Kuinka kauan eläisit sillä mitä kaapistasi löytyy nyt?
Jos joutuisit lukittautua nyt loppuelämäksesi kotiin ja saisit syödäksesi vain sen mitä kaapeistasi jo löytyy niin kuinka kauan pärjäisit?
Kommentit (322)
Kauan. Tähän aikaan vuodesta on kesän sadon säilöminen jo hyvässä vauhdissa. Lisäksi sieniä ja kalaa sekä lihaakin on saatu hyvin. Eilen ostimme lammasta noin kymmenen kiloa esimerkiksi. Perunat on vielä maassa kuten moni muukin eli se vähän yksipuolistaisi jos niitä ei saisi myös hyödyntää. Sisälle kannoin äsken kolmisen kiloa avomaankurkkua ja saman verran kesäkurpitsaa. Kuivatarvikkeita on kaapit taas täynnä koska eilen kävimme kaupassa ja seuraavan kerran aikaisintaan viikon kuluttua. Ostamme kerralla aina paljon.
Kysymykseen: pärjäisimme kyllä jopa useamman kuukauden varmaankin.
Kolme viikkoa itse tulisin toimeen, mutta pitää antaa ruokaa aikuiselle siskolle ja vanhalle äitimuorille ketkä ei varaudu, eli viikko ruoan suhteen. Vettä saa joesta.
3-4 päivää. :D Pitää käydä kaupassa.
Prosessoimaton ruoka (liha, marjat ym) säilyy pakkasessa kolmisen kuukautta. Ällöttävää lukea, että jotkut hamstraavat VUOSIKSI ruokaa pakkaseen. Kuivatarvikkeet ja säilykkeet säilyvät pidempään.
Pari vuotta. Kuivamuonaa ja kuivattuja hedelmiä ja vihanneksia kaapit täynnä. Säilykkeitä ja pari pakastinta täynnä marjoja, lihaa ja kasviksia. Ei yhtään säilöntäaineita.
Because I can.
Vierailija kirjoitti:
Viisihenkinen perhe vaikka vuoden. Mutta toki loppupuolella ruokavalio olisi luonnollisesti jo hyvin yksipuolinen - lähinnä hernekeittoa. Ei haluta lähteä tähän kokeiluun mukaan.
Vaikka vuoden? Vaikea uskoa, että olet realistisesti arvioinut.
Meillä on kolmen kuukauden kotivara kolmelle, ja se on paljon. Vuoden kotivara viidelle (miten yksipuolinen tahansa) olisi valtavasti. Kolme ja puoli miljoonaa kcal. Se on huoneellinen ruokaa.
Kuukaudeksi riittäisi. Meillä on paljon pastaa, puuroa, säilykkeitä yms. Kaapit ihan umpipullollaan kuivassa säilyvää.
neli henkinen perhe, varmaan viikon tai enempi. pakkasessa joulukinkku, lihaa, kasviksia ja leipää. jääkaapis muutaman päivän eväät. Hyllys kuivaruokia, pastaa yms. viljely mahdollisuus eri lajikkeille sekä perunalle.
Olen hämmästynyt miten paljon ihmisillä on ruokaa varastoituna.
En uskalla tulla kaapista ulos. Pakko pärjätä edelleenkin sillä,mitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mihin he ovat kaiken tunkeneet? Itselläni ei tila riittäisi.
Ainakin vuoden. Viinivarasto tosin hupenisi aikaisemmin, mutta herkkuja olisi sitäkin enemmän. Asun maalla.
Vierailija kirjoitti:
Prosessoimaton ruoka (liha, marjat ym) säilyy pakkasessa kolmisen kuukautta. Ällöttävää lukea, että jotkut hamstraavat VUOSIKSI ruokaa pakkaseen. Kuivatarvikkeet ja säilykkeet säilyvät pidempään.
Ja minkähän kauppaketjun edustaja tällä kertaa olet? Vai valmisruokateollisuuden?
Marjat ja rasvattomasti pakastetut sienet säilyvät hyvinä vuoden verran, syömäkelpoisina, joskin vitamiinien määrä kärsii ja maku muuttuu, useita vuosia. Rasvainen sianliha säilyy vain muutaman kuukauden, rasvaton riista tai poro säilyy taas vuoden.
Kuivatut sienet säilyvät "ikuisesti" eli seuraavaan kunnon sienisatoon asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keittiössä Billy-kirjahylly, siis Ikean halpishylly, joka on kuiva-ainehyllynä. Se ei ole kovin syvä, joten sen uumeniin ei unohdu mitään, toisin kuin peruskeittiökaapeissa voi käydä. Siististi hyllytettynä tuohon mahtuu uskomattoman paljon tavaraa.
Kolme pakastinta, joista yksikään ei kyllä ole keittiössä. Kellari, joka ei ole sisätiloissa.
Kyllä noihin mahtuu.
Ja tietenkin jääkaappi on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta. Kuivamuonaa ja kuivattuja hedelmiä ja vihanneksia kaapit täynnä. Säilykkeitä ja pari pakastinta täynnä marjoja, lihaa ja kasviksia. Ei yhtään säilöntäaineita.
Because I can.
Tällaisessa viestiketjussa tuolla lauseella taitaa olla kaksi eri merkitystä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vain osa lihasta ja marjoista sekä sienistä esimerkiksi säilötään meillä pakkaseen. Muitakin säilömistapoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden verran pärjäisin minäkin. Pakastimessa, jääkaapissa ja kuivakaapeissa säilytän elintarvikkeet, kuvittelisin myös muiden käyttävän niitä varastointiin. Kysymys ei ole oikeastaan säilytyksen vaatimasta tilasta, vaan siitä mitä siellä on ja kuinka sen valmistaa. Vihannekset, marjat, hedelmät ja sienet vievät vähemmän tilaa kuivattuina, liha ja kala on mulla pakkasessa. Jääkaappiin ostetaan lähinnä aamupalatarvikkeita ja näin kesäisin sulatellaan ja marinoidaan siellä pakasteesta grillattavaa.
On toppatakkia ja -housuja sekä pipoja että kovassakin pakkasessa eläisin pitkään !
Noin 8-vuotta näillä kilutarpeillani ja sit tilaan Saksasta kotiovelle tuotuna.
Viisihenkinen perhe vaikka vuoden. Mutta toki loppupuolella ruokavalio olisi luonnollisesti jo hyvin yksipuolinen - lähinnä hernekeittoa. Ei haluta lähteä tähän kokeiluun mukaan.