Häpeätkö lentämistä?
Suomalaiset toimittajat ovat parin vuoden ajan jankuttaneet että varsinkin Ruotsissa mutta ehkä myös Suomessa esiintyy ns. lentohäpeää. Minä en tunne ketään joka häpeäisi lentämistä, tunnetteko te?
Kommentit (118)
Silloin kun halpalennot tuli, niin omalla kohdalla lentely meni ihan äärimmäisyyksiin. Saatoin aamulla lentää ihan fiiliksen mukaan vaikka Lontooseen, shoppailla ja tulla iltakoneella takaisin. Muutaman päivän päästä sitten Berliiniin bilettämään, aamuyöstä kentälle ja aamulla lento kotiin. Tein tällaista muutaman vuoden ajan.
Nyt kun ajattelee, niin eihän tuossa ollut mitään järkeä. Aika paljon on omalta osaltani tullut tuhottua ilmakehää.
Kyllä lentojen hinnat pitäisi nostaa satasien sijaan tuhansiin, niin moni lentäisi sen jälkeen paljon harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
En häpeä, mutta en myöskään lennä. Lennot on minun osaltani lennelty. N41
Miksi?
En. Enemmän tunnen häpeää lämmitetystä uima-altaastani. Tiedän sen aiheuttavan pahennusta muutamissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Lennän itse monta lentoa vuodessa ilman häpeää. Myötähäpeää tunnen jokaista kohtaan, joka ottaa kuvan lähtöportin monitorista, jossa on mainittu lennon määränpää. Se on niin junttia kuin olla ja voi.
Tämä. Tulee kiusallinen olo, kun näkee jonkun noin tekevän.
En tunne, koska lennän niin harvoin. Tykkään matkustaa autolla mielummin. Suomesta ajaa reilussa kahdessa vuorokaudessa Välimeren rannalle.
Häpeän niitä jotka lentävät. Kuinka yksinkertaisia voivat ihmiset olla!?
Miksi häpeäisin? Ei ne muutkaan häpeä lentojaan.
Vierailija kirjoitti:
En lennä, koska se on mielestäni hävettävää hommaa, erityisesti jos kehuskelee asialla, antaa tosi tyhmän vaikutelman.
Lapsen hankkimista ei muuten voi verrata lentämiseen koska lapsi on ihminen ja hänellä on omat ympäristövaikutuksensa. Niitä ei siis lasketa vanhemman ympäristövaikutuksiin. Koira sen sijaan lasketaan omistajan päästöihin. Ihan vaan selvennyksenä kun osalla tuntuu menevän asiat sekaisin.
Suomi on täynnä ymmärtämättömiä, jotka tekevät omasta tyhmyydestään hyveen ja häpeästään ylpeydenaiheen.
Todellakin, antavat erittäin tyhmän vaikutelman itsestään.
Lentäminen on nopein tapa päästä esim Suomesta jenkkeihin, joten miksi sitä matkaansa pitäisi hävetä? Aika on rahaa.
Harrastan lentopisteiden keräämistä, joten lennän käytännössä kaikilla rahoillani. Lentoja on kymmenittäin vuodessa.
Jotkut paheksuu harrastustani, siitä vaan. Itsehän en tätä lopeta, ellei tätä lailla pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En häpeä, mutta en myöskään lennä. Lennot on minun osaltani lennelty. N41
Miksi?
Toistakymmentä vuotta pelkkää reissaamista, myös lentoja. Työmatkoja, joilta jäin pitämään lomaa eli tutustumaan maahan/kaupunkiin/kulttuuriin. Ehkä kaksi täyspuhdasta lomamatkaa 15 vuoden sisällä. Yhdellä työmatkalla, jossa liput ostettu valmiiksi, olin vain 3 päivää, muuten pyrkinyt aina siihen, että mitä pidemmälle lentää, sitä kauemmin kohteessa on. Tämä siis ollut periaatteeni jo kauan ennen kuin termiä "lentohäpeä" keksittiin. En koskaan ymmärtänyt "viikonloppureissuja Keski-Eurooppaan", enkä oikein aurinkolomakohteitakaan. Enkä lapsiperheiden ulkomaanmatkustelua, jos lapset ovat niin pieniä, etteivät he tule muistamaan reissusta juuri mitään. Toisaalta eipä noissa resorteissa taida kauheasti kulttuuriohjelmaa tai arkkitehtuuria ollakaan. Mutta se on osa ongelmaa, minun mielestäni.
Tiedän, että minun on helppo sanoa, kun olen reissannut. Joskus vielä lasken, montako matkaa olen tehnyt, niin voin sitten tämänkaltaisissa keskusteluissa sanoa ihan konkreettista dataa (yleensä näitä vertaillaan, ja ihmisten "paljon" tai "vähän" -arviot voivat erota toisistaan aika paljonkin ja siksi tarkat luvut olisivat hyväksi).
Myönnän, että kuuluin niihin, jotka koronan tullen helpottuivat: ei tarvitse reissata. Suomessa tykkään edelleen matkailla, ja jos junalla ja/tai bussilla ei pääse, sitten vuokra-autolla (yleensä max. 2 vk/vuosi). Haaveilen pitkistä yöjunamatkoista, joten voi olla, että jossain kohtaa lähden vielä Eurooppaan reissuun interrail-tyyppisesti. Pidän Virosta, joten laivalla ylitän Suomenlahden pari kertaa vuodessa. Mikään kotipesäerakko en siis ole, pikemminkin iän myötä osaan arvostaa sitä kaikkea, mitä kotimaalla on turistille tarjota. Mieluummin samalla rahalla vähemmän kotimaassa kuin enemmän jossain ulkomaan lomakohteessa.
Niitä seikkoja, joita "lentohäpeästä" kyselevät nostavat esille, olen siis ajatellut aikoinaan. Ne ovat tavallaan siis sisäänrakennettuina argumentteina. Yhden kerran olen myös kokenut Kanarian-matkan, enkä haluaisi riistää tuollaista yksittäistä kokemusta keneltäkään. Iho-ongelmaisille etelänmatkat lienevät pakollisiakin. Mutta jokavuotista matkaamista aurinkolomakohteeseen en ymmärrä.
Mielestäni olisi hyvä, jos ihmiset tekisivät pidemmän ulkomaanmatkan (Suomesta käsin vaikka sitten lentäen) esimerkiksi kerran kolmessa vuodessa. Siinä ajassa ehtisi opiskella kohdemaan historiaa, kulttuuria ja kieltä. Matkasta tulisi odotettu, arvostettu asia, johon on käytetty aikaa, vaivaa ja rahaa.
Mutta koska olen itse matkustellut ainakin omaan laajaan suku- ja tuttavapiiriini nähden aika paljonkin, olisi jeesustelua minulta ruveta vaatimaan, että ihminen, joka ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, ei saisi matkustaa. Etenkin jos on joku seniori-ikäinen, joka on käynyt vain Ruotsissa ja Neuvostoliitossa, hän voisi hyvin lentää vaikkapa Pariisiin. Olisi kokemus. Nuoremmille sitten junat käyttöön, jos ja kun matkajalkaa vipattaa.
Toivon, että halpojen lentolippujen ajat olisivat pian ohi ja että lentomatkoista (toki muistakin kulutustuotteista) ryhdyttäisiin maksamaan sen mukaan, miten paljon oheiskustannuksia ympäristölle ja hyvinvoinnille ko. tuote tuottaa. Se vähentäisi köyhempien ja keskituloisten ihmisten lentelyä kaikkein tehokkaimmin. Rikkaat ja ylempi keskiluokka voivat jatkossakin tehdä, kuten parhaaksi katsovat, mutta massaturismi (eli ala- ja keskiluokan lentolomat) on se, mikä niitä päästöjä eniten määrällisesti tuottaa. Sitten, jos joku haluaa matkustaa enemmän, pitää vain kouluttautua ja hankkia hyväpalkkainen työ, jolla sen lentomatkustelunsa rahoittaa. Ja silloinkin, toivottavasti, jättää jotain materiaa hankkimatta, jos priorisoi tuon (lento)matkustelun.
Nämä ovat omia mietteitäni, vähän laajemminkin kuin kysyttiin.
Lentoyhtiöitä ei ainakaan yhtään hävetä nostaa lippujensa hintoja koko ajan. Toisaalta ne korkeat lippujen hinnat karsii ns "turhaa matkustamista" pois tehokkaasti.
Nyt vain ihmiset tuntuvat mieluiten maksavan korkeita hintoja lennoista ja tinkivän sitten monesta muusta asiasta. Matkustamaan on päästävä ilman häpeää.
En. Isäni on lentäjä, lentelemme usein.
Siinä mielessä häpeän, että jos ilmastosta ei tarvitsisi välittää, matkustelisin paljon enemmän, kun rahaa vihdoin on. Rakastan matkustamista, mutta rajoitan sitä.
Lentäminen hävettää kyllä, mutta en ole kokonaan sitä lopettanut.
Olemme vähentäneet lomalentämistä n. 50% ja työlentämistä 70%.
Oikeastiko joku häpeää lentämistä? Minä en, lennän 4-6 kertaa vuosittain. Olette te ilmastohumpan pyörteissä?
Mikä on lentolipun hinnassa kipuraja että et enää maksaisi?
Nykyisin hävettää. Olen lentänyt elämäni aikana niin paljon. Puhutaan yli tuhannesta lennosta.