En uskaltanut ottaa pörssisähköä vaan määräaikaisen sopimuksen
Joka on hieman kallis, mutta suht kohtuullinen kuitenkin. Saa nähdä teinkö väärän ratkaisun
Kommentit (54)
Meillä loppui kiinteä 5c/kwh sopimus heinäkuussa. Siirryttiin pörssisähköön. Tosi helppo seurata hintoja. Jos ei ole sähkölämmitystä pörssisähkössä ei ole juurikaan riskiä. Jos taas on sähkölämmitys ja on kiinnostusta ja osaa toimia oikein on mahdollisuus säästää rahaa. Jos esim. talvikuukausien pörssisähköhinta pelottaa, niin joillain firmoilla on pörssisähköön hinnan kiinnitys mahdollisuus. Me esim. on kiinnitetty tammi-helmi-maalikuu hintaan 8,7 c/kwh.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaista ei taida saada tällä hetkellä alle 9 sentin. Kolme kertaa kalliimpi kuin pörssisähkö tällä hetkellä. Ei mitään järkeä ottaa määräaikaista.
Minä otin Helén fiksu -sopimuksen:
8,46 c/kWh, perusmaksu 3,99 €/kk
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kerrostalon asukki ja lämmityskulut tulee taloyhtiön vastikkeesta, niin halvin ratkaisu on yleensä mikä tahansa kuukausimaksuton sopimus. Tämä siksi että se neljä euroakin kuukausimaksuja on helposti kolmasosa koko kulutuksesta.
Sähköyhtiöt vaan ei nyt kuukausimaksuttomia soppareita myy. Mutta muutenkin pienellä kulutuksella on varmasti aika se ja sama, minkälainen soppari sulle tuli.
Ei ole yhtään kuukausimaksutonta sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Hei kuule ap. Pörssisähkön voi vaihtaa kahden viikon irtisanomisilmoituksella!
Määräaikaista et voi vaihtaa.
Jos sähkön hinta nousee, niin luuletko, että silloin saa suht edullisia määräaikaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaista ei taida saada tällä hetkellä alle 9 sentin. Kolme kertaa kalliimpi kuin pörssisähkö tällä hetkellä. Ei mitään järkeä ottaa määräaikaista.
Minä otin Helén fiksu -sopimuksen:
8,46 c/kWh, perusmaksu 3,99 €/kkAp
Mikä järki tässä fiksu-sopimuksessa on kun tuossakin on käyttövaikutus? Eikö ois ollut sama ottaa pörssisähkö? Jos suurin osa sähkönkulutuksestasi osuu niille vuorokauden tunneille, kun sähkön hinta on keskimääräistä korkeampi, perusosan hinta nousee toteutuneen käyttövaikutuksen verran. Ihan kusetusta koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kun kukaan ei tiedä mikä on pörssisähkön hinta ensi talvena, niin määräaikainen soppari on vakaa. Ei tule yllättävän suuria sähkölaskuja vaikkakin pörssisähköllä olisi mahdollisuus päästä halvemmalla.
Omalla kohdalla pörssisähkön päivän keskihinta on huono mittari, koska kulutukseni ajoittuu pääosin niihin päivän kalleimpiin tunteihin.
En oikeen usko tohon, eikö sulla muka ole jääkaappia, mahdollista lämmitystä ym mitkä pyörii 24/7. Se että sun kulutus ajoittuisi päivän kalleimpiin tunteihin ei haittaa koska ne yöllä olevat laitteet kuitenkin laskee sitä päivän keskihintaa. Yleensä jos pörssisähköä käyttää niin että ei varsinaisesti hyödynnä mitään edullisia tunteja, tulee menemään nimenomaan siinä keskihinnan tuntumassa. Ne jotka sitten pyykkää yöllä jne pääsevät alle keskihinnan. Itse olen nyt 9 kk mennyt pörssisähkössä ja nimeomaan myös kulutukseni ajoittuu kalliimmalle tunnille, silti menen ihan pörssisähköhkön keskihinnan tuntumassa joka kuukausi ja syy on tuo minkä jo sanoinkin. Jääkaappi ja kylppärin lattialämmitys päällä 24/7 ja ne laskee keskihintaa.
Kiinteähintainen ollut aina, samalta yhtiöltä, niin kauan kuin olen tässä asunut (n. 30 vuotta).
Enkä vaihda pörssisähköön.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteähintainen ollut aina, samalta yhtiöltä, niin kauan kuin olen tässä asunut (n. 30 vuotta).
Enkä vaihda pörssisähköön.
Sama täällä, mutta viimesyksynä ns pakon edessä tuli siirryttyä pörssisähköön. Nyt en kyllä vaihda takaisin määräaikaiseen ainakaan ennen kun saa johonkin 5 snt hintaan. En tiedä koska sulla tulee sopimuksen vaihto eteen, mutta määräaikaiset on tällä hetkellä ihan ylihinnoiteltuja. Ennen tuolla ei paljon ollut merkitystä, kun pörssisähkö ja määräaikaiset oli samanhintaisia suurinpiirtein. Nytkin esim elokuun osalta pörssisähkö on yli 4 kertaa halvempi.
Määräaikaisen otin , kesä oltiin pörssissä , hermot ei kestänyt . Nyt harmittaa halvat hinnat mutta epävarmuus mitä maksaa milloinkin ei sovi .
Minulle tuli sähköfirmalta joku jatkosopimus tarjous edellisen päätyttyä ja siihen tartuin. Kalliiksi tuli itelläkin n.10c/kWh, mutta on tuuli sähköä ja tukee siis vihreetä siirtymää hyvin. Voin nyt olla levollisin ja hyvin mielin, että olen mukana kehityksen kärjessä. Tosiaan vuokralla asun ja kaukolämpö tulee kämppään. Virtasyöppöjä laitteita ei liiemmin ole ja kuukausi maksut nyt pyörinyt 30e tienoilla. Ja perusmaksu menee luonnollisesti 3,9e.
Pörssisähkö on tällä hetkellä selvästi paras ratkaisu.
Määräaikainen on peli jossa järjestäjä asettaa hinnan niin että voittonsa on melkein varma. Sähkön myyjällä on myös tietoa tulevaisuudesta, toisin kuin taviksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viime syksynä eroamassa puolisostani ja muuttamassa omaan kotiin. Jouduin tekemään sähkösopimuksen marraskuun lopulla, kun pörssisähkön hinta oli ollut tosi korkealla. Samaan aikaan media pelotteli että talvella ei sähkö riitä kaikille ja katkoja on edessä. Minulla ei olusi ollut varaa maksaa 40-70c hintaista pörssisähköä ja tein ein tyhmän virheen ja otin 27c sopimuksen 2 vuodeksi Fortumilta. Kuukautta myöhemmin hinnat tippuivat ja sähköpula peruttiin.
Onneksi sähkölasku huomioitiin elatusmaksuja laskettaessa ja kyllähän mä sen kanssa pärjään, vaikka vi**ttaakin. Sopimuksesta pääsee eroon kuolemalla tai muuttamalla, enkä suunnittele kumpaakaan.
Kiinteä hinta on kiinteä hinta ja määräaikainen on määräaikainen. Kyllä se sopimusta tehdessä pitää tajuta. Jos 27 c/kWh tuntui edulliselta ja kohtuulliselta vajaa vuosi sitten, niin miksei se sitten enää tunnu siltä?
On älytöntä pelätä pörssisähköä siksi, että joku hetkittäinen huippuhinta on vaikka euron/kWh, kun keskihinta kuitenkin pyörii muutamissa senteissä.
Kerrostalo asunnossa jossa ei juuri kulutusta niin tuo ajattelu varmaan toimii, mutta jos on vaikka sähkölämmitys omakotitalossa ja sähköä menee pakkasilla vaikka 200kwh päivässä, ja hinnat pomppaa pitkällä pakkasjaksolla pörssisähkössä tuohon luokkaan kertyy aika nopeasti melkoinen lasku jo viikossa-parissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä loppui kiinteä 5c/kwh sopimus heinäkuussa. Siirryttiin pörssisähköön. Tosi helppo seurata hintoja. Jos ei ole sähkölämmitystä pörssisähkössä ei ole juurikaan riskiä. Jos taas on sähkölämmitys ja on kiinnostusta ja osaa toimia oikein on mahdollisuus säästää rahaa. Jos esim. talvikuukausien pörssisähköhinta pelottaa, niin joillain firmoilla on pörssisähköön hinnan kiinnitys mahdollisuus. Me esim. on kiinnitetty tammi-helmi-maalikuu hintaan 8,7 c/kwh.
Ei sähkölämmityksessä tarvitse "toimia oikein" säästääkseen. Minusta taas nimenomaan sähkölämmitteisessä kannattaa olla pörssisähkö. Jos asuu kerrostalossa ja pieni kulutus, on ihan sama mitä sähkö maksaa. Meillä ei kytätä halpoja tunteja vaan eletään ihan normaalisti. Vesi lämpiää yösähköllä ja määräaikaiseen verrattuna helmikuusta tähän päivään pörssisähkö on ollut naurettavan halpa.
Hei kuule ap. Pörssisähkön voi vaihtaa kahden viikon irtisanomisilmoituksella!
Määräaikaista et voi vaihtaa.