Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini lapsuudessa koulujen kesäloma kesti 3kk

Vierailija
11.08.2023 |

On virallinen buumeri vm1946.
Näin ainakin sanoi.
Kesäloma kesti kesä- heinä- ja elokuun.
Tosin koulua oli sitten muuna aikana myös lauantaisin.
Hiihtolomakin oli vissiin pitempi.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se kesti, koska maatalousvaltaisen Suomen perheet tarvitsivat lapsiaan työvoimana kesällä. Myös nykyinen koulujen syysloma on alunperin nimeltään perunannostoloma. Lapset keskeyttivät koulunkäyntinsä, että perunasato saatiin talveksi talteen.

Olen itsekin saanut nauttia pitkistä kesälomista ja koulunkäynnistä lauantaisin. Olin kesät serkkujen luona maatalossa mm. harventamassa sokerijuurikasta, tekemässä heinää jne.

Älä hölötä soopaa, mulla mitää syyslomaa ollu koskaan. Syyskausi alkoi 16-17.8, joululoma 22.12-1.1, hiihtoloma viikolla 8. Kesäloma alkoi toukokuun viimeisellä viikolla.

Ja millähän vuosikymmenellä?

Näin ainakin 1965-1975 syntyneillä. Syysloma tuli joskus ehkä vasta 90-luvulla. Hiihtoloma porrastetuilla viikoilla, mutta pitkään sama järjestys eri puolilla Suomea.

Vierailija
62/64 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu loppui toukokuun viimeisenä päivänä, joka päättäjäispäivä, alkoi taas ensimmäisenä syyskuuta minunkin aikanani. Oli vielä metsän varjoisassa paikassa lunta toukokuussa, vaikka oli 20 astetta lämpöä. Asuimme sisämaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa niitä noin ennen vuotta 1965 syntyneitä, jotka kävivät vain kansakoulun, lopettaen kaiken opiskelun 12-vuotiaana. He eivät opiskelleet päivääkään englantia, ruotsia tai mitään muutakaan kieltä (siis ainakaan siellä kansakoulussa).

Toki, jos omin päin aikuisena jotain sitten opiskelivat.

Mutta tässä oli lähtökohta.

Osa kansasta kävi kansakoulun ja ne joilla oli rahaa ja kiinnostusta, jatkoivat oppikouluun.

Miten joku voi olla noin tietämätön! Minä olen syntynyt 1962 ja aloittanut koulun 1969 Jyväskylässä. Parin vuoden jälkeen siirryin virallisesti peruskouluun. Peruskoulun jälkeen menin lukioon ja sitten yliopistoon.

Oppivelvollisuus laki tuli voimaan 1921 ja se koski 7-13 vuotiaita. Vuonna 1968 oppivelvollisuusikäraja nostettiin 16 vuoteen. Joten kyllä 1950 -luvulla syntyneet ovat pääsääntöisesti käyneet koulua 16 vuotiaiksi asti.

Vierailija
64/64 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tais lauantait olla koulua ja vissiin jossain vaiheessa myös sunnuntait. Sitkö tuli eka se sunnuntai vapaaks ja sit myös lauantai. Ja lomatkin varmaan sen myötä lyheni.

Sunnuntaina ei ole ikinä ollut koulua!

Sunnuntai on aina ollu pyhäpäivä.

Paitsi nykyään, kun kaikki paikat on auki sunnuntaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi