Puolisoni lähti vastustelustani huolimatta mökkeilemään exän kanssa, jäin itse taaperon kanssa kotiin
Sovimme toukokuussa, että avopuolisoni pääsee vauvavapaalle mökkireissulle heinäkuun lopulla viideksi päiväksi siskonsa kanssa ja itse jään siksi ajaksi 1v-taaperomme kanssa kotiin. Yritämme puolisomme kanssa tarjota toisillemme välillä vauvavapaita hetkiä ja omaa hengähdysaikaa. Ne tulevat tarpeeseen, koska vauva-arki (joka on ollut meille molemmille uutta) on tuonut jännitteitä ja riitoja parisuhteeseemme enemmän kuin niitä on aiemmin ollut. Heinäkuun alussa pari viikkoa ennen reissua puolisoni yllättäen kysyi minulta, olisiko ok, jos hänen ex-kumppaninsa tulisi mökille mukaan.
Ihmetellessäni puolisoltani, mistä ajatus mökkeilystä exän kanssa oikein tuli, hän sanoi, että ajatus exän mukaantulosta oli hänen siskonsa ja että yhteinen reissu oli itse asiassa jo lyöty lukkoon exän kanssa siskon toimesta. Mielestäni kanssani olisi pitänyt jutella ennen kuin tällaisia lyödään lukkoon, mutta puolisoni ei nähnyt asiassa mitään ihmeellistä eikä ilmeisesti siskokaan (jonka kanssa en ole tästä aiheesta keskustellut).
Puolisoni kysymykseen: "onko ok, että exäni tulee mökille mukaan" vastasin, että "ajatus ei tunnu minusta lainkaan mukavalta, vaikka en voi alkaa määräilemään, kuka saa nähdä ja ketä". Tämä oli huono ilmaisu tuntemuksistani, olisi pitänyt vain vastata "ei", mutta asia tuli puun takaa enkä ehtinyt prosessoida sitä siinä tilanteessa kunnolla. Puolisoni vastasi tuohon, että "ymmärrän", johon keskustelumme päättyi ja kuvittelin mökkireissun exän kanssa peruuntuneen. Tämän jälkeen hän ei palannut aiheeseen sanallakaan pariin viikkoon. Lähtöpäivän aamuna kysyin puolisoltani ohimennen asiasta, jolloin hän vastasi, että exä on kuin onkin tulossa mökille mukaan. Jäin siis yksin taaperon kanssa kotiin ihmettelemään, kun puolisoni lähti exänsä (sekä siskonsa ja tämän miehen) kanssa mökkeilemään.
Kommentit (71)
Mä ehkä ap:nä ottaisin yhteyttä omaan exääni, (ihan ystävinä totta kai!) ja ehkä järkkäisin jonkun kivan risteilyn tai muun ohjelman itselleni vauvavapaaksi. Eihän haittaa? Ja jos haittaisikin, niin ei se mitään, koska eihän toista voi kahlita, eihän....
Kyllä siellä mökillä nyt valitettavasti on vanhoja pumppailtu, ota vaa ero hyvä mies, jätä se sika.
Hvyin keksitty! :D
Mutta oikeasti vain mies voi jättää ymmärtämättä tuon "minusta se ei ole hyvä ajatus", että se on naisen EI.
Olen tämän itse kokenut kerran kun ex mieheni suunnitteli itselleen ulkomaanmatkaa isyyslomalle ja kysyi että mitä olisin mieltä. Sanoin etten pidä ajatuksesta ja ettei se ole hyvä idea. Eihän se piru tajunnut että siitä syntyy sota jos lähtee ja niin lähti.
Mulkku oli.
Vierailija kirjoitti:
19 jatkaa
Kyllähän tuo nyt valitettavasti kuulostaa vähän huonolta.
Asia vaivaa sinua, mutta se ei kiinnosta puolisoasi.
Puolisoasi kiinnosti enemmän että tilanne olisi reilu exälleen, anteeksi mut ei s...
Jos puolisosi itse sanoo, ettei ole halukas suhteeseen, jossa joutuu käymään keskustelua, niin ei lupaa hyvää. Hänellä on hänen oikeutensa (ja exällään) mutta sinun murheesi ja ahdistuksesi ovat vain sinut. Mikäs se parisuhteen tarkoitus siinä vaiheessa olikaan?
Se, että hän vetoaa tuohon ovat vain ystäviä ja sitä rataa niin juu, kyllä, ongelma ei ole se kolmas henkilö, vaan se, että hän salailee ja muka ei tajunnut kertoa, eikä muka tajunnut että olisi ongelma, vaikka olet näin sanonut. Siinä vaiheessa siitä henkilöstä, josta ei puolisosi sanojen mukaan ole ongelmaa, tulee ongelma, koska selkeästi siinä on jotain mitä hän kokee puolustelee.
Sori, mutta ota todesta omat tunteesi ja myös se tunne, jos toinen ei ota sinun tunteitasi todesta.
Tämä kiteyttää ajatukseni hyvin. Puolisoni on seurustelumme aikana käynyt exänsä kanssa useasti lounaalla, nähneet baarissa, tarjonnut tälle syntymäpäiväillallisen, jne. Näistä on yhteisesti sovittu ja ne olivat kaikki itselleni ok. Yhteinen mökkireissu kuitenkin ylitti rajani ja oli ikävä huomata, että kun ensimmäistä kertaa sanoo johonkin ei, niin se ohitetaan ja jälkikäteen alkaa oudolta kuulostava selittely, miten ei muka olla ymmärretty asiaa oikein. Se syö luottamusta siihen, että parisuhteen rajoista voidaan keskustella ja niitä kunnioitetaan. Yhtäkkiä myös koko ex-suhteesta on tullut mörkö, jota se ei ennen tätä mökkireissua ole ollut. Turhauttavaa.
Sanat ovat halpoja, teot merkitsevät enemmän... Mutta eteenpäin on pakko päästä. Kiitos kommentoijille - mm. kommentoijille 16, 28, 35, 59 - mutta myös kaikille muille. On mukava saada ymmärrystä. On myös helpottavaa kuulla etten ole ihan yksin sen ajatuksen kanssa, että tämä ei mennyt kovinkaan reilusti.
Tv sarjasta taas koko jutttu.Missä ollaan nykyisen kanssa ja ex pyörii jaloissa.1 kerta vikossa ohjelma tulee tv 11.kanava kaapeli.Maksuton kanava.
Vierailija kirjoitti:
Hvyin keksitty! :D
Mutta oikeasti vain mies voi jättää ymmärtämättä tuon "minusta se ei ole hyvä ajatus", että se on naisen EI.
Olen tämän itse kokenut kerran kun ex mieheni suunnitteli itselleen ulkomaanmatkaa isyyslomalle ja kysyi että mitä olisin mieltä. Sanoin etten pidä ajatuksesta ja ettei se ole hyvä idea. Eihän se piru tajunnut että siitä syntyy sota jos lähtee ja niin lähti.
Mulkku oli.
Tuossa mies ei ole tajunnut isyysloman ideaa. Hän on käsittänyt, että yhteiskunta kustantaa hänelle hetken vapaata isyydestä.
Sen verran pitäisi tajua olla, ettei veljeile exän kanssa, koska tietää sen satuttavan nykyistä puolisoa.
Minun mielestäni erittäin ikävä tempaus puolisolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono yritys
Todella huonoTämä ei edes ole sieltä uskomattomimmasta päästä.
Ap:lle, itse jätin miehen joka ei halunnut selvittää ristiriitoja, ja joka heitteli tuota korttia, että "ei minun kanssani ole pakko olla, jos et kestä asiaa x ja y".
Mielestäni tuollainen miehen käytös on itse asiassa aika kontrolloivaa. Vedetään heti matto suhteen alta kun tulle ristiriitaa ja väläytellään käytännössä erolla, jos ei mene miehen mielen mukaan. Näin koitetaan hiljentään toinen ja jätttää toinen kuulematta ja hänen mielipiteensä kokonaan huomioitta. Ei selvitetä tasa-arvoisesti ristiriitoja, vaan autoritäärisesti ilmoitetaan että my way or highway.
Itsellä myös kokemusta ex-puolison samankaltaisesta toiminnasta. Todella itsekästä ja epäkypsää ristiriitojen ja yhteiselon hoitoa. Itsekään en mistään turhista valittanut, eikä minua muutenkaan pikkuasiat häiritse ja olin hyvin pitkälle liiankin joustava.
Kuulostat Ap todella mukavalta ja keskustelutaitoiselta mieheltä. Ikävää, kuinka kumppanisi tuntuu pitävän sinua itsestäänselvyytenä. Mielestäni on todella epäkunnioittavaa kumppaniltasi heilastella exänsä kanssa tässä määrin, etenkin yötä myöten. Jos tilanne olisi toisinpäin, ei kumppanisi varmasti itsekään hyväksyisi asiaa.
Vaan toivottavasti saatte keskustelua asiat halki, ja on varmasti viisasta myös luoda parisuhteelle päivitetyt rajat, jotta molemmat voisivat kokea olonsa turvalliseksi ja kunnioitetuksi. Tässä tilanteessa toki kumppanisi joutuisi tekemään enemmän kompromisseja. Voisitteko käydä keskustelemassa pariin kertaan ihan vaikka parisuhdeterapeutilla? Saisi myös objektiivisen näkökulman tilanteeseen. Tsemppiä kovasti jatkoon!
A
Paitsi ap. on kertonut olevansa MIES
Ja se mökkeilevä puoliso ap. VAIMO/NAINEN
Ja puolison exä on MIES
Ettekö lue lainkaan ap. kirjoituksia, ennen kuin kommentoitte.