Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sähköpyörä?

Vierailija
12.08.2023 |

Kuvittelisin että sellaista on sitten vaikeampi myös huoltaa ja korjata ja enemmän muutenkin hajoavia osia?

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostat merkkiakun, etkä paista sitä päivittäisellä tappiin latauksella, se kestää pyörän iän. Esim Shimanon takuu käytännössä 50 000 km ;-)

Marketin Sipixeillä ja fitnordeilla ehkä vuosittain, eikä vara-akkuja edes löydy mistään.

Vierailija
22/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.

Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.

Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.

Tuo on iso ongelma.

Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.

Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.

Kasasin asennussarjasta etuvetoisen sähköpyörän. Siitä tosiaan meni akku 5 vuoden jälkeen. Yksi sähkäri latoi sinne uudet akut. 30kpl R20 akkuja. Meni "firman piikkiin" niin ei maksanut kuin pullakahvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sähköpyörä kaksi kesää käytössä. Tosi hyvä, koska olen vielä ylipainoinen ja huonokuntoinen. Kaupunkipyöränä huono, koska akku painaa (irroitan sen ja laitan reppuun kun pyörä on parkissa) ja aina pitää puljata niitten lukkojen ja kypärän kanssa. Työmatkoilla ihan ehdoton (6 km suuntaansa, isoja ylämäkiä matkalla).

Hommaa normi polkupyörä. pääset ylipainosta eroon ja kuntokin paranee.

Vierailija
24/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.

Tuo on iso ongelma.

Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.

Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.

Kasasin asennussarjasta etuvetoisen sähköpyörän. Siitä tosiaan meni akku 5 vuoden jälkeen. Yksi sähkäri latoi sinne uudet akut. 30kpl R20 akkuja. Meni "firman piikkiin" niin ei maksanut kuin pullakahvit.

Kaatava (etuveto!) kamikaze, haarukan ja rungon pettäessä. Biltemapyöräkin on järkevämpi.

Vierailija
25/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa länkytystä kuin sähköautojen akkujen kanssa. Akkujen kehitystyöhön on laitettu sen verran miljardeja että ne ovat pikkaisen parempia kuin kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
26/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti-ilmiö. Viimeistään kun akku vanhenee jää varastoon keräämään pölyä. Jos akkuja edes saa ne maksaa 500 euroa. Suuri osa sähköpyörän energiasta menee sen itsensä liikuttamiseen kun ovat niin painavia.

Jos haluaa kuntoilla kannattaa hankkia ihan tavallinen pyörä säätää hyvä ajoasento ja ajella sillä.

Vierailija
27/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sähköpyörä kaksi kesää käytössä. Tosi hyvä, koska olen vielä ylipainoinen ja huonokuntoinen. Kaupunkipyöränä huono, koska akku painaa (irroitan sen ja laitan reppuun kun pyörä on parkissa) ja aina pitää puljata niitten lukkojen ja kypärän kanssa. Työmatkoilla ihan ehdoton (6 km suuntaansa, isoja ylämäkiä matkalla).

Minulla oli hikipyörä 40 vuotta, paino nousi, kunto rapistui. Ajatuskin vitutti jo sohvalla niin. Sähkis muutti kaiken.

Vierailija
28/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut nyt neljä vuotta työmatkat sähköpyörällä ja olen ollut tyytyväinen. Olipa sää mikä vaan, tiedän että työmatkaan menee 20 min. Olisiko pari-kolme kertaa tuullut niin paljon, että hieman hidasti menoa, muuten ei. Hikipäässä ei tarvitse ajaa, joten kulkeminen on siinäkin suhteessa mukavaa, aiemmin jouduin käymään töihin päästyäni suihkussa. Ajan nykyään myös muita matkoja pyörällä, joita ennen sähköpyörää ajoin autolla.

Vierailija
29/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyörät latauksessa ja kohta lähdetään käymään Outlet-kaupassa. Matkaa tulee noin 15 kilsaa suuntaansa. Ulkona on mitä mainioin pyöräilysää.

Vierailija
30/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on iso ongelma.

Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.

Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?

Tavallaan on, samanlaiset kennot niissä on kaikissa ja akkuliike voi ne uusia, ellei itse osaa. Tai ostaa pyörän missä akku on erillinen osa, ts. ei runkoon integroitu ja vanhan tilalle uusi vastaava kiinasta.

Vierailija
31/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Tavallisella pyörällä ajaminen muualla kuin tasamaalla on niin vttumaista hommaa ettei sellaisella viitsi ajaa ja auton ratissa ei taas paljon kaloreita pala.

Vierailija
32/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa länkytystä kuin sähköautojen akkujen kanssa. Akkujen kehitystyöhön on laitettu sen verran miljardeja että ne ovat pikkaisen parempia kuin kymmenen vuotta sitten.

Eivät ole. Nykyisissä sähköpyörän akuissa käytetään vielä täsmälleen samoja 18650-kennoja, kuin 10v sitten. Ero on vaan siinä, että niiden hinnat ovat nyt 50% korkeammalla kuin 5v sitten. Se on sitä kehitystä.

Vierailija
33/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hikipyörä 40 vuotta, paino nousi, kunto rapistui. Ajatuskin vitutti jo sohvalla niin. Sähkis muutti kaiken.

Et sinä hikipyörällä silloin polkenut metriäkään. Ei se paino putoa ja kunto kasva jos se hikipyörä nyhjöttää varastossa. Kaveri osti tonnilla kuntosalitarvikkeita. Ainoa kerta kun ne oli "käytössä" oli se kun kanto ne kellariinsa. Siitä on jo 15 vuotta. Sähköpyörällä sekin liikkuu nyt. Ei auttanut hikilaitteet kun niitä ei käyttänyt. Nyt sillä painoa 150kg ja 1 pumppuleikkaus jo takana.

Vierailija
34/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Tavallisella pyörällä ajaminen muualla kuin tasamaalla on niin vttumaista hommaa ettei sellaisella viitsi ajaa ja auton ratissa ei taas paljon kaloreita pala.

Ei ne kalorit pala jos sähköpyörällä liikkuu. Nimenomaan vihoviimeinen laite jos ylipainosta kärsii. Voihan siinä tietenkin samalla sipsejä syödä kun sähköpyörällä "kuntoa kasvattaa"

Vierailija
35/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä hikipyörällä silloin polkenut metriäkään. Ei se paino putoa ja kunto kasva jos se hikipyörä nyhjöttää varastossa. Kaveri osti tonnilla kuntosalitarvikkeita. Ainoa kerta kun ne oli "käytössä" oli se kun kanto ne kellariinsa. Siitä on jo 15 vuotta. Sähköpyörällä sekin liikkuu nyt. Ei auttanut hikilaitteet kun niitä ei käyttänyt. Nyt sillä painoa 150kg ja 1 pumppuleikkaus jo takana.

Loistavaa, kaverisi liikkuu nyt. Silloinhan sähköpyörä on ollut hänelle loistava hankinta. Sähköpyörä ei yleensä liiku itsestään, sitä pitää polkea, että liikkuu ja tasoja on mistä valita kuinka paljon avustusta haluaa.

Vierailija
36/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoti-ilmiö. Viimeistään kun akku vanhenee jää varastoon keräämään pölyä. Jos akkuja edes saa ne maksaa 500 euroa. Suuri osa sähköpyörän energiasta menee sen itsensä liikuttamiseen kun ovat niin painavia.

Jos haluaa kuntoilla kannattaa hankkia ihan tavallinen pyörä säätää hyvä ajoasento ja ajella sillä.

Eivät jää keräämään pölyä eivätkä maksa, ja vaikka maksaisikin 500e 5v välein on mitätön summa. Sähköpyörä painaa noin 10kg normipyörää enemmän, ei mitään merkitystä.

Jos haluaa kuntoilla kannattaa hankkia kuntopyörä. Jos haluaa oikeasti liikkua pyörällä kannattaa hankkia sähköpyörä. Kaupunkipyörätkin on nykyään sähköisiä ja sen takia niitä myös käytetään.

Vierailija
37/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kalorit pala jos sähköpyörällä liikkuu. Nimenomaan vihoviimeinen laite jos ylipainosta kärsii. Voihan siinä tietenkin samalla sipsejä syödä kun sähköpyörällä "kuntoa kasvattaa"

Palaa paremmin kuin normaalilla pyörällä. Näin se vaan menee.

Vierailija
38/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotta takana sähköpyöräilyä,mittarissa 16000km,ei vielä ole tarvinnut akkua vaihtaa.ketju jatakapakka kerran ja jarrut.pyörä maksoi vuonna 2018 2800euroa helkama merkiltään.olen todella tyytyväinen ostokseeni.ajan läpi vuoden, talvella nastarenkaat.

Vierailija
39/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on iso ongelma.

Kaatava (etuveto!) kamikaze, haarukan ja rungon pettäessä. Biltemapyöräkin on järkevämpi.

Tuo on Bilteman Yosemite Classic 26" naisten malli, johon se on tehty. En kyllä muuta eroa huomaa, kuin Bilteman vastaava aikuisten 28" on vahvemmalla etuhaarukalla. Hyvin tämä on pelannut jo 7 vuotta.

Vierailija
40/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on iso ongelma.

Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.

Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?

Ei kannata ostaa sähköpyörää jossa on runkoon integroitu erikoisakku.

Käyttöiän loputtua uuden akun ostaminen on kallista, 500-1000 euroa.

Parempi vaihtoehto on ostaa pyörä joka on varustettu ns. pulloakulla, pyörän etuputkeen asennetulla standardiakulla, jonka saa ostettua kiinalaisilta jälleenmyyjiltä euroopasta muutamalla satasella.

Esim, Yosepower.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä