Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastoystävällinen ruokavalio

Vierailija
12.08.2023 |

Sain eilen jonkinlaisen ilmastoherätyksen kuunnellessani radiosta, kuinka vakaumuksellinen ilmastoaktiivi oli herännyt miettimään sitä millaista ruokaa tämä itse söi huolimatta siitä, että tiedosti tämän ympäristövaikutukset.
Mitä sinä ilmastotietoinen ihminen syöt ja mitä et ostoskoriisi kerää?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä, mutta yritän kovasti syödä itselleni terveellisemmin ja tulevaisuuden kannalta kestävämmin.

Helppoja juttuja valita kahdesta yhtä hyvästä aina johdonmukaisesti kasvisvaihtoehto. Esim tarjolla feta-pinaatti tai kinkkupiirakka. Ennen menin fiiliksen mukaan, nyt valitsen aina kasviksen.

Jos teen liharuokaa, lisään nykyään kasviksia mukaan niin, että liha on melkeinpä mauste. Näin pienempi lihamäärä ruokkii suuremman porukan. Tyyliin jauhelihakastike sisältää myös vähän soijarouhetta, papuja, chiliä ja paprikaa.

Makaronilaatikkoon mukaan maissia ja tomaattia. Olen vaihtanut tavallisen ruokakerman kaurakermaan, mutta käytän juustoa.

Vältän ruokahävikkiä.

Opettelen yhden toimivan kasvisateriareseptin noin puolen vuoden välein arkiruuaksi. Arkena ei jaksa moettiä muutoksia, mutta pikkuhiljaa tulee parempia tottumuksia. Juusot on paheeni ja ilmastosyntini.

Kiitos selkeästä ja asiallisesta viestistäsi.

Huomaan, että mitkään eläinkunnan tuotteet eivät ole ilmastoystävällisiä. Tulee siis myös juustojen suhteen mietittävää lisää. No, pikkuhiljaa tätä sisäistän ja ruokavaliotani käyn lävitse. Täytyykin opetella käyttämään tuota kaurakermaa. Täytyy myöntää, että en ole sitä edes maistanut. Uusia tuttavuuksia tiedossa siis.

Tänään ihan sattumalta onkin fetapiirakkaa ruoaksi. Eilen oli bataattikeittoa, mutta täytyypä selvittää mistä nekin tulevat - eivät kuulosta kotimaisilta.

Kertomasi ohjenuora olisi minullekin helppo seurattavaksi. Ei tulisi liikaa muutoksia kerralla ja oppisi erilaisia ruokiakin tekemään.

Kiitos vielä kerran.

Olet todella outo. Kiittelet täällä julkisella palstalla ihmisiä kymmeniä kertoja. Olet mielenterveysongelmainen.

Vastaan sinullekin, vaikka et varsinaisesti mitään lisäarvoa ketjuun tuonut.

Huomasitko miten tarkasti ihminen, jota kiitin, oli vastannut kysymykseeni ja käyttänyt siihen omaa aikaansa? Olen ventovieras ihminen ja tämä toinen antoi minulle aikaansa. Joskus vastaavissa tilanteissa sivustaseuraajana mietin miten paljon ihmiset aikaansa antavat ja asioita miettivät, eivätkä he joille on vastattu sitä välttämättä noteeraa millään tavalla. Se pistää silmään, vähän samalla tavalla, kuin tämä sinun kommenttisi.

Niin, olen outo ja mielenterveysongelmainenkin masennuksineni. Ovatko nämä haukkumasanoja sinulle? Sinäkin voisit käyttää aikaasi joskus tehokkaammin, esimerkiksi ajatteluun.

Vierailija
22/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä voi puhua, kun vaan sivuuttaa nuo tahalliset ilkeilyt ja haukkumiset. Hyviäkin vastauksia on ap saanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The statistics suggest there may be a correlation between veganism and eating disorders. At Schoen Clinic Newbridge, for example, 35 per cent of the young people we treat stated they wanted to follow a vegan, vegetarian or pescatarian diet.

Veganismin ja syömishäiriöiden tiivis suhde on todistettu tutkimuksissa ja varsinkin lääkärit tietävät asian erittäin hyvin.

Onko sama kyselytutkimus tehty myös niiden ihmisten joukossa, jotka eivät ole olleet hoidossa syömishäiriöiden vuoksi?  En menisi vetämään kovin radikaaleja johtopäätöksiä ilman, että tietäisin ylipäätään ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja toiveet - sen jälkeen vasta noisi verrata siihen, että poikkeaako joku tietty ryhmä tästä.

