Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sähköpyörä?

Vierailija
12.08.2023 |

Kuvittelisin että sellaista on sitten vaikeampi myös huoltaa ja korjata ja enemmän muutenkin hajoavia osia?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sähköpyörä kaksi kesää käytössä. Tosi hyvä, koska olen vielä ylipainoinen ja huonokuntoinen. Kaupunkipyöränä huono, koska akku painaa (irroitan sen ja laitan reppuun kun pyörä on parkissa) ja aina pitää puljata niitten lukkojen ja kypärän kanssa. Työmatkoilla ihan ehdoton (6 km suuntaansa, isoja ylämäkiä matkalla).

Hommaa normi polkupyörä. pääset ylipainosta eroon ja kuntokin paranee.

Minulla oli hikipyörä 40 vuotta, paino nousi, kunto rapistui. Ajatuskin vitutti jo sohvalla niin. Sähkis muutti kaiken.

Et sinä hikipyörällä silloin polkenut metriäkään. Ei se paino putoa ja kunto kasva jos se hikipyörä nyhjöttää varastossa. Kaveri osti tonnilla kuntosalitarvikkeita. Ainoa kerta kun ne oli "käytössä" oli se kun kanto ne kellariinsa. Siitä on jo 15 vuotta. Sähköpyörällä sekin liikkuu nyt. Ei auttanut hikilaitteet kun niitä ei käyttänyt. Nyt sillä painoa 150kg ja 1 pumppuleikkaus jo takana.

Et sitten laingan hiffannut ettäjuuri sitä yritin sanoa! Siis hikipyörä vituttaa niin että sillä ei ajeta. Sähkis kääntää homman nautinnoksi jota haluaa joka päivä. 

Yleisemminkin, on löydettävä liikuntamuoto, josta nauttii, pakkopullat jäävät vähiin loppuvat nopeasti.

Vierailija
42/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.

Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.

Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.

Tuo on iso ongelma.

Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.

Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.

Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.

Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?

Tavallaan on, samanlaiset kennot niissä on kaikissa ja akkuliike voi ne uusia, ellei itse osaa. Tai ostaa pyörän missä akku on erillinen osa, ts. ei runkoon integroitu ja vanhan tilalle uusi vastaava kiinasta.

Ihapaskaa! Merkkiaukkuja ei pommimiehet pysty kennottamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.

Tuo on iso ongelma.

Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.

Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.

Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.

Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?

Tavallaan on, samanlaiset kennot niissä on kaikissa ja akkuliike voi ne uusia, ellei itse osaa. Tai ostaa pyörän missä akku on erillinen osa, ts. ei runkoon integroitu ja vanhan tilalle uusi vastaava kiinasta.

Kiinalaiset akut ne vasta herättävätkin luottamusta, alkaa näitä varastopaloja varmaan olemaan enemmänkin kun ne niiden sähköautotkin jo leimahtelee melkoista tahtia.

Vierailija
44/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa länkytystä kuin sähköautojen akkujen kanssa. Akkujen kehitystyöhön on laitettu sen verran miljardeja että ne ovat pikkaisen parempia kuin kymmenen vuotta sitten.

Akut on käytännössä edelleen litium-ioneita ja ihan samanlaisena pysyneet, ainut kehitysharppaus tuli nicadista li-ioniin.

Vierailija
45/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on iso ongelma.

Hieman oudosti ilmaistu, mutta oletettavasti ole samaa mieltä :-)

Useissa merkkipyörissä akku pitää uudelleen ohjelmoida sopimaan pyörään ja siihen eivät kaikki Ranet pysty.

Vierailija
46/134 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sähköpyörä kaksi kesää käytössä. Tosi hyvä, koska olen vielä ylipainoinen ja huonokuntoinen. Kaupunkipyöränä huono, koska akku painaa (irroitan sen ja laitan reppuun kun pyörä on parkissa) ja aina pitää puljata niitten lukkojen ja kypärän kanssa. Työmatkoilla ihan ehdoton (6 km suuntaansa, isoja ylämäkiä matkalla).

Minulla oli, mutta koska oli liian pahat ylämäet työmatkalla, niin en jaksanut polkea. Nyt sentään käyn pyörällä töissä, kun on se ylämäkiavustus.

Mulla on toiseen suuntaan matkasta noin puolet ylämäkeä ja loput tasaista.

Vierailija
47/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Tavallisella pyörällä ajaminen muualla kuin tasamaalla on niin vttumaista hommaa ettei sellaisella viitsi ajaa ja auton ratissa ei taas paljon kaloreita pala.

Ei ne kalorit pala jos sähköpyörällä liikkuu. Nimenomaan vihoviimeinen laite jos ylipainosta kärsii. Voihan siinä tietenkin samalla sipsejä syödä kun sähköpyörällä "kuntoa kasvattaa"

Miksi niitä kaloreita pitää syödä? Helpompi olla nälillään kuin laihduttaa.

Vierailija
48/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hikipyörä 40 vuotta, paino nousi, kunto rapistui. Ajatuskin vitutti jo sohvalla niin. Sähkis muutti kaiken.

Et sinä hikipyörällä silloin polkenut metriäkään. Ei se paino putoa ja kunto kasva jos se hikipyörä nyhjöttää varastossa. Kaveri osti tonnilla kuntosalitarvikkeita. Ainoa kerta kun ne oli "käytössä" oli se kun kanto ne kellariinsa. Siitä on jo 15 vuotta. Sähköpyörällä sekin liikkuu nyt. Ei auttanut hikilaitteet kun niitä ei käyttänyt. Nyt sillä painoa 150kg ja 1 pumppuleikkaus jo takana.

