Tuleeko Kelan työmarkkinatuella toimeen ja miten?
Olen 58-vuotias ja ollut työelämässä lähes 40 vuotta. Olen nyt jäänyt työttömäksi ja työllistyminen tällä iällä on koetusti vaikeaa erityisesti vakituisiin työpaikkoihin. Olen noin vuoden verran tehnyt keikkatöitä kuitenkin niin vähän etten täytä työssäoloehtoa. En kuulu liittoon joten kohtalona on elää työmarkkinatuella joka käsittääkseni on n. 800 euroa josta maksetaan 20 % veroa. En koe olevani "Kela-loinen", ensimmäistä kertaa elämästäni olen TE-toimiston ja Kelan-asiakas. Ja ymmärrän myös työnantajia, en itsekään palkkaisi 60-vuotta lähestyvää työntekijää jos nuorempia työntekijöitä on tarjolla. Mutta miten te jotka olette samassa tilanteessa olette elämän ja talouden järjestäneet? Miten yleensä tulette toimeen päivästä toiseen? Oletteko päässeet työhaastatteluihin ja miten TE-toimisto on teihin suhtautunut -onko ollut fiilis että odotellaan että pääset eläkkeelle?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se väärin että eläkeikä on 67 vuotta mutta työnantajan kiinnostus työntekijään loppuu jos työnhakija on yli 50-vuotias. Jotain mätää systeemissä ja tämä vielä laitetaan työnhakijoiden viaksi.
Se mätä tässä systeemmissä on se, että vain työnantajilla on niitä työpaikkoja ja sen vuoksi polittiset päättäjät eivät osoita sormellakaan heitä kohtaan koska silloin olisi pelko että ne vähäisetkin työpaikat siirtyvät Suomen ulkopuolelle. Siksi päättäjät potkivat mielummin työttömiä.
Miksi poliitikot ja TE-toimistot jatkavat tätä valheellista peliä? Miksi ei vain voisi rehellisesti myöntää että suurimalle osalle ihmisistä oikea eläke-ikä on 60 vuotta ja että työllistyminen on vaikeaa jo 50-kymppisillävaikka olisi hyvä koulutus. Nyt uusi hallitus aloittaa pudotuspelin.
Oikea eläkeikä on suomessa 50v tai jopa 40+v. Työnantajat ei enää suostu palkkaamaan. Eläkeikä pitää laskea 50 vuoteen.
Kelan työmarkkinatuella pärjää erittäin heikosti. Toimeentulotukea joutuu hakemaan mm.vuokran maksuun ja lääkkeisiin. Käytännössä tuolla saa vain ruuan ja jos jotain kallista pitää ostaa niin se on siinä. En pärjäisi ilman puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se väärin että eläkeikä on 67 vuotta mutta työnantajan kiinnostus työntekijään loppuu jos työnhakija on yli 50-vuotias. Jotain mätää systeemissä ja tämä vielä laitetaan työnhakijoiden viaksi.
Se mätä tässä systeemmissä on se, että vain työnantajilla on niitä työpaikkoja ja sen vuoksi polittiset päättäjät eivät osoita sormellakaan heitä kohtaan koska silloin olisi pelko että ne vähäisetkin työpaikat siirtyvät Suomen ulkopuolelle. Siksi päättäjät potkivat mielummin työttömiä.
Miksi poliitikot ja TE-toimistot jatkavat tätä valheellista peliä? Miksi ei vain voisi rehellisesti myöntää että suurimalle osalle ihmisistä oikea eläke-ikä on 60 vuotta ja että työllistyminen on vaikeaa jo 50-kymppisillävaikka olisi hyvä koulutus. Nyt uusi hallitus aloittaa pudotuspelin.
Oikea eläkeikä on suomessa 50v tai jopa 40+v. Työnantajat ei enää suostu palkkaamaan. Eläkeikä pitää laskea 50 vuoteen.
Niinpä, tämä realiteetti on päättäjiltä hukassa.
