Mitä ajattelet naisesta joka ottaa miehen nimen naimisiin mennessä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi miehen nimeä. Patriarkaalinen jäänne, ei kiitos
Itse en menisi naimisiin naisen kanssa, joka ei olisi valmis käymään avointa keskustelua aiheesta. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään patriarkaatin kanssa, että mulla on jo hautakivi valmiina, jossa sukunimeni lukee, johon on haudattu äitini vanhemmat ja äitini, kaikilla siis sama sukunimi kuten minullakin. Joten olisi todella vaikeaa itseni vaihtaa sukunimeä. Toki keskustelun lopputulos voisi olla myös se, ettei kumpikaan vaihda nimeä, mutta jos tätä keskustelua ei olisi edes valmis käymään, vaan tylysti töksäyttäisi, etten todellakaan ota minkään miehen nimeä, mitä järkeä edes mennä naimisiin, ellei olla niin rakastuneita, että siinä huumassa tottakai haluaa rakkaan miehensä nimen, tai edes harkita tätä vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaahan se nimenomaan on, ett Pirkosta tulee Pertti
Tämän kirjoittaja on täysi sekopää ja on näitä täysin samoja aloituksia sekä kommentteja kirjoitellut tänne vuosikausia.
En ymmärrä mikä ongelma tämä on aloittajalle. Minusta tuntuisi oudolta, jos äidilläni olisi eri sukunimi, kuin meillä tämän lapsilla. Lapsena tämä teki meistä "Heiskasen"-yksikön. Naapurit olivat "Virtasia" jne. Ikiaikainen perinne ja siinä ei ole ollut mitään ongelmaa. Jos joku ei halua vaihtaa nimeään, tämä ei sitä vaihda. Ei näitä pakottamalla olla vaihdettu.
Itse olen ollut parisuhteessa pidemmän aikaa, kuin aloituksen tekijä on tässä maailmassa ollut enkä ole naimisiin mennyt enkä toisen sukunimeä ottanut. Olenko nyt hyvä ihminen, kun en ole naimisissa enkä ole nimeä vaihtanut...
En jaksa tuntea edes sääliä aloittajan tahattoman naisettomuuden vuoksi. Sitä niittää, mitä kylvää.
Arvelisin, että jos vaikkapa Riitu otta Roopen nimen niin silloin Riitu ehkä aikoo ilmoittaa olevansa mies. Tai, on tullut houruksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ottaa. On kiva kun koko perheellä on sama nimi.
Miksi ei naisen nimeä koko perheelle?!?!?
Mä voisin ottaa naisen nimen, jos nimi sattuis olemaan kiva, oma kun on tylsä. Jos tulis erimielisyyttä, niin päätös kivi-sakset-paperilla. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en menisi naimisiin naisen kanssa, joka ei olisi valmis käymään avointa keskustelua aiheesta. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään patriarkaatin kanssa, että mulla on jo hautakivi valmiina, jossa sukunimeni lukee, johon on haudattu äitini vanhemmat ja äitini, kaikilla siis sama sukunimi kuten minullakin. Joten olisi todella vaikeaa itseni vaihtaa sukunimeä. Toki keskustelun lopputulos voisi olla myös se, ettei kumpikaan vaihda nimeä, mutta jos tätä keskustelua ei olisi edes valmis käymään, vaan tylysti töksäyttäisi, etten todellakaan ota minkään miehen nimeä, mitä järkeä edes mennä naimisiin, ellei olla niin rakastuneita, että siinä huumassa tottakai haluaa rakkaan miehensä nimen, tai edes harkita tätä vaihtoehtoa.
No tuota ei kukaan voi voittaa. "Minulla on jo hautakivi valmiina ja siinä on minun nimi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun äitisi ei siis vaihtanut sukunimeään mennessään naimisiin?
Otin mieheni sukunimen. Päästin mieluusti irti väkivaltaisen juopon isän sukunimestä.
Symbolisesti tärkeää itselleni, olen löytänyt vierelleni upean miehen ja lasteni isän, haluan olla yhtä hänen kanssaan sukunimeä myöten.
Suurin osa naisista ottaa. Hauskinta on, että miehet syrjivät naisia ja tyttöjä appiukon nimen kantamisen takia, monissa maissa abortoidaan tytöt tämän takia. Silti heteroakka lapsellisessa kuplassaan pitää tapaa romanttisenahhh. Yhteinen perhehhhh! On se kumma miten yhteinen perhe perustuu aina akan nöyryyttämiseen ja uhrauksiin. Miehet ei nimeä vaihda, jokainen myöntää silloin miten noloa, nöyryyttävää ja hankalaa se on. Siksi tapa on arvottomille rei'ille. Ei miehille. Auta armias jos miesjohtajan nimi olisi Markku Heimonen-Lopez akkansa mukaan.
Tuollainen nainen on arvoton, ihannoi väkivaltaa ja om vähän bim*o, kun ei tajua että tuolla valinnalla alentaa itsensä seksikumppanin omaisuudeksi, miessukujen leluksi ja reiäksi. Esineitähän te olette. Avioituneen akan oikeudet on aina olleet heikommat kuin vapaiden naisten. Mies tekee teistä arvottoman.
Kaiken huipuksi akat sepittää tätä pakkolakiin perustuvaa tapaa vapaudella, vaikka samaan aikaan naisia yritetään pakottaa armeijaan. Miehen sukunimi on PAKKO antaa lapsille valtaosassa maailma, silti akka kiekuu vapautta.
Perheväkivaltaa ei olisi, jos te kanat ette valitsisi. Heteronaisethan on itse vastustaneet omaa äänioikeuttaan, miehet vastusti oikeuttanne valita seksi vielä 1994. Vapaata on tuo teidän pakkolakeihin perustuva sairas suhteenne!
Kaikki naiset ovat heikommassa asemassa nimenvaihdon takia, se heikentää kaikkein naisten nimien arvoa. Jokainen nainen oletetaan nimenvaihtajaksi ja minun sukunimeäni pidetään arvottomana, siinä missä veljilläni se on arvokas. Eikä ole ne tyttösikiötkään valinneet tulleensa syrjityksi kun alennutte appiukon suvun pyllistelijöiksi.
Hauskaa muuten miten te suositte miehiä kaikessa, vaikka samaan aikaan miehet ei tee mitään teidän eteenne. Miehet ei tuomitse tyttöjen poistamista väestöstä, he eivät tuomitse naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, he eivät tuomitse sitä, että heidän sukunimiensä jatkamisen takia naisia syrjitään :D
Voisiko joku akka selittää, miksi vaihdat sen nimesi kun mies kääntää senkin akkoja vastaan? Poikia halutaan koska nimi JATKUU. Ei kukaan arvosta oman nimen suvusta luopujaa.
Ihan samassa asemassa olette kuin erään uskonnon reiät. Ei ihme että miehet vihaa ja kiusaa tuollaisia surkimuksia.
Mun tyttönimeni oli sellainen, että en pitänyt siitä (miehen etunimi). Lisäksi halusin, että koko perheellä on yhteinen sukunimi. Ajattelin myös, että lapselle olisi vaivaannuttavaa eri yhteyksissä sanoa, että äiti on Pentti.
Täälläpäin maailmaa...
Miehelläni on kaksi sukunimeä eli isänsä ja äitinsä ( hän käyttää yleensä pelkästään isänsä sukunimeä)
Minulla on oma, suomalainen sukunimeni
Lapsilla kaksoissukunimet eli isän+ äidin...
Ajattelen että siinä jälleen pönkitetään miehen heikkoa egoa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa muuten miten te suositte miehiä kaikessa, vaikka samaan aikaan miehet ei tee mitään teidän eteenne. Miehet ei tuomitse tyttöjen poistamista väestöstä, he eivät tuomitse naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, he eivät tuomitse sitä, että heidän sukunimiensä jatkamisen takia naisia syrjitään :D
Voisiko joku akka selittää, miksi vaihdat sen nimesi kun mies kääntää senkin akkoja vastaan? Poikia halutaan koska nimi JATKUU. Ei kukaan arvosta oman nimen suvusta luopujaa.
Ihan samassa asemassa olette kuin erään uskonnon reiät. Ei ihme että miehet vihaa ja kiusaa tuollaisia surkimuksia.
Voi kuule meitäkin on, joilla on rinnalla ja vierellä ihan toisenlaiset mihet ja pojat
Pidän vanhanaikaisena.
Itse pidin oman nimeni.
En ymmärrä, varsinkaan jos vetoaa perinteisiin, koska perinteisesti Suomessa nainen pitänyt nimensä (ennen 1900-l).
Tietenkään asia ei mulle kuulu ja sen tiedostan.
Ajattelen että aika outoa haluta aikuisena vaihtaa nimensä. Itselleni sukunimi on osa identiteettiä enkä näe mitään syytä vaihtaa sitä. Ilmeisesti osalle se on yhdentekevä osa elämää.
Naisen kuuluu ottaa miehen sukunimi, koska hän on miehensä omaisuutta.
Että hänen identiteettinsä ja elämäntehtävånsä on olla jonkun vaimo. Amerikkalaista höttöä, mr ja mrs john smith.
Tää on palstan sukunimihullu. No hätä.