Mitä vanhempanne opettivat teille pukeutumisesta?
Oletteko noudattaneet neuvoja?
Tämä kiinnostaa minua.
Kommentit (21)
Pakkasella pitää olla pipo, en noudata.
Ei mitään ole opettaneet. Ovat niitä juntteja, joiden mielestä farkut jalassa voi mennä tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.
Juhliin pukeudutaan aina juhlaa kunnioittaen. Ei mennä missään verkkareissa tai tennareissa. Olen noudattanut.
Siistit, puhtaat, ehjät,asialliset vaatteet aina juhliin.
Se on kunnioitusta juhlaväkeä kohtaan.
Paljaalla pinnalla saa toisten naisten haukut ja miesten huomion.
Kotiin ja kodin ulkopuolelle pitää olla eri vaatteet. Kun tullaan kotiin, kotivaatteet pitää vaihtaa heti, mihinkään ei saa istua niillä vaatteilla, kun ne on jollain tavalla saastaiset.
Minulla on kotivaatteet, sellaiset pehmeät ja joustavat.
Verkkareissa ei hypellä siellä ja täällä jollei kyse ole ulkoilusta kuten lenkkeily tai vastaava. Siistit, puhtaat ja silitetyt ja ehjät vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin ja kodin ulkopuolelle pitää olla eri vaatteet. Kun tullaan kotiin, kotivaatteet pitää vaihtaa heti, mihinkään ei saa istua niillä vaatteilla, kun ne on jollain tavalla saastaiset.
Olen kuullut tästä tavasta myös sen version (köyhemmästä perheestä), että kotivaatteet on sitä varten, että ne paremmat vaatteet kuluvat vähemmän.
Juhlissa pitää olla puhtaat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan silloin kun kodissa on tuholaisongelmia tai esim. homeongelmaa tai vaikka ihan vaan astmaatikko pitäisi toimia juurikin noin.
Pukeudu lämpimästi. Kyllä, paitsi teininä. Nyt joudun sanomaan vanhemmalle 70v+ että pukeudu lämpimästi.
Vaatteiden pitää olla löysät ja peittävät ja vaatteet ovat vain peittoa ja lämmikettä. Tällä yritettiin sitten pakottaa käyttämään ihan hirveitäkin vaatteita. Mustia vaatteita, eikä varsinkaan mustia alusvaatteita ei saisi käyttää. Heti kun vaan uskalsin ostin kuitenkin mustia alusvaatteita, siis perusmallisia kuitenkin ilman mitään pitsejä tai vastaavia, mitään sensuelleja eivät todellakaan olleet ja lukion loppupuolella aloin käyttämään lähes pelkästään yksivärisiä mustia vaatteita. Nykyään diagnoosini autismikirjo oireisiin, ilmeisesti siis aistiyliherkkyys kuuluu myös se, että en kestä kirjavia, värikkäitä tai kuviollisia vaatteita tai tekstiilejä, joten tummaa yksiväristä mustaa tai tummanhrmaata pitää paljon olla.
Äitini opetti, että hyvää makua ei saa rahalla. Hän oli todella tyylikäs ja teki päivätyön lisäksi toisinaan keikkaa myös mallina. Myöhemmin opin, että kyllä raha auttaa pukeutumisessa ja hyvän maun tavoittelussa, mutta edelleen mielestäni pätee, että erittäin tyylikkäästi ja ihan laadukkaastikin voi pukeutua myös budjetilla.
Olen siinä mielessä sisäistänyt asian, että vien vaatteet ompelijalle, jolloin ne istuvat mittoihini. Ikäryhmässäni (30-v) se on jokseenkin poikkeuksellista. Hupparityylistä en innostu.
Niin kauan kuin on lunta maassa, kaulaliina pitää olla kaulassa :D Ihan hyvä ohje, mutta en ole aina noudattanut.
En valitettavasti muista mitään muita puketeumissääntöjä. Juhliin meidän perheessä aina pukeuduttiin hyvin, joten se on ollut minulle siten itsestäänselvyys.
Isäni piti kengistä aina hyvää huolta kun oli työikäinen, putsasi ja lankkasi. Nyt eläkkeellä tämä tapa alkanut lipsua.
Pukeudutaan sään mukaan ja tilanteeseen sopivalla tapalla. Kotona olovaatteet, uloslähtiessä paremmat vaatteet päälle. Kannattaa suosia luonnonkuitua ja vaatteita, joissa on mukava olla (eli ei hiosta tai kiristä).
Sellaiset alusvaatteet aina päälle, ettei hävetä jos onnettomuustilanteessa päällysvaatteet riisutaan kadulla.
Puhdas ja paikattu saa olla, ei likainen ja risa. Hautajaisissa musta leninki, mustat sukkahousut. Kesähäissäkin sukkahousut tuo huolitellun vaikutelman.
Noissa kesän sukkahousuissa olen kyl helteillä joustanut...
Hame päällä istutaan aina jalat ristissä. Olen noudattanut.