Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te kenellä on yhteinen sukunimi, miten päätitte kumman sukunimi valitaan?

Vierailija
08.08.2023 |

Vai valitsitteko ehkä kokonaan uuden nimen?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pitäis lailla säätää että aina tulee miehen sukunimi.

Kunhan ymmärrätte, että se on sitten naisen sukunimi myös mahdollisen eron jälkeen.

Kunnes avioidutaan uuden miehen kanssa ja otetaan hänen nimensä. Muistaakseni ei ole edes mahdollista toimia niin, että itsellä olisi exän nimi ja uudella puolisolla alkuperäinen sukunimensä. 

Tiedän erään tapauksen, jossa rvan sukunimen ensimmäinen osa on entisen miehen sukunimi ja toinen osa nykyisen miehen sukunimi.

Vierailija
62/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappi kysyi miten suku nimi laitetaan ja minä sanoin että minun nimi tulee kummallekin. Vaimo pysyi hiljaa.

Oikein. Perheellä kuuluu olla yksi yhteinen nimi ja se on miehen nimi ja sitä ei akat päätä. 

Minä päätin ja pidin oman sukunimeni. En edes kysynyt asiaa mieheltä.

Sinä et olekaan Kunnollinen Vaimo. Kunnollinen Vaimo ei edes harkitse tuollaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukunimeni on sukunimi, kun taas mieheni nimi on tyyliä Pekka Matti. En todellakaan halua olla tai lasteni olevan tyyliä Maija Matti ja joutuvan miettimään kutsuuko kutsuja Mattia vai Maijaa.

Miksi kukaan kutsuisi lasta sukunimellä? Ja eiköhän noin muuten ole selvää onko Maija Maija vai Matti. Ellette joku woke-perhe sitten ole....

Vierailija
64/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies otti minun sukunimeni.

Vierailija
65/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pitäis lailla säätää että aina tulee miehen sukunimi.

Kunhan ymmärrätte, että se on sitten naisen sukunimi myös mahdollisen eron jälkeen.

Kunnes avioidutaan uuden miehen kanssa ja otetaan hänen nimensä. Muistaakseni ei ole edes mahdollista toimia niin, että itsellä olisi exän nimi ja uudella puolisolla alkuperäinen sukunimensä. 

Tiedän erään tapauksen, jossa rvan sukunimen ensimmäinen osa on entisen miehen sukunimi ja toinen osa nykyisen miehen sukunimi.

Olisin juossut ja lujaa, jos olisin tuon rouvan uusi mies. Tuota suoremmin ei ole mahdollsita ilmaista, ettei ole päässyt yli exästään. 

Vierailija
66/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuota voinut valita. Laki määräsi, että joko miehen nimi tai yhdistelmä. Yhdistelmä olisi ollut tyyliin Tuppurainen-Piiparinen, joten "valittiin" miehen nimi. Kele 😡

Tuon takia omat vanhempani eivät menneet naimisiin. Äitini ei halunnut isäni sukunimeä mutta ei myöskään yhdistelmänimeä.  

Nyt tietysti sukunimilaki on eri mutta eivät jaksa vaivautua vihille enää.

Vierailija
67/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukunimi. Perinteen vuoksi ja yhtenäisyyden. Omani ois ollut kyllä harvinainen ja kaunis nimi. Osin harmittaa, mutta onhan tässä jo 30 v. oltu naimisissa, joten mitä siitä vääntämään enää.

Vierailija
68/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina miehen nimi molemmille

Vierailija
69/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukunimeni on sukunimi, kun taas mieheni nimi on tyyliä Pekka Matti. En todellakaan halua olla tai lasteni olevan tyyliä Maija Matti ja joutuvan miettimään kutsuuko kutsuja Mattia vai Maijaa.

Miksi kukaan kutsuisi lasta sukunimellä? Ja eiköhän noin muuten ole selvää onko Maija Maija vai Matti. Ellette joku woke-perhe sitten ole....

Ainakin lääkärissä käydessä kutsutaan välillä etunimellä ja välillä sukunimellä.

Joka tapauksessa selvempää kun sukunimi on selkeästi sukunimi.

Vierailija
70/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin lääkärissä käydessä kutsutaan välillä etunimellä ja välillä sukunimellä.

Eiköhän siellä ole selvää, ketä kutsutaan riippumatta siitä onko sukunimi Matti vai Mäkelä. Ja mitäpä sitten jos ei olekaan. Olen itse tyyliä Maija Virtanen eikä ole yksi eikä kaksi kertaa kun toinen täysin samanniminen on ollut odotusaulassa. Siinä sitten naureskeltu, että kumman meistä otat ensin. 

Vierailija
71/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Soini sinusta ole selkeästi sukunimi? Sehän löytyy myös nimipäiväkalenterista. Kuten myös Tuomi. 

Vierailija
72/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina miehen nimi molemmille

Aina? Kuinka monesti sinä ajattelit avioitua? Itse olen ajatellut, että tämä liitto kestää kuolemaan saakka ja uutta ei tule. 

Vierailija
73/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen nimi, toinen ei koe lapsuuden sukuaan läheiseksi

Vierailija
74/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut edes keskustella. Miehen sukunimestä tuli yhteinen. Sukukin oli tyytyväinen.

Vierailija
75/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin pitää oman sukunimeni, jos menisin naimisiin. Mies voi tehdä miten haluaa, pitää myös omansa tai ottaa minun. Minulle ei tässä ole mitään muuta syytä kuin se, että tuntuisi vain todella hassulta vaihtaa yhtäkkiä sukunimeä. Itselle oma sukunimi tuntuu jotenkin olevan niin olennainen osa omaa identiteettiä - tähän nimeen olen kasvanut, tällä nimellä hakenut opiskelemaan ja valmistunut ja työskennellyt ja ylipäänsä elänyt elämäni. Tuntuisi tosi oudolta yhtäkkiä ottaa jokin ihan vieras nimi itselle. Muutenkin tuntuu, että nykyään elämä on niin monimutkaista monessa mielessä - haluaisi pitää kiinni edes jostakin, että olisi olo edes jonkinlaisesta kiinnekohdasta omaan historiaan jne. Jotenkin tällaiset ehkä pieneltäkin tuntuvat asiat korostuvat itselläni tässä hektisessä ajassa

Vierailija
76/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin eron, jos tuleva vaimo ei suostuisi ottamaan minun nimeäni. 

Vierailija
77/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Aika pienestä kyllä eron ottaisit :O

Vierailija
78/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin sen verran vanhalla iällä, että pidin oman nimeni. Teen työtä, jossa julkaistaan erilaisia tekstejä omalla nimellä ja ne yhdistyvät helpommin minuun, kun nimi ei muuttunut. 

Vierailija
79/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Aika pienestä kyllä eron ottaisit :O

Siksi, että nainen ei ole tosissaan, jos ei ota miehen nimeä ja liity miehen sukuun. 

Vierailija
80/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt tyttönimestäni, joten otin ilolla miehen nimen.