Loistavaa, kaverisi liikkuu nyt. Silloinhan sähköpyörä on ollut hänelle loistava hankinta. Sähköpyörä ei yleensä liiku itsestään, sitä pitää polkea, että liikkuu ja tasoja on mistä valita kuinka paljon avustusta haluaa.

Kyllä se aika usein liikkuu polkematta. Monessa on kaasukahva, jolloin ei tarvitse polkea lainkaan. Se vaan on sähkömopo, joka pitäisi rekisteröidä.

Vierailija
49/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä tarkoitat kannattavuudella. Rahallista säästöä, lisääntynyttä liikkumista, vähentynyttä autoilua, vähentynyttä julkisilla kulkemista tms.

Jos vain ajat sillä sen, mitä luomupyörälläkin, niin ei sillä mitään säästä. Mutta jos sitten ajat sillä ajoja, joita muuten ajaisit autolla tms., niin silloin voi tullakin säästöä, jos lasket lisääntyneelle ulkoilulle arvoa.

Vierailija
50/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän käytön jos on jotain terveydellisiä rajoitteita ajaa tavallisella, mutta täysin terveillä en tajua. Kautta aikojen on poljeskeltu ja ei tuo nyt mitään ihmeellistä ole päästä polkemalla eteenpäin. Itse tyttären kanssa juuri käytiin 65 km lenkki polkemassa.

Vierailija
51/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa länkytystä kuin sähköautojen akkujen kanssa. Akkujen kehitystyöhön on laitettu sen verran miljardeja että ne ovat pikkaisen parempia kuin kymmenen vuotta sitten.

Eivät ole. Nykyisissä sähköpyörän akuissa käytetään vielä täsmälleen samoja 18650-kennoja, kuin 10v sitten. Ero on vaan siinä, että niiden hinnat ovat nyt 50% korkeammalla kuin 5v sitten. Se on sitä kehitystä.

Oletko vajaa? Ja tiedätkö, että myös sähköautojen, kuten esimerkiksi Teslan akuissa käytetään näitä mainitsemiasi 18650 kennoja?

Vierailija
52/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa, kaverisi liikkuu nyt. Silloinhan sähköpyörä on ollut hänelle loistava hankinta. Sähköpyörä ei yleensä liiku itsestään, sitä pitää polkea, että liikkuu ja tasoja on mistä valita kuinka paljon avustusta haluaa.

Kyllä se aika usein liikkuu polkematta. Monessa on kaasukahva, jolloin ei tarvitse polkea lainkaan. Se vaan on sähkömopo, joka pitäisi rekisteröidä.

Fillarin vauhtia max kulkeva ei ola .

Vierailija
53/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mode, nyt menee jo oudon puolelle! Korjaisin edellisen kommenttini viimeisen sanan viimeisen kirjaimen oikein- ja poistatte!

Vierailija
54/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Freebiket tulleet tänä kesänä Helsinkiin ? Odotin niitä. Eikö kannattanut bisnes?

Vierailija
55/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on iso ongelma.

Sinun viesti on ihan paskaa, itse olen kennottanut useampiakin merkkiakkuja uudelleen. Kuka tahansa, joka osaa pystyy. Siinä on muutama asia, mikä pitää ottaa huomioon. Ensinnäkin uudet kennot tulee ladata etukäteen ennen asennusta, ja toiseksi elektroniikan täytyy pysyä jännitteellisenä koko ajan.

Vierailija
56/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaiskohan se olla etumoottorilla ettei revi ketjuja ja keskiötä? Siis että pyörittää eturengasta meinaan? Ja mun tietääkseni esim. postisessa usein mainostettu pyrkijä EI ole mopo

ja pakkorekisteröitävä, koska kulkee vain sen fillarimaksiminopeuden.Vaikka sitä pystyykin ajamaan myös polkematta.

Vierailija
57/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän käytön jos on jotain terveydellisiä rajoitteita ajaa tavallisella, mutta täysin terveillä en tajua. Kautta aikojen on poljeskeltu ja ei tuo nyt mitään ihmeellistä ole päästä polkemalla eteenpäin. Itse tyttären kanssa juuri käytiin 65 km lenkki polkemassa.

Et kai sitten tajua myöskään terveiden autoilua, mopon ja moottoripyörän ja julkisen liikenteen käyttöä? Autonkin kai pitäisi terveellä olla polkuauto?

Vierailija
58/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetun viestini koko sisältö: siis ole

Vierailija
59/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaiskohan se olla etumoottorilla ettei revi ketjuja ja keskiötä? Siis että pyörittää eturengasta meinaan? Ja mun tietääkseni esim. postisessa usein mainostettu pyrkijä EI ole mopo

ja pakkorekisteröitävä, koska kulkee vain sen fillarimaksiminopeuden.Vaikka sitä pystyykin ajamaan myös polkematta.

Etumoottori on huonoin kaikista. Takanavassakin se on parempi.

Vierailija
60/134 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helkaman unisex-sähköpyörä 8 vuotta, joka toimi ongelmitta tuon 8 vuotta.

Akun kesto hiukan lyheni, mutta edelleen olisi ollut hyvä työmatkapyörä.

Tuo Helkaman pyörä oli tosi mukava, pehmustettu penkki ja sähköavustus teki työmatkoista kevyet ja hauskat.

Nyt se on mökillä varapyöränä ja minulla on uusi miehen netistä ostama sähköpyörä josta tippuu ketjut jatkuvasti.

Sähköpyörälä pääsee pahemmin hikoilematta töihin ja kotimatkalla voi ottaa avustuksen pois ja kuntoilla oikein kunnolla.

On se ihan hyvä ja mukava. Jos pyörä vaan muuten toimii.

Oma kokemukseni on että sähkömoottori ei aiheuta ongelmia, mutta pyörän vaihteet ja ketjut voivat aiheuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän