Laskeskelin menoja ja tuloja: minulla ja lapsellani tulee tiukka syksy
Kaikkien laskujen ja vuokran jälkeen meillä jää kuukaudessa 500€ rahaa käyttöön. Sillä pitäisi ostaa ruoka, vaatteet ja maksaa lapsen harrastukset. Tämä budjetti siis näin palkansaajana ja yh-äitinä. Vinkkejä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "kaikki laskut"
Kaikki muut paitsi ruoka, vaatteet ja harrastukset
Ap
Ei vaatteita tarvitse joka kuukausi ostaa.
Äitinä sanon, että lapselle usein joutuu. Pituuskasvun myötä sisävaatteita uusitaan säännöllisesti. Nyt syksyllä sitten vielä ulkohousut ja -takki, kumisaappaat, sisäliikuntaa varten sisälenkkarit. Pitäisi ostaa fleecetakkia, villahaalaria. Onko sopivia pipoja. Aina on jotain sukkia, alushousuja tai sormikkaita ostoslistalla jollei muuta.
Talven tullen taas koko ulkovaatesetti. Hanskoja pitää ostaa yhdessä talvessa vähintään kahdet tai vaihtoehtoisesti yhdet kunnolliset, mutta kalliit. Pk-seudulla myös sadevarusteita saattaa tarvita talvellakin. Villasukkia en osaa neuloa, joten niitäkin on aina ostettava.
Lisään tähän loppuun, että minä en säästövinkkejä kaipaa. Kommentoin vain sitä, kuinka paljon vaateostoja lapsiperheessä kertyy.
Käytännössä vuosittain tarvitsee uusia lapsen vaatevarasto jos on normaalia vauhtia kasvava taaperoikäistä isompi lapsi. Jotkut vaatteet menee pitempäänkin kuin vuoden, esim takit on meillä mennyt yleensä parikin vuotta samat. Haalari on koon suhteen tarkempi. Pipot ei jää pieniksi, niitä tarvitsee ostaa tosi harvoin. Vaatevaraston voi uusia kerralla jolloin se on isompi kertakustannus ja taas pärjää pitkään, tai sit vähän kerrassaan mikä on varmaan se yleisempi tapa.
Eikö tule yhtään huono omatunto tuollaista kerskakulutuksesta? Järjetöntä tavararallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "kaikki laskut"
Ap
Eli mitä? Osamaksuja, luottojen lyhennyksiä, suoratoistopalveluja? Kertoisit, niin voisimme antaa vinkkejä,
Alanvaihto varmaan kannattaa. Esim. myyjäksi pääsee ilman koulutustakin ja palkka nousee.
Kommenteissa puhutaan menojen vähennyksestä, mutta entäs tulojen lisäys?
Onko lapsi sen ikäinen, että voisi olla esim. yhden illan viikossa yksin? Tai löytyisikö hoitaja? Jos pääsisit vaikka vuokrafirman kautta kauppaan töihin, voisit saada esim. 6 h sunnuntaivuorosta 150 e. Ei tarvitsi tehdä kuin yksi vuoro kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sen ikäinen, että voisi olla esim. yhden illan viikossa yksin? Tai löytyisikö hoitaja? Jos pääsisit vaikka vuokrafirman kautta kauppaan töihin, voisit saada esim. 6 h sunnuntaivuorosta 150 e. Ei tarvitsi tehdä kuin yksi vuoro kuussa.
Ja mistäköhän tuollaisia töitä saa, että pääsee pelkästään sunnuntaivuoroja tekemään?
Jostain syystä meidän lähikaupassa ainakin myymäläpäällikkö tekee aina sunnuntai- ja muut pyhäpäivävuorot. Hmmm....
Minkä ikäinen lapsesi on, voiko olla kotona yhden illan vaikka viikosta itsekseen/onko sulla turvaverkostoja, hoitajaa lapselle? Meinaan että puhelinmyyntityötäkin voisi tehdä kotoa iltaisin. Jotenkinhan sitä tulopuolta on kasvatettava, jos rahat ei muuten riitä.
Itse tein aikoinaan 4 kertaa viikossa iltasiivousta yhdellä leipomolla ja neljännen vuoron lauantaisin. Maksoin sillä opintolainan pois. Äiti hoiti lastani. Maksoin äidillenikin vähän palkkaa, vein kahvia ja lapsen ruuat.
Pelottava aloitus. Meitä on kaksi aikuista työtöntä ja käteen jää pakollisten menojen, eli saldon latauksen jälkeen n.1600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Miks ei lähihoitajaksi tai ahtaajaksi illaksi tai pariksi. Niissähän voi käydä kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistäköhän tuollaisia töitä saa, että pääsee pelkästään sunnuntaivuoroja tekemään?
Jostain syystä meidän lähikaupassa ainakin myymäläpäällikkö tekee aina sunnuntai- ja muut pyhäpäivävuorot. Hmmm....
No vuokrafirmalta. Itse tein melkein pelkkiä sunnuntaivuoroja opiskelijana, ei tarvinnut tehdä kuin pari kuukaudessa. Asuin tosin Helsingissä. Kannattaa muuttaa isompaan kaupunkiin.
Ei joka kuukausi tarvitse ostaa uusia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vuokrafirmalta. Itse tein melkein pelkkiä sunnuntaivuoroja opiskelijana, ei tarvinnut tehdä kuin pari kuukaudessa. Asuin tosin Helsingissä. Kannattaa muuttaa isompaan kaupunkiin.
Jees, muutto Helsinkiinhän tunnetusti ratkaisee akuutin rahapulan.
Miten niin tiukka syksy? Tuohan on aivan tavallinen määrä aikuisen ja lapsen menoihin? Itselläni ollut tuo maksimissaan jo vuosia käytössä, samansuuruinen perhe. Lapsen harrastuksista pystyt tinkimään, halvempiakin löytyy. Voitte yhdessä harrastaa lajeja, jotka eivät maksa paljoa tai mitään. Työpaikalta saattaa saada liikunta- ja virikeseteleitä, niillä voit maksaa oman osuutesi esim elokuvissa, uimahallissa, suunnistuksessa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "kaikki laskut"
Ap
Eli mitä? Osamaksuja, luottojen lyhennyksiä, suoratoistopalveluja? Kertoisit, niin voisimme antaa vinkkejä,
Ohis (en ole ap) mutta olen aina ihmetellyt miksei osamaksuja ja lainojen lyhennyksiä saisi pitää laskuina. Tietysti missään toimeentulotuessa niitä ei oteta lukuun, mutta näissä budjetointiketjuissakin ne aina sivuutetaan kuin niitä ei tarvitsisi maksaa ollenkaan.
Itse maksan edelleen vuonna 2014 pakollista remonttia varten otettua lainaa. Osamaksuja on useampia, kun monta kodinkonetta pesukoneesta jääkaappiin meni muutaman viikon välein hajalle, eikä ollut rahaa ostaa kaikkia käteisellä. Tällaista se pienituloisen elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Irtisano palvelut ja vakuutukset
Ja kirkosta eroaminen ennen vuoden vaihtumista jos et koe kirkollisveroja tärkeiksi.
Itse kukin joutuu kiristämään vyötä. Mun on ihan turha haaveilla uusista vaatteista. Ei riitä rahat. Mulla ei ole telkkaria eikä siis maksullisia kanaviakaan, sanomalehteä ei tule. Pakolliset menot: asumisen kulut, puhelin, sähkö, vakuutukset. Autonkotterosta en voi luopua, se on onneksi velaton.
Ruoan hinta on noussut ja se kyllä näkyy.
Näillä mennään. Tsemppiä kaikille kiristyneen taloustilanteen keskellä eläville.
500 euroa kahden hengen ruokaan, vaatteisiin ja lapsen harrastuksiin kuulostaa ihan riittävältä summalta.
Aloitus on taas niin tyypillisen epämääräinen kuten säästövinkkien kyselijöillä aina, että ei nyt huvita lähteä arvailemaan mikä voisi juuri kyseisellä henkilöllä toimia.
Mä olen ollut tiukilla lapsesta lähtien. Aina odotan niitä "parempia aikoja" muttei vaan näytä kuuluvan. Nyt 56-v.
Ajattelet vain nöyränä ja kiitollisena hyvinvointialueiden johtajien verorahoista maksettua 18 000e:n kuukausipalkkaa ja toteat että kyllä tää varmaan ihan oikein menee.
Lasten kamat menee, mutta ei niistäkään kaikki. Jossain vaiheessa alkoi syljettää, kun oli neljät liki käyttämättömät kengät myynnissä hintaan 7 euroa/pari ja joka hiton kyselijä tarjosi niistä vitosta tai jäi vatvomaan, että oisko hyvät vai ei.
Samoin sisävaatteet, vaikka ois siistejä ja nättejä, niin ei vaan meinaa mennä kaupaksi.
En tiedä onko tämä maantieteellinen juttu, että meneekö esim. pk-seudulla kamat helpommin kuin täällä susirajalla.