Tätäkö on laadukas varhaiskasvatus? Olin lapseni kanssa
Tutustumassa päiväkotiin, jossa lapsi aloittaa ensi viikolla. Lapseni täyttää pian 3.
Ryhmässä on yli 20 lasta ja kolme aikuista. Parilla lapsella ryhmässä oli joku kiukku/itku, mikä sitoi aikuisten resurssia. Lapset näyttivät olevan hyvin omillaan, esimerkiksi iso joukko 3-4-vuotiaita leikki keskenään suljetun oven takana. Leluja revittiin käsistä ja välillä tönittiin. Mielestäni tuon ikäiset tarvitsevat vielä aikuisen ohjausta. Meteli oli myös kova. Ulkona sama homma. Pihalla kerrallaan 40-50 lasta ja aikuiset olivat pääosin juttelemassa keskellä pihaa. Ainoastaan yksi aikuinen ohjasi lapsia leikeissä.
Varmaan lapsi näin hengissä selviää joten kuten, mutta tätäkö se todella on se laadukas varhaiskasvatus? Mielestäni lapset oli ryhmässä todella omillaan ja melu ja lasten suuri määrä tekee ympäristöstä kaoottisen. Valitettavasti joudun omankin lapseni laittamaan tuonne sekaan.
Kommentit (109)
Voisitteko prkl ite hoitaa lapsenne ja vanhempanne niinku ennen vanhaan tehtiin, ei tartte sitte täällä alkaa ulista?
Ukko40 kirjoitti:
Meidän 5v lapsen ryhmässä on tällä hetkellä lto, hoitaja ja vielä joku kolmas, en tiedä mikälie koordinaattori.
Lapsia ryhmässä viisi.
Eikä yhden ainutta s-kakkosta koko kunnassa.Ihan huippupaikka !
Miksi valehtelet? Ei noin pienessä päiväkodissa ole edes Porvoossa kolmea aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko prkl ite hoitaa lapsenne ja vanhempanne niinku ennen vanhaan tehtiin, ei tartte sitte täällä alkaa ulista?
Aika harvalla riittää yhden vanhemman palkka koko perheen ja vielä isovanhempienkin elättämiseen.
1970-luvun loppupuolella olin päiväkodissa, jonka sisätilat olivat ehkä jotain 60m2, jotka oli jaettu nukkumistiloihin, työtilaan (siellä oli ruokailu ja pöydät) sekä saliin. Piha oli sellaiset ehkä sellaiset 15m2. Meitä oli siellä varmaan 20 lasta ja 2 päiväkodin tätiä sekä keittäjä. Meidän lasten vain piti oppia tulemaan itseksemme toimeen toistemme kanssa. Päiväkodin tädit puuttuivat räikeimpiin tapauksiin ja ihan nurkkaan joutui. Yleensä se nurkassaseisomisrangaitus auttoi opettamaan vaikka, että toisia ei tönitä tai lyödä. Sitten kuunenltiin, kun joku tädeistä sanoi, että "toista ei saa koskaan lyödä" ja se uskottiin. ITse keksittiin leikit (päiväkoti oli keskittynyt lasten luovuudeen kehittämiseen, joten meitä kannustettiin itse keksimään touhumme). Päivittäin oli esikouluun verrattavia opintohetkiä. Kaikki meistä muuten osasi lukea ja laskea koulun alkaessa.
En muista koskaan lapsena harmitelleeni sitä, ettei meilä ollut tarpeeksi päiväkodintätejä, kyllä ne kaksi saivat oikein hyvin meidät pidettyä hengissä ja opetuksessa. Opin siellä oikeasti ottamaan toiset huomioon ja tämä taitoni tuli selväksi sitten, kun muutimme toiseen kaupunkiin ja siellä sitten lapsia oli hemmoteltu pienryhmillä. Oli sitten luokka täynnä itsekkäitä lapsia, joilla ei ollut mitään kykyä miettiä asioista toisen näkökulmasta tai nähdä sitä, kaikki oli aina haluamassa olla ensimmäisenä, saada ensimmäisenä (vaikka opettajan tarkistamaan läksyt ja sellaista). Minusta tuntui, että olin joutunut apinalauman keskelle.
Kirjoitan tämä siis siksi, että aina ne asiat, mitkä aikuisesta näyttää huonolta, niin ei sitä ole. Vaikka olisi miten suuret ryhmät, niin enemmän vaikuttaa se millaisia ohjaajia on ja saavatko he pidettyä lapset ohjauksessaan. JA lapset oppivat parhaiten ikätasoisiltaan. Jos on paljon muitakin lapsia ja pitää itse tulla toimeen heidän kanssaan ja opetella miten asiat ratkotaan ilman aikuisen tukea, niin siinä pakostakin sitten oppii tulemaan toimeen ihmisten kanssa ja selvittämään itse kaikki ongelmat.
Omat lapset ovat käyneet päiväkotinsa muualla euroopassa ja siellä lapsia oli 40, ohjaajia 2. Pikkasen hirvitti laittaa lapset sinne, mutta sitten muistin omat kokemukseni päiväkodista ja sanoin lapsilleni, että kaikki menee hyvin. Niin siellä menikin. Toisaalta tätyy sanoa, että tuo maa oli suomea sosiaalisempi, joten lapset tottuu jo imeväisiästä alkean, että ihmisiä on ympärillä paljon ja kaikki tulee juttelemaan ja tutustumaan, joten oppivat jo varhain sosiaalisia taitoja. Tuo päiväkoti oli oikein hyvä lapsillemme. En oikein osaa enää edes ajatella, että miten joku pienryhmä olisi hyvä, että ei sitä aikuista kaikkeen tarvita. Lapset osaavat ohjata myös toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitimme johtoportaalle ulkona keskustelevista aikuisista ja lapset oman onnen nojassa. Juurikin se yksi helmi, joka yritti pitää pakkaa käsissä.
Meidän lapsesta tehtiin lastensuojeluilmoitus. Emme lopettaneet ja tekivät lisää. Loppu ne sitten ku sossu sanoi, että ei ole syytä, lopettakaa. Perhe on jo tehnyt huoli-ilmoituksen ryhmän muista lapsista.
Millä perusteella tekivät lapsestanne ilmoituksia?
Juuri sitä se on. Ja täällä mammat puolustelevat lapsen vientiä päiväkotiin omana vapaapäivinä ja sisaruksen kanssa vanhempainvapaalla ollessa sillä, että päiväkodissa on kavereita ja virikkeitä ja laadukasta varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiittäkää häntä tästäkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sanni_Grahn-Laasonen
Grahn-Laasoselle on myönnetty Suomen Valkoisen Ruusun komentajamerkki.
Sanni on ministeri, ei lastenhoitaja! Raha ratkaisee, mihin sitä halutaan käyttää .
Höpö höpö, kaikki suomalaiset, lisääntykää ja täyttäkää maa!!!
Ei kannata pitää omia vapaapäiviä jos on porsinut. Oma valinta.
Christiiina kirjoitti:
huh huh.
Eikö 20 lasta kohden pitäisi olla ainakin 4 lastenhoitajaa?
Onko tää muuttunut? Aiemmin oli mielestäni yli 3-vuotiaiden ryhmässä mitoitus 1 aikuinen / 7 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun ryhmässä on häiriintynyt lapsi, jolle päiväkoti ja neuvola ovat yrittäneet hakea apua, mutta vanhemmat kieltäytyvät kaikesta yhteistyöstä ja eivät suostu viemään lasta neurotutkimuksiin. Yksi vemmelsääri rikkoo 20 lapsen ja kolmen aikuisen päivän joka päivä.
Aika omituista, ettei voida tehdä mitään.
Kyllä esim.koulussa tehdään kiusatusta lapsesta lasu, kun on niin hymytön.
Ihan kaupunkilaisjärjellä uskoisin, että siitä häiriintyneestä vemmelsäärestä voi tehdä lasun. Sitten vanhempien on turha vastustella tutkimuksiin menoa.
Ettekö te vieläkään ymmärrä, että kun verorahat menee kaikkeen muuhun, niin vanhustenhoito, lastenhoito, koulut, terveydenhoito ja kaikki muu kärsii? Suomeen tulee koko ajan ihmisiä nauttimaan Kelan maksamista tuista ja elävät niillä. Suomi toimii koko maailman sosiaalitoimistona ja omat kansalaiset jää vaille vastetta maksamilleen verorahoille.
Olen itse toiminut töissä lastentarhaopettajana ja sosiaalitoimistossa, joten tiedän mistä puhun. Omaa lasta en veisi päiväkotin, koska tiedän, että he jäisivät siellä heitteille. Se ei ole työntekijöiden vika, vaan systeemin vika ettei ole rahaa ja resursseja.
Oma käsityksen on se, että päiväkodissa on 90% sitä perushoitoa ja 10% sitä varsinaista varhaiskasvatusta, joka kulminoituu johonkin varsinaiseen ohjelmaan, jolla on jokin tavoite (käden ja silmän yhteystyö jne.) Taitaa tuo 90% olla monessa paikassa sitä selvitymistä, että kukaan ei loukkaa. Sellaisesta on vasut kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun ryhmässä on häiriintynyt lapsi, jolle päiväkoti ja neuvola ovat yrittäneet hakea apua, mutta vanhemmat kieltäytyvät kaikesta yhteistyöstä ja eivät suostu viemään lasta neurotutkimuksiin. Yksi vemmelsääri rikkoo 20 lapsen ja kolmen aikuisen päivän joka päivä.
Aika omituista, ettei voida tehdä mitään.
Kyllä esim.koulussa tehdään kiusatusta lapsesta lasu, kun on niin hymytön.
Ihan kaupunkilaisjärjellä uskoisin, että siitä häiriintyneestä vemmelsäärestä voi tehdä lasun. Sitten vanhempien on turha vastustella tutkimuksiin menoa.
Miksi luulet, että lasu tarkoittaa sitä, että lapsi voidaan pakottaa tutkimuksiin?
Päiväkodissa keskitytään nykyään vain pitämään lapset hengissä, ja välillä sekin tekee tiukkaa. Näin sanoi tyttäreni joka on lastenhoitaja. Liikaa lapsia ja liian vähän henkilökuntaa ja meno on kuin eläintarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa keskitytään nykyään vain pitämään lapset hengissä, ja välillä sekin tekee tiukkaa. Näin sanoi tyttäreni joka on lastenhoitaja. Liikaa lapsia ja liian vähän henkilökuntaa ja meno on kuin eläintarhassa.
Ei ole. Eläintarhassa pidetään eläimistä hyvää huolta ja jokaiselle eläimelle on nimetty hoitaja. Päiväkodissa on ihan eri meno.
Minä olin lapseni kanssa tutustumassa, oli noin kaksi ja puoli vuotta. Mentiin pienen ryhmän kanssa saliin jossa oli temppuratoja. Lastentarhanopettaja nauroi ja ilkkui lievästi vammaista lasta joka ei onnistunut kaikessa. Minun kuulteni ja minulle, ajatteli kai että nauraisin mukana. Toinen lastenhoitaja haukkui aina tummaihoisia lapsia.
Sinne oli lapset kuitenkin jätettävä. Onneksi lapsi siirtyi pian isompien osastolle. Merkillepantavaa oli että isompien lasten hoito oli priimaa ja opettajat päteviä. Pienemmät sitten olivat kuin villissä lännessä. Ehkä kun eivät osaa kertoa?
No ei kyllä ole mikään pakko. Etsi perhepäivähoitaja tai palkkaa kotiin hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mikään pakko. Etsi perhepäivähoitaja tai palkkaa kotiin hoitaja.
Kaikissa kunnissa ei ole perhepäivähoitajia. Tai jos onkin, niillä on paikat täynnä.
Missä puskassa ap on elänyt, kun ei ole tajunnut, että laadukas varhaiskasvatus on vain sanahelinää, jolla pyritään viemään huomio pois päivähoidon luokattomasta tilasta.