Laskeskelin menoja ja tuloja: minulla ja lapsellani tulee tiukka syksy
Kaikkien laskujen ja vuokran jälkeen meillä jää kuukaudessa 500€ rahaa käyttöön. Sillä pitäisi ostaa ruoka, vaatteet ja maksaa lapsen harrastukset. Tämä budjetti siis näin palkansaajana ja yh-äitinä. Vinkkejä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Saat toimeentulotukea jos laskut ovat järkeviä kuten sähkö, kotivakuutus, bussikortti, lääkkeet. Jos taas jotain muuta niin sitten täytyy hankkia jotenkin muuten varaa maksaa ne.
Kannattaa kokeilla hakea sitä toimeentulotukea kun emme tiedä mistä laskusi koostuvat.
Jos 500€ jää laskujen jälkeen kouraan, niin ei saa toimeentulotukea. Toimeentulotuki on verojen jälkeen aikalailla tuon verran ja sillä kun on tarkoitus kattaa vielä suurin osa niistä laskuistakin, jotka on siis maksettu jo ennen kuin tuo 500€ jää käteen. Toisekseen 200k€ arvoinen asunto on sellaista omaisuutta, jonka KELA katsonee tarpeelliseksi ensin realisoida.
On ihan ok syödä pähkinöitä koneessa, kunnes omalle lapselle/sisarukselle/vanhemmalle/puolisolle puhkee vakava pähkinäallergia
Itsekin lähtisin kyllä perkaamaan noita "kaikkia laskuja". Mitkä vakuutukset ovat välttämättömiä? Mitä niistä voi kilpailuttaa, miettiä ehtoja uudestaan. Esim. omavastuuta nostamalla voi laskea vakuutusmaksua. Ja vakuuttaa kannattaa vain välttämättömin ja sellainen jota ei ole varaa hankkia uutta. Jos esim. tuntuu, että joutuu vakuuttamaan puhelimen tai polkupyörä, on se liian kallis.
Mitä muita laskuja pyörii? Joka kuukausi toistuvat ja myös harvemmin kannattaa huomioida. Jos budjetin pitäminen tuskastuttaa, niin kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista joutuu sitä tekemään, melko lailla tuloista riippumatta. Jollain harvoilla saattaa kulutustottumukset olemaan luonnostaan pienemmät kuin tulot, mutta uskon, että suurin osa elää "kaikki menee mitä tulee"-mentaliteetilla, olivat tulot sitten 2000e tai 6000e kuukaudessa.
Kokoajanko niitä vaatteita tarvii? Meidän 4 henkisessä perheessä ei tämän vuoden puolella muita vaatteita tartte ostaa, kun yhdelle lapselle uusi talvipuku. Kaikki muut on kunnossa. Viime keväänäkin ostin alesta itselleni ensi talveksi uudet kengät.
No, sit tulee. Elämä on. Sinua vielä tuotaan yh-lisällä ja elareilla, joten et edes joudu itseäsi elättämään. Halusitko jotain neuvoa tilanteeseesi vai onko jokin syy, miksi avaa yhtään, mitä nämä mystiset "laskut" mahtaa sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "kaikki laskut"
Kaikki muut paitsi ruoka, vaatteet ja harrastukset
Ap
Ei vaatteita tarvitse joka kuukausi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat toimeentulotukea jos laskut ovat järkeviä kuten sähkö, kotivakuutus, bussikortti, lääkkeet. Jos taas jotain muuta niin sitten täytyy hankkia jotenkin muuten varaa maksaa ne.
Kannattaa kokeilla hakea sitä toimeentulotukea kun emme tiedä mistä laskusi koostuvat.
Jos 500€ jää laskujen jälkeen kouraan, niin ei saa toimeentulotukea. Toimeentulotuki on verojen jälkeen aikalailla tuon verran ja sillä kun on tarkoitus kattaa vielä suurin osa niistä laskuistakin, jotka on siis maksettu jo ennen kuin tuo 500€ jää käteen. Toisekseen 200k€ arvoinen asunto on sellaista omaisuutta, jonka KELA katsonee tarpeelliseksi ensin realisoida.
Kyllä saa kun on aikuinen JA lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jotain numeroita? Poistaako lapsi myös tarpeen realisoida satojen tuhansien omaisuus ennen toimeentulotuen saamista?
Hanki puoliso jakamaan kustannukset. Nykyään naisparejakin katsotaan ihan hyvällä, jos miehet eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
No, sit tulee. Elämä on. Sinua vielä tuotaan yh-lisällä ja elareilla, joten et edes joudu itseäsi elättämään. Halusitko jotain neuvoa tilanteeseesi vai onko jokin syy, miksi avaa yhtään, mitä nämä mystiset "laskut" mahtaa sisältää?
Syrjivä puheesi on harhaanjohtava. Jokainen saa lapsilisän, ja yh korotus n. 50 e. Elareista ap. Ei maininnut, voivat olla vaikka 150 e. Miksi puhut noin ilkeästi yhtä kansanryhmää kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinhuoltaja, meillä asunto myynnissä. Muutamme sitten vuokralle. Itse en jaksa enää tätä kituutusta siksi asunto myynnissä. Kun se menee kaupaksi, minulla vapautuu rahaa melkein 200.000 eur, suosittelen muillekin asunnon myyntiä, jos on tiukkaa.
Vuokralla asuminen se vasta kallista on . Kymmenessä vuodessa käytät helposti vuokriin ja elämiseen tuon summan ja olet tukien ulkopuolella kunnes tilit tyhjät.
Sitten maksat kallista vuokraa loppu ikäsi edullisen vastikkeen sijaan . Itse kituutin mieluummin työssä ollessa yh äitinä lainan maksun ajan . Nyt lapsi täys ikäinen ja lainat maksettu joten minulla mahdollista auttaa häntä kun tarve kun itsellä asumiskuluna pelkkä vastike eikä tarvitse olla kelan kanssa naimisissa .
Vierailija kirjoitti:
Kokoajanko niitä vaatteita tarvii? Meidän 4 henkisessä perheessä ei tämän vuoden puolella muita vaatteita tartte ostaa, kun yhdelle lapselle uusi talvipuku. Kaikki muut on kunnossa. Viime keväänäkin ostin alesta itselleni ensi talveksi uudet kengät.
Sama täällä, mutta jos on ollut tiukkaa pidempään niin voi olla vähän eri tilanne eikä samanlaisia vaatejemmoja. Toki vaatteet voi saada tosi halvalla jos ei ole turhantarkka.
Nyt kiinnostaisi tietää, mistä ap:n tulot koostuu ja mitkä ovat laskut? Ja onko elatusmaksut kunnossa? Onko asumistuki haettu?
Esim 1500 euroa nettopalkka + lapsilisä +elatusmaksu/tuki tekee jo vähintään 2000 euroa nettotuloja kuussa. Mitä on nämä laskut? Tuskin asuminen vie 1500 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jotain numeroita? Poistaako lapsi myös tarpeen realisoida satojen tuhansien omaisuus ennen toimeentulotuen saamista?
Ei kukaan voi pakottaa ketään realisoimaan omaisuutta. Höpö höpö. Ei vaan hae tukia. Vapaaehtoista on ja lyhytnäköistä, silloinhan nuo rahat menee elämiseen ja kalliisiin vuokriin ja palavat taivaan tuuliin! Jos kallis asunto, ehkä vaihto edullisempaan ja saa vähän taskurahaa? Mutta kannattaako sekään?
Ap voi kysyä lasten harrastuksiin joltain järjestöltä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinhuoltaja, meillä asunto myynnissä. Muutamme sitten vuokralle. Itse en jaksa enää tätä kituutusta siksi asunto myynnissä. Kun se menee kaupaksi, minulla vapautuu rahaa melkein 200.000 eur, suosittelen muillekin asunnon myyntiä, jos on tiukkaa.
Nyt on vaan aivan helevetin huono aika myydä. Varaudu ainakin vuoden myyntiaikaan. Ja normia huonompaan myyntihintaan.
Alkaa ärsyttämään tämä normihinnasta jauhaminen. Asunnoilla ei ole mitään normihintaa. Hinta muodostuu siitä minkä joku suostuu maksamaan, ja mihin hintaan toinen sen myy.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi tietää, mistä ap:n tulot koostuu ja mitkä ovat laskut? Ja onko elatusmaksut kunnossa? Onko asumistuki haettu?
Esim 1500 euroa nettopalkka + lapsilisä +elatusmaksu/tuki tekee jo vähintään 2000 euroa nettotuloja kuussa. Mitä on nämä laskut? Tuskin asuminen vie 1500 euroa kuussa.
Miksi asiallisesta kysymyksestä tulee alapeukkua? Tällä palstalla on usein rahapulaa valittamassa ihmisiä, joilla lasten elatusmaksut on sopimatta ja moni asia miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen se vasta kallista on . Kymmenessä vuodessa käytät helposti vuokriin ja elämiseen tuon summan ja olet tukien ulkopuolella kunnes tilit tyhjät.
Sitten maksat kallista vuokraa loppu ikäsi edullisen vastikkeen sijaan . Itse kituutin mieluummin työssä ollessa yh äitinä lainan maksun ajan . Nyt lapsi täys ikäinen ja lainat maksettu joten minulla mahdollista auttaa häntä kun tarve kun itsellä asumiskuluna pelkkä vastike eikä tarvitse olla kelan kanssa naimisissa .
Miksi oletat kun et tiedä, menemme vuokralle vähäksi aikaa. Ostan seuraavan asunnon kun sopiva löytyy, onko sinulle tämä jokin ongelma.
5lasta ja 400e kuussa käytössä heidän harrastukset/mahdollinen sairastuminen/kaverisynttärit/omat synttärit/vaatteet/kengät..mitä nyt menoja tuleekaan lapsille..käytännössä maksullisia harrastuksia ei ole yhdelläkään, koulussa on ilmaisia kerhoja missä käy. Aika tarkkaan saa välillä pohtia miten on rahaa.
Mihin ap hävisi? Miksi teit aloituksen, mutta et halua keskustella etkä kertoa tilanteesta enempää?
Älä unohda pakollisia kynsi- ja ripsihuoltoja.