Koska aika monessa muussa tutkimuksessa on todettu, että merkittävä osa  (joissain tutkimusissa jopa yli puolet) nuorista aikuisista yrittää/haluaa/tavoittelee kasvisruokavalioon siirtymistä, tai pitää sitä hyvänä asiana tai jo noudattaa sitä (kasvisruokavalio nyt tässä sisältää sekä vegaanit, vegetaristit että erilaiset pesco/lakto/ovovegetaristit). Eli noihin tutkimuksiin verrattuna Schien Clinicin havainnot ovat ristiriidassa yleisen trendin kanssa, eli syömishäiriöisten joukossa on pienempi osuus kasvisruokavaliota kannattavia kuin normiväestössä?

Ei tämä juttu jää tuohon yhteen tutkimukseen. Yhteys on selvä ja terveydenhoidon ammattilaiset jo Suomessakin saavat koulutusta aiheesta.

Olisin mieluummin syömishäiriöinen vegaani kuin häiriötön sekasyöjä, jonka takia nykyinen tehotuotanto jatkaa kärsimyksen aiheuttamista eläimille, ja kirjoitan tämän ihan vakavissani.

eri

Vierailija
24/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiruoka on ilmastoystävällistä koska silloin jää pitkät kuljetusmatkat pois.

Miksi muuten lähiruoka on niin kallista vaikka siinä ruuan kuljetuskustannukset ole juuri mitään? 

Vierailija
25/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka, tietenkin painottaen kotimaisuutta ja kausi tuotantoa.

Soija on aika paha, mutta tunnustan että tulee ostettua sillä se on helppo ja hyvä proteiinin lähde. Myös ulkolaiset hedelmät ovat pieni heikkous.

Onneksi tänä vuonna omenapuu tuottaa hyvin. Luumupuusta ei tule taaskaan mitään.

Marjoja sentään tulee ihan riittämiin.

Vierailija
26/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten lähiruoka on niin kallista vaikka siinä ruuan kuljetuskustannukset ole juuri mitään? 

Tätä minä olen myös ihmetellyt ja sitten maanviljelijät väittää että kauppa rahastaa sillä mutta miksi torilla maksaa perunat yms tuotteet enemmän kuin kaupassa vaikka siinä ei sitä kauppaa ole "vetämässä välissä"? 

Minä kun menen kauppaan niin ostan sen tuotteen mikä on edullisin ja se harvoin on kotimainen ruoka.

Vierailija
27/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät saaneet vähän yuaneja/rupee:ita taskuunsa ja käsketty parantaa itämaisten firmojen kilpailu/dumppauskykyä

Vierailija
28/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasia on trendi ja veganismi on täysin trendissä kulkevaa.

Vierailija
29/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The statistics suggest there may be a correlation between veganism and eating disorders. At Schoen Clinic Newbridge, for example, 35 per cent of the young people we treat stated they wanted to follow a vegan, vegetarian or pescatarian diet.

Veganismin ja syömishäiriöiden tiivis suhde on todistettu tutkimuksissa ja varsinkin lääkärit tietävät asian erittäin hyvin.

Onko sama kyselytutkimus tehty myös niiden ihmisten joukossa, jotka eivät ole olleet hoidossa syömishäiriöiden vuoksi?  En menisi vetämään kovin radikaaleja johtopäätöksiä ilman, että tietäisin ylipäätään ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja toiveet - sen jälkeen vasta noisi verrata siihen, että poikkeaako joku tietty ryhmä tästä.

Koska aika monessa muussa tutkimuksessa on todettu, että merkittävä osa  (joissain tutkimusissa jopa yli puolet) nuorista aikuisista yrittää/haluaa/tavoittelee kasvisruokavalioon siirtymistä, tai pitää sitä hyvänä asiana tai jo noudattaa sitä (kasvisruokavalio nyt tässä sisältää sekä vegaanit, vegetaristit että erilaiset pesco/lakto/ovovegetaristit). Eli noihin tutkimuksiin verrattuna Schien Clinicin havainnot ovat ristiriidassa yleisen trendin kanssa, eli syömishäiriöisten joukossa on pienempi osuus kasvisruokavaliota kannattavia kuin normiväestössä?

Ei tämä juttu jää tuohon yhteen tutkimukseen. Yhteys on selvä ja terveydenhoidon ammattilaiset jo Suomessakin saavat koulutusta aiheesta.

