Minun on pakko joka viikko nollata pääni jollain riippuvuudella. Miten tästä eroon?
Vaikka kuinka ryhdistäydyn ja lupaan, etten tee vastaavaa koska siitä ei koidu kun harmia ja pahaa mieltä, niin silti se toistuu. Yhtäkkiä vaan päässäni kuin "napsahtaa" ja olen jo toiminnassa mukana ennen kuin edes olen sisäistänyt tekeväni niin.
Esimerkiksi voin vielä päivää ennen olla varma, etten sorru vastaavaan mutta sitten huomaankin jo tekevänj tuhoa.
Minulla on kolme erityisen ikävää impulssin kohdetta.
Ensin alkoholi. En siedä sitä enkä halua juoda usein. Olen paljon vähentänyt ja juonkin harvoin mutta joskus saatankin juoda. Ihan vain päässä napsahtaa että nyt haluan niin sanotusti ryypätä.
Tai sitten epäterveellistä ruokaa. Olen päättänyt etten niitä halua syödä mutta sitten vaan esimerkiksi eilen söin ihan kaikkea mahdollista. Jäätelöä, suklaata, pizzaa, hampurilaisen jne. Hyi saamari.
Ja joskus se kaikista inhottavin, joka voi pilata elämää kuukaudeksi, on peliriippuvuus. Saatan vain mennä ja ajatella laittavani kympin kaksi, huomaankin koko homman vievän minut mukanaan ja olen saattanut pelata useamman satasen.
En todella ymmärrä. Olen pitänyt puhutteluja mieleni kanssa, eli työstänyt asioita. Olen ollut varma, että olen vahvempi ja pystyn hallitsemaan elämääni ja tekemään valintoja. Mutta ykskaks taas olen jonkun äärellä, joka ei tee minulle hyvää.
Tämä vie itseluottamusta.
Mitä oikein teen?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä ensin, että olet heikko. Et pysty "mieltäsi puhuttelemalla" korjaamaan asioita, yksin. Se on vähän sama kuin yrittäisit nostaa itseäsi tukasta vetämällä ilmaan.
Koeta etsiä apua. Ja apukeinoja aivan ensiksi. Suojaa tilisi itseltäsi. Säästä rahaa parempina kausinasi ja jemmaa se johonkin sellaiseen paikkaan tai muotoon, että heti ensi-impulssin iskiessä et saisi sitä käyttöösi.
Toiseksi. Koeta tapella epäterveellisen ruoan himoa vastaan syömällä ehdottoman säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti. Jos pidät hedelmistä tai vaikka porkkanasta ja kurkusta, koeta pitää niitä lähellä mahdollisimman usein, joten jos ahmimisen tarve iskee, ottaisit ennemmin hedelmän tai porkkanan käteen, kuin vaikka jäätelöpaketin. Itse söin sellaista lääkettä, joka kasvattaa ruokahalua, ja tästä syystä pidin jatkuvasti porkkanaa tai omenoita saatavillani, jotta täyttäisin niillä vatsani ennemmin kuin jollakin epäterveellisellä mätöllä.
Viinan osalta en pysty antamaan mitään hyödyllistä neuvoa.
Niin.
Olen kokeillut hedelmät ja kasvikset. On siinä monta kertaa pelastautunut, ettei ole sitten syönyt muuta.
Joskus vain edelleen sorrun.
Pelaamisen suhteen olen vähentänyt paljon. Minun on pakko säästää rahaa. Siksi välillä kai iskee se himo. Monet tilit olen sulkenut lopullisesti.
Onneksi en juo enää usein. Vain kerran kuukaudessa ehkä. Jos silloinkaan.
Ennen join todella paljon.
Kehitystä tapahtuu mutta en ole vielä aivan tyytyväinen.
Terapia alkaa pian, se voisi olla yksi hyvä keino oppia ymmärtämään mikä tarve taustalla saa aikaan sen, että tuntuu kuin en voisi hallita itseäni sen tarpeen vuoksi.
Ehkä koska pelkään nykyään elämää todella paljon vaikka haluankin elää ja kokea, niin usein jään yksin kuitenkin kotiin ja harmitus omasta pelosta saattaa laukaista impulssin.
Olen niin väsynyt elämääni. Näihin omiin solmuihin. Ehkä olen luonut itselleni vankilan, josta en osaa päästä pois vaikka ovi on auki koko ajan.
Ap
Mikä on se pohjasyy?
Naltreksoni auttaa ruoka- ja alkoholiriippuvuuksiin, mutta varmaan pitäisi sitten jossain terapiassa hoidella se alkuperäinen aiheuttaja.
Mitä lapsuudessa tapahtui tai jäi tapahtumatta? Siellä on se syy.
Osta perjantaiksi samppanjaa palkkioksi kun voitat nettipokerista jota pelaat. Vauhdittamana peliä vaikka kymppikassi kaljaa.
https://www.kaypahoito.fi/nak04662
Tuota ainetta on myös laihdutuslääkkeessä, vähentää alkoholinkäytön lisäksi tunnesyömistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pohjasyy?
Naltreksoni auttaa ruoka- ja alkoholiriippuvuuksiin, mutta varmaan pitäisi sitten jossain terapiassa hoidella se alkuperäinen aiheuttaja.
En tiedä. Se on joku joka vie voimani, saa elämään puolella liekillä. Estää minua löytämään itseäni. Se on jotain jonka olemassaoloon olen kyllästynyt.
