Puolisoni lähti vastustelustani huolimatta mökkeilemään exän kanssa, jäin itse taaperon kanssa kotiin
Sovimme toukokuussa, että avopuolisoni pääsee vauvavapaalle mökkireissulle heinäkuun lopulla viideksi päiväksi siskonsa kanssa ja itse jään siksi ajaksi 1v-taaperomme kanssa kotiin. Yritämme puolisomme kanssa tarjota toisillemme välillä vauvavapaita hetkiä ja omaa hengähdysaikaa. Ne tulevat tarpeeseen, koska vauva-arki (joka on ollut meille molemmille uutta) on tuonut jännitteitä ja riitoja parisuhteeseemme enemmän kuin niitä on aiemmin ollut. Heinäkuun alussa pari viikkoa ennen reissua puolisoni yllättäen kysyi minulta, olisiko ok, jos hänen ex-kumppaninsa tulisi mökille mukaan.
Ihmetellessäni puolisoltani, mistä ajatus mökkeilystä exän kanssa oikein tuli, hän sanoi, että ajatus exän mukaantulosta oli hänen siskonsa ja että yhteinen reissu oli itse asiassa jo lyöty lukkoon exän kanssa siskon toimesta. Mielestäni kanssani olisi pitänyt jutella ennen kuin tällaisia lyödään lukkoon, mutta puolisoni ei nähnyt asiassa mitään ihmeellistä eikä ilmeisesti siskokaan (jonka kanssa en ole tästä aiheesta keskustellut).
Puolisoni kysymykseen: "onko ok, että exäni tulee mökille mukaan" vastasin, että "ajatus ei tunnu minusta lainkaan mukavalta, vaikka en voi alkaa määräilemään, kuka saa nähdä ja ketä". Tämä oli huono ilmaisu tuntemuksistani, olisi pitänyt vain vastata "ei", mutta asia tuli puun takaa enkä ehtinyt prosessoida sitä siinä tilanteessa kunnolla. Puolisoni vastasi tuohon, että "ymmärrän", johon keskustelumme päättyi ja kuvittelin mökkireissun exän kanssa peruuntuneen. Tämän jälkeen hän ei palannut aiheeseen sanallakaan pariin viikkoon. Lähtöpäivän aamuna kysyin puolisoltani ohimennen asiasta, jolloin hän vastasi, että exä on kuin onkin tulossa mökille mukaan. Jäin siis yksin taaperon kanssa kotiin ihmettelemään, kun puolisoni lähti exänsä (sekä siskonsa ja tämän miehen) kanssa mökkeilemään.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä on harkinta kyllä pettänyt tuolta siskolta, kuka ihmeessä edes ehdottaa tuollaista?
Tämä on novelli, eikä noudata tosielämän sääntöjä.
Ja vielä jatkona, mitä tapahtui sen jälkeen kun puolisoni oli lähtenyt. Viiden päivän kuluessa negatiiviset tuntemukset asiasta kasvoivat jatkuvasti, enkä nukkunut tai syönyt juurikaan tuona aikana. Jätin lapsemmekin liian vähälle huomiolle ja olin poissaoleva, josta koen syyllisyyttä. Ajatukseni pyörivät koko ajan mökkeilyssä ja siinä, miten puolisoni pitää siellä hauskaa exänsä kanssa ja minun vain pitää niellä se. Jälkikäteen puolisoni on sanonut, että ei se niin mennyt ja että hän vietti itse asiassa melko vähän aikaa exänsä kanssa, mutta tuo oli se mielikuva, johon puolisoni minut jätti lähtiessään ja siinä mielikuvassa elin nuo viisi päivää. Minulla ja puolisollani ei tänä vuonna ole ollut päivääkään keskinäistä aikaa yön yli ilman vauvaa.
Yritin käydä tuntemuksiani läpi puolisoni kanssa mökkeilyn jälkeen pari viikkoa sitten. Puolisoni sanoi, että hän oli kuvitellut mökkeilyn olevan minulle ok (en tajua miten hän muka voi tulkita vastaukseni noin). Hän sanoi myös, että vaikka olisin sanonut "ei", niin hän ei olisi muuttanut suunnitelmia millään tavoin, koska se ei olisi ollut reilua hänelle tai exälle. Koska välit exän kanssa ovat puolisoni mukaan asialliset, niin minulla ei ole oikeutta sanoa yhteiselle mökkireissulle ei (en ymmärrä, miksi minulta ylipäänsä sitten edes kysyttiin asiasta). Puolisoni mielestä ylireagoin asiaan pahasti ja hän ei ollut lainkaan kiinnostunut kuulemaan saati ymmärtämään, miksi asia tuntuu pahalta. Totesi vaan, ettei kykene olemaan suhteessa kanssani, jos joutuu tällaisia asioita jatkuvasti setvimään (tämä ei ollut ensimmäinen riitamme tänä vuonna, mutta ensimmäinen, josta minun on vaikeaa päästä yli). Vaikka mökkiasia tuntuu pahalta, niin en halua sen vuoksi erota, joten peräännyin ja jätin asian sikseen. Olen yrittänyt prosessoida asiaa itsekseni ja se vaivaa edelleen. Huomaan tuntevani oloni epämukavaksi myös siskon seurassa. Asian ei pitäisi vaivata näin paljoa, koska tietääkseni mitään epäsopivaa ei mökillä tapahtunut, mutta se vaivaa kuitenkin. Miten tällaisesta pääsee yli ja eteenpäin, jos keskustelu puolison kanssa ei ole mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä on harkinta kyllä pettänyt tuolta siskolta, kuka ihmeessä edes ehdottaa tuollaista?
Mä luulen, että idea on tullut kyllä mieheltä itseltään. Siskon mukaan vetäminen vaan kuulostaa paremmalta. Onkohan sisko edes oikeasti lähdössä mukaan mökille?
Vierailija kirjoitti:
Taas laitetaan miehen moka naisen syyksi.
Tälläisten "miesten saatanallisuus" provojen tehtailu alkaa pikkuhiljaa kääntymään itseään vastaan. Yhä useampi nainenkin ymmärtää, että nämä ovat satuja.
Miksi ihmeessä mies on sun kanssa ja lapsikin jo jos noin paljon tykkää viettää exän kanssa aikaa.. Ymmärtäisin jos heillä olisi yhteisiä lapsia joiden takia mökkiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Tykkää vanhasta kälystään enemmän ja haluaa veljensä uudelleen yhteen tämän kanssa? Kuinkahan läheinen ap lienee miehensä siskon kanssa?
Kyllä minäkin mukava olen, mutta tähän en olisi suostunut. Vähintään meidät olisi pitänyt esitellä exän kanssa jo hyvän aikaa sitten, kun noin paljon ollaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Huono yritys
Todella huono
Tämä ei edes ole sieltä uskomattomimmasta päästä.
Ap:lle, itse jätin miehen joka ei halunnut selvittää ristiriitoja, ja joka heitteli tuota korttia, että "ei minun kanssani ole pakko olla, jos et kestä asiaa x ja y".
Vielä viimeinen taustoitus, kun jäi alkuperäisestä. Olen siis kirjoittajana itse se mies ja mökille lähtenyt puolisoni on avovaimoni.
Eikä ne välit ole asialliset, jos exä ei halua tavara sinua, koska ero on hänelle vaikea?
Itselläni on lähipiirissä tällainen mies, joka vietti jatkuvasti aikaa exän kanssa muka kavereina, kunnes heidät sitten nähtiin imeskelevän keskenään.
Muuten olisi tässä sadussa potentiaalia, mutta ap:n reaktiot tuohon puolison seksilomaan exänsä kanssa vaativat terävöittämistä. Muuten ei usko kukaan.
Ei kuulosta normaalilta siskon, exän tai miehen käytökseltä. Miksi ihmeessä edes eX haluaa lähteä mökkeilemään tuollaiseen seurueeseen. Aika epätoivoista.
Eroaisin ja käskisin painumaan exän luo. Siskolle en puhuisi enää ikinä.
Hiukan outoa mielestäni.
Siis onhan monella hyvät välit exänsä kanssa, mutta että viettää noin(kin) paljon aikaa yhdessä tuntuu hiukan kummalta. No joo, jotkut on ystäviä eron jälkeen, ja ystävien kanssa vietetään aikaa.
Siis itsellä tulisi vähän epämukava olo, vaikkei mitään kummempaa tuossa olisi.
Miehesi tapa käsitellä exä-asiaa myös tuntuu ihan vähän epähygieeniseltä.
Ja joo, siskolta vähän typerää lähtee ehdottaa tuollaista.
Ehkä te voisitte mökkireissun jälkeen pitää kunnon keskustelun, jossa kerrot näistä omista tuntemuksistasi suoraan miehelle ja katsot mitä hän sit sanoo.
No ainoo johtopäätös mitä tästä ite vetäisin on se, että joko puolisosi ei joko ymmärrä, että asiassa olisi vielä keskusteltavaa tai ei halua ymmärtää/esittää ymmärtämätöntä. Ja kumpikaan vaihtoehto ei ole mielestäni kovin lupaava. Ai että, mitähän tähän muuta sanoisi. Suuresti ihmettelen miten voisi olla ihan vaan ymmärtämättömyyttä "unohtaa" alunperin mainita asiasta ja vielä kun oot asiasta sanonut, että tuntuu pahalle, niin sen jälkeen pokkana vaan vilkutella menemään ja olettaa, et asia oli siinä, se on kohtuutonta. Harmittaa kyllä sinun puolesta joka tapauksessa. Kommunikaatio ja hyvä yhteys on suhteen perusta ja jos toista ei tietoisesti halua kuunnella eikä ottaa todesta, niin jossain vaiheessa se kasaantuu ja kostautuu.
Huono,tosi huono,päivän huonoin 🤮🤮🤮
Jos puoliso ei halua keskustella, ei kai siinä sitten jää kuin tasan kaksi vaihtoehtoa.
1. Hyväksyt hänen päätöksensä ettei keskustella, peräännyt asiassa ja jatkatte elämää yhdessä
2. Et hyväksy, vaadit keskustelua ja jos uhkaus erosta tulee pöydälle, katsot onko se bluffia vai eroatteko.
Meillä kumpikaan ei mökkeile exän kanssa. Jos vanha suola janottaa niin voipi muuttaa sinne mökkiin samantien.