Olisin mieluummin syömishäiriöinen vegaani kuin häiriötön sekasyöjä, jonka takia nykyinen tehotuotanto jatkaa kärsimyksen aiheuttamista eläimille, ja kirjoitan tämän ihan vakavissani.

eri

Mieti tuota sitten kun päätät päiväsi suljetulla osastolla lääketokkurassa.

Minulla on laaja kasvissyöntiin painottuva kaveripiiri eikä kellään ole syömishäiriötä.

Jos on syömishäiriö ja haluaa aina vain olla laihempi ja laihempi niin toki silloin varmasti päätyy kasvislinjalle. Kalorit saa näin helpommin kuriin.

Mutta se, että päättää ryhtyä kasvissyöjäksi ei tee kenestäkään helpommin syömishäiriöista vaan syy-seuraussuhde on toisin päin.

Vierailija
30/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasia on trendi ja veganismi on täysin trendissä kulkevaa.

Ei ole pelkkä trendi, vihreä energia tuotetaan kaikki Kiinassa, jopa länsimaiset firmat kasaavat tuulimyllynsä,akkunsa yms. kiinalaisista komponenteista.

Siitähän tässä ilmastoagendasta on lopulta kyse ja ns."ilmastoystävällinen"(lue:aasialainen) ruokavaljo on myös osa tätä suurempaa kulttuurin ja rodullisen tasapainon mullistusta

Vierailija
31/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä olen myös ihmetellyt ja sitten maanviljelijät väittää että kauppa rahastaa sillä mutta miksi torilla maksaa perunat yms tuotteet enemmän kuin kaupassa vaikka siinä ei sitä kauppaa ole "vetämässä välissä"? 

Minä kun menen kauppaan niin ostan sen tuotteen mikä on edullisin ja se harvoin on kotimainen ruoka.

Maanviljelivjät maksaa veronsa ja suuret firmat myy häviöllä ulkomaisen tuen avulla

Vierailija
32/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelivjät maksaa veronsa ja suuret firmat myy häviöllä ulkomaisen tuen avulla

Eli kuka vetää välistä kun ruokakaupat ei vedä välistä? 

Vierailija
33/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs virasto, joka palauttaa osan saaliistaan vuosittain takaisin :)

Kannattaa muistaa, että suomalaiset pienyrittäjät ja ulkomaisesta tuesta nauttivat suurfirmat ei ole ihan tasa-arvoisia

Vierailija
34/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs virasto, joka palauttaa osan saaliistaan vuosittain takaisin :)

Kannattaa muistaa, että suomalaiset pienyrittäjät ja ulkomaisesta tuesta nauttivat suurfirmat ei ole ihan tasa-arvoisia

Eipä ne verorahat takaisin tule. Liian kova verotus vain syö suomen kilpailukykyä ja tekee palkansaajista köyhiä.

Vierailija
35/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkaroystävällinen ruokakori on erityisesti minun sydäntäni lähellä. Lähiruokaa hankin niin paljon kuin mahdollisista, ensisijaisesti metsästettynä, kalastettuna ja poimittuna, sekä itse kasvatettuna.

Vierailija
36/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 viestiä poistettu eli kolmasosa.

Vierailija
37/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 viestiä poistettu eli kolmasosa.

Oho. Yllättävän asiallista toimintaa ylläpidolta. Nuo poistetut oli pelkkää aapeen haukkumista.

Vierailija
38/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti kaikille:

Kotimaiset ja läheltä saatavat ruuat on ilmastoystävällisintä ruokaa. Pyri ostamaan tuotteita, joista tulee mahdollisimman vähän pakkausjätettä. Eli esim. osta irtoperunoita eikä muovipussiin pakattuja, jos mahdollista. 

Vierailija
39/39 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti kaikille:

Kotimaiset ja läheltä saatavat ruuat on ilmastoystävällisintä ruokaa. Pyri ostamaan tuotteita, joista tulee mahdollisimman vähän pakkausjätettä. Eli esim. osta irtoperunoita eikä muovipussiin pakattuja, jos mahdollista. 

Täähän se oikeasti olisi, lentokoneella tuotujen avokaadojen, soijan yms, sijaan. Aasialaisten dumppauksella Suomenkin markkinat tosin pyörii

Valtaosa  ruuasta tuodaan lentorahdin sijaan meriteitse. Merikuljetusten ympäristövaikutukset ovat huomattavan pieniä. Eli vaikka tuote tulisi kaukaakin, se ei ole välttämättä suuri rasite ympäristölle, kunhan se on tullut laivalla eikä lentokoneella.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008281231.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi