Mitä tehdä, kun 9 vuotias ei uskalla mennä yöllä yksin vessaan?
Olen niin uupunut. 9 vuotias käy usein vessassa ja iltaisin/öisin kun olen juuri nukahtamassa hän alkaa pyytämään mukaansa vessaan. Ei uskalla mennä yksin. Pelottaa. Pitääkö meillä olla valot päällä yötä päivää? Ei uskalla mennä laittamaan valoja päälle ja pois. Itse en saa sitten millään enää unta, kun pitää ravata siellä vessassa.
Kommentit (50)
Luin toisen kerran ja jäin miettimään, että miksi käy usein vessassa yöllä. Juoko paljon, onko normaalia janoisempi? Onko väsynyt? Jaksaako päivällä touhuta? Syökö hyvin?
Minäkin pelkäsin 12vuotiaaksi asti ja yölliset sängynkasteluni olivat puhtaasti sitä,etten uskaltanut kulkea pitkän pimeän käytävän läpi vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Selvä diabetes. Lääkäriin.
Olisit ollut yhtä hienotunteinen kuin minä. Eli ei suoraan heitetä tuollaista. Minä sentään esitin siihen viittaavia kysymyksiä. Toki olen empaattinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ihan tarkoituksellakin pompottaa. Et ala pomppimaan lapsen pillin mukaan vaan selität sille rauhallisesti että siellä vessassa ei ole mitään pelättävää ja jos et (muka) uskalla mennä niin ole menemättä. En usko että kuitenkaan haluaisi alleen laskea. Tuon ikäisen on jo pystyttävä käymään vessassa itsenäisesti.
Jostain syystä muistan, että kun lapsena joku yöllinen juttu pelotti ja kun vanhempi siihen sanoi ettei ole aihetta pelolle, niin se ei auttanut mitään ja silti pelotti. Paitsi jos se vanhempi oli just siinä läsnä sanomassa ettei tarvi pelätä, niin se hänen paikallaolo tietenkin auttoi, mutta tuosta sanomisesta ei enää seuraavalle yölle ole kyllä mitään apua. Jos pelottaa niin pelottaa.
Mutta se on 9-vuotias? Minä katoin 9-vuotiaana Jurassic Parkin ja se oli siisti leffa. Mitä pelotavaa on käydä yöllä vessassa? En ymmärrä.
No ehkä kaikki ei ole noin cooleja.
Se, että vanhemmat eivät noudata elokuvien ikärajoja ei ole cooliutta vaan välinpitämättömyyttä. Ei siis ihme, että empatiakyky on jäänyt kehittymättä.
Kyllä minuakin pelottaa pimeässä ja yövalo on aina oltava, että uskallan olla edes omassa sängyssäni. Neutraali valoköynnös palaa joka yö, paitsi ihan valoisimpina kesäöinä. Omani olen valinnut sen mukaan, että on kiva sisustuselementti ilman valoakin. N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ihan tarkoituksellakin pompottaa. Et ala pomppimaan lapsen pillin mukaan vaan selität sille rauhallisesti että siellä vessassa ei ole mitään pelättävää ja jos et (muka) uskalla mennä niin ole menemättä. En usko että kuitenkaan haluaisi alleen laskea. Tuon ikäisen on jo pystyttävä käymään vessassa itsenäisesti.
Aika vi tun julma ajattelutapa.
Itse pelkään vieläkin aikuisenakin pimeää
Miksi? Luuletko, että mörköjä ja kummituksia on olemassa?
Siis mitä lapsen hyysäämistä taas kerran. Kyllä tuon ikäisen pitää uskaltaa mennä yksin vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä lapsen hyysäämistä taas kerran. Kyllä tuon ikäisen pitää uskaltaa mennä yksin vessaan.
Ei ihme, että lapsista kasvaa lumihiutaleita.
Mä ihmettelen sitä, että lapsi käy vessassa yöllä. Eikö lapsi nuku vai miksi kusettaa? Eihän normaalin lapsen pidä käydä yöllä vessassa. Ensin huolehtisin, että kakara ei katso puhelimeltaan mitään pelottavaa ja puhelin on poissa iltapäivä 18 jälkeen. Sen jälkeen omia ruokatottumuksia, että ei saa nestettä liikaa ja lopuksi lääkäriin jos ei mitään muutettavaa elintavoissa ole. Ei ole normaalia, että ravataan vessassa yötämyöten. Lapsella pitäisi olla sen verran kehittynyt rakko.