Minulla oli rankkaa lapsuuteni. On minua muistoja, joita ei olisi pitänyt käydä. Pohdin edelleen, miten he saattoivat olla niin välinpitämättömiä.
Joivat siis niin paljon, että laiminlöivät täysin vanhemmuutensa.
Olemme joutuneet katselemaan sitä ikämme. Se on jo niin normaalia mutta samaan aikaan en voi käsittää miksi heidän piti. Koska elämä olisi ollut paljon helpompaa ilman sitä kaikkea draamaa, riitoja, aggressiivisuutta ja pettymyksiä. Joskus haukun heitä aivan helvetin tyhmiksi. Niin uskomatonta se meno oli.
Nuoruuteni oli myös vaikea. Hain hyväksyntää ja rakkautta aivan vääristä paikoista. Pahimmillaan olin sitten alkoholistien ja väkivaltaisten ihmisten kanssa yhdessä itseni uudelleen särkien.
Nyt yksin onneksi.
Siellä on haava mutta minulla ei ole hajuakaan onko sille tunteellista nimeä, mitä se on ja koenko sitä tiedostamattakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pohjasyy?
En tiedä. Se on joku joka vie voimani, saa elämään puolella liekillä. Estää minua löytämään itseäni. Se on jotain jonka olemassaoloon olen kyllästynyt.
Minulla oli rankkaa lapsuuteni. On minua muistoja, joita ei olisi pitänyt käydä. Pohdin edelleen, miten he saattoivat olla niin välinpitämättömiä.
Olemme joutuneet katselemaan sitä ikämme. Se on jo niin normaalia mutta samaan aikaan en voi käsittää miksi heidän piti. Koska elämä olisi ollut paljon helpompaa ilman sitä kaikkea draamaa, riitoja, aggressiivisuutta ja pettymyksiä. Joskus haukun heitä aivan helvetin tyhmiksi. Niin uskomatonta se meno oli.
Nuoruuteni oli myös vaikea. Hain hyväksyntää ja rakkautta aivan vääristä paikoista. Pahimmillaan olin sitten alkoholistien ja väkivaltaisten ihmisten kanssa yhdessä itseni uudelleen särkien.
Nyt yksin onneksi.Siellä on haava mutta minulla ei ole hajuakaan onko sille tunteellista nimeä, mitä se on ja koenko sitä tiedostamattakin.
Ap
Et ole vielä ihan todella osannut sisäistää, että ensimmäisen kappaleen vastaus on täysin luettavissa kakkoskappaleesta? Se sinua vaivaa ja vie voimasi. Sinä tarvitsisit jotain ammattiapua saadaksesi ne tunteet käsiteltyä. Nyt käsittelet niitä = säilöt alkoholilla ja muulla addiktiolla.
Ottaisitko yhteyttä teidän kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluihin, jos yksityiselle ei riitä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pohjasyy?
Nyt yksin onneksi.Siellä on haava mutta minulla ei ole hajuakaan onko sille tunteellista nimeä, mitä se on ja koenko sitä tiedostamattakin.
Ap
Et ole vielä ihan todella osannut sisäistää, että ensimmäisen kappaleen vastaus on täysin luettavissa kakkoskappaleesta? Se sinua vaivaa ja vie voimasi. Sinä tarvitsisit jotain ammattiapua saadaksesi ne tunteet käsiteltyä. Nyt käsittelet niitä = säilöt alkoholilla ja muulla addiktiolla.
Ottaisitko yhteyttä teidän kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluihin, jos yksityiselle ei riitä rahat.
Niin. Apua on haettu kyllä. Pitkäaikainen terapia toiveena. Pärjäilen kyllä ja teen paljon töitä.
Teen myös henkistä työtä ja olen kehittynyt.
Kaikki juominen, syöminen ja pelaaminen on vähentynyt erittäin paljon. Se oli pahimmillaan kun minut rikottiin vielä viimeisen kerran todella huonoksi.
Ihme että olen toipumaan. Olen onnellinen siitä.
Olen vahva ja selviän kyllä. Odotan psykiatrille aikaa saadakseni b-lausunnon terapiaa varten.
Ap
Ymmärrä ensin, että olet heikko. Et pysty "mieltäsi puhuttelemalla" korjaamaan asioita, yksin. Se on vähän sama kuin yrittäisit nostaa itseäsi tukasta vetämällä ilmaan.
Koeta etsiä apua. Ja apukeinoja aivan ensiksi. Suojaa tilisi itseltäsi. Säästä rahaa parempina kausinasi ja jemmaa se johonkin sellaiseen paikkaan tai muotoon, että heti ensi-impulssin iskiessä et saisi sitä käyttöösi.
Toiseksi. Koeta tapella epäterveellisen ruoan himoa vastaan syömällä ehdottoman säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti. Jos pidät hedelmistä tai vaikka porkkanasta ja kurkusta, koeta pitää niitä lähellä mahdollisimman usein, joten jos ahmimisen tarve iskee, ottaisit ennemmin hedelmän tai porkkanan käteen, kuin vaikka jäätelöpaketin. Itse söin sellaista lääkettä, joka kasvattaa ruokahalua, ja tästä syystä pidin jatkuvasti porkkanaa tai omenoita saatavillani, jotta täyttäisin niillä vatsani ennemmin kuin jollakin epäterveellisellä mätöllä.
Viinan osalta en pysty antamaan mitään hyödyllistä neuvoa.