Jos juot pullollisen punaviiniä, onko se mielestäsi paljon?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 65-vuotiaalle ehdottomasti liian iso määrä ja työikäisellekin iso määrä. Humalajuomista.
Hyvän ruoan kanssa menee helpostikin. Jännä miten täälläkin viiniin suhtaudutaan vain ja ainoastaan päihteenä eikä kokonaisvaltaisena nautintona.
Hah! Neljässä tunnissa pullollinen viiniä hyvän ruoan kanssa. Kokonaisvaltaisena nautintona. Ei päihteenä, ei, ei ... Mutta ehditkö syödä mitään?
:D mitä helvettiä. Miten ei neljässä tunnissa ehdi syödä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisen punaviinipullon juominen yhdellä istumalla voi olla erittäin epäterveellistä useista syistä:
Alkoholin terveysvaikutukset: Yksi punaviinipullo sisältää yleensä noin 5–6 alkoholiannosta. Suuri alkoholimäärä yhdellä kertaa voi aiheuttaa humalatilan, joka lisää riskiä tapaturmille, vahingoille ja huonolle päätöksenteolle.
Maksan terveys: Liiallinen alkoholin käyttö voi kuormittaa maksaa ja aiheuttaa maksasairauksia. Juomisen rajoittaminen auttaa ylläpitämään maksan terveyttä.
Sydän- ja verisuoniterveys: Vaikka pieni määrä punaviiniä voi olla yhdistetty joissain tutkimuksissa sydän- ja verisuoniterveyden hyötyihin (esimerkiksi antioksidanttien vuoksi), suuret alkoholimäärät voivat kääntää nämä edut haitoiksi ja lisätä esimerkiksi verenpainetta ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Riippuvuus ja mielenterveys: Suuri alkoholin käyttö voi johtaa alkoholiriippuvuuteen, mikä vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen terveyteen.
Kalorit ja ravitsemus: Alkoholi sisältää paljon tyhjiä kaloreita, ja suuret määrät voivat vaikuttaa negatiivisesti painoon ja ravitsemukseen.
Terveellinen alkoholinkäyttö on yleensä kohtuullista, mikä tarkoittaa miesten osalta enintään 1–2 alkoholiannosta päivässä ja naisten osalta enintään 1 annos päivässä. On aina suositeltavaa noudattaa terveellisiä rajoja ja kuunnella oman kehon reaktioita alkoholin käytön suhteen. Jos sinulla on terveysongelmia tai epävarmuutta alkoholin käytöstä, on parasta neuvotella lääkärin kanssa.
Näistähän nykyisin puhutaan että tulisko suosituksia nostaa vähän ylöspäin. On niin tiukat ettei kukaan alkoholia käyttävä niitä kykene noudattamaan
Olen eri.
Kyllä iät ajat on juopot puhuneet, että rajat on liian matalalla, kun ne aina ylittyy. Alkoholilla on sellainen ominaisuus, että käyttömäärät kasvaa pikku hiljaa. Ei niitä rajoja ole kuitenkaan tuulesta temmattu, kyllä niihin on perustelut. Minä ainakin huolestuisin, jos minusta alkaisi tuntua rajat matalilta, ja tarkistaisin omia juomatapoja. Mutta eihän se rikos ole juoda päätä täyteen vaikka joka päivä, en nalkuta. Anna palaa vaan!
No noilla määritelmillä ongelma on se että suuri osa kansaa leimataan juopoiks. Johtaa käyttömäärien vähättelyyn, suoranaiseen valehteluun jne.
Tottakai kulutuksella on tapana kasvaa, samoin kuin monella muullakin pahalla tavalla on taipumus kasaantua jos ei asiaan kiinnitä huomiota. Tämän nyt luulis olevan aikuisille ihmisille itsestäänselvää, tosin kun katsoo ihmisten kirjoittelua vaikka lihavuutta käsittelevissä ketjuissa, niin ei aina vaikuta olevan.
Vierailija kirjoitti:
No on se aika paljon. Pointtinahan taisi olla, että sitä ei vetäistä huiviin puolessa tunnissa kuten tässä moni varmaan ajatteli. Jos juo monen tunnin kuluessa, eka lasillinen on elimistössä jo palanut siinä vaiheessa, kun viimeisiä juodaan. Jos joisin nopeasti tuollaisen määrän, kaatuisin kanveesiin.
Syötin laskuriin miten kävisi, jos minä, 65 kg ja 42 -vuotias nainen joisin neljässä tunnissa pullollisen viiniä:
Alkoholin arvioitu määrä veressä 4 tuntia aloittamisen jälkeen: 1,4 promillea. Alkoholin palamiseen kuluu kaikkiaan noin 13,5 tuntia eli alkoholia palaa vielä noin 9,5 tunnin ajan
Olisin siis ihan selkeästi humalassa, jos joisin pullollisen viiniä neljässä tunnissa.
Vuodessa ehkä .En voisi juoda mitenkään paivässä tai edes viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keskimääräiselle suomalaiselle eli lihavalle mörssärille.
Olen 160/50 nainen, niin onhan tuo ihan hirveä määrä noinkin lyhyessä ajassa.
Siinä olet oikeassa. Itse olen läskissä kunnossa ja tosi iso muutenkin. Olen välillä kaadellut pari viinipulloa ja käynyt vielä baarissa muutamat juomassa sen päälle. Myönnän kyllä että vähemmän pitäisi riittää ja ainakaan ei enää yhtään lisää parin pullon päälle.
Niin yhdellä huikalla vai elämäni aikana yhteensä?
Mielestäni tuo on todella paljon. Ihan sama vaikka sen pullollisen joisi koko päivän aikana, minusta se on paljon. Jos joisin pullon viiniä neljässä tunnissa olisin aivan järkyttävässä humalassa. Ihmiset juovat mielestäni ihan hirvittäviä määriä alkoholia. Itse en tykkää humalan tunteesta, ja vielä vähemmän tykkään siitä kuinka se heikentää yöunia ja tekee olosta nuhjuisen vielä nauttimistakin seuraavana päivänä. Koska itse käytän niin vähän alkoholia (2-3 kertaa vuodessa, 1-3 annosta kerralla), tunnen hyvin vahvasti sen vaikutukset kokonaishyvinvointia alentavasti vielä seuraavanakin päivänä, vaikka joisin oikeasti puolikkaan annoksen tai yhden annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 65-vuotiaalle ehdottomasti liian iso määrä ja työikäisellekin iso määrä. Humalajuomista.
Hyvän ruoan kanssa menee helpostikin. Jännä miten täälläkin viiniin suhtaudutaan vain ja ainoastaan päihteenä eikä kokonaisvaltaisena nautintona.
On se yli 65-vuotiaalle liian iso määrä, myös ruoan kanssa nautittuna.
Mistä sä ton iän repäisit? Meinaatko, että kun 64-vuotias juo viiniä, niin ok, ja kun täyttää 65, se viini päättääkin yhtäkkiä että, huh, nyt pitääkin nousta nopeammin ja enemmän päähän?
Ihmiset on erilaisia, tiesitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keskimääräiselle suomalaiselle eli lihavalle mörssärille.
Olen 160/50 nainen, niin onhan tuo ihan hirveä määrä noinkin lyhyessä ajassa.
Siinä olet oikeassa. Itse olen läskissä kunnossa ja tosi iso muutenkin. Olen välillä kaadellut pari viinipulloa ja käynyt vielä baarissa muutamat juomassa sen päälle. Myönnän kyllä että vähemmän pitäisi riittää ja ainakaan ei enää yhtään lisää parin pullon päälle.
Tää on kyllä yleinen kombo monella milleniaalinaisella. Kannattanee ainakin säännöllisesti käydä lääkärissä tutkituttamassa maksa-arvot yms. jos ei muuta ole valmis terveytensä eteen tekemään
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on todella paljon. Ihan sama vaikka sen pullollisen joisi koko päivän aikana, minusta se on paljon. Jos joisin pullon viiniä neljässä tunnissa olisin aivan järkyttävässä humalassa. Ihmiset juovat mielestäni ihan hirvittäviä määriä alkoholia. Itse en tykkää humalan tunteesta, ja vielä vähemmän tykkään siitä kuinka se heikentää yöunia ja tekee olosta nuhjuisen vielä nauttimistakin seuraavana päivänä. Koska itse käytän niin vähän alkoholia (2-3 kertaa vuodessa, 1-3 annosta kerralla), tunnen hyvin vahvasti sen vaikutukset kokonaishyvinvointia alentavasti vielä seuraavanakin päivänä, vaikka joisin oikeasti puolikkaan annoksen tai yhden annoksen.
Tässäpä tämä, sinä oot sinä ja minä oon minä 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Neljässä tunnissa pullollinen viiniä hyvän ruoan kanssa. Kokonaisvaltaisena nautintona. Ei päihteenä, ei, ei ... Mutta ehditkö syödä mitään?
Kummallinen kysymys. Tuohonhan menee hyvin vaikkapa seitsemän lajin illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä ton iän repäisit? Meinaatko, että kun 64-vuotias juo viiniä, niin ok, ja kun täyttää 65, se viini päättääkin yhtäkkiä että, huh, nyt pitääkin nousta nopeammin ja enemmän päähän?
Ihmiset on erilaisia, tiesitkö?
Harvalle yli kuusvitoselle pullo viiniä kovin hyvää tekee. Ne pitkäikäset satavuotiaat on kai ylensä juoneet yhden lasillisen päivässä
Moni hermostuu ja suorastaan suuttuu tässäkin ketjussa, kun joku on sitä mieltä että tuo on todella paljon. Se johtuu varmasti siitä, että tuntee että ihmistä itseään kohtaan hyökätään ja hänen tekemisiään arvostellaan tai moititaan. Sitä ei myöskään moni halua ymmärtää, miten paljon alkoholinkäyttö vaikuttaa esim. unen laatuu. Joo, ihan vaikka juot sen yhden lasillisen kerran viikossa, se vaikuttaa unen laatuun merkittävästi. Joo, se vaikuttaa unen laatuun vaikka itse et sitä huomaa ja tiedosta. Tämä on kuitenkin tieteellinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Moni hermostuu ja suorastaan suuttuu tässäkin ketjussa, kun joku on sitä mieltä että tuo on todella paljon. Se johtuu varmasti siitä, että tuntee että ihmistä itseään kohtaan hyökätään ja hänen tekemisiään arvostellaan tai moititaan. Sitä ei myöskään moni halua ymmärtää, miten paljon alkoholinkäyttö vaikuttaa esim. unen laatuu. Joo, ihan vaikka juot sen yhden lasillisen kerran viikossa, se vaikuttaa unen laatuun merkittävästi. Joo, se vaikuttaa unen laatuun vaikka itse et sitä huomaa ja tiedosta. Tämä on kuitenkin tieteellinen fakta.
Pitäs joskus kahlata nuo tutkimukset läpi. Veikkaan että nuo on tehty alkoholiin tottumattomilla ihmisillä ja juomat on juotu juuri ennen nukkumaanmenoa. Jos sen lasillisen tai pari juo vaikka rauhassa päivällisellä ei se unen laatuun mitään vaikuta.
Mä oon luullu et juon paljon sillonku juon, mut jos ihmisille on VÄHÄN pullollinen viiniä ja siihen vielä vähän päälle muuta alkoholia niin minähän olen suorastaan absolutisti.. :D
Mulle pullollinen viiniä meinaa yleensä krapulaa ja sellaista humalaa että baarissa ei sitten tarvii enää juodakaan jos meinaa tolpillaan pysyä. Monesti pullo jää vielä osittain juomatta.
Mutta ottakaa huomioon että se pullo viiniä on ihan eri asia jos ihminen painaa 60kg ja on urheilija kuin 100kg! Ehkä lihavammat voi juoda enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia, tiesitkö?Harvalle yli kuusvitoselle pullo viiniä kovin hyvää tekee. Ne pitkäikäset satavuotiaat on kai ylensä juoneet yhden lasillisen päivässä
Syötin laskuriin, miten käy kun 65-vuotias ja 75-kiloinen nainen juo pullon viiniä neljässä tunnissa:
Alkoholin arvioitu määrä veressä 4 tuntia aloittamisen jälkeen: 1,3 promillea. Alkoholin palamiseen kuluu kaikkiaan noin 12,5 tuntia eli alkoholia palaa vielä noin 8,5 tunnin ajan
Humalatila. Tosin toki jos juo säännöllisesti, niin tuo 1,3 promille ei välttämättä tunnu humalalta. Mutta vaikka ei humalalta tuntuisikaan, niin se ei tarkoita sitä, etteikö keholla olisi hommaa polttaa sitä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullu et juon paljon sillonku juon, mut jos ihmisille on VÄHÄN pullollinen viiniä ja siihen vielä vähän päälle muuta alkoholia niin minähän olen suorastaan absolutisti.. :D
Mulle pullollinen viiniä meinaa yleensä krapulaa ja sellaista humalaa että baarissa ei sitten tarvii enää juodakaan jos meinaa tolpillaan pysyä. Monesti pullo jää vielä osittain juomatta.
Mutta ottakaa huomioon että se pullo viiniä on ihan eri asia jos ihminen painaa 60kg ja on urheilija kuin 100kg! Ehkä lihavammat voi juoda enemmän?
Taitaa olla lihasmassa lähinnä mikä vaikuttaa. Tosin lihavilla myös sitä on ylensä enemmän
Olisi helv iso määrä mulle. Yleensä juon 0-3 alkoholiannosta vuodessa. Viiniä en ollenkaan, en voi sietää sen makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin on. Olen vielä iäkkäämpi ja alkoholihalut ovat häippässeet tyystin. Punaviinistä en ole koskaan pitänyt , muut kyllä maistuivat. Yht äkkiä alkoholihalut vaan loppivat. En ota lainkaan. Energiaa on kyllä , niin henkisiä kuin fyysisiakin voimia , ruokahalu vallan mainio, mutta hoikkana pysyn , kun tykkään liikkua suht paljon. Mieli on pirteä myös. Että tällainen mummeli.
Jos haluatte pysyä freesin näköisenä, niin nejänkympin jälkeen kannattaa tissuttelu lopettaa.
Ei ne rajatkaan ole mitään ehdottomia totuuksia. Jos välillä ylittyy esim lomilla ja matkoilla, niin ei mikään siihen kaadu. Eri asia on juoda jatkuvasti viikosta ja kuukaudesta toiseen liikaa.