Ainoa tuloni on työmarkkinatuki 595 euroa kuukaudessa. Olen neljäkymppinen ja joudun asumaan sukulaiseni luona. Tosin ilmaiseksi saan näin asua, mutta se onkin sitten tässä ainoa hyvä puoli. Leikkausten myötä ahdinkoon joutuneita ihmisiä joutuu varmasti yhä enemmän tällaiseen kun omillaan ei vain pysty olemattomien tulojen vuoksi asumaan kun rahat eivät riitä oman asunnon vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tuloni on työmarkkinatuki 595 euroa kuukaudessa. Olen neljäkymppinen ja joudun asumaan sukulaiseni luona. Tosin ilmaiseksi saan näin asua, mutta se onkin sitten tässä ainoa hyvä puoli. Leikkausten myötä ahdinkoon joutuneita ihmisiä joutuu varmasti yhä enemmän tällaiseen kun omillaan ei vain pysty olemattomien tulojen vuoksi asumaan kun rahat eivät riitä oman asunnon vuokraan.
Miksi asut sukulaisen luona? Saisit asumistukea vuokra-asuntoon. Itse en ikinä muuttaisi sukulaisen nurkille asumaan, olkoot kuinka läheinen hyvänsä. Ota selvää mitä tukia saisit jos muuttaisit omaan kotiin. Toki vuokralle, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne. Ei ole varaa vuokra-asuntoon, vuokraan menisi monta sataa työmarkkinatuestakin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa kyllä, että joudun muuttamaan äitini tai jonkun tuntemattoman kanssa saman katon alle tämän suoraan helvetistä saapuneen hallituksen takia. En voisi enää ikinä asua äitini kanssa hänen luonteensa ja unirytminsä takia. Hän on ylihuolehtivainen häslääjä, joka ei kunnioita yksityisyyttäni sitten yhtään.
Huonoa kokemusta samanikäisistä kämppäkavereista on jo. Kahta eri kämppistä kokeilin, molempia vuoden verran, kunnes riitti. Olin molemmat tuntenut jo vuoden tai kaksi ennen yhteisasumista, mutta pieleen meni. Opiskeluista ei tullut enää mitään. Sen typerän kämppiselämän vaikutukset näkyvät edelleen elämässäni..
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa että ei tule enää toimeen, hintojen nousun jälkeen. Ennen hintojen nousua tuli ihan hyvin toimeen. Nyt pitäis jäädä käteen vähintään 700e/kk ja ei, en törsäile. En käy kampaajalla yms, se päälle 500e uppoaa nykyisin helposti ruokaan ja jos ei ois leipäjonoja niin minäkin olisin kuukaudesta 4 päivää syömättä.
Yli 500 euroa on aivan liian paljon kuukaudessa yhden ihmisen ruokaostoksiin vaikka olisi varaakin. Ihan oikeasti, mitä syöt?
Sitä saavat vain orjatöissä olevat. Muut tt-tuella ja leikkauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57-vuotias ja teen keikkatyötä. Terveysongelmien vuoksi en jaksaisi tehdä kokopäivätyötä raskaalla alalla. Saan lisäksi vähän (n. 200 e) asumistukea. En ole TE-asiakas enkä saa työttömyysetuutta. Asumistuki lakkaa uuden hallituksen myötä koska asun omistusasunnossa. Olen päättänyt ilmottautua TE-toimistoon koska asumistuen lakkautus häämöttää. Mutta vaikea uskoa että työtä TE-toimiston kautta saan iän ja terveyden vuoksi mutta saan jonkin verran peruspäivärahaa asumistuen menettämisen "korvaamiseksi". Jatkan kuitenkin osa-aikatyön tekemistä. Tällä pärjään.
Joudut hakemaan kokopäivätyötä, 4 työpaikkaa kuukaudessa, kyllä tuossa iässä joku voi sinut palkatakin jos olet alalla jossa työvoimapula.
Minulle tulee muutaman kk kuluttua 60v täyteen ja te-toimisto ei ole enää pommittanut eikä asettanut uudestaan velvoitetta hakea 4 paikkaa kk:ssa.
Mutta 60 v. ei ole vielä eläke-ikä millään alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kärsi vain omasta typeryydestäsi.
1) ansiosidonnainen EI vaadi LIITTOON kuulumista.
2) vain idiootti jättää halvan vakuutuksen ottamatta, eli ei kuulu työttömyyskassaan.
3) vain idiootti ei säästä ja sijoita pahanpäivän varalle aina palkkatuloistaan (mikset ole saanut puskuria 40 vuodessa kasaan).
Jos olisit joka palkasta sijoittanut vaikka vain 50 €, olisi sinulla nyt puskurina 170 770 € omaisuus. Tämän omaisuuden osinkotuotot voisivat olla hyvinkin nettona 550 €/kk..
Eipä se ansiosidonnainen ikuisuuksia kestä ja lyhenee entisestään uuden hallituksen myötä. Ansiosidonnaisen jälkeen saa saman kuin työttömyyskassaan kuulumaton. Aika harva pystyy säästämään pahan päivän varalle, palkka menee elämiseen ja lainoihin. Toki toivottavaa että ei enää lainoja olisi tuossa iässä.
Kaikki kokopäiväisessä työssä käyvät PYSTYISIVÄT halutessaan säästämään pahan päivän varalle. Jos eivät pysty, kyse on HALUTTOMUUDESTA tehdä niin (menojen priorisointi). Minä olen tässä kuussa sijoittanut viime kuun palkastani 3514,47 €.
Moni saa nettona puolet vähemmän palkkaa kuin sinä sijoitat palkastasi kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule vai mitä luulet suomen hintatasolla joka perustuu 3500 euron mediaaniansioon. 580 euroa on sikailua työttömiä kohtaan kuuluu sarjaa työvoimapula joka on pudasta ttuilua työttömille. 580eurolla lusit kotona etkä tietenkään tee mitään mihin kuluu rahaa ja syöt halvinta vangin ruokaa.
Silti nykyhallitus pitää tuota 580 euron työttömyysetuutta syynä Suomen alamäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asut sukulaisen luona? Saisit asumistukea vuokra-asuntoon. Itse en ikinä muuttaisi sukulaisen nurkille asumaan, olkoot kuinka läheinen hyvänsä. Ota selvää mitä tukia saisit jos muuttaisit omaan kotiin. Toki vuokralle, mutta kuitenkin.
Nyt ei vaan ole muuta vaihtoehtoa. Tämä ei todellakaan ole mikään unelmatilanne, enkä tällaista toivonut. Pakon sanelemaa tämä on.
Näin pärjään. Kalastan, marjastan ja sienestän. Pieni kaupungin viljelypalsta myös. Aika raskasta kyllä välillä nämä. Asun pienessä kaupungissa jossa suhteellisen edullinen vuokra. Saan asumistukea. Vaatteet kirpparilta (paitsi sukat ja alusvaatteet). Halvat mutta mieluiset harrastukset, luonnossa liikkuminen, lukeminen ja TV:n katselu. Sosiaalisia tapaamisia myös kaupungilla kahvikupposen kanssa. Ei autoa.
Etkö saa ansiosidonnaista, kun olet ollut niin kauan töissä?
Itse tipuin työmarkkinatuelle kun firma meni konkurssiin joten työt loppui.
Olen tässä myynyt kylän juopoille pontikkaa ja kotiviiniä. Lisäksi pimeänä tehnyt apuhommia naapureille yms.
Pakko tienata vähintään 500€/kk muita kautta rahaa kuukaudessa että tulee toimeen.
Työmarkkinatuen idea on maksaa laskut mutta ei ruokkia.
Tulee tällä hetkellä mutta ei jatkossa kun poistuu lapsikorotukset, vuokrat nousee ja asumistuki laskee. Veikkaan et 4v sisällä kaduilla on telttakylät.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57-vuotias ja teen keikkatyötä. Terveysongelmien vuoksi en jaksaisi tehdä kokopäivätyötä raskaalla alalla. Saan lisäksi vähän (n. 200 e) asumistukea. En ole TE-asiakas enkä saa työttömyysetuutta. Asumistuki lakkaa uuden hallituksen myötä koska asun omistusasunnossa. Olen päättänyt ilmottautua TE-toimistoon koska asumistuen lakkautus häämöttää. Mutta vaikea uskoa että työtä TE-toimiston kautta saan iän ja terveyden vuoksi mutta saan jonkin verran peruspäivärahaa asumistuen menettämisen "korvaamiseksi". Jatkan kuitenkin osa-aikatyön tekemistä. Tällä pärjään.
Tässä yksi esimerkki hölmöläisen peiton jatkamisesta. Siirrytään vain luukulta toiselle. Ja perälautana toimeentulotuki jota hallitus ei voi poistaa tai joutuu EU:n hampaisiin. Ennen TT-tukea toki pitää tuhlata omaisuutensa jos sitä on. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ja virkailijoiden aikaa kuluu luukulta luukulle -touhussa.
Tulee toimeen jos ei vaadi mitään. Ei sillä ravintolaan mennä eikä matkustella.