Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko Kelan työmarkkinatuella toimeen ja miten?

Vierailija
12.08.2023 |

Olen 58-vuotias ja ollut työelämässä lähes 40 vuotta. Olen nyt jäänyt työttömäksi ja työllistyminen tällä iällä on koetusti vaikeaa erityisesti vakituisiin työpaikkoihin. Olen noin vuoden verran tehnyt keikkatöitä kuitenkin niin vähän etten täytä työssäoloehtoa. En kuulu liittoon joten kohtalona on elää työmarkkinatuella joka käsittääkseni on n. 800 euroa josta maksetaan 20 % veroa. En koe olevani "Kela-loinen", ensimmäistä kertaa elämästäni olen TE-toimiston ja Kelan-asiakas. Ja ymmärrän myös työnantajia, en itsekään palkkaisi 60-vuotta lähestyvää työntekijää jos nuorempia työntekijöitä on tarjolla. Mutta miten te jotka olette samassa tilanteessa olette elämän ja talouden järjestäneet? Miten yleensä tulette toimeen päivästä toiseen? Oletteko päässeet työhaastatteluihin ja miten TE-toimisto on teihin suhtautunut -onko ollut fiilis että odotellaan että pääset eläkkeelle?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se väärin että eläkeikä on 67 vuotta mutta työnantajan kiinnostus työntekijään loppuu jos työnhakija on yli 50-vuotias. Jotain mätää systeemissä ja tämä vielä laitetaan työnhakijoiden viaksi.

Se mätä tässä systeemmissä on se, että vain työnantajilla on niitä työpaikkoja ja sen vuoksi polittiset päättäjät eivät osoita sormellakaan heitä kohtaan koska silloin olisi pelko että ne vähäisetkin työpaikat siirtyvät Suomen ulkopuolelle. Siksi päättäjät potkivat mielummin työttömiä.

Miksi poliitikot ja TE-toimistot jatkavat tätä valheellista peliä? Miksi ei vain voisi rehellisesti myöntää että suurimalle osalle ihmisistä oikea eläke-ikä on 60 vuotta ja että työllistyminen on vaikeaa jo 50-kymppisillävaikka olisi hyvä koulutus. Nyt uusi hallitus aloittaa pudotuspelin.

Vierailija
22/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä voit saada rahaa elämiseen, kun etsit uutta työtä tai koulutusta. Voit saada ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Lisäksi saat erilaisia sosiaalitukia, esim asuntotuen. 

Ei ole mitenkään harvinaista, että tuet kasvavat sinne yhteensä 2000€/ kk. Jopa yli 5000€/kk on suurimmat tuet olleet Suomessa.

Keille jättitukia maksetaan?

Yli 5 000 euron kuukausituet Kelasta ovat harvinaisuus, mutta eivät yksittäistapaus. Iltalehti selvitti, kuka voi saada Kelasta jättitukia ja millä perusteella.

Eniten Kelan etuuksia maksettiin rautavaaralaisille Pohjois-Savoon, keskimäärin 3 601 euroa/asukas.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006360951.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias ja teen keikkatyötä. Terveysongelmien vuoksi en jaksaisi tehdä kokopäivätyötä raskaalla alalla. Saan lisäksi vähän (n. 200 e) asumistukea. En ole TE-asiakas enkä saa työttömyysetuutta. Asumistuki lakkaa uuden hallituksen myötä koska asun omistusasunnossa.  Olen päättänyt ilmottautua TE-toimistoon koska asumistuen lakkautus häämöttää. Mutta vaikea uskoa että työtä TE-toimiston  kautta saan iän ja terveyden vuoksi mutta saan jonkin verran peruspäivärahaa asumistuen menettämisen "korvaamiseksi". Jatkan kuitenkin osa-aikatyön tekemistä. Tällä pärjään.

Joudut hakemaan kokopäivätyötä, 4 työpaikkaa kuukaudessa, kyllä tuossa iässä joku voi sinut palkatakin jos olet alalla jossa työvoimapula.

Minulle tulee muutaman kk kuluttua 60v täyteen ja te-toimisto ei ole enää pommittanut eikä asettanut uudestaan velvoitetta hakea 4 paikkaa kk:ssa.

Vierailija
24/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen veroprosentin saat aivan itse päättää.

Kannattaa tiputtaa sinne 13% seutuun, tyhmää kierrättää rahaa eestaas.

Toistan: työttömyyskorvauksen veroprosenttisi saat valita aivan itse.

Kannattaa optimoida. Jos tiputat liikaa, niin menee loppuvuodesta lisäprosentille.

Vierailija
25/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä voit saada rahaa elämiseen, kun etsit uutta työtä tai koulutusta. Voit saada ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Lisäksi saat erilaisia sosiaalitukia, esim asuntotuen. 

Ei ole mitenkään harvinaista, että tuet kasvavat sinne yhteensä 2000€/ kk. Jopa yli 5000€/kk on suurimmat tuet olleet Suomessa.

Yli 5 000 euron kuukausituet Kelasta ovat harvinaisuus, mutta eivät yksittäistapaus. Iltalehti selvitti, kuka voi saada Kelasta jättitukia ja millä perusteella.

Eniten Kelan etuuksia maksettiin rautavaaralaisille Pohjois-Savoon, keskimäärin 3 601 euroa/asukas.

Kuukaudessako?

Vierailija
26/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mu sukulainen, jo yli 60 vuotias, sai työkkärin kautta työpaikan jossa on niin pitkään nyt kun jää eläkkeelle. Vajaan vuoden kai. Hänen piti hakea joka kuukausi töitä. Olis päässy johonki siivousfirmaankin mutta ei sinne mennyt kun arveli ettei jaksa enää sellasta.

Muistan kun olin työttömänä pienen pätkän 90-luvulla jolloin olin kolmekymppinen. Oli ihan hirveää aikaa, ei niinkään taloudellisesti vaan tekemisen ja elämän sisällön puutteen vuoksi. Eipä tunnu enää samalta lähes kuusikymppisenä, toki talous huolettaa mutta aika kuluu ihan hyvin näinkin.

Vierailija
27/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siis pidä keskittyä pelkästää työttömyystukiin, vaan käyttää koko arsenaali hyväkseen. Onkin esiintynyt lähes ammatimaista tukien hyväksikäyttöä. Jääty niistä kiinnikkin, kun ei ole mennyt ihan lakien mukaan.

Vierailija
28/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukaudessako?

Ei jutusta selviä. Ehkä vuodessa tuo alempi luku.

Vierailija
29/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa että ei tule enää toimeen, hintojen nousun jälkeen. Ennen hintojen nousua tuli ihan hyvin toimeen. Nyt pitäis jäädä käteen vähintään 700e/kk ja ei, en törsäile. En käy kampaajalla yms, se päälle 500e uppoaa nykyisin helposti ruokaan ja jos ei ois leipäjonoja niin minäkin olisin kuukaudesta 4 päivää syömättä.

500 e ruokaan kuussa? Yhdellä.ihmisellä? Mulla menee n. 200, ei enempää olisikaan laittaa.

Vierailija
30/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tämä IL -linkki.  

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Vierailija
31/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kärsi vain omasta typeryydestäsi.

1) ansiosidonnainen EI vaadi LIITTOON kuulumista.

2) vain idiootti jättää halvan vakuutuksen ottamatta, eli ei kuulu työttömyyskassaan.

3) vain idiootti ei säästä ja sijoita pahanpäivän varalle aina palkkatuloistaan (mikset ole saanut puskuria 40 vuodessa kasaan).

Jos olisit joka palkasta sijoittanut vaikka vain 50 €, olisi sinulla nyt puskurina 170 770 € omaisuus. Tämän omaisuuden osinkotuotot voisivat olla hyvinkin nettona 550 €/kk..

Eipä se ansiosidonnainen ikuisuuksia kestä ja lyhenee entisestään uuden hallituksen myötä. Ansiosidonnaisen jälkeen saa saman kuin työttömyyskassaan kuulumaton. Aika harva pystyy säästämään pahan päivän varalle, palkka menee elämiseen ja lainoihin. Toki toivottavaa että ei enää lainoja olisi tuossa iässä.

Vierailija
32/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea palkkatukityötä. Harmi kun työkkäri ei tätä juuri tarjoa.

Vierailija
33/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias ja teen keikkatyötä. Terveysongelmien vuoksi en jaksaisi tehdä kokopäivätyötä raskaalla alalla. Saan lisäksi vähän (n. 200 e) asumistukea. En ole TE-asiakas enkä saa työttömyysetuutta. Asumistuki lakkaa uuden hallituksen myötä koska asun omistusasunnossa.  Olen päättänyt ilmottautua TE-toimistoon koska asumistuen lakkautus häämöttää. Mutta vaikea uskoa että työtä TE-toimiston  kautta saan iän ja terveyden vuoksi mutta saan jonkin verran peruspäivärahaa asumistuen menettämisen "korvaamiseksi". Jatkan kuitenkin osa-aikatyön tekemistä. Tällä pärjään.

Joudut hakemaan kokopäivätyötä, 4 työpaikkaa kuukaudessa, kyllä tuossa iässä joku voi sinut palkatakin jos olet alalla jossa työvoimapula.

Minulle tulee muutaman kk kuluttua 60v täyteen ja te-toimisto ei ole enää pommittanut eikä asettanut uudestaan velvoitetta hakea 4 paikkaa kk:ssa.

Kyllähän työnantaja suhtautuu ihan eri tavalla suoraan työnantajaan yhteyttä ottaneeseen työnhakijaan kuin TE-toimiston kautta tulevaan etenkin alalla jolla on töitä. Toki tämä ehto hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa on farssi. Näyttää työhaluttoman CV aika erilaiselta kuin työtä kuumeisesti hakevan.

Vierailija
34/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kärsi vain omasta typeryydestäsi.

1) ansiosidonnainen EI vaadi LIITTOON kuulumista.

2) vain idiootti jättää halvan vakuutuksen ottamatta, eli ei kuulu työttömyyskassaan.

3) vain idiootti ei säästä ja sijoita pahanpäivän varalle aina palkkatuloistaan (mikset ole saanut puskuria 40 vuodessa kasaan).

Jos olisit joka palkasta sijoittanut vaikka vain 50 €, olisi sinulla nyt puskurina 170 770 € omaisuus. Tämän omaisuuden osinkotuotot voisivat olla hyvinkin nettona 550 €/kk..

Eipä se ansiosidonnainen ikuisuuksia kestä ja lyhenee entisestään uuden hallituksen myötä. Ansiosidonnaisen jälkeen saa saman kuin työttömyyskassaan kuulumaton. Aika harva pystyy säästämään pahan päivän varalle, palkka menee elämiseen ja lainoihin. Toki toivottavaa että ei enää lainoja olisi tuossa iässä.

Kaikki kokopäiväisessä työssä käyvät PYSTYISIVÄT halutessaan säästämään pahan päivän varalle. Jos eivät pysty, kyse on HALUTTOMUUDESTA tehdä niin (menojen priorisointi).  Minä olen tässä kuussa sijoittanut viime kuun palkastani 3514,47 €.

Vierailija
35/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3600€ huom. VUODESSA ei kuukaudessa

Vierailija
36/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta töissä ja ei ole säästöjä vai. Työmarkkinatuella ostaa sen tarvittavan eli ruuan ja hygienia tarvikkeet ja ehkä jonkun paidan joskus. Ruoka on niin kallista nykyään että kannattaa tosiaan miettiä mitä syö. Harrastuksiin ei jää rahaa työmarkkinatuesta. Itse tienaa pikkutöillä lisää rahaa jotta voi olla harrastuksia.

Vierailija
37/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule vai mitä luulet suomen hintatasolla joka perustuu 3500 euron mediaaniansioon. 580 euroa on sikailua työttömiä kohtaan kuuluu sarjaa työvoimapula joka on pudasta ttuilua työttömille. 580eurolla lusit kotona etkä tietenkään tee mitään mihin kuluu rahaa ja syöt halvinta vangin ruokaa.

Vierailija
38/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta töissä ja ei ole säästöjä vai. Työmarkkinatuella ostaa sen tarvittavan eli ruuan ja hygienia tarvikkeet ja ehkä jonkun paidan joskus. Ruoka on niin kallista nykyään että kannattaa tosiaan miettiä mitä syö. Harrastuksiin ei jää rahaa työmarkkinatuesta. Itse tienaa pikkutöillä lisää rahaa jotta voi olla harrastuksia.

70% suomalaisista on alle 500 euroa säästössä.

Vierailija
39/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea palkkatukityötä. Harmi kun työkkäri ei tätä juuri tarjoa.

Koska. Ei. Ole. Töitä.

Vierailija
40/70 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä nykyä se on vaikeaa. Sen vuoksi, että ruuan hinta on noussut niin paljon.

Mulla ainakin käytettäväksi jäävä raha loppuu kolmessa viikossa, eikä mun ostoslistalle kuulu esim. lihatuottet tai kalafileet... 

Ja nyt kun asumistuki leikataan puoleen, niin ei kuule riitä senkään vertaan ruokaan mitä nyt...

Toimeentulotukiluukulla en ole tähän mennessä käynyt, enkä voi mennä tuon leikkauksen jälkeenkään!

Mulla vuokrakin on kalliimpi syyskuusta lähtien... Mutta näillä vuokrankorotuksilla ei ole ollut mitään vaikutusta asumistukeen päin, sillä mulla se tuki on jos se mitä tällaiseen kuin mun kämppä on voi saada.

ORPO VOI MENNÄ TIMBUKTUUN NAUTTIMAAN TEKEMÄÄN SÄÄSTÖTALKOITAAN. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi