
18/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vältän ruokahävikkiä.

Kiitos selkeästä ja asiallisesta viestistäsi.

Huomaan, että mitkään eläinkunnan tuotteet eivät ole ilmastoystävällisiä. Tulee siis myös juustojen suhteen mietittävää lisää. No, pikkuhiljaa tätä sisäistän ja ruokavaliotani käyn lävitse. Täytyykin opetella käyttämään tuota kaurakermaa. Täytyy myöntää, että en ole sitä edes maistanut. Uusia tuttavuuksia tiedossa siis.

Tänään ihan sattumalta onkin fetapiirakkaa ruoaksi. Eilen oli bataattikeittoa, mutta täytyypä selvittää mistä nekin tulevat - eivät kuulosta kotimaisilta.

Kertomasi ohjenuora olisi minullekin helppo seurattavaksi. Ei tulisi liikaa muutoksia kerralla ja oppisi erilaisia ruokiakin tekemään.

Kiitos vielä kerran.

Bataatin tilalla voi käyttää porkkanaa. Tein itse eilen porkkanakeiton, lisäsin proteiinilisäksi linssejä ja nesteenä käytin keitinvettä ja kaurarasvaa (so. "kaurakermaa").

Tosi helppo ruoka, jos käyttää myös prosessoituja tuotteita, on härkiskiusaus:

Vuokaan perunasipulisekoitusta, kasviksia (herneitä, hemapappia, jotain muuta kasvissekoitusta), rasiallinen härkistä ja purkillinen kaurakermaa. Mausteita maun mukaan, uunissa 200 C noin tunti, kannattaa käännellä välillä.

Härkiksen tilalla voi myös käyttää monia muita kasviproteiineja kuten quornia, tofusuikaleita tms.

eri

Vierailija
19/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The statistics suggest there may be a correlation between veganism and eating disorders. At Schoen Clinic Newbridge, for example, 35 per cent of the young people we treat stated they wanted to follow a vegan, vegetarian or pescatarian diet.

Veganismin ja syömishäiriöiden tiivis suhde on todistettu tutkimuksissa ja varsinkin lääkärit tietävät asian erittäin hyvin.

Onko sama kyselytutkimus tehty myös niiden ihmisten joukossa, jotka eivät ole olleet hoidossa syömishäiriöiden vuoksi?  En menisi vetämään kovin radikaaleja johtopäätöksiä ilman, että tietäisin ylipäätään ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja toiveet - sen jälkeen vasta noisi verrata siihen, että poikkeaako joku tietty ryhmä tästä.

Koska aika monessa muussa tutkimuksessa on todettu, että merkittävä osa  (joissain tutkimusissa jopa yli puolet) nuorista aikuisista yrittää/haluaa/tavoittelee kasvisruokavalioon siirtymistä, tai pitää sitä hyvänä asiana tai jo noudattaa sitä (kasvisruokavalio nyt tässä sisältää sekä vegaanit, vegetaristit että erilaiset pesco/lakto/ovovegetaristit). Eli noihin tutkimuksiin verrattuna Schien Clinicin havainnot ovat ristiriidassa yleisen trendin kanssa, eli syömishäiriöisten joukossa on pienempi osuus kasvisruokavaliota kannattavia kuin normiväestössä?

Vierailija
20/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä (pesco-vegetaristi) teinistä asti. Ruokavalioni ei ole mikään maksimaalisen ympäristöystävällinen, mutta pyrin tekemään valintoja, jotka ovat itselleni sopivan helppoja, enkä luovu kokonaan niistä asioista, mistä oikeasti pidän. Minusta ei olisi puritaaniksi, olen liian herkkusuu siihen. Rakastan esimerkiksi juustoja, ostan niitä silloin, kun haluan herkutella tai laittaa hyvää ruokaa. Mutta arkiruokani pidän niin ilmastoystävällisenä, kuin osaan, enkä esimerkiksi osta juustoa leivän päälle tms.

Ostan sesonkivihanneksia ja suosin aina ensisijaisesti kotimaista, toki ostan välillä myös esim. banaaneja ja talvella ulkomaista paprikaa jne. Käytän paljon kotimaisia viljoja, suosin paikallisia tuottajia. Harrastan kalastusta ja syön viikottain kalaa. Erityisesti ilahdun jos saaliiksi tulee sellaista kalaa, joiden vesistä poistaminen itsessään on ympäristöteko, esim. itämerta rehevöittävät särkikalat. Marjastan ja sienestän, kasvatan pienissä määrin myös itse vihanneksia, hedelmiä ja yrttejä. Harrastan ruoanlaittoa ja tykkään tehdä mahdollisimman paljon ruokaa alusta asti itse.

Kalan lisäksi proteiinia saan mm. tofusta, härkäpaputuotteista, kananmunista, linsseistä ja soijamaidosta. Monet kammoavat soijaa ja kritisoivat sitä, että sitä tuodaan ulkomailta. Soijaakin tuotetaan kuitenkin selvästi suurimmalta osin lihantuotannon rehuksi. Soijamaitoa suosin esim. kauramaidon sijaan lähinnä koska pidän enemmän sen mausta ja soijamaidosta saa proteiinia. Kauramaito olisi varmasti kuitenkin ympäristöystävällisempi valinta. Mutta ehkä tämä on sitä, että ajattelen, ettei kenenkään tarvitse ajatella ruokavaliotaan puritaanisti. Jos vaikka rakastat lihaa, voit syödä sitä vain valituissa hetkissä ja suosia silloin esimerkiksi pientiloilla tuotettua lihaa, riistaa tms. Itselleni punaisesta lihasta oli helppo luopua, koska en ole koskaan pitänyt siitä.

Ja yksi tärkeä juttu itselleni on, että olen todella tarkka ruokahävikistä. Skannaan usein jääkaappia läpi ja pidän huolta siitä, ettei ruokaa pääse pilaantumaan. Suunnittelen ruokalistaa sen mukaan, mitä kaapista jo löytyy ja mitä on menossa vanhaksi. Ja syön aina lautaseni tyhjäksi.

Hyvä nyrkkisääntö ilmastoystävälliseen ruokavalioon kai on, että välttää eläinperäisiä tuotteita (pl. kalat) ja suosii kotimaista. Kannattaa myös tutustua planetaariseen ruokavalioon :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä