Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on parempi: Iso vai pieni työnantaja? Siis millaisia eroja näissä on työntekijän näkökulmasta? Kertokaa kokemuksia.

Vierailija
09.08.2023 |

Vastaustasi odotetaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran pienessä työpaikassa hieman yli vuoden. Siellä EI saanut tehdä etätöitä vaikka toimemkuva olisi sallinut sen. Ja työaika ei joustanut minuuttialaan. Työterveys oli huono ja palkka alempi. Mitään lisiä ei tuon reilun vuoden aikana maksettu. Oli vähän ikävä paikka kun siellä piti syödä omia eväitä ja en ole mikään kokkailija. Näistä syistä lähdin sen vuoden jälkeen, oli vähän turhan iso pudotus vrt muihin työpaikkoihini.

Tuollainen firma on kuulemma jossain nurmijärvellä päin.... osuiko?

Vierailija
22/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pienessä voi säännöt mennä vähän niin ja näin.. palkka kannattaa itse tarkastaa, kukaan muu ei valvo etujasi, voidaan yrittää ehdottaa ties mitä sopimuksia.. *myös lainvastaisia*.

Eikä voi oikein valittaa kenellekään. Oma pomoni aikoinaan esim.räyhäsi minulle kännissä. Ja tuli kännissä töihin. Jippii..

Sitten hyvät puolet pienessä. On mahdollisesti helpompi sopia joustoja tai vapaita.

Isossa olet enemmän vain osa koneistoa.

Silti iso firma on ehkä turvallisempi työehtojen noudattamisen suhteen. Ja on aina joku taho johon valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule Issille töihin enkä valtiolle töihin enkä minnekään mihin yrität minua manipuloida töhin.

Vierailija
24/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaiset ei osaa vastata,kun ne ei käy töissä/ole käyneet

Vierailija
25/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän helpompi saada töitä pienestä

Vierailija
26/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison firman suurin etu on mielestäni urakehitys, mahdollisuudet vaihtaa tehtäviä firman sisällä ja paljon työkavereita. Huonoin puoli palkkakehitys. Byrokratiaa on paljon ja kaikille asioille on oma prosessinsa. Kaikkia pitää kohdella yhdenvertaisesti, joten kenenkään ykislöllisiä tarpeita ei voida oikein huomioda.

Pienen firman paras puoli on pieni byrokratia ja joustavuus. Jokainen tuntee jokaisen ja kaikkien työpanos tuntuu. Asioita voidaan sopia yksilön tarpeiden mukaan. Todella paljon riippuu kuitenkin pomon persoonasta. Pienessä firmassa meillä tehtiin sellaisia virkistyspäiviä ja ulkomaan pikkujouluretkiä, joita isossa firmassa ei voisi kuvitellakaan. 

Vaikea yleistää kumpi on parempi. Molemissa on puolensa ja sekä isoissa että pienissä firmoissa on paljon eroja. Kannattaa kokeilla molempia.

Vierailija
27/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni työnantaja: joskus on unohtanut maksaa palkan, mutta kun huomautin, laittoi sen mulle pikasiirtona.

Iso: Useamman kerran unohtunut joku osa palkasta, mutta sen saa vasta seuraavassa tilissä, kun palkanlaskenta on ulkoistettu.

Vierailija
29/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen firman virkistyspäivä: pomo tuo pihalle hiiligrillin ja grillaa makkaraa. Sitten tehdään työt normaalisti.

Ison: pitkällisen suunnittelun jälkeen lähdetään erilaisille liikuntapisteille ja firma maksaa Woltilla ruuat. Vapaapäivä. 

Pienen firman työterveys: mene terveyskeskukseen

Ison: yritä saada Terveystalolta aika

Vierailija
30/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 hengen firmoissa ja myös yli 10.000 hengen yrityksissä. 

Yksi asia mistä itse pidän pienissä yrityksissä työskennelystä on ettei ole turhaa byrokratiaa tai liian tarkkoja prosesseja tai rooleja. Jos huomaat että jotain tarvitsee tehdä ja hoidat asian kuntoon niin todennäköisesti sitä pidetään hyvänä asiana. 

Isossa firmassa sain kehityskeskustelussa haukut siitä että olin mennyt tekemään myös muita kuin tiukasti omaan ja tiimini tyonkuvaan kuuluvia asioita.

Itselleni parhaiten tuntuvat sopivan kuintenkin noin 200-1000 henkeä kokoluokan firmat. 

Vierailija
31/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä paremmat palkat mutta pomo/omistaja voi olla vaativa. Voi olla epävarma huonoina taloudellisia aikoina. 

Isossa huonommat palkat mutta varmempi huonoina aikoina. 

Vierailija
32/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mistä itse pidän pienissä yrityksissä työskennelystä on ettei ole turhaa byrokratiaa tai liian tarkkoja prosesseja tai rooleja. Jos huomaat että jotain tarvitsee tehdä ja hoidat asian kuntoon niin todennäköisesti sitä pidetään hyvänä asiana. 

Isossa firmassa sain kehityskeskustelussa haukut siitä että olin mennyt tekemään myös muita kuin tiukasti omaan ja tiimini tyonkuvaan kuuluvia asioita.

Itselleni parhaiten tuntuvat sopivan kuintenkin noin 200-1000 henkeä kokoluokan firmat. 

Olen ollut alle 10 hengen yrityksessä, 300 hengen yrityksessä ja viimeksi 3000 hengen yrityksessä, jossa maailmanlaajuisesti 300 000 henkeä. Tässä viimeksi mainitussa kaikki oli aika byrokraattista ja mitään yksilövapauksia ei sallittu, joten mitään semmosista joustavuutta ei olluit mitä kahdessa edellä mainitussa. 

Vierailija
33/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tyhmänä menit tekemään. Kaikki odottavat, että teet ne jatkossakin omien hommiesi lisäksi.

Vierailija
34/34 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä oli jotenkin kotoisa tunnelma ja omistaja arvosti työntekijöitä,suuressa olet vain työntekijä numero 666.Toki suuressa voit edetä mielestelemällä,mutta ei sovi minulle tuommoinen.