Kun tarkoitat, että menet KOTIIN, miten sen sanot?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon kotiin koska puhun ihan oikeaa suomen kieltä, en epäsuomea.
Ja silti sun tekstistä löytyi kielioppivirhe.
Itse asiassa useampi :D
Vierailija kirjoitti:
Kotiin, himaan tai kottiin. Olen junantuoma savolainen Helsingissä ja naimisissa stadilaisen kanssa. Murteet tarttuu muhun HETI.
Eli käytännössä käyttäisin noista mitä vaan, jos hengailisin pienen hetken sopivassa seurassa.
Ne tarttuu! Olen stadilainen ja kun seurustelin aikoinani itäsuomalaisen miehen kanssa, aloin viäntämään mietä ja sietä. Puheeni muuttui sekoitukseksi stadia ja miesie-murretta.
Vierailija kirjoitti:
Tuville... mutta mitäs se tarkoittaa, kun joku sanoo lähtevänsä haneen? Olen tällaisenkin omituisuuden kuullut, vaan jäi kohde epäselväksi.
- ja sivusta huomautus: meillä kotitalous oli köksää. Ei kotsaa, koska se oli päähine ja myöskin koti- merkityksessä.
Se tarkoittaa sitä, että lähtee pois. Usein käytetään negatiivisessa merkityksessä. Esim. kyttiä karkuun lähteminen rikospaikalta tai jonkun käskyttäminen pois paikalta. Tai jos jossain on tylsää, voi tokaista kaverille "lähetään haneen".
Tuville... mutta mitäs se tarkoittaa, kun joku sanoo lähtevänsä haneen? Olen tällaisenkin omituisuuden kuullut, vaan jäi kohde epäselväksi.
- ja sivusta huomautus: meillä kotitalous oli köksää. Ei kotsaa, koska se oli päähine ja myöskin koti- merkityksessä.